@TL rijdt ook op het gravelframe van Velobuild, net als ik. Ik heb er een campa crank op gehad (zowel dubbel als compact) en nu een compact van Sram.abdr schreef: ↑18 feb 2021 21:04 @thestudent: ik ga akkoord dat er weinig ruimte is, maar is die Ridley Kanzo Adventure geen open mould frame (CFR696) waar er hier nog wel meer mensen mee rijden, zoals TL@ en DDX? Die rijden toch ook Ultegra of Dura Ace, of vergis ik me?
Ik ben heel blij met mijn clutch derailleur (RX800) op mijn 2x, veel minder geluid en gerammel.
Gravel-racers
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik heb inderdaad de Velobuild Gravel en 50/34 Shimano (eerst Ultegra R8000 en nu een RS500)
Ik gebruik ook wax (Squirt) en die kuis je af voordat je vertrekt en plakt niet.
Ik heb de chainsuck al meerdere keren gehad, maar enkel in zware modder die heel hard aanlaadt en inderdaad steeds op het binnenblad (of schakelend naar het binnenblad)
Ik gebruik ook wax (Squirt) en die kuis je af voordat je vertrekt en plakt niet.
Ik heb de chainsuck al meerdere keren gehad, maar enkel in zware modder die heel hard aanlaadt en inderdaad steeds op het binnenblad (of schakelend naar het binnenblad)
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
+1 dat verkondig ik hier al jaren in een ander topic, wax smeert niet, beschermt wel en plakt. Olie smeert. Maar daarmee schop ik ieder keer tegen veel schenen. Maar zou zo maar een het probleem kunnen zijn in dit geval.MPolleke schreef: ↑18 feb 2021 22:21 Maar wax plakt toch als een malle? Ik snap deze redenering niet. De wax die ik in mijn haar smeer, daar blijft alles aan vast plakken. Op mijn ketting smeer ik iets vloeibaars zoals olie of squirt lube. Of is dit andere wax dan voor mijn haar?
Ik snap dat het niet de hele oorzaak is, reacties hierboven hebben ook een beter verhaal Maar de wax zal het eerder erger maken dan beter lijkt me.
Ach, ik zeg ook maar wat
Er is maar een manier om dat uit te proberen, en het is niet eens een heel dure manierophetkantje schreef: ↑19 feb 2021 09:57 +1 dat verkondig ik hier al jaren in een ander topic, wax smeert niet, beschermt wel en plakt. Olie smeert. Maar daarmee schop ik ieder keer tegen veel schenen. Maar zou zo maar een het probleem kunnen zijn in dit geval.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5538
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat squirt of paraffine wax plak niet. Tenzij er nog ketting olie of fabriekskettingvet tussenzit, want dan klontert en plakt het als een malle.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
@the student.
Hoe zit het met die kettinglijn? Ik snap vooral het verhaal niet over de ultegra crank die op een wegfiets met disc remmen, al niet echt goed zou zijn.
Inbouwbreedte van achterwiel is toch gelijk tussen een velgrem en een disc wegfiets. Het wiel zal in het midden moeten zitten.
Dat er dan links een remschijf moet zitten, maakt wellicht iets uit voor 't wiel zelf (de naaf en de hoek van de spaken). Maar ik zie even niet dat de cassette op een andere plaats terecht komt, relatief tov de crank.
En ook de achtervork van de racer met disc, hoeft (zeker rechts) niet anders of breder gevormd te zijn toch?
Bij gravelracers zie ik dat nog wel omdat je er dikke banden in wilt doen. Andere oplossingen zijn langere wielbasis of de achtervork vanaf bottombracket een knik omlaag te geven.
Hoe zit het met die kettinglijn? Ik snap vooral het verhaal niet over de ultegra crank die op een wegfiets met disc remmen, al niet echt goed zou zijn.
Inbouwbreedte van achterwiel is toch gelijk tussen een velgrem en een disc wegfiets. Het wiel zal in het midden moeten zitten.
Dat er dan links een remschijf moet zitten, maakt wellicht iets uit voor 't wiel zelf (de naaf en de hoek van de spaken). Maar ik zie even niet dat de cassette op een andere plaats terecht komt, relatief tov de crank.
En ook de achtervork van de racer met disc, hoeft (zeker rechts) niet anders of breder gevormd te zijn toch?
Bij gravelracers zie ik dat nog wel omdat je er dikke banden in wilt doen. Andere oplossingen zijn langere wielbasis of de achtervork vanaf bottombracket een knik omlaag te geven.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5538
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De inbouwbreedte is 135mm niet 130. ( ook voor 142x12 steekassen) Dat is 2.5mm per kant meer dan een velgrem racer. De ketting staat dus 2.5mm verder naar buiten dan op een velgrem racer.
Vroeger had een standaard shimano weggroep een kettinglijn van 43.5 en volgens mij is dit nu nog steeds zo.
We bekijken even een nieuwe shimano crank ( 105 of ultegra is om het even )
https://bike.shimano.com/en-SG/product/ ... R7000.html
En nu een GRX-600 crank.
De vraag is waarom brengen onderdelen constructeurs dezelfde cranksets op de markt voor velg en disc. Simpelweg omdat ze geld willen besparen. De geometrie van de achtervork is dus niet hetzelfde. Door speciale aanpassingen aan de tanden kom je ermee weg op de wegracer. In dit voorbeeld heb je dus een combinatie met een crank met te kleine chainline en 'grote' wegbladen op de gravelracer. Dan val je buiten de specs waar shimano hem op heeft ontworpen. In combinatie met hobbels slechte smering en modder krijg je problemen. Als de fabrikant dit zo aflevert dan zou er toch ergens een technicus beter moeten weten.
