Ik ga die maar eens proberen.
eenzijdig zie ik niet direct al een nadeel, werkt bij spd-sl ook prima.
Andere mensen ook bedankt voor het antwoorden
Fiets Magazine nr. 11-2024, inclusief de trainings- en voedingsgids voor 2025, ligt nu in de winkel! Bestel 'm zonder verzendkosten in onze shop!
Ik ga die maar eens proberen.
Ik ben de Nuroad Race FE (enige verschil is de groep denk ik) enkele maanden geleden gaan bekijken. Toen afgehaakt omdat de spatborden in kunststof zijn en de plaatsing van het achterlicht niet logisch is als je nog een fietstas wil gebruiken. Bovendien is die koplamp ook maar slordig op het stuur geplaatst. Uiteindelijk een Bergamont Grandurance RD7 2020 gekocht, wat duurder (ook in vergelijking met de Race FE) maar degelijker afgewerkt. En dat goud/geel kleur is waanzinnig knap.Soepkop schreef: ↑08 okt 2020 14:31 Hum, mijn vaste fietsenmaker/leverancier Appt mij net dat ze nog een Cube Nuroad Pro FE MY2020 hebben staan in de voor mij waarschijnlijk juiste maat. Is een beetje de andere kant van het spectrum, maar gezien de prijs van EUR 1.099 wil ik hem niet direct afschrijven, dus morgen toch maar even in levende lijve bekijken. Kleurstelling spreekt me niet direct aan (naast Eggplant Purple is alles saai....), maar vanaf de foto is dat wellicht niet goed te beoordelen.
Beschikt over Tiagra (heb nooit 'minder' dan 105 gereden, maar ik lees over het algemene goede reviews) en ook de TRP Spyre remmen - waarover ik ook steeds meer goede ervaringen lees. Dus toch maar even een kans geven. Als het doet wat het moet doen, is het voor nu wellicht voldoende (het is en blijft een fiets naast de racefiets). Bij de Rondo Ruut Al1 2x bekruipt mij toch het gevoel dat het bijna een fiets 'in plaats van' moet worden.
Bedankt voor alle tips trouwens sofar
Ik heb sinds maart 2020 de Orbea Terra en ik vind deze echt een geweldig leuke fiets. Heb vrijwel al op alle soorten ondergrond en terrein gereden en bolt geweldig.Soepkop schreef: ↑07 okt 2020 09:16 Door al die verhalen die ik hier lees en al die mooie foto's die ik in fietsbladen zie, ben ik de afgelopen maanden warmer en warmer geworden voor het gravelen. Echter, ik vond de investering in een extra fiets budgetair niet verantwoord. Mijn werkgever geeft echter tot het eind van dit jaar haar medewerkers de gelegenheid om bij de aanschaf van een fiets EUR 1.000 te laten verrekenen met het brutosalaris. Per saldo levert dit een (belasting)voordeel op van circa EUR 500. En toen werd het ineens interessant(er).
De laatste 2 weken heb ik mij verdiept in de aanschaf van een gravelbike. Daarbij uiteraard aangelopen tegen de enorme leveringsproblemen die er zijn en de daarmee gepaard gaande leveringstermijnen.
Het door mij gestelde budget is EUR 1.500 (dat betekent na aftrek van belastingvoordeel een investering van EUR 1.000 - dat kan ik mijzelf (en mijn vrouw) nog verantwoorden). Mijn oog is nu gevallen op de Rondo Ruut AL2 2021 in de kleur Eggplant purple. Ik zoek een beetje een opvallende/coole fiets en daar voldoet hij naar mijn mening ruimschoots aan. Ik vind het gewoon een mooie verschijning. Bijkomend voordeel: ik kan deze over 2 weken al rijden.
Er zijn twee dingen waarover ik bij de Rondo twijfel: 1) hij is voorzien van TRP Spyre remmen - dus semi hydraulisch (bediening geschiedt via een 'gewone' kabel) en 2) hij is voorzien van SRAM APEX 1, dus slechts één voorblad (42T) (in combinatie met 11 - 42 cassette). Alternatieven in deze prijsklasse hebben over het algemeen hydraulische schijfremmen en/of 2 voorbladen.
Ik lees over de TRP remmen wisselende verhalen (zowel positief als negatief) en 1 of 2 voorbladen is denk ik deels afhankelijk van de gebruiksdoeleinden. DIe zijn in mijn geval:
- trainingsfiets in de winter/bij slechtere weerscondities - de Argon18 my2017 kan op de Tacx blijven staan
- het rijden van enkele georganiseerde gravelrides
- opzoeken van gravelpaadjes in mijn woonomgeving (Alphen a/d Rijn, waar het niet dik bezaaid is met gravelpaden)
Hebben jullie any thoughts on de APEX1 aandrijving? Ik rijd op mijn Argon18 nu met 50/34 in combinatie met 11 - 32 cassette. Dus grootste verzet wordt 42 - 11 in plaats van 50 - 11 nu.
En krijg ik spijt van de TRP remmen?
