Gravel-racers
-
- Forum-lid
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
- Locatie: Gilze
Tot hoe breed kun je gaan met banden op een gravelracer? Met name de achtervorken zou je toch breder verwachten dan op een cx.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
40 a 45 mm
Bij Salsa zou er tot een 48mm in moeten passen wanneer je de spatborden weg zou laten. Je ziet foto's op internet van Vaya's met smal vallende 29 * 2.0 banden (officieel 51mm). Voor een groter volume noppen band plaatsen veel mensen een 27.5 of 26 inch wielset, dan past het prima, met nog bredere banden.
Waarom zie ik toch zo veel van dit soort fietsen met derailleurs? Als een Rohloff naaf ergens goed bij past dan is het wel zo'n gravel bike lijkt mij toch..
Passoni XXti - Cervelo R3SL - Cervelo RS - Giant XTC 29er - BSP Metropolis - DOLLY bakfiets
Een Rohloff naaf is een een draak van een 'oplossing'. Het grote nadeel van een rohloff naaf zijn de grote sprongen tussen de versnelling. Afhankelijk van welke tandwielen je voor en achter kiest zit een kleinste verzet op 1:0,65 en het grootste op 1:4,3. Een andere verhouding kan zijn 1:1 en 1:5,1. De laatste twee versnellingen zijn of veel te groot, of veel te klein. Eigenlijk telt een Rohloff naaf dus maar 12 versnellingen. Een rohloff is alleen handig als je een heel klein verzet nodig hebt. En als je geen zin hebt onderhoud te doen. En als je graag veel geld uitgeeft. En als een kg extra op je fiets je niet boeit. Die gravelracers hebben volgens mij een andere doel, namelijk snel over gravel paden fietsen. En snel fietsen gaat prettiger met kleine sprongen tussen de versnellingen.mondrius schreef:Waarom zie ik toch zo veel van dit soort fietsen met derailleurs? Als een Rohloff naaf ergens goed bij past dan is het wel zo'n gravel bike lijkt mij toch..
Nee, ik ben geen fan van de rohloff naaf
Live fast; die young. mijn blog
Ernie C. schreef:Ik weet niet wat daar de ondergrond is maar je zult inderdaad richting het oosten moeten gaan om een parcours te vinden waar een gravelracer voor ontworpen is.ultra_ivo schreef:Deze hier? : http://www.balticstar.spb.ru/2010_1200_en.htmErnie C. schreef:Maar dan heb je het over gravel races van 100 tot wel 300 mijl voornamelijk door de woestijn. Waar ga je hier in Europa een route vinden die daar ook maar een beetje in de buurt komt?
Iets van een kwart onverhard. En de regio kennende, zal er nog al snel een kwart zeer slecht asfalt bij zitten.
Een deel van het onverharde parcours reed ik in 2004 bij de Ladoga 800
http://www.balticstar.spb.ru/ladoga2004_ivo_en.htm
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik vind het wel een interessant gegeven, de gravelracer, en iedere heug zijn meug zeker?
Maar enkele opmerkingen:
Tom-s: als je woon-werk rijdt, heb je toch nood aan een iets langer spatbord, lijkt me. Beter een lang spatbord, dan een half spatbord, want daarbij worden je schoenen en onderbenen toch nog nat.
Verder, ik begrijp de combinatie gravelracen + spatborden niet zo goed. Je gaf zelf aan dat er een tak tussenzat. Je hebt toch een gravelracer voor de clearance, en dus niet om spatborden die clearance te laten afpakken?
Ik heb wel eens enkele fietsvakanties gedaan in Europa tussen 1 week en 1 maand. In bvb. Wit-Rusland is een gravel racer ideaal: er is vooral gravel, ook op wegen waar je asfalt zou verwachten:
In de meeste andere landen heb ik vooral asfalt gedaan. Daar kunnen zelfs 28mm banden prima voor dienen, in een oude koersfiets (hier een stalen Duell, 200 euro aankoopprijs).
