Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hardtail of Race Fully

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 sep 2024 13:27

Stel je vraag ook eens op mountainbike.nl. Daar zitten over het algemeen wat minder snelheid georienteerde mensen, om ook nog wat andere perspectieven te horen.
Dat vind ik dan weer een slecht advies. Daar krijg je namelijk eerst te horen:
- neem eerst eens een clinic
- zit je wel bij de trailcrew?
- vroeger hadden we helemaal geen [vul innovatie in]
- etc etc

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2024 13:44

Wedden van niet...?
(Blijkbaar heb je een aantal negatieve ervaringen daar, want je hebt dit eerder genoemd, maar persoonlijk vind ik het mountainbikeforum tegenwoordig een stuk informatiever dan het fietsforum hier. En forumleden met stokpaardjes heb je op elk forum)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 03 sep 2024 13:50

wasbeer2006 schreef: 03 sep 2024 13:23 @Wiedse...... uit eigen ervaring, ik heb 25 jaar HT gereden en vind het nog steeds leuk, maar met wat jij schrijft.
Absoluut voor de Canyon lux trail gaan. Daar kan je zoveel meer op.

En ik merk ook, na een jaar chiropractor ben ik nagenoeg van mijn rugklachten af. Maar met een HT krijg ik ze toch weer na 2 uur en met de fully niet. Gezien ik ook ongeveer op de helft van mijn leven ben, gaat dat ook meespelen.

@scottpch, die fox 32 is echt te slap, zeker modeljaar 2019/20 en 21, daarna ietsje beter. Leuk tot een kilo of 70, maar zelfs dan.
Voor fox altijd een 34 kiezen.
Misschien moet ik de sprong toch maar eens wagen naar een fully. Gevoelsmatig neig ik dan inderdaad naar de Canyon Lux Trail/WC. Ook omdat ik het mooie frames vind!

Ik zie dat momenteel in maat M enkel nog de Trail CF6 beschikbaar is. Met de 'refer a friend code' kom ik uit op 2.3k. Dan kan ik meteen de wielen upgraden met een leuk setje Carbon Elitewheels: https://www.mantel.com/be/elitewheels-pro36

Van zodra de groepset komt te verslijten kan ik gaandeweg de onderdelen vervangen met XT en moet dat toch een leuk fietsje worden, niet?
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 sep 2024 14:04

53x11 schreef: 03 sep 2024 13:44 Wedden van niet...?
(Blijkbaar heb je een aantal negatieve ervaringen daar, want je hebt dit eerder genoemd, maar persoonlijk vind ik het mountainbikeforum tegenwoordig een stuk informatiever dan het fietsforum hier. En forumleden met stokpaardjes heb je op elk forum)
We (of Wiedse) zou het eens moeten proberen, ben benieuwd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2024 14:25

#metoo
@Wiedse: lijkt me zeker geen verkeerde fiets. En een mooie basis voor upgrades. Die Mantel wielen zouden niet mijn eerste keuze om te updaten, dan eerder iets handgespaakts met mooie naven en alu Duke velgen oid.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2024 14:29

+1
setje laten maken bij een goede wielbouwer.
Less is bore

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 03 sep 2024 14:36

53x11 schreef: 03 sep 2024 14:25 #metoo
@Wiedse: lijkt me zeker geen verkeerde fiets. En een mooie basis voor upgrades. Die Mantel wielen zouden niet mijn eerste keuze om te updaten, dan eerder iets handgespaakts met mooie naven en alu Duke velgen oid.
Bij wie kan ik mij daarover eens laten informeren?
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2024 14:47

Hier op het forum Maatwielen of Philippos. Met name die laatste heeft aardig wat setjes draaien hier op het forum.
Less is bore

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 03 sep 2024 16:19

Mijn persoonlijk en finaal advies gebaseerd op m'n eigen ervaringen (29 jaar MTB) en als je vooral over gravel en CX-achtige trajecten rijdt, wat ze in de lage landen al snel MTB parcoursen noemen. De Radon HT van 3.200 euro die ik hier eerder al gepost had. Met enkele lichte en goedkope aanpassingen kan je die op 9 kg rijklaar krijgen met een veerweg van 100 mm en 2.25 banden. Kan je gerust nog wat zwaarder werk aan op meer echte MTB parcoursen waar de gravel en CX fietsen je niet voorbij gaan knallen met smallere banden en geen vering(en). En ja, ik heb dan misschien wel een hogere FTP dan de gemiddelde vijftiger (momenteel 315W - 4,5 W/kg), zelfs met lagere waardes en minder technische aanleg vrees ik, ben ik bijna zeker, dat je in eindeffect meer plezier gaat hebben aan een HT van 9 kg dan met een fully van 13 kg én meer. Want dat krijg je onder uw achterste met dat budget. Of je moest in de nabije toekomst wat rockgarden, bikeparks, Ardennen, Alpen... toestanden enzomeer ambiëren. Ga dan maar voor een fully! Ik kan erover meespreken als je dat doet met een HT, knikkende knieën, opgepompte voorarmen, blauwe schijven en een bleek gezichtje. :lol:

Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening, gebaseerd op mijn ervaringen en gevoelens. En niemand hoeft daar naar te luisteren. :D

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2024 16:40

jakkel schreef: 03 sep 2024 16:19 (...) Of je moest in de nabije toekomst wat rockgarden, bikeparks, Ardennen, Alpen... toestanden enzomeer ambiëren. Ga dan maar voor een fully! Ik kan erover meespreken als je dat doet met een HT, knikkende knieën, opgepompte voorarmen, blauwe schijven en een bleek gezichtje. :lol:
(...)
En om onder andere die reden is mijn, eveneens o.b.v. persoonlijk ervaringen, advies zo'n beetje 180 graden omgekeerd. Met een racy hardtail is je inzetgebied zo enorm beperkt! En als de ontwikkeling van routes een beetje doorzet ga je die beperking ook al in Nederland merken (wat er in Schoorl gebouwd is en zeer binnenkort - eindelijk - officieel open gaat is een fraai voorbeeld). Juist dankzij de meer capabeler fiets ben ik steeds meer "ruiger" terrein gaan rijden, totdat ik dat uiteindelijk zo leuk vond dat ik er nu een tweede (dik 17 kg wegende!! :mrgreen: ) fiets bij heb. Nu is het rijden op die enduro-tank in Nederland geen pretje (al komt dat ook voor een groot deel door de trekkerbanden), maar van mijn trail/downcountry Santa Cruz Tallboy, die mijn XC hardtail Canyon Grand Canyon verving, heb ik werkelijk geen seconde spijt gehad.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1368
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 03 sep 2024 16:55

53x11 schreef: 03 sep 2024 16:40
jakkel schreef: 03 sep 2024 16:19 (...) Of je moest in de nabije toekomst wat rockgarden, bikeparks, Ardennen, Alpen... toestanden enzomeer ambiëren. Ga dan maar voor een fully! Ik kan erover meespreken als je dat doet met een HT, knikkende knieën, opgepompte voorarmen, blauwe schijven en een bleek gezichtje. :lol:
(...)
En om onder andere die reden is mijn, eveneens o.b.v. persoonlijk ervaringen, advies zo'n beetje 180 graden omgekeerd. Met een racy hardtail is je inzetgebied zo enorm beperkt! En als de ontwikkeling van routes een beetje doorzet ga je die beperking ook al in Nederland merken (wat er in Schoorl gebouwd is en zeer binnenkort - eindelijk - officieel open gaat is een fraai voorbeeld). Juist dankzij de meer capabeler fiets ben ik steeds meer "ruiger" terrein gaan rijden, totdat ik dat uiteindelijk zo leuk vond dat ik er nu een tweede (dik 17 kg wegende!! :mrgreen: ) fiets bij heb. Nu is het rijden op die enduro-tank in Nederland geen pretje (al komt dat ook voor een groot deel door de trekkerbanden), maar van mijn trail/downcountry Santa Cruz Tallboy, die mijn XC hardtail Canyon Grand Canyon verving, heb ik werkelijk geen seconde spijt gehad.
Maar wat is je FTP in watt/kg uitgedrukt?

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 03 sep 2024 16:57

53x11 schreef: 03 sep 2024 16:40
jakkel schreef: 03 sep 2024 16:19 (...) Of je moest in de nabije toekomst wat rockgarden, bikeparks, Ardennen, Alpen... toestanden enzomeer ambiëren. Ga dan maar voor een fully! Ik kan erover meespreken als je dat doet met een HT, knikkende knieën, opgepompte voorarmen, blauwe schijven en een bleek gezichtje. :lol:
(...)
En om onder andere die reden is mijn, eveneens o.b.v. persoonlijk ervaringen, advies zo'n beetje 180 graden omgekeerd. Met een racy hardtail is je inzetgebied zo enorm beperkt! En als de ontwikkeling van routes een beetje doorzet ga je die beperking ook al in Nederland merken (wat er in Schoorl gebouwd is en zeer binnenkort - eindelijk - officieel open gaat is een fraai voorbeeld). Juist dankzij de meer capabeler fiets ben ik steeds meer "ruiger" terrein gaan rijden, totdat ik dat uiteindelijk zo leuk vond dat ik er nu een tweede (dik 17 kg wegende!! :mrgreen: ) fiets bij heb. Nu is het rijden op die enduro-tank in Nederland geen pretje (al komt dat ook voor een groot deel door de trekkerbanden), maar van mijn trail/downcountry Santa Cruz Tallboy, die mijn XC hardtail Canyon Grand Canyon verving, heb ik werkelijk geen seconde spijt gehad.
Ziezo, en zo is iedereen blij! :D ;)

Plaats reactie