Gravel-racers
yes - kga me een gravelracer
aanschaffen.
ik had m’n oog laten vallen op ridley kanzo a (rood).
Hierbij enkele vraagjes - ik kan eventueel de derailleur laten vervangen door ultrgra RX versie. Lijkt me een no brainer? Schakelgedrag zelf zal wel gelijk zijn (?) als de gewone maar met voordeel minder klapperende ketting.
Welke wielen zijn aanraders?
voorwaarden:
max +/- 500 euro
geen stickers
bij voorkeur 3 cm hoog
welke velgbreedte is ideaal voor bredere banden?
of wordt een wiel dan te stijf voor offroad?
deze kosten bv 530 : (https://www.vaneycksport.com/nl/ffwd-f3 ... -disc.html)
FFWD F3AD DT350 30MM DISC
aanschaffen.
ik had m’n oog laten vallen op ridley kanzo a (rood).
Hierbij enkele vraagjes - ik kan eventueel de derailleur laten vervangen door ultrgra RX versie. Lijkt me een no brainer? Schakelgedrag zelf zal wel gelijk zijn (?) als de gewone maar met voordeel minder klapperende ketting.
Welke wielen zijn aanraders?
voorwaarden:
max +/- 500 euro
geen stickers
bij voorkeur 3 cm hoog
welke velgbreedte is ideaal voor bredere banden?
of wordt een wiel dan te stijf voor offroad?
deze kosten bv 530 : (https://www.vaneycksport.com/nl/ffwd-f3 ... -disc.html)
FFWD F3AD DT350 30MM DISC
viewforum.php?f=9ritlee schreef: ↑15 nov 2019 21:28 yes - kga me een gravelracer
aanschaffen.
ik had m’n oog laten vallen op ridley kanzo a (rood).
Hierbij enkele vraagjes - ik kan eventueel de derailleur laten vervangen door ultrgra RX versie. Lijkt me een no brainer? Schakelgedrag zelf zal wel gelijk zijn (?) als de gewone maar met voordeel minder klapperende ketting.
Welke wielen zijn aanraders?
voorwaarden:
max +/- 500 euro
geen stickers
bij voorkeur 3 cm hoog
welke velgbreedte is ideaal voor bredere banden?
of wordt een wiel dan te stijf voor offroad?
deze kosten bv 530 : (https://www.vaneycksport.com/nl/ffwd-f3 ... -disc.html)
FFWD F3AD DT350 30MM DISC
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ik vraag advies ivm derailleur Ultegra RX (tov gewone 105 of Ultegra derailleur)
Schakelgedrag van Ultegra RX tov Ultegra gelijk? dus een no brainer?? om direct up te graden (door enkel het verschil tov origineel onderdeel te betalen)
(en eventueel suggesties ivm wielen voor nabije toekomst).
Schakelgedrag van Ultegra RX tov Ultegra gelijk? dus een no brainer?? om direct up te graden (door enkel het verschil tov origineel onderdeel te betalen)
(en eventueel suggesties ivm wielen voor nabije toekomst).
Mijn mening: Tenzij je met enorm grote tandwielen achter rijdt (> 28 tands), zou ik geen clutch derailleur gebruiken. Een combinatie van (ingekorte) ketting en gewone derailleur klappert amper, is lichter en, is goedkoper. Dus gewoon de 105 erop laten zitten. Het verschil (in geld) kun je beter stoppen in brede tubeless banden.ritlee schreef: ↑16 nov 2019 13:23 Ik vraag advies ivm derailleur Ultegra RX (tov gewone 105 of Ultegra derailleur)
Schakelgedrag van Ultegra RX tov Ultegra gelijk? dus een no brainer?? om direct up te graden (door enkel het verschil tov origineel onderdeel te betalen)
(en eventueel suggesties ivm wielen voor nabije toekomst).
(Op mijn TCX 1x11 heb ik de SRAM clutch derailleur vervangen door een gewone, short-cage, derailleur die lichter is, sneller schakelt, en minder kost wanneer ik erop val).
William
Ik heb een RX DI2 en vind dat op het onverhard het verschil wel enorm is (in het voordeel van de RX)
Over schakelgedrag kan ik niets zinnigs zeggen want door de DI2 is er voor mij geen verschil
Op de weg heb je met de RX soms wel dat het een beetje extra weerstand geeft na het schakelen naar een kleiner tandje achteraan (na enkele seconden is dat wel weer weg)
Kortom: voor de crosser zeker aan te raden, voor op de weg misschien niet helemaal.
(ik heb de mijne ook over de kasseien van Roubaix gejaagd, erg aangenaam)
Over schakelgedrag kan ik niets zinnigs zeggen want door de DI2 is er voor mij geen verschil
Op de weg heb je met de RX soms wel dat het een beetje extra weerstand geeft na het schakelen naar een kleiner tandje achteraan (na enkele seconden is dat wel weer weg)
Kortom: voor de crosser zeker aan te raden, voor op de weg misschien niet helemaal.
(ik heb de mijne ook over de kasseien van Roubaix gejaagd, erg aangenaam)
Hoeveel weeg je? Ga je ook de mountainbike routes op? En een stijf wiel is altijd goed hè. Er valt meer comfort te halen uit een band met veel volume dan een slappe vaatdoek van een wiel.ritlee schreef: ↑15 nov 2019 21:28 yes - kga me een gravelracer
aanschaffen.
ik had m’n oog laten vallen op ridley kanzo a (rood).
Hierbij enkele vraagjes - ik kan eventueel de derailleur laten vervangen door ultrgra RX versie. Lijkt me een no brainer? Schakelgedrag zelf zal wel gelijk zijn (?) als de gewone maar met voordeel minder klapperende ketting.
Welke wielen zijn aanraders?
voorwaarden:
max +/- 500 euro
geen stickers
bij voorkeur 3 cm hoog
welke velgbreedte is ideaal voor bredere banden?
of wordt een wiel dan te stijf voor offroad?
deze kosten bv 530 : (https://www.vaneycksport.com/nl/ffwd-f3 ... -disc.html)
FFWD F3AD DT350 30MM DISC
Ik heb zelf een mega stijf carbon wielset 35mm hoog en 23mm intern. Het rijdt heerlijk hoor. Vorige week nog een ritje van 100km over MTB paden afgelegd. Geen pijntjes alleen bevroren tenen.
70kg voor 172.
ik ben een volledige mtb/offroad maagd. Ik wou ter aanvulling een no guilty fiets voor bij twijfelachtig weer(regen/geen regen), kasseien, offroad.
Ik denk dat ik die in de eerste maanden zal gebruiken als winterfiets bij bv de voorjaarsklassiekers.
Het is elk geval niet mijn bedoeling om in de modder te ploeteren. ‘t Is geen tractor. .
competitief avontuurlijk omschrijf ik het
ik ben een volledige mtb/offroad maagd. Ik wou ter aanvulling een no guilty fiets voor bij twijfelachtig weer(regen/geen regen), kasseien, offroad.
Ik denk dat ik die in de eerste maanden zal gebruiken als winterfiets bij bv de voorjaarsklassiekers.
Het is elk geval niet mijn bedoeling om in de modder te ploeteren. ‘t Is geen tractor. .
competitief avontuurlijk omschrijf ik het
106 km Zjoeff Witte Wegen Graveltocht;
Enkele conclusies na de "doop"rit
- eTap 11 speed werkt meer dan prima met een narrow-wide kettingblad, zonder clutch derailleur. Werkelijk 0 issues gehad en continu strak schakelen
- TerraSpeed TL's van Conti zijn lekkere bandjes. Voor een 40c op 2,5 bar voor en achter had ik meer grip dan ik nodig had, overal zonder twijfel de bocht in duiken en ook op asfalt bolde het eigenlijk best prima. Met vermogens van rond de 2oo watt reed ik op asfalt rond de 27 per uur, vond ik niet eens zo slecht.
- Houding en positie op de Aspero zijn perfect (voor mij). Bijna 4 uur op de fiets en geen centje pijn. Het is een lekker directe fiets, zonder dat ie bijzonder nerveus is. Uit het zadel voelt ie misschien zelfs een tikje "sloom" aan, maar dat bevalt me eigenlijk wel. Op bos- en gravelpaden geeft de fiets gewoon lekker veel vertrouwen
- Comfort was dik in orde, al had dat vooral veel te maken met 2,5 bar voor en achter. Ik moet zeggen dat me dat nog wel het meeste opviel.
Enkele conclusies na de "doop"rit
- eTap 11 speed werkt meer dan prima met een narrow-wide kettingblad, zonder clutch derailleur. Werkelijk 0 issues gehad en continu strak schakelen
- TerraSpeed TL's van Conti zijn lekkere bandjes. Voor een 40c op 2,5 bar voor en achter had ik meer grip dan ik nodig had, overal zonder twijfel de bocht in duiken en ook op asfalt bolde het eigenlijk best prima. Met vermogens van rond de 2oo watt reed ik op asfalt rond de 27 per uur, vond ik niet eens zo slecht.
- Houding en positie op de Aspero zijn perfect (voor mij). Bijna 4 uur op de fiets en geen centje pijn. Het is een lekker directe fiets, zonder dat ie bijzonder nerveus is. Uit het zadel voelt ie misschien zelfs een tikje "sloom" aan, maar dat bevalt me eigenlijk wel. Op bos- en gravelpaden geeft de fiets gewoon lekker veel vertrouwen
- Comfort was dik in orde, al had dat vooral veel te maken met 2,5 bar voor en achter. Ik moet zeggen dat me dat nog wel het meeste opviel.
Ik vind 2,5bar nog best veel eigenlijk. Als ik dat aanhoud op de routes die ik rijd dan stuiter ik toch behoorlijk... Maar wellicht wordt dat net als looks wel deels bepaald door je referentiekader. Komend vanuit de race kant zul je dat ws anders waarderen dan komend vanuit de MTB kant.
Maar tof dat je er van genoten hebt. Dat is uiteindelijk waar het om gaat!
Maar tof dat je er van genoten hebt. Dat is uiteindelijk waar het om gaat!
Ik heb gisteren ook de witte wegen gereden. Waar ik typisch met 33mm grifos richting de 2.1 2.2 bar op pad ga lag het gisteren best hard. En ging het prima met de 2.6 2.7
Echt super toffe route vorige versies staan in de favorieten, maar die van gisteren komt erbij.
Bizar 200w en dan 27km/h rijden. Misschien ben je iets groter?
Echt super toffe route vorige versies staan in de favorieten, maar die van gisteren komt erbij.
Bizar 200w en dan 27km/h rijden. Misschien ben je iets groter?