Gravel-racers
-
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 04 feb 2014 13:26
Halloooo,
Hier mijn Ridley X-trail frame (tweedehands via fietsenmaker wegens fout in de lak). Framemaat: 63. Ik ben zelf 2.02m.
Groep: Rival 1x11 en Praxis Works cranks (ongebruikt via marktplaats).
Verder wat losse onderdelen die dezelfde fietsenmaker nog had liggen (Deda en Forza).
Wielen: Hunt 650b alu
Banden: WTB 47mm tubeless.
Met deze wielen/banden fiets ik op weg en gravel/schelpen/bospaden.
Ik wil nog een 2e wielset om mee in de modder te rijden. Hierbij dacht ik zelf aan 29 inch of 700c met zo breed mogelijke MTB banden.
Vraag:
hoe breed zou ik kunnen gaan? Ridley schrijft zelf over de clearance: 650×50 of 700×42. Ik denk dat het wel wat breder kan. Wat is jullie idee bij het zien van deze foto's?
Hier mijn Ridley X-trail frame (tweedehands via fietsenmaker wegens fout in de lak). Framemaat: 63. Ik ben zelf 2.02m.
Groep: Rival 1x11 en Praxis Works cranks (ongebruikt via marktplaats).
Verder wat losse onderdelen die dezelfde fietsenmaker nog had liggen (Deda en Forza).
Wielen: Hunt 650b alu
Banden: WTB 47mm tubeless.
Met deze wielen/banden fiets ik op weg en gravel/schelpen/bospaden.
Ik wil nog een 2e wielset om mee in de modder te rijden. Hierbij dacht ik zelf aan 29 inch of 700c met zo breed mogelijke MTB banden.
Vraag:
hoe breed zou ik kunnen gaan? Ridley schrijft zelf over de clearance: 650×50 of 700×42. Ik denk dat het wel wat breder kan. Wat is jullie idee bij het zien van deze foto's?
Als 't echt om modder gaat (ipv zand), dan is breder niet persé beter; met een smallere (achter)band heb je dan meer grip omdat je de ondergrond raakt ipv in de modder blijft drijven. Maar dat terzijde.maartenjjk schreef: ↑26 okt 2019 12:20 Ik wil nog een 2e wielset om mee in de modder te rijden. Hierbij dacht ik zelf aan 29 inch of 700c met zo breed mogelijke MTB banden.
Vraag:
hoe breed zou ik kunnen gaan? Ridley schrijft zelf over de clearance: 650×50 of 700×42. Ik denk dat het wel wat breder kan. Wat is jullie idee bij het zien van deze foto's?
Je frame ziet eruit alsof hij breder aan kan, en alsof hij geen modder gaat stapelen op de liggende achtervorken.
Ik zou ook de remleiding van de voorrem anders monteren: gelijk vanaf stuur naar de achterkant van de linker voorvorkpoot laten lopen ipv onder de voorkvorkkroon door. Dat geeft je voor wat meer ruimte.
William
Als 't echt om modder gaat (ipv zand), dan is breder niet persé beter; met een smallere (achter)band heb je dan meer grip omdat je de ondergrond raakt ipv in/op de modder blijft drijven. Maar dat terzijde.maartenjjk schreef: ↑26 okt 2019 12:20 Ik wil nog een 2e wielset om mee in de modder te rijden. Hierbij dacht ik zelf aan 29 inch of 700c met zo breed mogelijke MTB banden.
Vraag:
hoe breed zou ik kunnen gaan? Ridley schrijft zelf over de clearance: 650×50 of 700×42. Ik denk dat het wel wat breder kan. Wat is jullie idee bij het zien van deze foto's?
Je frame ziet eruit alsof hij breder aan kan, en alsof hij geen modder gaat stapelen op de liggende achtervorken.
Ik zou ook de remleiding van de voorrem anders monteren: gelijk vanaf stuur naar de achterkant van de linker voorvorkpoot laten lopen ipv onder de voorkvorkkroon door. Dat geeft je voor wat meer ruimte.
William
Hoe weet mijn band hoe dik die modderlaag is en tot hoever hij er doorheen moet snijden? Of met andere woorden: dit is i.m.h.o. een fabeltje dat vaak verteld wordt.
Om het simpel te houden: modder plus grip = noppen.
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Dat is geen fabel. Zelfde gaat op bij een terreinwagen, smalle banden zodat je door de drek zakt tot je grip hebt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 04 feb 2014 13:26
Dank allemaal,
toen ik zei: modder, bedoelde ik ook MTB-routes met boomwortels en misschien stenen etc. Dus in ieder geval banden met noppen maar dus ook een zo groot mogelijke luchtkamer voor comfort/demping en grip.
Wat betreft die remleiding bij de voorvork: die kan/moet door de voorvork lopen maar dan moet ik het systeem openen en daar had ik nog geen zin in.
Laat ik mijn vraag nog een keer stellen maar dan anders: hoeveel ruimte moet er zitten tussen het rubber en frame (thv achtervork)?
toen ik zei: modder, bedoelde ik ook MTB-routes met boomwortels en misschien stenen etc. Dus in ieder geval banden met noppen maar dus ook een zo groot mogelijke luchtkamer voor comfort/demping en grip.
Wat betreft die remleiding bij de voorvork: die kan/moet door de voorvork lopen maar dan moet ik het systeem openen en daar had ik nog geen zin in.
Laat ik mijn vraag nog een keer stellen maar dan anders: hoeveel ruimte moet er zitten tussen het rubber en frame (thv achtervork)?
Ik denk dat je staande zitbuis de beperkende factor is.maartenjjk schreef: ↑27 okt 2019 07:58 Dank allemaal,
toen ik zei: modder, bedoelde ik ook MTB-routes met boomwortels en misschien stenen etc. Dus in ieder geval banden met noppen maar dus ook een zo groot mogelijke luchtkamer voor comfort/demping en grip.
Wat betreft die remleiding bij de voorvork: die kan/moet door de voorvork lopen maar dan moet ik het systeem openen en daar had ik nog geen zin in.
Laat ik mijn vraag nog een keer stellen maar dan anders: hoeveel ruimte moet er zitten tussen het rubber en frame (thv achtervork)?
Nu heb je 650, een 700 is al 2 cm in straal groter, ook een mtb band zal nog eens 2 cm hoger zijn dan die byways die er nu op zitten. Dus heb je nu ruimte voor 4 cm? Denk van niet!
-
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 04 feb 2014 13:26
Nee inderdaad. Er zit nu 3cm tussen rubber en zitbuis.
Ligt er natuurlijk wel aan welke mtb band je pakt. Bv panaracer hardpack comet 50 zal prima passen en heeft iets mee grip.
https://www.bike24.com/p2185645.html
https://www.bike24.com/p2185645.html
o'7o
-
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 04 feb 2014 13:26
Ja kan ook maar ik dacht: 29 inch rolt makkelijker over obstakels heen.