Gravel-racers
JA. IK heb in de mooie maanden op m'n crosser de 4 seasons 32mm zitten. Als je geen modder tegenkomt, kan je daar best ver mee raken op bospaadjes en gravel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 21 apr 2010 12:57
Hallo, ben op zoek naar mijn eerste gravelbike, helaas mijn budget is niet erg hoog, ongv. rond de 1000€, bij Decathlon had ik voor dit bedrag een Triban 520 rc gezien, heeft er van iemand ervaring met deze fiets?
Stoempen en afzien!!
Ik denk, dat je voor de €850,= die je voor deze fiets betaalt, behoorlijk veel waar voor je geld krijgt met een grotendeels Shimano 105 afmontage. De fiets ziet er best goed uit.ronaldmoens schreef: ↑30 okt 2019 09:28 Hallo, ben op zoek naar mijn eerste gravelbike, helaas mijn budget is niet erg hoog, ongv. rond de 1000€, bij Decathlon had ik voor dit bedrag een Triban 520 rc gezien, heeft er van iemand ervaring met deze fiets?
Nadeel zijn de semi-hydraulische remmen in plaats van volledig hydraulisch, maar voor dit geld kan ik niet zo snel een fiets met volledig hydraulisch remsysteem vinden. Van de andere kant heb ik wel eens een test in een Duits blad gezien, waarin ze goed presteerden, ook bij zware belasting in afdalingen.
Een ander nadeel zijn de vrij smalle (28mm) banden die er standaard op liggen. Ik zou daar wel meteen een ander setje bij kopen.
Verder is de fiets niet licht met meer dan tien kilo.
Ik denk ook dat je veel waar voor je geld krijgt. De TRP remmen schijnen heel goed te zijn. Je kunt later altijd upgraden naar volledig hydro als je dat echt wilt, op dit frame of een ander (en dan alle overige onderdelen van de Triban overnemen).hotrod schreef: ↑30 okt 2019 10:31 Ik denk, dat je voor de €850,= die je voor deze fiets betaalt, behoorlijk veel waar voor je geld krijgt met een grotendeels Shimano 105 afmontage. De fiets ziet er best goed uit.
Nadeel zijn de semi-hydraulische remmen in plaats van volledig hydraulisch, maar voor dit geld kan ik niet zo snel een fiets met volledig hydraulisch remsysteem vinden. Van de andere kant heb ik wel eens een test in een Duits blad gezien, waarin ze goed presteerden, ook bij zware belasting in afdalingen.
Een ander nadeel zijn de vrij smalle (28mm) banden die er standaard op liggen. Ik zou daar wel meteen een ander setje bij kopen.
Verder is de fiets niet licht met meer dan tien kilo.
Zijn de meeste gravel fietsen, op de dure carbon varianten na, niet "zwaar"?
Bij deze fiets is veel winst te behalen qua gewicht op wielen (volgens mij was het wielset alleen zonder casette en QR en iets van 2.2kg bij elkaar). Vervang ook de zadelpen en stuur voor een carbon versie, dan bespaar je zo bijna een kilo bij elkaar, op termijn uiteraard.
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 21 apr 2010 12:57
De versie die ik wil kost 1000€, https://www.decathlon.be/nl/p/gravelbik ... oom=opened
Stoempen en afzien!!
Misschien zie ik het niet goed maar betaal je 150 euro meer voor andere banden en kleurtje?
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 21 apr 2010 12:57
En stuur...
Stoempen en afzien!!
Bikes&Coffee What else?
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 21 apr 2010 12:57
Heb ik gelezen in Grinta, niet zo positief maar als je een betere zou willen dan ben je onmiddellijk een paar honderd € kwijt en ik begin pas te gravelen, ik ga er geen toertochten mee doen, hoop en al langs bospaadjes en onverharde wegen
Stoempen en afzien!!
Het is ook wel één grote hoop onzin die daar geschreven is.
Je gelooft toch niet dat je echt een paar kransjes lichter moet schakelen omdat je wielset 2 ons meer weegt?
Er wordt geen enkele gravelracer standaard tubeless afgeleverd.
Die TRP remmen zijn echt wel goed genoeg om een toertocht mee te overleven.
Een derailleur die je moet afstellen omdat de ketting heeft geklapperd, serieus? Shimano levert speciaal voor Decathlon een 105 derailleur met slappere veer?
Het grootste nadeel vind ik de post mount nokken voor de remmen. Dat beperkt je nogal met later upgraden naar hydraulische remmen.
Zelf zou ik wel voor de goedkope gaan en zelf de banden uitzoeken. Met een normaal racestuur is het ook prima gravelen.
Je gelooft toch niet dat je echt een paar kransjes lichter moet schakelen omdat je wielset 2 ons meer weegt?
Er wordt geen enkele gravelracer standaard tubeless afgeleverd.
Die TRP remmen zijn echt wel goed genoeg om een toertocht mee te overleven.
Een derailleur die je moet afstellen omdat de ketting heeft geklapperd, serieus? Shimano levert speciaal voor Decathlon een 105 derailleur met slappere veer?
Het grootste nadeel vind ik de post mount nokken voor de remmen. Dat beperkt je nogal met later upgraden naar hydraulische remmen.
Zelf zou ik wel voor de goedkope gaan en zelf de banden uitzoeken. Met een normaal racestuur is het ook prima gravelen.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 31 okt 2019 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 08 okt 2019 16:05
De Giant Revolt begint net een paar honderd € boven de €1.000,00. Wellicht kun je ergens een mooie korting of een goede tweedehands scoren zodat je binnen budget blijft...