Gravel-racers
Ik heb niet antwoord op al je vragen, zal aangeven waar wel.
2. Klopt wat je zegt, ik zou ook nog, indien mechanisch kijken naar de Ultegra RX, deze heeft ook clutch en kan ook 11-40 schakelen.
7. Ik heb een tijdje met Mn wegpedalen gereden, zolang je je voeten in de pedalen houdt is er natuurlijk niks aan de hand. Maar zodra het technischer wordt en je eens van de fiets af moet, is het geen pretje. Eenmaal modder tussen de plaatjes sta je te kakken. Vandaar dat ik toch de overstap naar spd en MTB schoenen ben gegaan.
10. In principe kun je iedere rotor gebruiken, zolang de diameter vd rotor overeen komt
2. Klopt wat je zegt, ik zou ook nog, indien mechanisch kijken naar de Ultegra RX, deze heeft ook clutch en kan ook 11-40 schakelen.
7. Ik heb een tijdje met Mn wegpedalen gereden, zolang je je voeten in de pedalen houdt is er natuurlijk niks aan de hand. Maar zodra het technischer wordt en je eens van de fiets af moet, is het geen pretje. Eenmaal modder tussen de plaatjes sta je te kakken. Vandaar dat ik toch de overstap naar spd en MTB schoenen ben gegaan.
10. In principe kun je iedere rotor gebruiken, zolang de diameter vd rotor overeen komt
-
- Forum-lid
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
1. de remblokjes van SRAM lijken inderdaad nog dichter bij de schijf te staan. Shimano 's hebben hier iets meer speling.
4. met de juiste banden heb je in feite een cyclocross fiets. Ik denk dat je in Nederland dan zowat overal kan rijden. Technishe afdalingen moet je wel iets behoudender nemen.
4. met de juiste banden heb je in feite een cyclocross fiets. Ik denk dat je in Nederland dan zowat overal kan rijden. Technishe afdalingen moet je wel iets behoudender nemen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08 feb 2017 17:58
4- Ik rijd Schoorl op mijn gravelbike. Bevalt mij beter dan met een mountainbike.
Het stuitert wat meer op een gravelbike maar het voordeel van een een minder zware voorvork maakt het veel speelser.
Afdalen gaat ook prima.
Het stuitert wat meer op een gravelbike maar het voordeel van een een minder zware voorvork maakt het veel speelser.
Afdalen gaat ook prima.
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42
6. Panaracer gravelking in 32mm vind ik erg fijne band. Bolt ook zeer goed op asfalt en positieve ervaringen qua lekbestendigheid, zelfs bij scherpe stenen. Bestaat ook nog in bredere varianten. In varianten met meer profiel (sk). Weliswaar verschrikkelijk om rond je wielen te krijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
1 ik heb Sram Rival 1 en geen opvallend probleem met aanlopen. Wel bij een wielwissel ff goed afstellen.
4 met 40mm kun je vrijwel overal rijden, waarschijnlijk (nog niet zelf ervaren) met extra wielset 650B x 52mm (2.1" mtb banden) kun je offroad nog meer, maar lever je op asfalt in.
6 ik heb veel gereden op Conti CX speed 35mm in de zomer/droog in de winter/bagger op Conti AT ride 42mm. Beiden goedkoop en erg fijne banden.
Meer offroad beter zo breed mogelijk, ik ben nu op tubeless over gegaan (Goodyear)
7 fietsen kan uitstekend op raceschoenen, afstappen en lopen offroad is lastig.
Denk ook eens aan titanium? Ik heb nu een Pickenflick (OnOne bikes) met Rival 1 en DtSwiss CR 1600 (inw 22mm) wielset < 10kg , gewoon QR , ruimte voor erg brede banden en onverwoestbaar. Frameset is niet echt duur, complete afbouw trouwens ook niet zelfs al gooi je de wielset weg (is lomp zwaar)
4 met 40mm kun je vrijwel overal rijden, waarschijnlijk (nog niet zelf ervaren) met extra wielset 650B x 52mm (2.1" mtb banden) kun je offroad nog meer, maar lever je op asfalt in.
6 ik heb veel gereden op Conti CX speed 35mm in de zomer/droog in de winter/bagger op Conti AT ride 42mm. Beiden goedkoop en erg fijne banden.
Meer offroad beter zo breed mogelijk, ik ben nu op tubeless over gegaan (Goodyear)
7 fietsen kan uitstekend op raceschoenen, afstappen en lopen offroad is lastig.
