Twiks schreef: ↑08 aug 2019 11:23
sleech schreef: ↑31 jul 2019 08:13
t2300 schreef: ↑31 jul 2019 07:29
Dik!
Welke achter derri heb je nu?
Is dat de nieuwe GRX?
Klopt, samen met een 11-42 XT cassette
Ik zit aan dezelfde soort ombouw te denken, maar twijfel een beetje welke GRX derri ik nodig heb. Welke heb jij genomen? De "korte kooi" RD-RX810 of de 'lange kooi' RD-RX812.
Waarom ik twijfel: Shimano geeft aan bijde 810 een maximale capaciteit van 40, wat meer dan genoeg is voor een 1x setup met 11-42 casette bv. Maar geeft tegelijk aan dat een max laag tandwiel van 34T en min van 30T.
Voor de 812 geldt dan max van 42T en min van 40T met een capaciteit van 31.
Wat was jouw keus?
edit:
Lijkt erop dat ook Shimano het niet helemaal duidelijk heeft. Blijkbaar verschil als je XT casette gebruikt tov HG casette.
De 812 is de 1x11 deri als je 11-42 achter wilt hebben.
De 810 is voor 2x11 of zoals je plaatje al aangeeft voor 1x11 met minder grote cassette.
Waarschijnlijk is de afstand van tussen bovenste deri wieltje en cassette bij de 810 minder dan de 812
Dus wil je 11-42 zou ik altijd voor de 812 gaan.
Overigens zit er een typo in het plaatje dat je postte. De hg-800-11, is net als de hg-700-11 een 11-34 cassette. Niet zoals in het overzicht een 11-40 of 11-42.
Ik rijd op het moment met 1x11 en de ultergra RX deri en 11-40.
Dat gaat goed ondanks dat Shimano max 34 aangeeft.
Zo ik groter dan 11-40 willen, zou ik naar een roadlink dm moeten grijpen, of opstappen op de 812.
Dat gezegd hebbende, verwacht is dus dat de 810 vergelijkbaar zal zijn aan de huidige rx qua bereik.
Dus ook de 11-40 als max kan hebben.
Vd 812 verwacht ik dus, al dan niet met roadlink meer dan 11-42 aankan.