Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sporten met een handicap

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 02 okt 2013 17:59

OMG! Wat een reacties, en ik ben eventjes weggeweest om wat laagdrempelig te geocache fietsen...(altijd een goed excuus om wel te fietsen maar niks intensiefs).

Ik ga proberen wat antwoorden te formuleren, in omgekeerde volgorde van posten want dat leest makkelijker. Maar om te beginnen dank voor alle sympatieke en lovende woorden.

@ Pluk. Het is meestal niet mijn lichaam dat protesteert, maar mijn oververmoeide brein. Mijn benen willen vaak nog wel...maar de hersenen kunnen het niet meer aan.

@ Gastheerg Je slaat me volledig uit het lood met je aanbod, :) Het lijkt me heel erg tof, alleen die Muur. Joh daar kom ik helemaal (nog) niet tegen op hoor. Dat is toch dat helse ding vol met kasseien met een hellingshoek van 45% ofzo? Dat wordt lopen hoor. En ik neem aan dat je aanbod betrekking heeft op het komende seizoen...nu eerst de winter door?
Ik zou dus heel graag dat soort tochten ooit willen doen, maar realistisch is dat nu nog niet echt. Wel qua afstand...maar niet dat heftige klimmen.

@ Zorroi Ik heb idd problemen met "lezen" van non-verbale communicatie, ik geloof dat ik bijna 40 was toen ik überhaupt ontdekte dat non verbale communicatie 80% van de menselijke interactie uitmaakt, en niet het gesproken woord... Inmiddels ben ik door schade en schande en levenservaring er wel beter ingeworden, en wat absoluut helpt is dat sporters vaak erg direct zijn, met name wielrenners (en Rotterdammers ;)) tegen het lompe af. Dat werkt wel voor mij.

@ girlinred & ever :) Gelukkig is niemand echt normaal. Ik heb het uiteindelijk wel verteld, igg aan de trainer van de club, en die reageerde er heel goed op. Maar het is een balans tussen meteen vertellen, en dan idd het risico lopen dat men je een aansteller vind of denkt dat je een aparte behandeling wil, of te laat als de "ellende" al is geschied.
Die Tacx is een goed idee, ik heb er zelfs al een, alleen...net zo als de meeste mensen hier, val ik van verveling van mijn fiets af. Té weinig prikkels kan ook weer saai zijn. (het is altijd wat met die auti's ;)) Maar goed, ik zal er tijdens de donkerste periode niet aan ontkomen en daar is het ook wel goed voor want je voelt je toch weer beter na een uurtje ofzo trainen.

@ Daniel Ik heb al ontdekt dat strakke trainingsschema;s voor mij niet gaan werken idd. Ik kan gewoon nooit van tevoren rekenen op genoeg energie.

@ Gastheerg (eerste post)
Ik heb zelf als motto doen en misschien er niet teveel over praten verder. Ik werk met een aantal mensen met dit soort (ook die van jouw) beperkingen en mijn ervaring is dat ze zich toch het prettigst voelen als we gewoon een project oppakken.
Ja, daarom heb ik er zo over getwijfeld om dit topic te openen...er praat er niet graag over...om al eerder opgenoemde redenen.
PS: als je liever de laatste 50 kilometer van Parijs-Roubaix doet inclusief de wielerbaan kan dat ook geregeld worden :mrgreen:
Ik heb evt wel een stel wielen voor je die je dan kan gebruiken.
Ik denk dan eerder aan een compleet andere fiets en een paar sterkere benen.:) Ik denk dat wielen alleen me niet gaan redden.

@ liviolivius Ik heb er al eens aan gedacht om een sportarts te raadplegen maar wat me er van weerhoudt is dat het nogal kostbaar is en dat ik me als wannabee amateurtje een beetje misplaatst voel daar. Ik heb het al eens voorzichtig aangekaart bij mijn huisarts maar die vindt het maar onzin want ik ben toch niet aan topsport aan het doen? Dus geen verwijzing.
Maar wellicht kan ik hem eens een mail sturen om te kijken hoe hij reageert.
Veni. Vidi. Fietsie.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 02 okt 2013 18:42

