Gravel-racers
Die wielen bevallen mij prima, denk wel dat ik er op termijn een setje 700c bij haal.
Mooie fiets
Donderdag een ritje gaan met mijn gravel-racer. Het was hier vrij nat maar verre van rampgebied:
Wel erg hard onderuit gegaan op een plek waar ik het niet had verwacht. De WTB ByWay hebben overduidelijk al last met het minste beetje modder. Ik had de wielen/banden beter vervangen door de winter wielen/banden. Heel mijn linkerkant ziet wat blauw vandaag en een stijve nek (op de fiets ging het gisteren best wel ok, naast de fiets doet alles pijn)
Donderdag een ritje gaan met mijn gravel-racer. Het was hier vrij nat maar verre van rampgebied:
Wel erg hard onderuit gegaan op een plek waar ik het niet had verwacht. De WTB ByWay hebben overduidelijk al last met het minste beetje modder. Ik had de wielen/banden beter vervangen door de winter wielen/banden. Heel mijn linkerkant ziet wat blauw vandaag en een stijve nek (op de fiets ging het gisteren best wel ok, naast de fiets doet alles pijn)
Zijn er mensen die de gravelbike ook veel op de weg gebruiken? Is er snelheid te maken op die fietsen met de juiste banden? Ik denk aan de volgende fiets:
https://www.pilotcycles.com/frame-customize/scram-ekar/
Beviel op het onverharde echt enorm goed maar ik vind het heel lastig in te schatten of er voldoende snelheid op te maken is om bv vrienden met racefietsen bij te houden.
https://www.pilotcycles.com/frame-customize/scram-ekar/
Beviel op het onverharde echt enorm goed maar ik vind het heel lastig in te schatten of er voldoende snelheid op te maken is om bv vrienden met racefietsen bij te houden.
Ik ben intussen aan mijn 2de set banden toe.
De Schwalbe G-One Bite deden wat ze moesten doen. Verhard draaiden die goed, maar de huidige Vittoria Terreno banden zijn op de weg toch sneller. Althans, die indruk heb ik toch. Misschien is mijn conditie er intussen wat op vooruit gegaan. Met deze banden heb ik wel nog geen echter modderpaden tegengekomen, dus hoe ze het daarop doen is me nog een raadsel.
Veel zal ook afhangen van de bandendruk. Ik heb vooraan meestal rond de 2.0, achteraan 2.2 tot 2.4. Ik fiets tubeless.
De Schwalbe G-One Bite deden wat ze moesten doen. Verhard draaiden die goed, maar de huidige Vittoria Terreno banden zijn op de weg toch sneller. Althans, die indruk heb ik toch. Misschien is mijn conditie er intussen wat op vooruit gegaan. Met deze banden heb ik wel nog geen echter modderpaden tegengekomen, dus hoe ze het daarop doen is me nog een raadsel.
Veel zal ook afhangen van de bandendruk. Ik heb vooraan meestal rond de 2.0, achteraan 2.2 tot 2.4. Ik fiets tubeless.
@Gianter Ik gebruik mijn gravelfiets als enige fiets op mijn tweede woonplaats. Ik wissel zelfs niet van banden/wielen maar rijd gewoon met 40mm Schwalbe G-One allround met de snelle groep van de lokale wielertoeristenclub mee. Oftewel, ik haal daar solo ook gemiddelden mee rond de 34-35km/h tijdens een temporit, op een parcours waar het met de aero racefiets eerder 35.5-37km/h zal zijn. Het is vooral top-end halen wat zwaarder wordt, door het verschil in rolweerstand dat toeneemt naarmate de snelheid hoger wordt.
Maar dat kan je dus ook oplossen met een wegbandje op een tweede wielset... dan ga je amper snelheid inboeten, misschien wel wat vinnigheid door het extra gewicht van de fiets in zijn geheel. En de fiets zal ook wat luier sturen dan je typische racefiets.
Maar dat kan je dus ook oplossen met een wegbandje op een tweede wielset... dan ga je amper snelheid inboeten, misschien wel wat vinnigheid door het extra gewicht van de fiets in zijn geheel. En de fiets zal ook wat luier sturen dan je typische racefiets.
Ik heb de RVV met de gravelfiets gereden (met gewone wegbanden, 28mm Conti GP4000SII) en eens op snelheid is er weinig verschil met een gewone wegfiets. Het stuurt wat luier en is minder vinnig om op snelheid te krijgen.
Als je er in een groepje afgereden wordt, ligt het in ieder geval niet aan de fiets (tenzij je 1x hebt en het voorste tandwiel te klein is)
Ik zou wel altijd 2x nemen als je er ook mee op de weg wilt, dan heb je minder gaten in de cassette wat toch prettiger is Mijn gravelfiets heeft een standaard compact, 50x34 en de cassette voor de weg is een 11-28 (had ik nog liggen) en op de andere wielen zit een 11-34, zo kom ik overal op, over en door.
Als je er in een groepje afgereden wordt, ligt het in ieder geval niet aan de fiets (tenzij je 1x hebt en het voorste tandwiel te klein is)
Ik zou wel altijd 2x nemen als je er ook mee op de weg wilt, dan heb je minder gaten in de cassette wat toch prettiger is Mijn gravelfiets heeft een standaard compact, 50x34 en de cassette voor de weg is een 11-28 (had ik nog liggen) en op de andere wielen zit een 11-34, zo kom ik overal op, over en door.
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik dacht zelf inderdaad om 2 wielsets te nemen. 1 met gravel bandjes en 1 met racebandjes. Ik begin wel beetje te twijfelen aan de EKAR groep. Ik was er zelf wel onder de indruk van maar die is niet uit te voeren met 2 voorbladen. De verkoper gaf ook al aan dat 2 voorbladen misschien wel een beter idee is, maar GRX is best wel wat zwaarder dan EKAR en juist het lage gewicht stond me in die pilot bike behoorlijk aan .
Zijn er mensen met ervaring met EKAR op de weg?
Zijn er mensen met ervaring met EKAR op de weg?