Gravel-racers
De vering op de URS werkt echt goed. Mijn madame rijdt op zo eentje, ik heb hem ook al wel eens getest en het is een fijne gravelfiets. Op gravel prefereer ik hem boven mijn eigen Open UP. Op de weg rijd ik liever met de UP, racier gevoel en meer weg geometrie.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Zoals ik al eerder memoreerde, de BMC is een omgebouwde Teamelite 01 mtb tot gravelbike, erg slack.
De Cervelo Aspero daarentegen een volbloed scherpe gravelracer die zeker voldoet op de weg.
Mijn Scott Addict gravel/cyclo is ook een strakke gravelracer/cyclocrosser (is hetzelfde frame) en tevens ook een erg fijne fiets voor op de weg.
De nieuwe Addict gravel zal iets meer richting de gravelgeometrie gaan, dus iets luiere balhoofdhoek,
De Cervelo Aspero daarentegen een volbloed scherpe gravelracer die zeker voldoet op de weg.
Mijn Scott Addict gravel/cyclo is ook een strakke gravelracer/cyclocrosser (is hetzelfde frame) en tevens ook een erg fijne fiets voor op de weg.
De nieuwe Addict gravel zal iets meer richting de gravelgeometrie gaan, dus iets luiere balhoofdhoek,
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Marin Headlands 1 2021/2022 gravelbike
Net binnen en eerste paar afstel ritjes gemaakt.
Fullcarbon frameset , 1x specific ( geen voorderrie mogelijk), ruimte voor 700x45 of 650x50 banden, BSA bb ( ) , goed bereikbare interne kabelgeleiding ( gewone voorbouw en headset), 27.2 zadelpen (met interne dropper geleiding voorbereid) , erg veel montage mogelijkheden en op mountainbikes georienteerde zg "beyond road" geometrie van Marin met erg korte stuurpen en wat bredere dropbar.
https://www.marinbikes.com/ww/bikes/2022-headlands-1
Ik zit met 182 bovenin de range van maat 56, die standaard wordt geleverd met 60mm voorbouw ! Leek erg kort, maar na wat proefritjes met diverse pennen lijkt 70mm uiteindelijk precies goed. Ik zit daardoor 4cm korter als op de racer en ongeveer 1cm hoger. Het stuur is 4cm breder. Heerlijk speels fietsje !
NB: hij kan zeker ook met langere stuurpen en diepere zit en blijft dan verrassend lekker sturen , maar daar heb ik mijn racefiets voor.
Verder afgebouwd met GRX 1x11 , 40t voor en 11-42 achter. Schwalbe G-one 700x40 zitten nu op Vision wielset die ik nog had. Originele wielset is iets zwaarder, maar 21mm inwendig en 32spaaks (hufterproof). Daarop komt een set G-one bite in 700x45 voor het grovere werk.
Geen superlichtgewicht met 9.7 kg rijklaar ex pedalen, maar dat is met biba's en 1900gr zware wielset.
Edit: stuurpen nog naar beneden gedraaid, ik zat toch wat te hoog op de foto's. Nu 4cm stuur-zadel drop ( gelijk aan mijn racefiets, maar wel 3cm kortere zit )
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Nog ff een plaatje in zijn natuurlijke habitat
Misschien gaat de 70mm pen toch nog naar 80mm, maar voor de rest zit ie perfect.
Er is nog een betere/bredere wielset onderweg ( Ere Tenaci G20) icm 700x 45mm banden ( G-one bite) voor het grovere werk. Met de huidige setup ( Vision icm G-one allround 40mm) werkt ie goed op wat strakkere paden en op de weg,
Misschien gaat de 70mm pen toch nog naar 80mm, maar voor de rest zit ie perfect.
Er is nog een betere/bredere wielset onderweg ( Ere Tenaci G20) icm 700x 45mm banden ( G-one bite) voor het grovere werk. Met de huidige setup ( Vision icm G-one allround 40mm) werkt ie goed op wat strakkere paden en op de weg,
De kleurstellingen van de nieuwe Giant Revolts gezien in Duitsland vandaag. De advanced pro 1 wordt carbonachtig (grijs zwart). De advanced pro 0 staat op jonito punt de. (Donkerrood) En de advanced 0 knight blue als ik het goed herinner grijzig blauw). Erg mooi om te zien. De advanced 1 leek weer meer op de asvanced pro 1 van 2021, die ik derhalve maar niet gekocht heb. Mijn vrouw zag in het brons roze
Vandaag een rondje gravel gedaan in de limburgse heuvels. Dan ziet een, in mijn ogen, best fraaie gravelbike ee ineens heel anders uit
Nb. Fiets, wielen en banden zijn normaal zwart…….
Nb. Fiets, wielen en banden zijn normaal zwart…….
Het was weer lang geleden dat ik nog op mijn gravelfiets, dus vandaag toch maar een paar uurtjes gaan spelen in bos en wei
Zaterdag een lange dag in Limburg (Crossborder Liberation Gravel ride, 120km), heb er zin in
Ik neem aan dat het aan die kant ook best droog is en de ByWay-bandjes gewoon kunnen blijven zitten.
Zaterdag een lange dag in Limburg (Crossborder Liberation Gravel ride, 120km), heb er zin in
Ik neem aan dat het aan die kant ook best droog is en de ByWay-bandjes gewoon kunnen blijven zitten.
Als dat ook in Nederlands Limburg is, zeg maar Zuid-oost van Maastricht, dan ligt er nu nog volop modder en slijk. Zie mijn fiets hierboven
Laat ik zeggen dat ik in een aantal gravel-afdalingen, met diepe sleuven, stenen en modder, blij was met m’n 650b wielen en 50mm banden
Ik woon in regio heuvelland en rij jaarrond met 650b op de gravelracer.
Zeker na de laatste erge regenval en overstromingen is zijn afdalingen en beklimmingen behoorlijk lastig, met geulen en losliggende dikke stenen.
Dan heb je met meer volume en profiel imo meer comfort.
Zeker na de laatste erge regenval en overstromingen is zijn afdalingen en beklimmingen behoorlijk lastig, met geulen en losliggende dikke stenen.
Dan heb je met meer volume en profiel imo meer comfort.