Campagnolo heeft H0 cranks op de markt gebracht en die hadden 1mm extra kettinglijn 44.5 ofzoiets. Deze worden ook op velg weggroepen gebruikt, volgens mij is dat op de 12 speed groepen nog steeds zo. Maar ook hier dezelfde crank voor velg en discremmen. Al is er hier voor de middenweg gekozen.
Vroeger had een standaard shimano weggroep een kettinglijn van 43.5 en volgens mij is dit nu nog steeds zo.
We bekijken even een nieuwe shimano crank ( 105 of ultegra is om het even )
https://bike.shimano.com/en-SG/product/ ... R7000.html
Shimano heeft dus inderdaad iets aan de vorm van de tanden gedaan om de schuinere ketting soepeler te laten lopen. Maar de chainline is inderdaad nog altijd 43.5. Shimano noemt hier niet voor niets de lengte van de achtervork 410mm. Dat is redelijk typisch voor een wegracer. Een carbonda 696 heeft echter een achtervork lengte van 435mm, voor gravel banden.Wider gear pitch increases chain clearance with small gearings and allows for 410 mm chain stays on 135 mm O.L.D.
En nu een GRX-600 crank.
Hier is de kettinglijn 46.9 zelfs nog bijna een mm meer gecompenseerd dan theoretisch nodig voor de bredere achtervork vanwege de langere achtervorken die je op gravel fietsen vind.
De vraag is waarom brengen onderdelen constructeurs dezelfde cranksets op de markt voor velg en disc. Simpelweg omdat ze geld willen besparen. De geometrie van de achtervork is dus niet hetzelfde. Door speciale aanpassingen aan de tanden kom je ermee weg op de wegracer. In dit voorbeeld heb je dus een combinatie met een crank met te kleine chainline en 'grote' wegbladen op de gravelracer. Dan val je buiten de specs waar shimano hem op heeft ontworpen. In combinatie met hobbels slechte smering en modder krijg je problemen. Als de fabrikant dit zo aflevert dan zou er toch ergens een technicus beter moeten weten.
Campagnolo heeft H0 cranks op de markt gebracht en die hadden 1mm extra kettinglijn 44.5 ofzoiets. Deze worden ook op velg weggroepen gebruikt, volgens mij is dat op de 12 speed groepen nog steeds zo. Maar ook hier dezelfde crank voor velg en discremmen. Al is er hier voor de middenweg gekozen.
Laatst gewijzigd door thestudent op 19 feb 2021 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dank je voor de linkkwbiker schreef: ↑19 feb 2021 12:37 https://www.bike7.be/nl/producten/pro-wax
Je kan eens proberen dat in je haar te smeren
Ik zie dat het benoemd wordt als een vloeistof met een vergelijkbare dichtheid als olijfolie en verf. Dat valt dan inderdaad mee.
Wel lees ik op Wikipedia dat Olijfolie bevriest bij -6 graden, bij deze Bike7 Pro Wax is dat bij 0 graden volgens de website.
De vrieskou is over en ik smeer dit dan ook liever niet in mijn haar
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 01 mar 2021 08:20
Ik heb exact hetzelfde, met exact dezelfde fiets... .. . Ik had eerst Ultegra voor en achter. Achter is onlangs vervangen door GRX, nu een paar ritjes gemaakt, ik heb het nog niet opnieuw gehad. Maar jouw ervaringen beloven niet veel goeds......kwbiker schreef: ↑18 feb 2021 11:21 20210218_110548.jpg
Dit is een foto van mijn kader van de Ridley Kanzo Adventure. Deze is uitgerust met een Shimano Ultegra compact crank 50-34 en een een Ultegra voorderailleur en een GRX achterderailleur.
De schade die je ziet is veroorzaakt door de ketting die naar boven getrokken wordt wanneer die op het kleine blad ligt en wanneer de ondergrond brutaal is (briquellion, wortels). Het gebeurt niet elke keer, maar wanneer het gebeurt, blokkeert de ketting tussen de kader en de tandwielen en schuurt een deel van de lak en het composiet mee.
Volgens de fietsenmaker zou het kunnen liggen aan de GRX die ik altijd op spanning laat staan, maar zelf hecht ik hier geen geloof aan, want de originele achterderailleur was een Ultegra en die had het veel sneller.
De fiets gaat binnenkort binnen bij Ridley om nagekeken te worden, maar ik wil toch even bij jullie horen of jullie soortgelijke ervaringen hebben, met hetzelfde of met een ander merk, en in dat geval, hoe is het bij jullie opgelost ? Kan het enkel opgelost worden door er een one-by van te maken ?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Opletten,
Binnenkort kan je je gravelfiets banden alleen oppompen met de gravel pomp:
https://cyclingtips.com/2021/03/lezyne- ... PxWPYS0s-0
Binnenkort kan je je gravelfiets banden alleen oppompen met de gravel pomp:
https://cyclingtips.com/2021/03/lezyne- ... PxWPYS0s-0
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Het moet toch niet gekker worden, ook een fietspomp N+1.!
Dan kies ik toch liever voor zo'n een elektrische minipomp:
Dan kies ik toch liever voor zo'n een elektrische minipomp:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless