Gravel-racers
- leocuypers
- Forum-lid
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10
In 2024
Op vakantie heb ik min of meer noodgedwongen mijn wegritjes op mijn gravelracer gemaakt met wegbandjes erop. En ik moet zeggen, dat viel niks tegen!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat idee heb ik ook al een paar keer gehad, waarom nog een racer kopen?
Gravelbike met een twede wielset en klaar.
Hij zal ietsje luier sturen maar met een MTB kom ik in de bochten op de weg ook nog prima mee, dus dan zal dit wel helemaal goed gaan.
Zit je alleen met de keuze van een dubbel of 1x.
Gravelbike met een twede wielset en klaar.
Hij zal ietsje luier sturen maar met een MTB kom ik in de bochten op de weg ook nog prima mee, dus dan zal dit wel helemaal goed gaan.
Zit je alleen met de keuze van een dubbel of 1x.
Altijd dubbel, zeker als je die intensief als wegfiets gaat gebruiken.
Is eigenlijk het concept van de SUP X-Road.
Ik heb ook twee wielsets en doe er 90% weg mee. Andere wielset en gravelen maar. Uiteraard is het dan ergens wel een compromis. Maar het bevalt me perfect. Weegt in weg setup 8,1kg dus heel aanvaardbaar om bv ook te gaan klimmen.
Is eigenlijk het concept van de SUP X-Road.
Ik heb ook twee wielsets en doe er 90% weg mee. Andere wielset en gravelen maar. Uiteraard is het dan ergens wel een compromis. Maar het bevalt me perfect. Weegt in weg setup 8,1kg dus heel aanvaardbaar om bv ook te gaan klimmen.
Onze beide gravelaars (Carbonda 696) hebben 2 wielsets en zijn 2x11. Dat laatste vooral om op de weg kleine stapjes te hebben, maar toch ook op terrein prettig als er verhard in zit. In NL rijden we 48x31 met 14-28 (weg) en 11-34 (gravel), in de bergen met 11-30 (weg) en 11-40 (gravel). Al met al, als je van een endurance racer komt, is de stap niet zo groot.
Een enduranceracer is tegenwoordig vrijwel nutteloos. Die stuurt al wat luier dan een normale racefiets en heeft vaak al ruimte voor 35mm banden. Dat centimetertje of anderhalf meer voegt aan gewicht en wielbasis nauwelijks iets toe.
Het grootste probleem is dat een gravelracer nog moeilijker te krijgen is en daardoor vaak ook een hoger prijskaartje heeft dan een gelijkwaardig afgemonteerde racefiets.
Het grootste probleem is dat een gravelracer nog moeilijker te krijgen is en daardoor vaak ook een hoger prijskaartje heeft dan een gelijkwaardig afgemonteerde racefiets.
Campagnolo Ultra Dork
Op de mijne past alleen 1x dus die keuze was snel gemaakt (of eigenlijk was er geen keuze). In NL rijd ik met 11-28 achteraan. Daarmee kom ik overal boven (40T voorblad).
Voor buitenland heb ik dan een 11-46. Dat is serieus licht. Ik heb weinig "last" gehad van de grotere stappen in de versnellingen, in de bergen speelt dit nu eenmaal veel minder.
Zou ik nu weer voor de keuze staan zou ik zeker weer voor 1x gaan. Het ziet er netjes uit, makkelijk schoon te houden, lichter en er kan minder kapot.
Voor buitenland heb ik dan een 11-46. Dat is serieus licht. Ik heb weinig "last" gehad van de grotere stappen in de versnellingen, in de bergen speelt dit nu eenmaal veel minder.
Zou ik nu weer voor de keuze staan zou ik zeker weer voor 1x gaan. Het ziet er netjes uit, makkelijk schoon te houden, lichter en er kan minder kapot.
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Vergelijkbare ervaring; mijn carbon Marin Headlands kan ook alleen 1x en wordt intussen 90% als wegfiets gebruikt (carbon wielset met 32mm banden), maar met 40t voor en 11-32 heb ik ook voldoende kleine stapjes en kom ik in vlak Nederland niks te kort. Wel gebruik ik het hele verzet nu vaker. Ik wissel ook naar 11-42 of 11-46 voor serieuze klimgebieden. Maakt met < 9.5kg rijklaargewicht voor mij een endurance-racer overbodig.
Dalen gaat trouwens erg fijn met zo'n gravelbike, stuurt erg stabiel !
Dalen gaat trouwens erg fijn met zo'n gravelbike, stuurt erg stabiel !
De mijne weegt 7,1 kg dus dat is bijna hetzelfde als mijn wegfiets
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14