Daarmee wil ik even zeggen dat gravel racers mij een dure oplossing lijken voor een compromisfiets. Tenzij je alleen woon-werk + niet-al-te-intensieve fietsvakanties doet, dan kan ik er ook gerust eens over dromen
Maar enkele opmerkingen:
Tom-s: als je woon-werk rijdt, heb je toch nood aan een iets langer spatbord, lijkt me. Beter een lang spatbord, dan een half spatbord, want daarbij worden je schoenen en onderbenen toch nog nat.
Verder, ik begrijp de combinatie gravelracen + spatborden niet zo goed. Je gaf zelf aan dat er een tak tussenzat. Je hebt toch een gravelracer voor de clearance, en dus niet om spatborden die clearance te laten afpakken?
Ik heb wel eens enkele fietsvakanties gedaan in Europa tussen 1 week en 1 maand. In bvb. Wit-Rusland is een gravel racer ideaal: er is vooral gravel, ook op wegen waar je asfalt zou verwachten:
In de meeste andere landen heb ik vooral asfalt gedaan. Daar kunnen zelfs 28mm banden prima voor dienen, in een oude koersfiets (hier een stalen Duell, 200 euro aankoopprijs).
Daarmee wil ik even zeggen dat gravel racers mij een dure oplossing lijken voor een compromisfiets. Tenzij je alleen woon-werk + niet-al-te-intensieve fietsvakanties doet, dan kan ik er ook gerust eens over dromen
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
De fiets is niet voor woonwerk (waar lees je dat?), voornamelijk om te overwinteren in de buitenlucht (geen fan van rollen).de zwarten schreef: Maar enkele opmerkingen:
Tom-s: als je woon-werk rijdt, heb je toch nood aan een iets langer spatbord, lijkt me. Beter een lang spatbord, dan een half spatbord, want daarbij worden je schoenen en onderbenen toch nog nat.
Verder, ik begrijp de combinatie gravelracen + spatborden niet zo goed. Je gaf zelf aan dat er een tak tussenzat. Je hebt toch een gravelracer voor de clearance, en dus niet om spatborden die clearance te laten afpakken?
Ik ben ook nog op zoek naar een soort mini spatlap voor het voorste spatbord. Maar voor het meeste gebruik voldoen overschoentjes prima.
Ik rij in de winter op deze fiets met spatborden om dezelfde reden waarom ik op mijn racefiets en mountainbike in de winter spatborden heb. Dat is om droog te blijven of eigenlijk niet af te koelen door opspattend water.
Mijn racefiets heeft het met 25mm bandjes al zeer krap icm spatborden (crud roadracer MK2) en ik heb juist niet voor een crosser gekozen omdat de meeste crossers het al krap hebben met 33mm bandjes en spatborden (als ze al oogjes hebben). Hier kan ik ook nog wel een 40mm band op monteren met de spatborden.
Ik verbuig de spatborden op verschillende manieren, meestal is het een tak of steen. Op de rode mountainbike route van Overijse zitten een soort trapjes van hout met steeds 20cm hoge trede en ik kan daar kiezen tussen snel naar beneden en geen grip hebben met deze slicks (heel modderig, grote stenen en een (...) bochtje) of rustig afdalen en mijn voorste spatbord krom buigen wanneer ik te traag van zo een trapje af ga.
Gelukkig zijn ze vrij gemakkelijk terug te buigen.
Het is ook een beetje een zichzelf benoemde titel. Een naar geleden bestond de naam nog niet. Toen kochten we gewoon een crosser om daarmee niet te gaan koersen maar als iets anders in te zetten. Misschien hebben veel mensen een 'gravelracer' zonder daar erg in te hebbenric schreef:Leuk topic!
Wel veel reacties maar weinig foto's van andere gravel racers.
Live fast; die young. mijn blog
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je kan er hetzelfde mee, maar die fiets voldoet niet aan de eisen van een gravel racer zoals ze in het modieuze Amerika gelden, want schijfremmen zijn toch wel een vereiste en een enkel voorblad is ook een pré.
Wanneer is een fiets eigenlijk geen gravel racer meer, maar een monster cross? 45 mm banden lijkt mij persoonlijk een beetje overdreven voor gravel paden.
Wanneer is een fiets eigenlijk geen gravel racer meer, maar een monster cross? 45 mm banden lijkt mij persoonlijk een beetje overdreven voor gravel paden.