Ik wil graag aan al het bovenstaande nog een ervaring toevoegen.
Zelf werk ik in de Geestelijke Gezondheidszorg. Begin september zijn we, net als 2 jaar geleden, met een groep medewerkers en cliënten naar de Mont Ventoux geweest, om daar een weekje te fietsen en (voor sommigen) te wandelen.
De groep "cliënten" (ik heb het nu maar even over de fietsers) betrof o.a. mensen met schizofrenie, maar ook mensen met een vorm van autisme.
Deze gasten, ook dames, zijn allemaal minstens 1 keer naar de top van de Ventoux gefietst.
De afgelopen maanden hebben ze wekelijks getraind met één van onze sport-therapeuten, en daarnaast hebben ze vast ook wel voor zichzelf getraind.
Maar het is ze dus allemaal gelukt!

Behalve dat het een prachtige week was om (weer) mee te maken, post ik dit verhaaltje hier vooral om je te laten weten dat je "handicap" het zeker niet onmogelijk hoeft te maken om dit soort prestaties te leveren. Het kan, ik heb het zelf gezien!

louise
Forum-lid
Contact

louise 02 okt 2013 18:52

Hier ook bewondering voor je openheid en de verwoording van je verhaal en vragen!

Eén dingetje:
TumTumTum schreef:Ik heb er al eens aan gedacht om een sportarts te raadplegen maar wat me er van weerhoudt is dat het nogal kostbaar is en dat ik me als wannabee amateurtje een beetje misplaatst voel daar. Ik heb het al eens voorzichtig aangekaart bij mijn huisarts maar die vindt het maar onzin want ik ben toch niet aan topsport aan het doen? Dus geen verwijzing.
Maar wellicht kan ik hem eens een mail sturen om te kijken hoe hij reageert.
Ja, zeker - je hebt voor een sportarts geen verwijzing nodig en als je aanvullend verzekerd bent, wordt het meestal gewoon door je verzekering vergoed (check de voorwaarden). En sportartsen zijn er zéker niet alleen voor topsporters!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 okt 2013 19:01

Weet je wat niet snap?
Dat is dit:
TumTumTum schreef:Beste sporters,

Ik heb me weer eens blind in een avontuur gestort waar ik best wat advies over kan gebruiken.

Een paar kerels waar ik mee fiets vroegen onder het trappen door of ik eens zin had om mee te doen met een triathlon. O ja leuk! En daarna; maar dat kan ik helemaal niet! Ach kan mij het ook schelen, ik doe gewoon mee. Hoeveel tijd heb ik nog? Twee en een halve maand? Moet kunnen. Kan me geen bal schelen, ik schrijf me gewoon in. Gaan met die fruitmand.

Maar als de stofwolken in je hersenen eindelijk zijn neergedaald ga je toch nadenken. Wat moet je daar nou eigenlijk voor kunnen, zo'n triathlon-dinges. Zwemmen. Uh oh. Wanneer heb ik voor het laatst gezwommen? In het Tikibad op een verjaardagsfeest van een van mijn vrienden. Dat was pak hem beet in 1986. We waren vooral bezig om met 15 man tegelijk van de glijbaan af te gaan en dreven doelloos rond in de yakuzi. Kortom; dat zwemmen komt wel goed.

Hardlopen dan. Gewoon helemaal nog nooit gedaan. Maar ik wil het een kans geven. Ik download een schemaatje van internet en ga rondjes hollen door de buurt met een trainingsprogrammaatje op mijn MP3 speler en een dopje dat constant uit je oor wiebelt. Het duurt tien weken en aan het eind moet ik precies de benodigde 5 kilometer aan een stuk kunnen hardlopen. Ik ben nu bij week 8 en ren al 5 km in ongeveer een half uur dus ik vind het reuze meevallen qua resultaat. Met wandelminuten er nog in.

Fietsen kan ik op zich wel alleen helaas niet heel hard. Maar dit onderdeel ga ik igg wel overleven. Nu begrijp ik dat de 20 kilometer fietsen in feite gewoon een soort tijdritje is. Nu komt dus eindelijk mijn vraag; heeft iemand van jullie fietsers hier nog wat tips om dit onderdeel beter te doen, c.q. te overleven? Ik neem aan dat er nog wel wat meer bij komt kijken dan alleen maar je helemaal de pleuris fietsen? Wat ook niet wenselijk is want je moet daarna nog bij bewustzijn wezen voor het hardlopen.

