Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Vorige week bij ons gravelritje maakte de fiets van een fietsmaatje (en best ervaren fiets-knutselaar) ook zo'n geluid. Uiteindelijk het beestje maar op de kop gezet, en ja hoor. Ook de ketting buiten de kooi. En al behoorlijk wat slijtage aan de kooi ook.Daniel1973 schreef: ↑21 okt 2023 17:31 De nieuw geleverde fiets in elkaar zetten en de ketting moest ook nog even door de derailleur heen geregen worden.
Nu nog even afstellen blijkbaar want hij maakt nog wel een hoop herrie, na een hoop geklooi en zoeken op internet en een moment van rust en bezinning kwam ik er na een week achter dat de ketting niet goed door de derailleur heen zat.
hij is fluisterstil.
Gelukkig kon hij de quick link met de hand openen, waarna de boel “correct” gemonteerd werd. En we zonder bijgeluid verder konden.
Moraal van het verhaal….. je bent niet de enige
Yup, klinkt bekend...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
Niets verprutst tijdens het sleutelen, wel een vraagje.
Net tijdens het fietsen is er een tak tussen mijn spaken terechtgekomen en daarmee is een spaak losgeraakt. De nippel zit nu in mijn wiel. Is dit (wiel) nog te fixen?
Net tijdens het fietsen is er een tak tussen mijn spaken terechtgekomen en daarmee is een spaak losgeraakt. De nippel zit nu in mijn wiel. Is dit (wiel) nog te fixen?
Tijdens het vervangen van m’n balhoofd lagers komt de onderste lager er niet uit, tenminste de buitenste schaal niet het binnenwerk is er al uit.De rest zit vast geroest. Kom er van boven af niet bij met bv een schroevendraaier hem eruit te te tikken. Al geprobeerd: wd40, verwarmen,
Iemand nog tip. Of weg brengen naar m’n lbs
Iemand nog tip. Of weg brengen naar m’n lbs
Laatst gewijzigd door help79 op 05 nov 2023 05:20, 2 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
Dit is toch gewoon een losse lagercup?
Onderste balhoofdcup verwijderen en sterk opwarmen. Uiteindelijk zet het aluminium van de cup meer uit dan het staal van het lager. En dan zal het er bijna als vanzelf uit moeten komen. Maar dan moet het wel heet!
Anders nieuwe balhoofdcups monteren met de balhoofdpers. Dat is ook hetgene wat de fietsenmaker waarschijnlijk zal doen. ( en terecht )
Onderste balhoofdcup verwijderen en sterk opwarmen. Uiteindelijk zet het aluminium van de cup meer uit dan het staal van het lager. En dan zal het er bijna als vanzelf uit moeten komen. Maar dan moet het wel heet!
Anders nieuwe balhoofdcups monteren met de balhoofdpers. Dat is ook hetgene wat de fietsenmaker waarschijnlijk zal doen. ( en terecht )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Het helpt veel als de energie van de slag ergens naar toe gaat en niet zowat je frame laat bewegen. Zorg dat er iemand het frame vasthoudt zodat de cup mooi horizontaal op een solide oppervlak steunt, dan zullen die tikken met de schroevendraaier al meer effect hebben. Wel een zacht houten plankje ertussen om de lak van de cup niet verder te beschadigen.