Denk ook eens aan titanium? Ik heb nu een Pickenflick (OnOne bikes) met Rival 1 en DtSwiss CR 1600 (inw 22mm) wielset < 10kg , gewoon QR , ruimte voor erg brede banden en onverwoestbaar. Frameset is niet echt duur, complete afbouw trouwens ook niet zelfs al gooi je de wielset weg (is lomp zwaar)
3 ik zou even wachten tot je frame binnen hebt, mijn velobuild gravelframe had nml bb86
(ik heb een quarq xx1 powermeter gemonteerd overigens met 1x11)
4 gewoon proberen, Schoorl heb ik 1 keer gedaan maar mij te spannend in de afdaling (door drop zadel/stuur)
Heuvelrug heb ik 2 keer parcours gedaan en dat ging prima
6 waarom non-tubeless, juist met gravelracer is tubeless ideaal
ik rij met challenge gravel grinder
7 ik ben begonnen met spd-sl maar redelijk snel overgestapt naar spd omdat afstappen in zand/modder niet handig inklikken daarna meer is (en dan slijten spd-sl pedalen ook erg rap)
als je echt alleen gravel gaat rijden kan je ook prima met spd-sl af
9 ik heb dt swiss steekassen gemonteerd, alleen voorvork had ik ander moertje nodig
(ik heb een quarq xx1 powermeter gemonteerd overigens met 1x11)
4 gewoon proberen, Schoorl heb ik 1 keer gedaan maar mij te spannend in de afdaling (door drop zadel/stuur)
Heuvelrug heb ik 2 keer parcours gedaan en dat ging prima
6 waarom non-tubeless, juist met gravelracer is tubeless ideaal
ik rij met challenge gravel grinder
7 ik ben begonnen met spd-sl maar redelijk snel overgestapt naar spd omdat afstappen in zand/modder niet handig inklikken daarna meer is (en dan slijten spd-sl pedalen ook erg rap)
als je echt alleen gravel gaat rijden kan je ook prima met spd-sl af
9 ik heb dt swiss steekassen gemonteerd, alleen voorvork had ik ander moertje nodig
Ik zou sowieso voor DI2 gaan (met een XT-derailleur of een Ultegra RX, dan kan je eventueel later nog een voorderailleur plaatsen)
Tubeless is toch echt wel aan te raden. Ik heb in en rond Valkenburg de graveltocht gereden (in september) en daar 1 stootlek in een afdaling (38mm banden) nadien tijdens een toertocht ook met de bredere banden nog een stootlek in een afdaling) De huidige banden (27.5 en 29) zijn beiden tubeless, kost niet veel moeite en zijn echt de moeite waard.
Velgen die ik heb gebruikt en tevreden van ben:
DT Swiss R 500 db Cross Road: https://www.bike24.com/p2235578.html
en de 27.5" : DT Swiss E 512 - 27.5" https://www.bike24.com/p2123339.html
Beiden vrij breed en Tubeless te maken met het juiste velglint en ventiel (niet bijgeleverd) en vriendelijk geprijsd (ik geef niet om gewicht, ben zelf vrij zwaar)
Die grote velgen hebben al heel wat te verduren gekregen, waaronder die 2 stootlekken en Parijs-Roubaix gisteren en geven geen krimp
Als je 2 wielsets overweegt, zorg dan voor dezelfde naven anders is het gedoe met de uitlijning van de remmen (ik heb DT Swiss 350 naven, erg tevreden van)
Let er ook op dat het voorwiel een 15mm as aan moet kunnen (meeste frames zijn 12mm)
Tubeless is toch echt wel aan te raden. Ik heb in en rond Valkenburg de graveltocht gereden (in september) en daar 1 stootlek in een afdaling (38mm banden) nadien tijdens een toertocht ook met de bredere banden nog een stootlek in een afdaling) De huidige banden (27.5 en 29) zijn beiden tubeless, kost niet veel moeite en zijn echt de moeite waard.