Tips m.b.t. zwemmen en lopen zijn ook welkom hoor. En ik doe vooral mee voor de fun, als ik de tijden van voorgaande jaren eens bekijk mag ik al blij zijn als ik niet als laatste binnen kom. Serieus.

Het gaat overigens om de Binnenmaas triathlon op 7 september. Een en ander komt misschien over alsof ik helemáál niks doe, dat is niet zo. Ik heb regelmatig baantjes gezwommen maar het zwemmen is gewoon erg rampzalig. Te lang niet gedaan. Hardlopen ben ik drie keer per week mee bezig en het fietsen doe ik ook redelijk wat intensiever, soms ook in combi met het lopen erna. Maar ik blijf natuurlijk een relatief ongetrainde beginner.

Dus, brandt los met jullie ervaringen en andere wijsheden.
Dit las ik 2 maanden geleden. Een grappig verhaal van iemand die leuk kan schrijven en is voor een lolletje cq sportieve uitdaging. Was je destijds zo naïef en heb je tijdens die niet-gelukte trhiathlon ontdekt hoe de vork echt in de steel zit? Of is er nog meer aan de hand. Ik kan de kwetsbare houding die je nu aanneemt volledig niet rijmen met je vorige vlotte verhaal over je wilde plannen.
Live fast; die young. mijn blog

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 02 okt 2013 19:10

Groot misverstand: een sportarts is er juist niet primair voor topsporters.
What makes the boat go faster?

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 02 okt 2013 19:16

@ Rob74 Waarom dan niet? Dat verhaal illustreerd juist hoe ik onderuit ga mbt de dingen die ik af en toe wil en of probeer. Dat ik toen dacht dat het ging was juist een vergissing. En dat ik er toen zin in had is toch ook logisch? Ik had geen idee dat het zo mis zou lopen, want dan had ik het niet gedaan.

Ik was destijds (lees; een maand of drie geleden...de eeuwigheid) dus zo naiëf...en heb ik ontdekt hoe de vork in de steel zit? Ja en nee...vandaar dit topic omdat ik zoekende ben naar het evenwicht en merk dat ik er zelf niet uitkom. Omdat het toen zo vreselijk mis ging (en dat is niet de eerste keer maar wel het eerste waarover ik op het forum heb geschreven) ben ik nu een beetje angstig om iets te proberen. Je zelfvertrouwen krijgt dan ook een deuk, het mijne tenminste wel.

En de manier waarop ik over die dingen schrijf, met humor, is voor mij óók een manier om er mee om te gaan...en te relativeren. Ik begrijp niet precies wat je niet begrijpt...maar ook die "botsing" hebben wij wel eerder gehad op dit forum.:) Is dit antwoord een beetje duidelijk?

# Hanz...gelukkig maar.
Veni. Vidi. Fietsie.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 02 okt 2013 19:59

@TumTumTum: je bent mijn heldin. Ik kan me goed in je inleven, en je openheid en lef zijn een voorbeeld voor mij.

V.w.b. die Tacx, ik heb ooit ook zo'n ding gehad, en van ellende weer verkocht. Wat een saaiheid! Afgelopen jaar toen het maar bleef vriezen, heb ik er toch maar weer eentje gekocht, en mijn gedrag aangepast. Tegenwoordig zit ik, als hwet echt niet anders kan, op de Tacx met door de boxen Armin van Buuren (lekker opzwepend, goed voor mijn cadans) en op de computer youtube video's van wielerwedstrijden, en dan lukt het ineens wel.

V.w.b. die prikkels tijdens het fietsen: ik herken maar al te goed wat je beschrijft, en volgens mij is de oplossing gelegen in kleine stapjes maken in kleine groepjes mensen. Bewaak je grenzen en doe geen onbezonnen dingen.

Dat aanbod van GastheerG is prachtig; dat zou ik niet laten lopen als ik jou was; ik kan daar slechts tegenoverstellen om eens met je langs de Rotte of de Lek te gaan fietsen. ;)
Lijkt me overigens heel gezellig.