Alternatieven zijn:
- Cannondale Topstone 2 (hydraulisch en Shimano GRX400 2 x 10) EUR 1.599
- Orbea Terra H40 (hydraulisch en Shimano GRX400/GRX600 2 x 10) EUR 1.699
Grootste nadeel van bovenstaande fietsen is de extreem lange levertijd (tot mei volgend jaar!) of een onbekende levertijd. Er zijn natuurlijk genoeg andere opties, maar die hebben dezelfde leveringsproblemen en/of doen mijn hart niet sneller slaan. En ik ben gewoon een beetje verliefd geworden op de Rondo .......
De aanschaf van een Ruut AL1 2x zou alle twijfel wegnemen, maar vergt een extra investering van EUR 400 en dat wil ik er niet aan uitgeven (je moet ergens een grens stellen).
Alvast bedankt voor jullie bespiegelingen!
Ja Corona heeft een enorme impact gehad op de levertermijn bij veel fietsproducenten.Soepkop schreef: ↑09 okt 2020 15:52 @david_deman: Geweldige fiets! Staat (stond) hoog op mijn lijst, maar als ik nu een Terra H40 bestel, komt 'ie pas in de zomer van 2021 binnen ..... En ik wil echt graag dit najaar nog gebruik kunnen maken van de fiets (ik hoop dit weekend mij in te kunnen schrijven voor de eerste graveltocht(en)).
Het geld dat ik nu minder uitgeef, gaat in de spaarpot voor een Orbea Orca M20 Team
Ik heb de configuratie al klaar liggen In Glossy Legergroen.....david_deman schreef: ↑09 okt 2020 15:55
Ja Corona heeft een enorme impact gehad op de levertermijn bij veel fietsproducenten.
Hah de Orca M20 Team staat ook op mijn verlanglijst
Geo van de Nuroad is iets relaxter maar t verschil is m.i. niet wereldschokkend - iets langere wielbasis (1-2cm), langere achtervork (1cm) en iets meer stack (1cm) hoeken van zitbuis en balhoofd zijn gelijk, reach vrijwel gelijk (1-2mm).Soepkop schreef: ↑09 okt 2020 14:55 ...
Belangrijkste vraag: is een Cross Racer geschikt voor het gravelen of is een specifieke gravelbike dan echt geschikter? Ik kan niet zo snel vinden wat de maxinale tyre clearance (normaal beperkter bij een Cross Racer) van de Cube is, maar er zit standaard 33 mm onder en er was nog (heel) veel ruimte over. Over het rijden op de gewone weg maak ik me geen zorgen: dat zal gewoon goed zijn, hoewel misschien iets minder geschikt voor lange afstanden dan een endurance racer of gravelbike?
...
Yep, reeds met de FM over gehad: ik wil er bredere banden onder. Denk aan Schwalbe G-One Allround 40-622. Ben er denk ik ook wel uit dat ik voor de Cube ga. Heb alleen nog twijfels over de framemaat. Excel staatje is bijna gereed
Klopt. Ik worstel nog wel een beetje met de framemaat - mijn Excel staatje is bijna af
Goed dat je het aangeeft. Ik heb het hier vanmiddag met de FM al over gehad. Ik kan ook nergens maximale tyre clearance terugvinden, maar ik heb vanmiddag met de FM gekeken en 40 mm lijkt makkelijk te passen. Ik ga ook vragen of ze 40 mm banden willen monteren (nog even uitzoeken of de wielen dat toelaten). Ik wil als ontbindende voorwaarde op laten nemen dat deze passen.br@m schreef: ↑09 okt 2020 20:42 Ik kan op de Cube site niet terugvinden wat de maximale bandenmaat is die de Cross Race toestaat. Ik zou dat toch even navragen bij je dealer. Normaal gaat een crosser tot zo'n 32mm omdat dat de wedstrijdmaat is, breder is voor een cross fiets niet nodig.
Nu zal de Cube geen UCI sticker hebben verwacht ik maar beter safe than sorry.
Hou er rekening mee dat de speling in de vork bij een terreinfiets wat ruimer moet zijn, omdat er ruimte moet zijn voor modder en zo. Met name de achtervork.
Ja, nieuwe cyclocross fietsen (met schijfremmen) zijn prima geschikt voor gravel (en asfalt) werk; er past bijna altijd 40mm in, zo niet meer. (Check de ruimte naast de liggende achtervorken, en onder de voorkvork).Soepkop schreef: ↑09 okt 2020 14:55 Belangrijkste vraag: is een Cross Racer geschikt voor het gravelen of is een specifieke gravelbike dan echt geschikter? Ik kan niet zo snel vinden wat de maxinale tyre clearance (normaal beperkter bij een Cross Racer) van de Cube is, maar er zit standaard 33 mm onder en er was nog (heel) veel ruimte over. Over het rijden op de gewone weg maak ik me geen zorgen: dat zal gewoon goed zijn, hoewel misschien iets minder geschikt voor lange afstanden dan een endurance racer of gravelbike?
Zijn er mensen met ervaring met een Cross Racer in het algemeen en met het gebruik als gravelbike in het bijzonder?