Velgen die ik heb gebruikt en tevreden van ben:
DT Swiss R 500 db Cross Road: https://www.bike24.com/p2235578.html
en de 27.5" : DT Swiss E 512 - 27.5" https://www.bike24.com/p2123339.html
Beiden vrij breed en Tubeless te maken met het juiste velglint en ventiel (niet bijgeleverd) en vriendelijk geprijsd (ik geef niet om gewicht, ben zelf vrij zwaar)
Die grote velgen hebben al heel wat te verduren gekregen, waaronder die 2 stootlekken en Parijs-Roubaix gisteren en geven geen krimp
Als je 2 wielsets overweegt, zorg dan voor dezelfde naven anders is het gedoe met de uitlijning van de remmen (ik heb DT Swiss 350 naven, erg tevreden van)
Let er ook op dat het voorwiel een 15mm as aan moet kunnen (meeste frames zijn 12mm)
1. Dit is een kwestie van je remklauwen/zuigers goed schoon houden.
2. Wil je 1.x11 met een 'weg cassette' (tot 28)? Dan lijkt me een combinatie van wegderailleur en chain-guard voldoende. Ik rij zelf met non-clutch derailleur, chain guard en 42x11-26 al drie jaar zonder enig probleem.
3. Ik rij met een Stages linker crank (GXP) op een Giant TCX. Voor linkercranks maakt 1x11 niet uit. Wel maakt 't uit hoeveel ruimte er is tussen je crank en liggende achtervork; de powermeter steekt uit aan de binnenkant van je crank.
4. Nederlandse MTB routes zijn over 't algemeen goed te doen met een CX / gravel fiets, mits je de juiste banden en bandenspanning gebruikt. Op sommige stukken ben je sneller dan een MTB, op andere stukken is een MTB sneller.
6. Geen. Je moet 't van je banden hebben als je zonder vering rijdt; tubeless banden laten je rijden op lagere spanning, geven meer grip, en laten 't loopvlak meer "vierkant" dan banden met binnenband.
7. Wat mij 't beste bevalt is een race stuur met afgeplatte bovenkant (aero), zodat je de handen rust kan geven op de makkelijke, rechte stukken. De "flare" sturen voegen niet veel toe.
10. Rotors hebben allen vergelijkbare dikte, en je kunt probleemloos de Campa (dat zijn Magura) rotors nemen. Ik zelf rijd met SRAM klauwen op Shimano XT rotors.
William
2. Wil je 1.x11 met een 'weg cassette' (tot 28)? Dan lijkt me een combinatie van wegderailleur en chain-guard voldoende. Ik rij zelf met non-clutch derailleur, chain guard en 42x11-26 al drie jaar zonder enig probleem.
3. Ik rij met een Stages linker crank (GXP) op een Giant TCX. Voor linkercranks maakt 1x11 niet uit. Wel maakt 't uit hoeveel ruimte er is tussen je crank en liggende achtervork; de powermeter steekt uit aan de binnenkant van je crank.
4. Nederlandse MTB routes zijn over 't algemeen goed te doen met een CX / gravel fiets, mits je de juiste banden en bandenspanning gebruikt. Op sommige stukken ben je sneller dan een MTB, op andere stukken is een MTB sneller.
6. Geen. Je moet 't van je banden hebben als je zonder vering rijdt; tubeless banden laten je rijden op lagere spanning, geven meer grip, en laten 't loopvlak meer "vierkant" dan banden met binnenband.
7. Wat mij 't beste bevalt is een race stuur met afgeplatte bovenkant (aero), zodat je de handen rust kan geven op de makkelijke, rechte stukken. De "flare" sturen voegen niet veel toe.
10. Rotors hebben allen vergelijkbare dikte, en je kunt probleemloos de Campa (dat zijn Magura) rotors nemen. Ik zelf rijd met SRAM klauwen op Shimano XT rotors.
William
Dank guys, ik ben weer heel wat verder. Qua frame overweeg ik ook nog steeds het de On One Space Chicken. Het frame is duurder, maar IMHO ook een stuk mooier én beschik over BSA. En het komt van dichtbij dus handiger met garantie enz.
Jammer dat het alleen geschikt is voor 1x11, ik vind dit ook een mooie frame.
Misschien kan ik ook nog een bijdrage leveren:
1. Problemen met aanlopen van SRAM hydraulische schijfremmen zijn mij niet bekend, tenminste niet meer of minder dan met een ander merk. Ik zelf heb TRP Hylex RS op mijn gravel bike, maar dat is mede wegens punt 2.
