Gravel-racers
Voor een riem moet je wel het frame kunnen openen. Dat kan niet op ieder frame, zo snel te zien ook niet op deze pinnacle.
Denk aan de ketting spanner: het baanfiets principe (horizontale dropout) is de beste.
Deze met de excentrische trap as kan ok zijn, maar altijd gevoelig voor vuil en kraken, je past ook de framegeometrie aan bij het spannen van je ketting. Sorry voor het verpesten, heb het 5jaar dagelijks 50km mogen gebruiken en ik zou het niet snel weer kiezen.
Denk aan de ketting spanner: het baanfiets principe (horizontale dropout) is de beste.
Deze met de excentrische trap as kan ok zijn, maar altijd gevoelig voor vuil en kraken, je past ook de framegeometrie aan bij het spannen van je ketting. Sorry voor het verpesten, heb het 5jaar dagelijks 50km mogen gebruiken en ik zou het niet snel weer kiezen.
Santos heeft iets, wat er op lijkt:
https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... cross-lite
Het is natuurlijk eigenlijk een MTB met een vaste voorvork en een Rohloff naaf.
https://www.shandcycles.com/bikes/stoater-rohloff/Zijn er eigenlijk gravelframes die geschikt zijn voor riemaandrijving?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb nu een maand de alu X-trail 105 met 2 fulcrum 7db wielsets (1 met 28mm gp5000 banden voor mijn rondjes op de weg en een met 40mm gravelking sk banden voor andersoortige ritten). Qua 1x11 kan ik je dus niks vertellen, ik ben vooral erg blij met de veelzijdigheid die ik heb ik dankzij de verschillende wielsets. Ik heb bewust de 105 groepset gekozen omdat ik maar een enkele fiets wilde hebben om zowel op de weg als daarbuiten te fietsen. Afhankelijk van de rit die ik wil maken heb ik in een paar minuten een andere fietsJeroenK schreef: ↑03 mei 2019 10:09 Iemand ervaring met de Koga Colmaro Allroad? Ik sta op het punt een gravel racer te kopen en ik ben erg gecharmeerd van de Colmaro Allroad. Ook de 1x 11 filosofie spreekt me aan... maar zijn de tussenstappen niet te groot? Vooral op de vlakke weg?
Verder op m'n shortlist:
- Stevens Vapor (al zit die echt aan de bovenzijde van m'n budget)
- Ridley X-trail
Ervaringen zijn welkom.
Tussenstappen op de vlakke weg: niets houd je tegen om de cassette te wisselen voor een vlakke 12-25 (Shimano 45euro) of 11-26 (SRAM 48euro).
Dat is precies 't eerste wat ik gedaan heb met mijn TCX; de 11-32 eraf gehaald, en een vlakke cassette gemonteerd.
Voor vacanties in de bergen kun je de 11-32 altijd weer terug plaatsen (met een ketting die net zo oud/jong is).
William
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Grootste nadeel is dat er geen 40-42mm banden in passen. Heb je niet altijd nodig, maar je beperkt wel erg de inzet offroad.JeroenK schreef: ↑03 mei 2019 10:09 Iemand ervaring met de Koga Colmaro Allroad? Ik sta op het punt een gravel racer te kopen en ik ben erg gecharmeerd van de Colmaro Allroad. Ook de 1x 11 filosofie spreekt me aan... maar zijn de tussenstappen niet te groot? Vooral op de vlakke weg?
Verder op m'n shortlist:
- Stevens Vapor (al zit die echt aan de bovenzijde van m'n budget)
- Ridley X-trail
Ervaringen zijn welkom.
- LongTallErne
- Forum-lid
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27
Voor in de polder lijkt me dat prima maar als je tegen Zuid-Limburg aan woont is dat toch weer een ander verhaal..... ik zie ook niks in de 1x11 (12) ….w1ll14m schreef: ↑08 mei 2019 20:10Tussenstappen op de vlakke weg: niets houd je tegen om de cassette te wisselen voor een vlakke 12-25 (Shimano 45euro) of 11-26 (SRAM 48euro).
Dat is precies 't eerste wat ik gedaan heb met mijn TCX; de 11-32 eraf gehaald, en een vlakke cassette gemonteerd.
Voor vacanties in de bergen kun je de 11-32 altijd weer terug plaatsen (met een ketting die net zo oud/jong is).
William
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel
MERIDA RIDE 400
MERIDA RIDE 400
Na een aantal jaren te hebben gemountainbiked over de lokale routes had ik dit wel een beetje gezien. Om nu een uur in de auto te gaan zitten voor een nieuwe uitdaging zag ik niet zitten.
Ik ben daarom overgestapt naar het cyclocrossen wat weer een hele nieuwe uitdaging was en wat ik nog steeds leuk vind. Ook de lokale routes zijn een stuk boeiender op een crosser.
Aangezien ik graag wat grotere afstanden wilde gaan fietsen bleek ook de crosser niet echt de fiets te zijn. Rug en nekklachten van de extreme zit maakt het geen pretje. Ook de klappen die je verwerkt zijn vermoeiend.
Nu ook uitgekomen op het 'gravel-racen', met een cyclocross tintje dat dan wel weer.
Ik ben voor een Cube Cross Race C62 SL Teamline gegaan. De houding is wat meer endurance zodat ik vrij aangenaam kan zitten. Voor het uurtje knallen geef ik nog wel de voorkeur aan mijn Focus Mares.
Ik heb het standaard fraaie carbon crankstel vervangen voor een Rotor 3D24 met Power2Max spider en c-bear bracket. En Brian heeft voor mij een mooi setje carbon wielen gespaakt. Met 24mm intern en 40c (42mm) Maxxis Rambler's veel volume en heerlijk smooth. Wel een beetje krap met 2mm ruimte aan beide kanten. De 35mm hoge velgen zijn echter zo stijf dat ik me er geen zorgen over maak.
In de winter gaan de el cheapo wielen er onder met smalle bandjes zodat er nog wat speling over is voor modder.
Ik ben er super blij mee. Gaan we nog veel plezier mee beleven.
Ik ben daarom overgestapt naar het cyclocrossen wat weer een hele nieuwe uitdaging was en wat ik nog steeds leuk vind. Ook de lokale routes zijn een stuk boeiender op een crosser.
Aangezien ik graag wat grotere afstanden wilde gaan fietsen bleek ook de crosser niet echt de fiets te zijn. Rug en nekklachten van de extreme zit maakt het geen pretje. Ook de klappen die je verwerkt zijn vermoeiend.
Nu ook uitgekomen op het 'gravel-racen', met een cyclocross tintje dat dan wel weer.
Ik ben voor een Cube Cross Race C62 SL Teamline gegaan. De houding is wat meer endurance zodat ik vrij aangenaam kan zitten. Voor het uurtje knallen geef ik nog wel de voorkeur aan mijn Focus Mares.
Ik heb het standaard fraaie carbon crankstel vervangen voor een Rotor 3D24 met Power2Max spider en c-bear bracket. En Brian heeft voor mij een mooi setje carbon wielen gespaakt. Met 24mm intern en 40c (42mm) Maxxis Rambler's veel volume en heerlijk smooth. Wel een beetje krap met 2mm ruimte aan beide kanten. De 35mm hoge velgen zijn echter zo stijf dat ik me er geen zorgen over maak.
In de winter gaan de el cheapo wielen er onder met smalle bandjes zodat er nog wat speling over is voor modder.
Ik ben er super blij mee. Gaan we nog veel plezier mee beleven.