Volgens mij is dat mijn frame :p (als je die in roden gevonden hebt tenminste).maartenjjk schreef: ↑26 okt 2019 12:20 Halloooo,
Hier mijn Ridley X-trail frame (tweedehands via fietsenmaker wegens fout in de lak). Framemaat: 63. Ik ben zelf 2.02m.
Groep: Rival 1x11 en Praxis Works cranks (ongebruikt via marktplaats).
Verder wat losse onderdelen die dezelfde fietsenmaker nog had liggen (Deda en Forza).
Wielen: Hunt 650b alu
Banden: WTB 47mm tubeless.
Met deze wielen/banden fiets ik op weg en gravel/schelpen/bospaden.
Ik wil nog een 2e wielset om mee in de modder te rijden. Hierbij dacht ik zelf aan 29 inch of 700c met zo breed mogelijke MTB banden.
Vraag:
hoe breed zou ik kunnen gaan? Ridley schrijft zelf over de clearance: 650×50 of 700×42. Ik denk dat het wel wat breder kan. Wat is jullie idee bij het zien van deze foto's?
fiets.jpg
voor.jpg
achter.jpg
achter2.jpg
Gravel-racers
Als je grote en kleine wielen met dezelfde breedte van banden vergelijkt dan is dat inderdaad het geval. In dit geval zul je de dunnere 700c banden op hogere druk rijden en dan is het voordeel al snel verdwenen doordat je meer 'stuitert'. Hoeveel het qua efficiëntie verschilt is natuurlijk lastig te zeggen, maar 650b zal zeker comfortabeler zijn.maartenjjk schreef: ↑28 okt 2019 07:36 Ja kan ook maar ik dacht: 29 inch rolt makkelijker over obstakels heen.
Daar komt bij dat je op eenvoudige gravelpaden en asfalt prima uit de voeten kunt met 35/40mm 700c banden. 650b is in NL redelijk overkill als je het mij vraagt. Ik vind dunne banden op de weg en dikke op de mtb-routes dan ook een veel meer voor de hand liggende keuze.
Iemand interesse in een volledige afbouw kit voor een Gravelbike?
Mijn nieuwe frameset zou een vertraging hebben tot week 10 in 2020, maar ik kan nu dezelfde fiets ook als geheel kopen - die wel voorradig is met de volgende afmontage:
Shimano GRX groep (2x & 47/32 en 11-34 cassette) met Easton EA90 crank, Stuur/stuurpen/zadelpen Easton EA50AX, zadel Prologo Dimension en Easton EA70AX wielen met Donnely banden. Alle kabels zitten er dan uiteraard bij. Enkel nog een frame nodig om het op te steken. Prijs zal 1200 euro zijn voor het geheel. Vanzelfsprekend is alles compleet nieuw, niet gebruikt en geen meter op gereden
Mijn nieuwe frameset zou een vertraging hebben tot week 10 in 2020, maar ik kan nu dezelfde fiets ook als geheel kopen - die wel voorradig is met de volgende afmontage:
Shimano GRX groep (2x & 47/32 en 11-34 cassette) met Easton EA90 crank, Stuur/stuurpen/zadelpen Easton EA50AX, zadel Prologo Dimension en Easton EA70AX wielen met Donnely banden. Alle kabels zitten er dan uiteraard bij. Enkel nog een frame nodig om het op te steken. Prijs zal 1200 euro zijn voor het geheel. Vanzelfsprekend is alles compleet nieuw, niet gebruikt en geen meter op gereden
Inderdaad scottpch, de nieuwe Aspero! Zou hem over een week of twee thuis moeten hebben ongeveer.
Aanvankelijk wou ik dus die groene hebben, maar dat is dus lichtelijk mis gegaan, dus ga ik nou voor deze gouden, die ik eerst compleet af moet breken om daarna opnieuw op te bouwen. Had namelijk alles al klaar liggen.
Wordt afgebouwd met eTap 11speed 1x (met een Rotor Q Ring 40tands op een Quarq). Zipp 404 Tubeless met TerraSpeed bandjes van Continental. 3T Cockpit met een Superghaia. Dat is het wel zo'n beetje
-
- Forum-lid
@TomDoes:
Frame inderdaad van BikeLife in Roden!!! Leuke zaak. Prima frame, ik ga er goed voor zorgen.
@banden/wielen discussie:
Ik had niet door dat met toenemen van de bandbreedte de diameter zo significant toeneemt. Vond deze site met uitgebreide tabelen nog: https://defietssite.nl/techniek/wielmat ... en-omtrek/
Ik blijf nu gewoon bij 650b met dikke noppige banden.
En dan nu verder sparen voor zo'n Cervelo (bestaat die in mijn maat?)
Frame inderdaad van BikeLife in Roden!!! Leuke zaak. Prima frame, ik ga er goed voor zorgen.
Ik had niet door dat met toenemen van de bandbreedte de diameter zo significant toeneemt. Vond deze site met uitgebreide tabelen nog: https://defietssite.nl/techniek/wielmat ... en-omtrek/
-
- Forum-lid
@TomDoes:
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Daarom is een 29" mountainbike wiel of band, ook gewoon een 28" velg (622mm). Alleen door de dikke band is de diameter groter en dat wordt dan door marketing/producenten als 29" aangeduid.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ook even aanhaken met een bandenkeuze op de gravelracer....
Ik heb nu Schwalbe G-One 40mm banden, maar zit aan een mooi setje brede wegbandjes te denken. De Conti 5000 in 32mm.
Maar nu het volgende:
Ik ga nog wel eens op fietsvakantie of een weekendje weg met bagage en kom dan nog wel eens een onverhard paadje tegen. Maar het grootste deel van het jaar verder vooral veel asfalt zonder bagage.
Zou 32mm (opgegeven) breed genoeg zijn om ze er het hele jaar op te laten zitten?
Ik heb nu Schwalbe G-One 40mm banden, maar zit aan een mooi setje brede wegbandjes te denken. De Conti 5000 in 32mm.
Maar nu het volgende:
Ik ga nog wel eens op fietsvakantie of een weekendje weg met bagage en kom dan nog wel eens een onverhard paadje tegen. Maar het grootste deel van het jaar verder vooral veel asfalt zonder bagage.
Zou 32mm (opgegeven) breed genoeg zijn om ze er het hele jaar op te laten zitten?
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander