Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hardtail of Race Fully

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 02 sep 2024 20:57

53x11 schreef: 02 sep 2024 19:57 Sowieso ligt bij de laaglandfietsers de focus m.i. veel te veel op snelheid. Getuige ook de vele fietsers die met de tong op het stuur langs komen stuiven op de vlakke stukken en makkelijke klimmen, om als een omaatje vervolgens de afdaling in te gaan.
Helemaal waar. Maar de TS wil nu ook enige snelheid. Eneuh... ik ken er ook die met het duurste veertuig als een 'omaatje' en ook met de tong op het stuur, de afdaling ingaan waar ze initieel dachten de HT/wegrenners het snot voor de ogen te rijden met hun overkill patserding hoor. En die korte afdalingen hier, daar verlies je met een HT amper iets mee tegenover een fully. Ik heb het vorige week nog live mogen aanschouwen. Zoals je zelf al zegt, vlakke stukken en makkelijke klimmen en neem daar nog draaien en keren bij. Laat dat nu net het overgrote deel van de gemiddelde MTB trajecten hier zijn. Met een gemiddelde techniek, op de gemiddelde MTB trajecten alhier, nagenoeg altijd sneller met een (veel) lichtere HT, zeker zonder voorvering. En dat zeg ik als would be MTB'er niet alleen hoor, ik heb het afgelopen week ook weer mogen horen. Ook van mensen die veel en echt hard kunnen rijden met een MTB.
Als je een MTB koopt, dan moet je voor jezelf de vraag stellen. Waar gebruik ik deze fiets vooral voor. Als je eens één keertje per jaar de bergen ingaat, maar voor de rest wekelijks over je laagland CX en gravel trajectjes gaat knallen. Dan koop je best iets wat het beste past voor deze CX parcours. Ik heb met een HT ooit DH parcours in de Alpen gereden. Ideaal? Uiteraard niet, maar ik ga echt geen fully kopen om daar eens een keertje me te laten gaan. De opgepompte armen en trillend beneden aankomen, dat neem ik er wel eens bij dan. Ik rijd nu veel trajecten die ik vroeger met de MTB reed, met de gravel. En ik ben echt niet alleen. Dat zegt genoeg. Enkel als het veel sturen en veel smijt- en gooiwerk is, dan is de MTB velen malen geschikter. Een MTB stuur immers zoveel beter en lichter dan een gravel! ;)

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 02 sep 2024 21:48

Zoals verwacht een levendige discussie waar iedereen iets over te zeggen heeft, leuk en waarvoor dank! Al maakt het er niet makkelijker op om een keuze te maken… morgen eens kijken naar wat mooi afgemonteerde HT’s (voorkeur xt) met carbon wielen of high-end alu’s met brede/moderne velgbreedte en moderne geo… hier zal ik toch ook snel naar de 3k gaan vrees ik.
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 sep 2024 21:56

jakkel schreef: 02 sep 2024 20:57 (...)
Als je een MTB koopt, dan moet je voor jezelf de vraag stellen. Waar gebruik ik deze fiets vooral voor. Als je eens één keertje per jaar de bergen ingaat, maar voor de rest wekelijks over je laagland CX en gravel trajectjes gaat knallen. Dan koop je best iets wat het beste past voor deze CX parcours. (...)
Da's wijs advies.
Ik heb ook heel wat jaartjes met een hardcore race georiënteerde hardtail gereden. En omlaag was dat soms hard werken. Ook in de Dolomieten en Zuidelijke Alpen. Wel leuk. Maar toen ik eenmaal aan de fully ging heb ik pas echt mijn grenzen leren verleggen en heb ik flinke progressie gemaakt in techniek.
Mijn kleine heeft leren mountainbiken op een rigide Scott. Daarna twee hardtails, waarmee hij ook bikeparks deed, inclusief drops tot anderhalve meter. Inmiddels rijdt hij full suspension, en rijdt hij met zijn 11 jaar drops van 3 meter en hoger en maakt jumps van een meter of 15, waar de meeste ervaren volwassen niet aan durven beginnen (ik ook niet). Juist door vrij lang ongeveerd of matig geveerd te blijven rijden is zijn techniek en timing behoorlijk goed.
Lang verhaal, maar ik bedoel maar te zeggen dat ik zeker niet anti hardtail, of anti racebak ben. Ik denk alleen wel dat een racebak voor 90 procent van de rijders niet de beste fiets is. Ik zou ik ieder geval in 90 procent van wat ik rij niet meer terug willen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 03 sep 2024 07:33

Met een HT gaat je techniekniveau hoger zijn dan met een fully waar de vering alles platstrijkt, zeker hier in de lage landen met de wortelpaden en de kruip door sluip door singletracks.
Ook ben je veel actiever bezig op een HT omdat alleen de voorvering niet alles op kan lossen.
Iedereen zou dus baat hebben bij een HT mbt techniek aanleren, ik heb jaaaren een HT gereden en zelfs met vaste vork.
Nu echter een fully vanwege comfort en het "luiere " rijden, je hoeft niet elke keer uit het zadel en ik word ook wat ouder... ;)
Mijn fully, Scott Spark RC Pro 900 heb ik op Marktplaats gekocht, was geheel XTR afgemonteerd met Sid vork, voor een prijs van een redelijk goede HT.
Heb de wielen voor superlichte carbon wielen en schakelgebeuren voor Sram XX1 AXS vervangen en kom nu op 10,3kg uit, net zoveel als een gemiddelde HT.
Wanneer je dus een beetje verstand van fully's hebt en weet waar de valkuilen zijn bij een 2e hands bike, dan kan je op Marktplaats voor een mooie prijs een fully op de kop tikken. :winkthumb:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2024 08:26

jakkel schreef: 02 sep 2024 20:57 Met een gemiddelde techniek, op de gemiddelde MTB trajecten alhier, nagenoeg altijd sneller met een (veel) lichtere HT, zeker zonder voorvering.
Oneens!
Alles wat snel gaat heeft vering nodig, ook een mtb. Zonder verende vork voelt het wellicht snel, maar met een goed afgestelde vork ben je vrijwel altijd sneller.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2024 08:38

Eens, maar geen zin in weeeer die discussie
En kies dan voor een fatsoenlijk stevige vork, niet voor die ultra lichtgewicht shit (tenzij je zelf ultra lichtgewicht bent). Dat scheelt merkbaar in (ongewenste) flex.
Ik had een RS SID WC. Dat was spaghetti, en daar kwam ik pas achter toen ik met een Fox 34 reed.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 sep 2024 08:44

Gewicht van de fiets is allemaal niet zo relevant. Je bandenkeuze en druk doet in Nederland al meer of minder in je voordeel.

Ik zou een rond de 120mm fully nemen. Jakkel onderschat denk ik zijn eigen techniek niveau ( ik denk dat je aardig handig bent ) en lang niet iedereen heeft dat.
Uiteindelijk is het makkelijker fietsen en breder inzetbaar. T is net een beetje zo als met racefiets banden en luchtdruk, lage druk voelt langzamer, maar is sneller. Met een fully voel je altijd die vering een beetje werken, dat voelt langzamer, maar is uiteindelijk vaak sneller.

Kijk ikzelf rijdt al jaren een stalen hardtail met 120 vork, maar dat is niet voor iedereen weggelegd, dat moet je een beetje leuk vinden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2024 08:58

53x11 schreef: 03 sep 2024 08:38 Eens, maar geen zin in weeeer die discussie
En kies dan voor een fatsoenlijk stevige vork, niet voor die ultra lichtgewicht shit (tenzij je zelf ultra lichtgewicht bent). Dat scheelt merkbaar in (ongewenste) flex.
Als ik heel erg gelijk heb vind ik het moeilijk om niet te reageren ;-)
En dit is nu zo'n gevalletje......

(Fox 34 is top, huidige Sid 35mm ook)
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2024 09:02

Mijn SID had 32mm pootjes. Die 35 is niet voor niets (stijfheid stijgt kwadratisch met diameter).

Mijn ZEB met 38mm is voor TS waarschijnlijk iets teveel van het goede ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2024 09:08

53x11 schreef: 03 sep 2024 09:02 Mijn SID had 32mm pootjes. Die 35 is niet voor niets (stijfheid stijgt kwadratisch met diameter).
Er zijn nog steeds Sids met 32mm.

SID SL Ultimate: 32mm
SID Ultimate: 35mm

Ondanks dat de 32mm niet meer zo'n zwabber schijnt te zijn als de oude vork, zou ik sowiso voor de 35mm gaan.

Stijfheid kwadratisch: daarom is de Lefty van Cannondale ook zo goed, kan ook grotere lagers gebruiken. Alleen het oog wil ook wat :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 03 sep 2024 09:22

daniel1975 schreef: 03 sep 2024 09:08
53x11 schreef: 03 sep 2024 09:02 Mijn SID had 32mm pootjes. Die 35 is niet voor niets (stijfheid stijgt kwadratisch met diameter).
Er zijn nog steeds Sids met 32mm.

SID SL Ultimate: 32mm
SID Ultimate: 35mm

Ondanks dat de 32mm niet meer zo'n zwabber schijnt te zijn als de oude vork, zou ik sowiso voor de 35mm gaan.

Stijfheid kwadratisch: daarom is de Lefty van Cannondale ook zo goed, kan ook grotere lagers gebruiken. Alleen het oog wil ook wat :mrgreen:
Zeer interessant dit! Als fervente wegwielrenner ben ik niet heel vertrouwd in de kwaliteit/do's-dont's van voorvorken dus deze info is zeer waardevol. De ene SID is duidelijk de andere niet :D

Zoals verwacht heeft iedereen zijn specifieke voorkeur en is dit geen zwart-wit materie... Graag leg ik volgende stelling op tafel waarvan ik het gevoel heeft dat ze klopt:
Mijn budget is 3k dus voor dat geld heb je vaak veel te zware/logge fully's waardoor je misschien beter af bent met een HT met sterke afmontage en licht gewicht. Moest mijn budget nu 5k zijn, zouden er dan meer overtuigd zijn om voor een race-fully te kiezen?
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2024 09:28

Eerste wat mij te binnen schiet:
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... -100-2023/
Canyon Lux WC of Lux Trail

Kun je voor 3K een hele goede fully kopen.

Of als het puur voor NL is: https://www.canyon.com/en-nl/mountain-b ... e=M076_P09
Mooie lichte HT.
Laatst gewijzigd door daniel1975 op 03 sep 2024 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Less is bore

Plaats reactie