Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hardtail of Race Fully

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 sep 2024 15:20

Ik heb er heel weinig onderhoud aan. Elke 10 uur een beetje fox demper olie op de poot smeren voor de naald lagers.
Dan eens in de 200 uur of twee jaar een service.

Die is wel wat lastiger zelf te doen. het specifiek gereedschap kost al ruim 200 euro. Dus dat ga ik laten doen.

Nadeel van fox vind ik dat je eigenlijk elke 30 a 40 uur een lowerleg service moet doen, dat merkte ik altijd meteen, ondanks dat ze zelf 50 aangeven. Daarbij rijd ik gewoon UHR geen rare dingen. Met de lefty heb ik dat totaal niet. De soeplese van die vork ging best snel achteruit, van de lefty totaal niet.

Groot nadeel van de lefty vind ik dat je niet even een token wisselt om wat afstel werk te verrichten. Dat moet echt tijdens onderhoud.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 11 sep 2024 16:03

Ik heb drie Fatty vorken gehad en twee Lefty's (26 en 29). Nu nog een Solo vork (een starre lefty, zeg maar) in m'n Cannondale Slate (650b), maar die staat permanent op de smarttrainer. Zalige vorkjes en heel onderhoudsarm. Dat een lefty stijver is dan de rest kan best zijn, ik weet het niet. Ik vind het gewoon dik staan zo'n enkele poot. Het nadeel is dat je inderdaad niet zomaar even snel kunt een ander voorwiel kunt steken. Maar... kopen die handel, super dikke fiets voor die prijs.

Van een hele tijd terug, een dikke 10 jaar geleden ofzo met de F29 met Lefty, veel plezier mee beleefd!

Afbeelding

Plaats reactie