2. Als je een Shimano 1x11 set-up wil met een road shifter en een MTB achterderailleur dan kan dat niet zonder meer bij de mechanische variant. In dat geval heb je een converter nodig zoals de Wolf Tooth Tanpan of de JTek Shiftmate. Voor de laatste, zie:
http://www.jtekengineering.com/shiftmat ... s-choices/
Zelf gebruik ik, zoals gezegd, de TRP Hylex RS hydraulische schijfremmen met een bar-end shifter van Microshift:
https://www.microshift.com/en/product/bs-m11/
Deze bar-end shifter kan Shimano 11 speed MTB derailleurs geïndexeerd schakelen. Ik heb een XT derailleur in een 1x11 42x42 opstelling.
Je kunt de TRP Hylex grips ook nog narusten met een Shimano Di2 adapter kit waarin je climbers buttons kunt monteren. Op die manier kun je met een elektronische XT derailleur schakelen.
4. In principe is heel veel te doen met je gravel racer. Wat beleving betreft, ga je terug naar de begindagen van de mountain bike, toen er nog ongeveerde bikes waren met relatief smalle banden.
6. Ik gebruik Schwalbe Marathon Mondial Evolution DD in 700x40c. Ik weet een onconventionele keuze, maar ik heb er heel goede ervaringen mee van mijn fietsvakanties die soms ook wel 80% over onverharde wegen gingen. De lekbestendigheid is heel goed, ze rollen goed over gravel en asfalt. Nadeel is het gewicht van 650g. Verder kan de zijreflectie een showstopper zijn...
7. Voor mij hebben SPD's de voorkeur, maar dat hoeft natuurlijk niet.
8. Ik gebruik een stuur met een afgeplatte bovenkant. Voor mij geeft dat een plezierige grip. Zogenaamde gravel sturen met 'flarende' onderkanten vind ik niet echt wat, zeker niet met een drop-bar shifter.
10. Zoals al eerder gemeld kun je je rotors (tot op zekere hoogte?) vrij kiezen. Idworx gebruikt op hun fietsen extra dikke rotors. Ik weet niet, of die met alle remklauwen samengaan. Ik zelf gebruik Shimano MTB rotors met mijn TRP's.
1. Problemen met aanlopen van SRAM hydraulische schijfremmen zijn mij niet bekend, tenminste niet meer of minder dan met een ander merk. Ik zelf heb TRP Hylex RS op mijn gravel bike, maar dat is mede wegens punt 2.
2. Als je een Shimano 1x11 set-up wil met een road shifter en een MTB achterderailleur dan kan dat niet zonder meer bij de mechanische variant. In dat geval heb je een converter nodig zoals de Wolf Tooth Tanpan of de JTek Shiftmate. Voor de laatste, zie:
http://www.jtekengineering.com/shiftmat ... s-choices/
Zelf gebruik ik, zoals gezegd, de TRP Hylex RS hydraulische schijfremmen met een bar-end shifter van Microshift:
https://www.microshift.com/en/product/bs-m11/
Deze bar-end shifter kan Shimano 11 speed MTB derailleurs geïndexeerd schakelen. Ik heb een XT derailleur in een 1x11 42x42 opstelling.
Je kunt de TRP Hylex grips ook nog narusten met een Shimano Di2 adapter kit waarin je climbers buttons kunt monteren. Op die manier kun je met een elektronische XT derailleur schakelen.
4. In principe is heel veel te doen met je gravel racer. Wat beleving betreft, ga je terug naar de begindagen van de mountain bike, toen er nog ongeveerde bikes waren met relatief smalle banden.
6. Ik gebruik Schwalbe Marathon Mondial Evolution DD in 700x40c. Ik weet een onconventionele keuze, maar ik heb er heel goede ervaringen mee van mijn fietsvakanties die soms ook wel 80% over onverharde wegen gingen. De lekbestendigheid is heel goed, ze rollen goed over gravel en asfalt. Nadeel is het gewicht van 650g. Verder kan de zijreflectie een showstopper zijn...
7. Voor mij hebben SPD's de voorkeur, maar dat hoeft natuurlijk niet.
8. Ik gebruik een stuur met een afgeplatte bovenkant. Voor mij geeft dat een plezierige grip. Zogenaamde gravel sturen met 'flarende' onderkanten vind ik niet echt wat, zeker niet met een drop-bar shifter.
10. Zoals al eerder gemeld kun je je rotors (tot op zekere hoogte?) vrij kiezen. Idworx gebruikt op hun fietsen extra dikke rotors. Ik weet niet, of die met alle remklauwen samengaan. Ik zelf gebruik Shimano MTB rotors met mijn TRP's.