Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hardtail of Race Fully

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2024 09:29

Race fully zou ik heel goed over nadenken, ook bij groot budget. Bijna niemand heeft daar baat bij (zelfde geldt voor een race hardtail). Tenzij je XC wedstrijden wilt doen natuurlijk.
Bij 3k en nieuw blijf ik bij mij eerdere advies: hardtail, iets met moderne geo (67 graden of minder balhoofdhoek, lange reach), bredere (30mm) velgen, 2.4 banden, capabele 130-140 mm voorvork. Vergeet geen budget te reserveren voor een dropper post. Met een dergelijke setup kun je nog steeds hard over XC rondjes rammen, maar je kunt er elders (daar waar het wat meer op echt MTB'en lijkt) ook prima mee uit de voeten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4098
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 sep 2024 09:29

Voor 3 k een goede alu fully nemen (SLX is ECHT goed) en later upgraden met mooie lichte wielen?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2024 09:42

Of GX als je SRAM wilt. Schakelt net zo goed als X0 en XX1 (alledrie hier thuis in gebruik). Alleen de cassette is echt veel zwaarder. Een X0 cassette is dan geen verkeerde investering. Die dingen zijn bizar slijtvast. Maar duur.

Keuzes keuzes
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 03 sep 2024 09:51

daniel1975 schreef: 03 sep 2024 08:26
jakkel schreef: 02 sep 2024 20:57 Met een gemiddelde techniek, op de gemiddelde MTB trajecten alhier, nagenoeg altijd sneller met een (veel) lichtere HT, zeker zonder voorvering.
Oneens!
Alles wat snel gaat heeft vering nodig, ook een mtb. Zonder verende vork voelt het wellicht snel, maar met een goed afgestelde vork ben je vrijwel altijd sneller.
Interessante discussie, ik hoop dat de reacties ook interessant en vooral volwassen blijven.
Ook al wordt ervaring hier weg gelachen, ik ben op het einde van een rit in de praktijk echt sneller met m'n 7,9 kg wegende MTB tegenover m'n vorige Cannondale F29 met z'n 10 kg. Mijn niveau van techniciteit zou ik eerder als middelmatig beschouwen. Zeker met het ouder worden (ik word 53 eind deze maand) ben ik toch niet meer zo kwiek en schuw ik de risico's toch meer en meer.
En als een vering dan een toch zo ongelooflijk zalig iets is, zelfs op onze gravel en CX-achtige MTB trajecten. Waarom hebben gravels en CX fietsen dan geen vering? Zeker de CX fietsen met hun, tegenover de MTB's, iele bandjes van amper 33 mm. Gravels hebben trouwens ook dunnere banden dan MTB's.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 03 sep 2024 09:57

daniel1975 schreef: 03 sep 2024 09:28 Eerste wat mij te binnen schiet:
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... -100-2023/
Dat is 'm! Niemand kent het, maar gaat als een speer! :D

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 03 sep 2024 10:06

Ik vermoed dat jij je techniek juist onderschat Jakkel. Ik weet niet hoeveel offroad kilometers jij maak, maar als dat alleen op een ongeveerde fiets is, dan zal je techniek echt wel beter zijn dan gemiddeld.
Ik fiets gemiddeld tussen 5 en 10 rondjes mtb parcours per jaar en ik weet zeker dat ik op een fully sneller ben op die rondjes tov een ht.

Maar

Dat is bij mij van ondergeschikt belang ten opzichte van het extra comfort met die rondjes.
Mocht ik in de markt zijn voor een nieuwe, dan zou ik voor €3.000 echter toch voor een ht kiezen. De kwaliteit is daarbij echt wel beter voor dat bedrag. Voor een budget boven de €4.000 zou ik wel een fully kiezen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2024 10:06

De discussie ga ik niet meer aan. Ik ben wel van mening dat voor 99% van de rijders een fiets met een vaste voorvork een slecht advies is. En dat zeg ik terwijl ik lange tijd heb lopen kwijlen op een Niner met Niner vaste vork. Ben blij dat ik daar uiteindelijk nooit ingetrapt ben.
In Nederland worden de routes langzaam maar zeker steeds een beetje technischer. Dat gaat bizar traag, want de landeigenaren zijn nogal huiverig en het niveau van de gemiddelde "mountainbiker" op de Nederlandse rondjes is echt dramatisch, maar er is wel een beweging gaande. Gelukkig maar, want de jeugd die eraan komt zou zich anders maar te pletter vervelen. Of je op de huidige rondjes (mijn referentie in NL: Utrechtse Heuvelrug) met een fully het snelste ben, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken (zal ook wel van de rijder afhangen), maar met een starre fiets zal vrijwel elke rijder trager zijn dan met eentje met een fatsoenlijke vork. En het gaat dus alleen maar meer die kant op. Bedenk (TS) echter ook of "snelheid" echt wel het belangrijkste argument moet zijn (er zijn al veel te veel Strava ridders op de rondjes :twisted: )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 sep 2024 10:31

Vering is sneller voor inderdaad 99%, nouja misschien 98 😀

Waar het inzit Jakkel, jij heb een mega FTP voor 53 jaar, zelf licht en misschien inderdaad die uitzonders procent.
Op bv een route als UHR twijfel ik zelf ook of ik met een HT sneller ben of met de fully. Die test moet ik nog doen gezien ik twee identieke MTB's heb een Scalpel fully en HT. Wat ik wel al weet met de fully is het gewoon leuker, meer springen, meer de grens opzoeken.