Je durft je kwetsbaar op te stellen, hebt humor, relativeringsvermogen en doorzettingsvermogen; je komt er wel!!
Afbeelding

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 02 okt 2013 20:08

@Rob74: Ik begrijp je opmerking ook niet zo goed. Ik vind het juist precies weergeven hoe TTT tegen de dingen aan kijkt en loopt.

@TTT: Ik denk dat dit een hele grote stap is om je op deze manier bloot te geven, omdat ik weet uit het topic dat Rob74 ook aanhaalt dat je het moeilijk vindt om dit aan te geven. En dat geef je nu ook weer aan. Dit is dus weer een stap verder en zo moet je denk ik ook het fietsen en je doelen aanpakken. Stap voor stap. Ik gaf vorige keer ook aan dat ik begrijp wat het is om met een beperking te moeten fietsen en leven. Echter bepaal je zelf in hoeverre die beperking je beperkt. Goh, wat klinkt dit toch ..... :lol:

Het enige dat ik uit persoonlijke ervaring weet is dat je elke keer opnieuw je grens tegenkomt en dat het aan jou is hoe je daarmee omgaat. Daar is niet een blauwdruk voor. Ieder persoon ervaart zoiets anders en reageert er anders op. Ik denk dat je er heel goed aan doet door het voor jezelf te benoemen en te ontdekken waar die grens voor jou is. Daarna moet je kijken of je de volgende stap gaat zetten of niet. Misschien moet je de gok nemen en met Gastheer een afspraak maken om op zo'n mooie locatie te gaan fietsen. Hoe het gaat verlopen zie je dan wel.

Wat het trainen betreft. Ik heb ook een Tacx en vind er niks aan. Toch stap ik er op. Ik zet de tv dan aan en ga dom draaien. Dit is puur om de basis te onderhouden.

Heel veel succes en ik ben benieuwd welke keuzes je maakt. Laat het ons vooral weten.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 02 okt 2013 20:18

Misschien een domme bijdrage van mij, maar is het een idee om eens een tandem te proberen?
Geen idee of er racetandems bestaan, maar je slaat 2 vliegen in 1 klap. Je bent aan het fietsen en je hebt minder prikkels.
(moet je wel achterop zitten ;) )

Ik woon al een tijd niet meer in Rotjeknor, maar er zijn vast wel mensen in de buurt die kunnen.
older Budweiser

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 02 okt 2013 20:49

loos schreef:@TumTumTum: je bent mijn heldin. Ik kan me goed in je inleven, en je openheid en lef zijn een voorbeeld voor mij.
Nou zeg..../bloos :)

@ Rob74 Bedenk ik me net; ik heb nu twee van deze ervaringen achter de rug...er zijn twee dingen nodig om een patroon te zien. De eerste keer zag ik dat nog niet zo duidelijk. Alhoewel het om totaal verschillende activiteiten ging is er wel een gelijkenis. In beide gevallen waren deze ingrediënten aanwezig:
een omgeving die totaal onbekend was, een onduidelijke structuur, niet precies weten wat te verwachten of waar je je kleren moet laten/spullen staan etc., (wedstrijd)spanning, een prestatie moeten leveren, veel indrukken in de vorm van lawaai, drukte, beweging, mensen die heen en weer rennen en vliegen en dan op het moment supreme geconfronteerd worden met iets dat heel anders gaat dan je had gedacht en het dodelijke ingrediënt; iets moeten doen wat je eigenlijk niet goed kan c.q. eng vindt. Tja, als je alles van tevoren weet...maar ik weet het nu wel en kan er hopelijk voor zorgen dat het niet nogmaals gebeurd.

Ja er bestaan racetandems :). Maar eerst wil ik het nog even zelf proberen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 02 okt 2013 20:53

rob74 schreef:Weet je wat niet snap?
Dat is dit:
TumTumTum schreef:Beste sporters,

Ik heb me weer eens blind in een avontuur gestort waar ik best wat advies over kan gebruiken.

Een paar kerels waar ik mee fiets vroegen onder het trappen door of ik eens zin had om mee te doen met een triathlon. O ja leuk! En daarna; maar dat kan ik helemaal niet! Ach kan mij het ook schelen, ik doe gewoon mee. Hoeveel tijd heb ik nog? Twee en een halve maand? Moet kunnen. Kan me geen bal schelen, ik schrijf me gewoon in. Gaan met die fruitmand.

