Inderdaad, het is met name belangrijk dat je voor dat je de kabel op spanning trekt en vast zet in de derailleur de shifter helemaal terugschakelt naar kleinstje kransje. Ook voor het aanspannen even de wartel / stelnippel helemaal indraaien en daarna 2 of 3 slagen los (zodat je genoeg 'ruimte' hebt om fine te tunen).abdr schreef: ↑28 mar 2023 23:15 Een shifter werkt alleen als er spanning op de versnellingskabel staat. Waarschijnlijk heb je bij het vervangen van de kabel deze veel te weinig opgespannen. Oplossing: kabel terug losmaken, met de hand aantrekken en de shifter herhaaldelijk naar het kleinste tandwiel schakelen tot je de kabel niet meer voelt lossen. Wartel indraaien, en dan de kabel onder spanning vastmaken. Waarschijnlijk moet je het wartel terug een beetje uitdraaien voor de correcte fijnafstelling.
Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Mij is het ooit gelukt om met een griptang (grote opening) eroverheen te zorgen dat het imbus 5 bitje/passend torx bitje in een ratelsleutel tijdens het eruit draaien onder spanning erin blijft gedrukt.nielsve schreef: ↑31 mar 2023 10:13 Gisteren wou ik linker crankarm loshalen maar één bout zat muurvast. Geprobeerd om met de inbus en hamer de bout los te schrikken/kloppen maar niet gelukt en de inbuskop is nu beschadigd waardoor de inbus 5 niet meer pakt en doordraait. Er zijn hier al topics waar ik de linkse tap tegenkom als oplossing.
M’n vraag is nu, wat als de linkse tap niet lukt? Het is een linkszijdige powermeter dus zou graag de schroefdraad van de powermeter intact laten..
Wat misschien ook kan is om de reeds losgemaakte bout er weer in te draaien en zodanig vast op 40Nm dat dan die andere bout toch nog een slag los gedraaid kan worden en dan een voor een stapje voor stapje los draaien.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Vandaag een ketting geplaatst op een koersfiets shimano 9 speed type cnhg93 ultegra. Draairichting vond ik niet op ketting,beide ketting kanten een tekst.
Dus vermoed ik correct monteerd,kmc Missing linck ertussen.
Iemand die weet of er op dat type ketting draairichting zit?
Dus vermoed ik correct monteerd,kmc Missing linck ertussen.
Iemand die weet of er op dat type ketting draairichting zit?
Nee, volgens mij niet. Als je de verbindingspen gebruikt, dan is er volgens de bijsluiter van Shimano een voorkeur voor de manier van verbinden in relatie tot de looprichting. Maar jij hebt een missing link gebruikt, dus dat is niet aan de orde.Vince1987 schreef: ↑31 mar 2023 19:47 Vandaag een ketting geplaatst op een koersfiets shimano 9 speed type cnhg93 ultegra. Draairichting vond ik niet op ketting,beide ketting kanten een tekst.
Dus vermoed ik correct monteerd,kmc Missing linck ertussen.
Iemand die weet of er op dat type ketting draairichting zit?
Gisteren nog een aantal dingen geprobeerd maar tevergeefs, de bout is nu volledig glad dus geen grip meer. Zal dus wellicht uitboren worden maar daar ga ik hulp voor inschakelen..Orlok schreef: ↑31 mar 2023 11:11Mij is het ooit gelukt om met een griptang (grote opening) eroverheen te zorgen dat het imbus 5 bitje/passend torx bitje in een ratelsleutel tijdens het eruit draaien onder spanning erin blijft gedrukt.nielsve schreef: ↑31 mar 2023 10:13 Gisteren wou ik linker crankarm loshalen maar één bout zat muurvast. Geprobeerd om met de inbus en hamer de bout los te schrikken/kloppen maar niet gelukt en de inbuskop is nu beschadigd waardoor de inbus 5 niet meer pakt en doordraait. Er zijn hier al topics waar ik de linkse tap tegenkom als oplossing.
M’n vraag is nu, wat als de linkse tap niet lukt? Het is een linkszijdige powermeter dus zou graag de schroefdraad van de powermeter intact laten..
Wat misschien ook kan is om de reeds losgemaakte bout er weer in te draaien en zodanig vast op 40Nm dat dan die andere bout toch nog een slag los gedraaid kan worden en dan een voor een stapje voor stapje los draaien.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 05 apr 2023 07:55
Ik hoor regelmatig iets over versleten " holle " velgen. Dat zal wel een verkooppraatje zijn om mij nieuwe dure wielen aan te smeren, dacht ik.
Tot ik vertrok voor een lange rit en na 3 minuten rijden een enorme klaphoorde en m'n fiets meteen geblokkeerd stond....
Toen ik afstapte, ik reed op dat moment heel rustig de hoek om, kreeg ik pijn in .n hart!
Mijn achtervelg was volledig gesloopt! Een rand ter grootte van een half wiel was volledig afgescheurd en m'n band geklapt..
Geen onIn dus!
Ik was blij dat dit niet ergens met hoge snelheid was gebeurd. Nu was het " slechts" een kwestie van nieuwe wielen kopen......Het werd een nieuwe fiets.
Dus met holle velgen.....zeker niet de bergen in...
Tot ik vertrok voor een lange rit en na 3 minuten rijden een enorme klaphoorde en m'n fiets meteen geblokkeerd stond....
Toen ik afstapte, ik reed op dat moment heel rustig de hoek om, kreeg ik pijn in .n hart!
Mijn achtervelg was volledig gesloopt! Een rand ter grootte van een half wiel was volledig afgescheurd en m'n band geklapt..
Geen onIn dus!
Ik was blij dat dit niet ergens met hoge snelheid was gebeurd. Nu was het " slechts" een kwestie van nieuwe wielen kopen......Het werd een nieuwe fiets.
Dus met holle velgen.....zeker niet de bergen in...
Als je aan jouw fiets had gesleuteld - bijvoorbeeld remblokjes wisselen - had je zelf kunnen zien (bankkaart er tegen aan o.i.d.) dat de velg bijna hol dus weg was gesleten.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dat is een aanname.
Je weet niet of hij eerste eigenaar is, het voorwiel al eerder vervangen heeft, of de vorige eigenaar dat al gedaan heeft.
Een velg uit elkaar vanwege remrand slijtage heb ik nooit gehoord. Weet dat het kan, maar nooit iemand dit horen/zien vertellen. En als je zo weinig sjoege hebt van de techniek van je fiets, en zoiets gebeurt echt, dan ga ik er van uit dat het voorwiel al (veel) eerder vervangen is door een nieuw wiel vanwege slijtage. De huidige eigenaar is zonder kennis van zaken verder gegaan op het oude achterwiel en kwam zo in de problemen.
Dogma F