Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

mbl
Forum-lid

mbl 10 apr 2010 22:24

M'n bidonhouder zat los, ff snel het inbusboutje aandraaien. Nog een klein extra tikje om zeker te zijn... en .... krak... afgebroken, met het schroefdraad nog in het carbonframe. %$#*@#$&*
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 apr 2010 22:32

MBL schreef:M'n bidonhouder zat los, ff snel het inbusboutje aandraaien. Nog een klein extra tikje om zeker te zijn... en .... krak... afgebroken, met het schroefdraad nog in het carbonframe. %$#*@#$&*

Jammer voor je, maar je kent toch wel het adagium wat al jaren geldt: "vast is vast;)".
60 x Ventoux

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 10 apr 2010 22:36

Aaaaaaaah........als me DAT zou gebeuren dan zou ik echt ZUUR zijn. Je moet echter wel behoorlijk lomp (sorry) zijn geweest als je een boutje op een bidonhouder kapot draait. Hoeveel Nm denk je dat zoiets nodig heeft?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

paulchris
Forum-lid

paulchris 10 apr 2010 22:53

Vandaag bij het opbouwen van mijn freshly powdercoated stalen Raleigh niet goed opgelet bij het wegschuren van wat braampjes. Gevolg: een stukje van mijn bovenbuis meegeschuurd :( . Je weet wel, dat stukje strak achter je stuur waar je ALTIJD TEGENAAN KIJKT ALS JE FIETST . Kijken of ik iets kan met een framestickertje of zo....:(:(:(:( (bij gebrek aan woedende dan wel huilende smiley)
Ik weet het zeker denk ik

elboutero
Forum-lid

elboutero 10 apr 2010 23:01

Vandaag wilde ik een slagje uit m'n cosmic carbon's halen. Heb het alleen in plaats van verholpen erger gemaakt. Inmiddels naar de FM gebracht. En nu dus maar hopen dat het alsnog gefixed kan worden....
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

mbl
Forum-lid

mbl 11 apr 2010 01:32

ZorroI schreef:Aaaaaaaah........als me DAT zou gebeuren dan zou ik echt ZUUR zijn. Je moet echter wel behoorlijk lomp (sorry) zijn geweest als je een boutje op een bidonhouder kapot draait. Hoeveel Nm denk je dat zoiets nodig heeft?

Ja echt maar heel weinig. Maar ik draaide hem met de lange kant van zo'n L - inbussleutel. Met m'n duim en wijsvinger op de korte kant. Kennelijk sterker dan ik dacht, of een slecht boutje. Wordt dus heel voorzichtig uitboren.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 11 apr 2010 01:46

Vandaag vrij lang aan het prutsen geweest met mijn derailleurwieltjes. Mijn derailleur had ik gedemonteerd van het frame, en de beide wiletjes bleken flink versleten. Ik naar de fietsenmaker, 2 nieuwe wieltjes gehaald....de verkeerde (ze waren te dik) Ik weer naar de FM, nu een duurder type van de juiste dikte...weer verkeerd (busjes pasten niet in de wieltjes). Inmiddels was het na sluitingstijd (logisch natuurlijk) dus mij restte niets anders dan de oude wieltjes maar weer te monteren.
Nu had ik ook meteen een nieuwe ketting gemonteerd, maar dat wilde allemaal niet lekker lopen over de wieltjes :( Afin, naar nog meer gepruts en het omdraaien van de wieltjes (onderboven) heb ik de boel redelijk gangbaar gekregen. Morgen even een stukje proeffietsen om te zien of het allemaal soepel loopt....en heel gauw andere (goede) wieltjes kopen....wat kan een mens toch bezig zijn pffffff
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

geertjan5
Forum-lid

Gebruikersavatar geertjan5 11 apr 2010 22:09

gisteren met de ketting invetten kwam ik er achter dat er iets heel erg goed aanliep. dacht eerst aan de ketting/crank. Het getril was door het hele frame te horen en te voelen. Crank geinspecteerd niks mis mee. Ketting lijkt mij ook niet(heb hem alleen maar ingevet). maar ik zit te denken aan de achterderailleur. Nog even een op onderzoek uit dus.

Iemand een tip?:)

Edit: als ik de achterderailleur iets naar voren buig(zodat de spanning er van af is) is het verholpen. Zodra hij weer op spanning staat is het weer zover.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

danny1407
Forum-lid

danny1407 11 apr 2010 22:13

MBL schreef: Ja echt maar heel weinig. Maar ik draaide hem met de lange kant van zo'n L - inbussleutel. Met m'n duim en wijsvinger op de korte kant. Kennelijk sterker dan ik dacht, of een slecht boutje. Wordt dus heel voorzichtig uitboren.

Probeer hem liever klein "in te boren".
Gaatje 2,5 mm ofzo, centimetertje diep.
Dan voorzichtig, maar wel met enige kracht een (scherpe) priem erin duwen en voorzichtig draaien.
Dan is de kans dat je je schroefdraad verpest niet aanwezig.

Uitboren kan dan altijd nog.
FacebookS3RSSite

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 11 apr 2010 23:20

danny1407 schreef:
MBL schreef: Ja echt maar heel weinig. Maar ik draaide hem met de lange kant van zo'n L - inbussleutel. Met m'n duim en wijsvinger op de korte kant. Kennelijk sterker dan ik dacht, of een slecht boutje. Wordt dus heel voorzichtig uitboren.

Probeer hem liever klein "in te boren".
Gaatje 2,5 mm ofzo, centimetertje diep.
Dan voorzichtig, maar wel met enige kracht een (scherpe) priem erin duwen en voorzichtig draaien.
Dan is de kans dat je je schroefdraad verpest niet aanwezig.

Uitboren kan dan altijd nog.

Er zijn setjes speciale " linkse tappen" te koop met een linkse draad. Klein gaatje boren, tapje linksom erin draaien en dan maar blijven draaien tot het stukje van de bout meekomt. Maar meestal kan zo 'n boutje waarvan de kop afgedraaid is er zonder veel moeite worden uitgedraaid. Er staat ook geen spanning meer op .

http://www.tooltopper.nl/product_info.p ... tap-8551-1
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

nespresso
Forum-lid

Gebruikersavatar nespresso 11 apr 2010 23:35

> Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Nee, toevallig niet :) Wel de naven van de Campa Zonda's gesmeerd en afgesteld en een nieuwe 10-spd ketting met een 'not-recommended' Tacx kettingpons op de fiets gelegd. En hij slaat niet eens over: eindelijk een keertje op tijd vervangen.

Ha, maar mijn broertje had natuurlijk weer ellende: een niet genoeg aangetrokken Ultra-Torque crankstel dat kraakte als een malloot en 3x zijn stuur scheef getrokken omdat de ahead-adapter-expander in zijn ouderwetse voorvork niet genoeg vast zat. Daar kwamen we ook pas achter nadat we 3x de boutjes van zijn ahead-stuurnok steeds strakker hadden gedraaid zonder resultaat. Maar alles nog heel.

madhill
Forum-lid

madhill 12 apr 2010 12:10

Bij het in elkaar zetten van mijn nieuwe montagestandaard brak er een nokje af
waardoor ik hem nu niet maar goed kan uitklappen. Alles maar weer ingepakt
en teruggestuurd voor garantieomruiling. Hoop dat dat niet le lang gaat duren.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

Plaats reactie