Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Ik dacht met wel even de trapas (Shimano pressfitt BB86) te vervangen.
De youtube filmpjes bewonderd, juiste materialen en gereedschap klaar, maar toen alles erin zat wou de ketting niet op het grote voorblad blijven liggen.
Veel geprobeerd en uiteindelijk maar naar de FM.
Bleek dat bij het erin zetten de bus die de twee lagers zit niet helemaal goed zat waardoor er teveel ruimte bleef.
As eruit, as er weer recht in en alles zit weer goed.
Met mijn vorige trapas (BB30) natuurlijk nooit last van (geen tussen bus).
Maar wel weer wat geleerd.
De youtube filmpjes bewonderd, juiste materialen en gereedschap klaar, maar toen alles erin zat wou de ketting niet op het grote voorblad blijven liggen.
Veel geprobeerd en uiteindelijk maar naar de FM.
Bleek dat bij het erin zetten de bus die de twee lagers zit niet helemaal goed zat waardoor er teveel ruimte bleef.
As eruit, as er weer recht in en alles zit weer goed.
Met mijn vorige trapas (BB30) natuurlijk nooit last van (geen tussen bus).
Maar wel weer wat geleerd.
Zojuist een SISL bout van mijn Hollowgram crank gestript..... Zat ook behoorlijk vast. Toch gek, een paar weken geleden nog los gehad en keurig op moment weer vastgezet. Achteraf had ik poging al moeten staken toen het niet lukte.... warm maken en opnieuw proberen. Maar goed....nu de crankhelft maar even mee naar het werk om uit te laten boren.
Ride bikes, not tanks!
Nou, de bout zat dus echt vast. Zelfs professioneel gereedschap werkte niet. Dus uitboren maar. Binnendiameter as is 16,6mm en de boor is 16,5mm. Dus we hebben de as en de crankarm kunnen redden. Tenminste, bij het verwijderen van het restant van de bout is de draad wel op 1 puntje iets beschadigd. Thuis maar eens proberen of een andere bout er makkelijk ingaat. Ik heb gelukkig een reserve-as liggen. Ben allang blij dat de crankarm gespaard is gebleven.
EDIT: de as is toch niet goed meer. Daarnaast viel mijn collega ook op dat op de plek van de lagers de as ook wel was ingelopen. Tijd voor een nieuwe as dus. Wat ook gek is is dat de 'bearing shield' ook in ingelopen. En ik zie nu dat ik geen 0,5mm spacers heb gebruikt. Volgens mij moet er sowieso eentje tussen. Dus die ook maar meteen besteld.
EDIT: de as is toch niet goed meer. Daarnaast viel mijn collega ook op dat op de plek van de lagers de as ook wel was ingelopen. Tijd voor een nieuwe as dus. Wat ook gek is is dat de 'bearing shield' ook in ingelopen. En ik zie nu dat ik geen 0,5mm spacers heb gebruikt. Volgens mij moet er sowieso eentje tussen. Dus die ook maar meteen besteld.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20 dec 2020 21:24
Ik twijfel of ik hier een afzonderlijke topic over moest maken, maar ik waag mijn kans eerst hier. Hopelijk herkent iemand het probleem.
De meeste onderhoud- en herstelwerken doe ik zelf. Laatst verving ik de ketting van mijn Canyon Endurace. Een klusje die ik al meermaals heb uitgevoerd.
Ik merkte dat de ketting niet meer op het grootste blad van de cassette schakelde. Eerst was ik overtuigd dat ik de ketting te kort had geknipt en besliste uiteindelijk om de ketting opnieuw te vervangen. Jammer genoeg lukt het me nog steeds niet. Ik spande de kabel aan door de wartel aan te draaien. Nadien probeerde ik de schroefjes op de derailleur af te stellen. Ook dat bracht geen soelaas. Uiteindelijk besliste ik om de derailleurkabel los te maken en verder aan te spannen. Maar daar liep het mis. Nadien schakelde mijn shifter niet meer. Ik verving nadien mijn derailleurkabel, maar ook dat hielp niet. Ik spoot GT85 in mijn derailleur en shifter zonder resultaat.
Ik vrees dus dat het probleem aan mijn shifter of derailleur ligt. Tenzij ik nog iets over het hoofd zie. De fiets en onderdelen zijn 1,5 jaar, dus alles is nog in heel goede staat en wordt geregeld gepoetst en onderhouden.
Is dit voor iemand een herkenbaar probleem? Alvast bedankt voor jullie hulp!
De meeste onderhoud- en herstelwerken doe ik zelf. Laatst verving ik de ketting van mijn Canyon Endurace. Een klusje die ik al meermaals heb uitgevoerd.
Ik merkte dat de ketting niet meer op het grootste blad van de cassette schakelde. Eerst was ik overtuigd dat ik de ketting te kort had geknipt en besliste uiteindelijk om de ketting opnieuw te vervangen. Jammer genoeg lukt het me nog steeds niet. Ik spande de kabel aan door de wartel aan te draaien. Nadien probeerde ik de schroefjes op de derailleur af te stellen. Ook dat bracht geen soelaas. Uiteindelijk besliste ik om de derailleurkabel los te maken en verder aan te spannen. Maar daar liep het mis. Nadien schakelde mijn shifter niet meer. Ik verving nadien mijn derailleurkabel, maar ook dat hielp niet. Ik spoot GT85 in mijn derailleur en shifter zonder resultaat.
Ik vrees dus dat het probleem aan mijn shifter of derailleur ligt. Tenzij ik nog iets over het hoofd zie. De fiets en onderdelen zijn 1,5 jaar, dus alles is nog in heel goede staat en wordt geregeld gepoetst en onderhouden.
Is dit voor iemand een herkenbaar probleem? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Je moet toch uit kunnen sluiten of het aan je derailleur of versteller ligt lijkt me.
Als je derailleur gangbaar is dan kun je kijken of je versteller de kabel beweegt.
Het is allemaal mechanisch dus met logica moet je heel ver kunnen komen.
Maar de link met de ketting lijkt meer toeval dan iets anders tenzij je bij het vervangen van de ketting bruusk tegen je derailleur bent gekomen waardoor deze anders is komen te staan.
Als je derailleur gangbaar is dan kun je kijken of je versteller de kabel beweegt.
Het is allemaal mechanisch dus met logica moet je heel ver kunnen komen.
Maar de link met de ketting lijkt meer toeval dan iets anders tenzij je bij het vervangen van de ketting bruusk tegen je derailleur bent gekomen waardoor deze anders is komen te staan.
Een shifter werkt alleen als er spanning op de versnellingskabel staat. Waarschijnlijk heb je bij het vervangen van de kabel deze veel te weinig opgespannen. Oplossing: kabel terug losmaken, met de hand aantrekken en de shifter herhaaldelijk naar het kleinste tandwiel schakelen tot je de kabel niet meer voelt lossen. Wartel indraaien, en dan de kabel onder spanning vastmaken. Waarschijnlijk moet je het wartel terug een beetje uitdraaien voor de correcte fijnafstelling.
Gisteren wou ik linker crankarm loshalen maar één bout zat muurvast. Geprobeerd om met de inbus en hamer de bout los te schrikken/kloppen maar niet gelukt en de inbuskop is nu beschadigd waardoor de inbus 5 niet meer pakt en doordraait. Er zijn hier al topics waar ik de linkse tap tegenkom als oplossing.
M’n vraag is nu, wat als de linkse tap niet lukt? Het is een linkszijdige powermeter dus zou graag de schroefdraad van de powermeter intact laten..
M’n vraag is nu, wat als de linkse tap niet lukt? Het is een linkszijdige powermeter dus zou graag de schroefdraad van de powermeter intact laten..