Er zijn best wel wat testen te vinden op YT.
Ik denk dat het nogsteeds onderschatte fietsen zijn en ook vaak bijna de helft goedkoper dan enkele concurrenten.
Cube
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik wou expres niet sturen in mijn vraagstelling, maar zie nu in dat ik specifieker moet zijn.
Zeker met Aero fietsen heb je een verschil tussen de gebruikerservaring en de technische specificaties. Ik ken jongens met een aerofiets die hem eigenlijk alleen tijdens wedstrijdjes pakken, maar liever geen lange ritten, slecht asfalt etc opzoeken, want zeer oncomfortabel.
Daarnaast ken ik bijvoorbeeld ook Aeroad-bezitters die er lachend LBL mee rijden, de alpen in gaan, etc.
Dat verschil zit uiteraard deels in de gebruiker, maar ik vermoed ook zeker in de fiets. En dat zijn zaken die je niet op Youtube of een proefritje ondervindt.
Dus concreter; wie pakt de litening ook bij lange ritten, Waals asfalt? Hoe zijn de praktischere zaken (garmin/wahoo mount, makkelijk componenten configureren/vervangen)?
Zeker met Aero fietsen heb je een verschil tussen de gebruikerservaring en de technische specificaties. Ik ken jongens met een aerofiets die hem eigenlijk alleen tijdens wedstrijdjes pakken, maar liever geen lange ritten, slecht asfalt etc opzoeken, want zeer oncomfortabel.
Daarnaast ken ik bijvoorbeeld ook Aeroad-bezitters die er lachend LBL mee rijden, de alpen in gaan, etc.
Dat verschil zit uiteraard deels in de gebruiker, maar ik vermoed ook zeker in de fiets. En dat zijn zaken die je niet op Youtube of een proefritje ondervindt.
Dus concreter; wie pakt de litening ook bij lange ritten, Waals asfalt? Hoe zijn de praktischere zaken (garmin/wahoo mount, makkelijk componenten configureren/vervangen)?
Hoe groter de buizen, hoe stijver en stugger het frame. Ik heb ook een aero fiets met hoge wielen, dat ding filtert haast niets. Maar dat is op goed wegdek en aan hogere snelheden wel een zegen, geen zwabberend gevoel met veel vertrouwen als gevolg. Maar... over het algemeen rijdt m'n oude niet aero lichtere fiets met lage wielen wel veel aangenamer. Wie mooi wil zijn moet lijden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vind het comfort aspect altijd wel overtrokken van een frame. Het kan iets schelen op nuance.
Maar 90% zit in je zadelpen, zadel, stuur en banden. Die overige 10% misschien in je frame.
Als je comfort zoekt neem ik aan dat je nu minimaal op 30 of 32mm banden rijd?
Maar 90% zit in je zadelpen, zadel, stuur en banden. Die overige 10% misschien in je frame.
Als je comfort zoekt neem ik aan dat je nu minimaal op 30 of 32mm banden rijd?
Ik rij eigenlijk alles op de Litening. Lange ritten, snelle ritten en hij is pas nog 4 weken mee geweest door de Alpen (wel met een lage wielset) Maar de fiets komt wel het beste tot z'n recht als er hard rechtdoor gereden word. Ik rij wel tubeless en dat geeft wel wat meer comfort. Garmin mount heb ik van hidemybell en die past met 2 kleine ringetjes perfect. Voor het vervangen van componenten is de fiets niet anders dan andere fietsen waarbij de kabels binnendoor lopen. Ketting, trapas dat soort dingen doe ik allemaal zelf. Ik wil er een smaller stuur opzetten, maar dat laat ik dan wel door de fm doen.
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Dat klopt, maar nagenoeg altijd heeft een aeroframe een oversized stugge zadelpen en een al even stug oversized stuur... en minimaal 50 mm wielen.wasbeer2006 schreef: ↑02 sep 2024 15:41 Ik vind het comfort aspect altijd wel overtrokken van een frame. Het kan iets schelen op nuance.
Maar 90% zit in je zadelpen, zadel, stuur en banden. Die overige 10% misschien in je frame.
Als je comfort zoekt neem ik aan dat je nu minimaal op 30 of 32mm banden rijd?
Ik heb nu een Ultimate met 25mm bandjes. Daarmee doe ik ook makkelijk LBL bijvoorbeeld. Ik hoef niet méér comfort, maar wil voorkomen dat ik een fiets koop die tegen gaat staan. Vandaar.wasbeer2006 schreef: ↑02 sep 2024 15:41 Ik vind het comfort aspect altijd wel overtrokken van een frame. Het kan iets schelen op nuance.
Maar 90% zit in je zadelpen, zadel, stuur en banden. Die overige 10% misschien in je frame.
Als je comfort zoekt neem ik aan dat je nu minimaal op 30 of 32mm banden rijd?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dan zou ik me geen zorgen maken, kan je altijd 1 of 2 (misschien zelf 3) maten breder.
Hi, ik heb sinds begin dit jaar een Litening air. Is voor mij een prima fiets. Ik heb hem puur op het uiterlijk gekozen boven de aero. Wel heb ik iets lagere velgen eronder dan standaard samen met 28 mm banden heb ik niet het gevoel dat ik iets mis.
Wat wil je...? Geluk of Gelijk