En waar rijd je. Ik heb in Oosterijk met de MTB gewoon verkapt gravel gereden, nouja daar is de HT misschien sneller. Echter als ik de vering locked zat ik veel meer te stuiteren en weg te glijden zodat ik in de klimmen de vering ook gewoon aan liet staan.

Daarnaast besteed tijd aan je vering. Ik heb er laatst een hele middag ingestoken. Pompje mee en maar proberen met druk en rebound.
Elke keer hetzelfde stukje van 3km route. Ik kwam erachter dat ik met iets zachtere vering en een iets harder bandenspanning gewoon fijner rijd en wat sneller. Daarna op een lange rit was het echt een groot verschil. Ik lock ook in Amerongen Leersum nu echt zelden alleen bij staand sprinter de vering.

Daarnaast blijf ik met vering veel frisser, met name na 2 uur werpt dat zijn vruchten af.
Helaas heb ik nog net een 100mm fully, liever had ik een 120mm gehad, die zijn nu ook zo gebouwd dat het wel een echt XC fiets is, maar echt echt een stuk meer vering.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 03 sep 2024 11:14

De 120mm veerweg lijkt vaak terug te komen en net iets meer '2024' te zijn... Hier ga ik alvast mee verder in de keuze van een nieuwe MTB!
Zoals eerder gezegd is snelheid leuk (ftp 275 / 3,66 w/kg - 75kg) maar misschien wil ik toch eens comfort op nr.1 zetten... Als ik de MTB neem is het zeker voor 100km waarvan 60 a 80 onverhard en 20 tot 40 over de weg (opweg naar de toertocht). na zo'n 2 a 3 uur moet ik toch regelmatig de rug eens rechten en kan ik daar lichte last/ongemak van ervaren, zou leuk zijn moest dat volledig wegvallen.

De overweging:
- een moderne HT zoals bijvoorbeeld de Cannondale scalpel HT (budget rond 3k)
- een canyon lux trail (cf7) nu in de sale voor 2.6k (met refer code 2.5k) en dus nog beetje budget om wielen te upgraden: https://www.mantel.com/be/elitewheels-pro36

Denk dat ik waarschijnlijk in beide gevallen weinig verkeerd doe... zal altijd beetje gok blijven als je nog nooit een fully hebt gehad vrees ik... mijn grootste angst blijft dat ie voor mij 'te log' zou aanvoelen al merk ik dat ik daar precies geen bang voor hoef te hebben.
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2024 11:42

Naast snelheid en comfort is ook "speelsheid" een argument. Oftewel, in hoeverre leent de fiets zich ervoor om eens een ander lijntje te proberen, je voorzichtig aan wat sprongetjes en dropjes te gaan wagen, etc. Naar mijn mening zijn fietsen die in de markt gezet als "Trail" (of het nu hippe "downcountry) het beste compromis tussen deze drie (dat betekent dus ook per definitie niet DE snelste, of DE meest comfortabele, of DE meest speelse). Een hardtail zal op de Hollandse rondjes denk ik sneller en waarschijnlijk ook speelser aanvoelen, maar ook zeker minder comfortabel zijn. Diverse merken (zoals de door jou aangehaalde Canyon) bieden een trail versie van hun XC model aan. Vaak met iets meer veerweg en een dropper. Iets minder speels, maar nog steeds een stuk capabeler dan een volledig race-georienteerde bike.
Stel je vraag ook eens op mountainbike.nl. Daar zitten over het algemeen wat minder snelheid georienteerde mensen, om ook nog wat andere perspectieven te horen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 03 sep 2024 11:54

Ik had een BMC Teamelite met een vaste carbon vork, wanneer ik daar een pittige rit mee had gehad , waren mijn armen loodzwaar van het verwerken van die klappen.
Heb de Fox 32 vork maar weer teruggewisseld...
Op mijn huidige fully zit een Sid SL Ultimate 32 en die is echt niet slap, met m'n 75kg geen probleem.
Maat van me heeft dezelfde fully een jaar jonger, daar zit een Fox 34 performance op met 120mm veerweg, die klaagt ook niet maar die is veel groter en zwaarder dan dat ik ben... ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 sep 2024 13:23

@Wiedse...... uit eigen ervaring, ik heb 25 jaar HT gereden en vind het nog steeds leuk, maar met wat jij schrijft.
Absoluut voor de Canyon lux trail gaan. Daar kan je zoveel meer op.

En ik merk ook, na een jaar chiropractor ben ik nagenoeg van mijn rugklachten af. Maar met een HT krijg ik ze toch weer na 2 uur en met de fully niet. Gezien ik ook ongeveer op de helft van mijn leven ben, gaat dat ook meespelen.

@scottpch, die fox 32 is echt te slap, zeker modeljaar 2019/20 en 21, daarna ietsje beter. Leuk tot een kilo of 70, maar zelfs dan.
Voor fox altijd een 34 kiezen.

Plaats reactie