Maar als de stofwolken in je hersenen eindelijk zijn neergedaald ga je toch nadenken. Wat moet je daar nou eigenlijk voor kunnen, zo'n triathlon-dinges. Zwemmen. Uh oh. Wanneer heb ik voor het laatst gezwommen? In het Tikibad op een verjaardagsfeest van een van mijn vrienden. Dat was pak hem beet in 1986. We waren vooral bezig om met 15 man tegelijk van de glijbaan af te gaan en dreven doelloos rond in de yakuzi. Kortom; dat zwemmen komt wel goed.

Hardlopen dan. Gewoon helemaal nog nooit gedaan. Maar ik wil het een kans geven. Ik download een schemaatje van internet en ga rondjes hollen door de buurt met een trainingsprogrammaatje op mijn MP3 speler en een dopje dat constant uit je oor wiebelt. Het duurt tien weken en aan het eind moet ik precies de benodigde 5 kilometer aan een stuk kunnen hardlopen. Ik ben nu bij week 8 en ren al 5 km in ongeveer een half uur dus ik vind het reuze meevallen qua resultaat. Met wandelminuten er nog in.

Fietsen kan ik op zich wel alleen helaas niet heel hard. Maar dit onderdeel ga ik igg wel overleven. Nu begrijp ik dat de 20 kilometer fietsen in feite gewoon een soort tijdritje is. Nu komt dus eindelijk mijn vraag; heeft iemand van jullie fietsers hier nog wat tips om dit onderdeel beter te doen, c.q. te overleven? Ik neem aan dat er nog wel wat meer bij komt kijken dan alleen maar je helemaal de pleuris fietsen? Wat ook niet wenselijk is want je moet daarna nog bij bewustzijn wezen voor het hardlopen.

Tips m.b.t. zwemmen en lopen zijn ook welkom hoor. En ik doe vooral mee voor de fun, als ik de tijden van voorgaande jaren eens bekijk mag ik al blij zijn als ik niet als laatste binnen kom. Serieus.

Het gaat overigens om de Binnenmaas triathlon op 7 september. Een en ander komt misschien over alsof ik helemáál niks doe, dat is niet zo. Ik heb regelmatig baantjes gezwommen maar het zwemmen is gewoon erg rampzalig. Te lang niet gedaan. Hardlopen ben ik drie keer per week mee bezig en het fietsen doe ik ook redelijk wat intensiever, soms ook in combi met het lopen erna. Maar ik blijf natuurlijk een relatief ongetrainde beginner.

Dus, brandt los met jullie ervaringen en andere wijsheden.
Dit las ik 2 maanden geleden. Een grappig verhaal van iemand die leuk kan schrijven en is voor een lolletje cq sportieve uitdaging. Was je destijds zo naïef en heb je tijdens die niet-gelukte trhiathlon ontdekt hoe de vork echt in de steel zit? Of is er nog meer aan de hand. Ik kan de kwetsbare houding die je nu aanneemt volledig niet rijmen met je vorige vlotte verhaal over je wilde plannen.
Er is dus niets veranderd Rob!! Je bent echt een grote lul als je zo reageert op iemand die zo eerlijk naar voren komt
Als jij dat niet kunt kunt rijmen dan heb JIJ een probleem en niet TS. Puur wat jij in je kop hebt Rob! Vertel eens wat er in TS haar hoofd verandert is volgens jou.
LEZEN Rob
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 okt 2013 21:01

Dankje wel zorroi. De nuance vergeten of even zin om lekker te hakken?

De reden dat ik dat topic aanhaal is omdat ik niet snap je je zo in jezelf kan vergissen. Dat gaat er bij mij niet in. Dat je aan de heel losjes en frivool over een sportieve uitdaging kan schrijven en niet hebt kunnen aanvoelen dat het wellicht iets te hoog voor je gegrepen was. Dat gaat erbij gewoon niet in. Zulke grote uitersten.

@TTT ging dat vorige misverstand over titanium of was dat wat anders?
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie