Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Ik ben onlangs met mijn gravelbike gevallen. Hierdoor heeft de steekas aan de achterzijde een tik gehad. Bij het eruit halen van het wiel vandaag voor schoonmaken zat deze zo vast dat de derailleur gewoon meedraaide en dus verkeerd kwam te zitten. Toen ik de steekas weer terugplaatste en vastzette (normaal vastgezet, niet overdreven strak) kon ik hem weer met moeite loskrijgen en draaide derailleur weer mee.
Wat is in dit geval verstandig? Een nieuwe steekas kopen? Is toch gek dat het patje/ de derailleur gewoon meedraait?
Wat is in dit geval verstandig? Een nieuwe steekas kopen? Is toch gek dat het patje/ de derailleur gewoon meedraait?
Het patje zit aan je frame geschroefd,hoe kan die dan meedraaien.
Als de steekas krom zou zijn dan zal die nooit 12cm verder passen lijkt mij.
Misschien even een foto of filmpje hier plaatsen.
Als de steekas krom zou zijn dan zal die nooit 12cm verder passen lijkt mij.
Misschien even een foto of filmpje hier plaatsen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Zeer waarschijnlijk heeft de schroefdraad waar de steekas in het patje schroeft een tik gehad. Ik heb dit pas ook gezien, patje rechtbuigen leverde maar half resultaat, de steekas bleef zwaar gaan. Uiteindelijk patje vervangen, probleem opgelost, en hoezee voor Cube dat ze (1) een nummer op het patje hadden gedrukt en (2) die zo in de Cubestore bij te bestellen was.
Ik ben denk ik dom geweest. Ik heb twee linkerhanden. Ik kreeg de steekas moeilijk los en heb dus ook aan de derailleur kant met een imbus gedraaid. Logisch dat de derailleur dan meedraait, want dan zit ik aan het patje. Die weer rechter gezet en toen nog eens geprobeerd alleen de steekas los te maken. Dat lukte, zonder dat de derailleur meedraaide. Al doende leert men zeg maar, maar ik heb me wel even voor de kop geslagen.
Yay! Ik had er ook een: Ik merkte bij het afstellen van de derrie dat de 50:11 wel errug veel herrie maakte.
Best knap, maar kransje 11 op een 12-speed cassette kan ik scheef monteren!
Blijkbaar zit die microspline er makkelijk een spline naast op een HG-body….
(Even opnieuw monteren en alles lijkt weer te werken)
Best knap, maar kransje 11 op een 12-speed cassette kan ik scheef monteren!
Blijkbaar zit die microspline er makkelijk een spline naast op een HG-body….
(Even opnieuw monteren en alles lijkt weer te werken)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
OK dan, op verzoek van BertL, ketting ontvet met ontvetter. Ik dacht ook wat over de cassette, poets ik die makkelijker schoon. Vet tussen cassette en body weggelopen, gevolg een hoop gekraak bij aanzetten.
Daarna cassette gedemonteerd, nieuw vet ertussen, gekraak weg, nu gerammel want laatste tandwiel er scheef op en daarna vastgedraaid. Dus speling, en op klinkers gerammel. Was me al eerder gebeurd, dacht echt dat ie goedzat, maar tijdens fietsen dus toch niet. Losgehaald en weer rechtgezet. Nu zonder gerammel weer als een zonnetje.
Ach ja, blijf een prutser.
Daarna cassette gedemonteerd, nieuw vet ertussen, gekraak weg, nu gerammel want laatste tandwiel er scheef op en daarna vastgedraaid. Dus speling, en op klinkers gerammel. Was me al eerder gebeurd, dacht echt dat ie goedzat, maar tijdens fietsen dus toch niet. Losgehaald en weer rechtgezet. Nu zonder gerammel weer als een zonnetje.
Ach ja, blijf een prutser.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Vandaag ben ik aan de beurt. Voor Limburgs Mooiste nog even de Colnago van de Tacx halen. De ffwd wielen uit de schuur, 1 nieuwe band en een ouwe band erop (deze heb ik eerst een uur de oude latex vanaf zitten krabben). Opgepompt, bleef zelfs zonder latex op druk. Toch maar even lucht eruit en een spuit stans erin. Begin te pompen, en bij zo'n 4bar begint (dacht ik) de band te ploppen. Pomp nog even door, maar het blijft doorgaan. Hmm denk ik, dat is raar.... Stop op zo'n 5.5-6 bar. Dan hoor ik lucht sissen. Voel langs de band, en recht eerst dat het tussen velg en band uitkwam. Dat was niet het geval. Denk dat of mn ventiel of de tape is gaan lekken, lucht in het carbon stuk is gekomen, en ja, carbon gescheurd.... Gloeiende gloeiende....
Dan Limburgs Mooiste maar op een mixed set rijden...
Dan Limburgs Mooiste maar op een mixed set rijden...
Lagers vervangen van de reserve wielset. Ik heb lagertrekker en persje dus dat is zo gebeurd. Als je het juiste lager besteld.....
Had een lager van 10mm breed in gemoeten en ik heb 7mm besteld 10mm is speciaal en wordt al vlot 5-6x zo duur als een standaard lagertje van 7mm. Via AliExpress eens besteld, 4 lagers voor €12. Ben benieuwd naar de kwaliteit, gelukkig wordt die set weinig gebruikt.
Had een lager van 10mm breed in gemoeten en ik heb 7mm besteld 10mm is speciaal en wordt al vlot 5-6x zo duur als een standaard lagertje van 7mm. Via AliExpress eens besteld, 4 lagers voor €12. Ben benieuwd naar de kwaliteit, gelukkig wordt die set weinig gebruikt.
Dogma F