Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Zo na de winter maar eens de lagercups op mijn winterfiets vervangen, dacht ik. Oude cups gingen makkelijk eruit. De nieuwe erin ging niet zo soepel. Toch maar even wat meer kracht gezet, maar ging niet zo goed want het schroefdraad in het bracket is nu kapot. Dus maar even langs de FM zodat hij het draad opnieuw kan snijden...
Het schroefdraad op de cup ziet er nog wel redelijk uit. Kan ik deze nog gebruiken?
Het schroefdraad op de cup ziet er nog wel redelijk uit. Kan ik deze nog gebruiken?
- geertjan5
- Forum-lid
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
- Locatie: Friesland, nabij Sneek
Bij het geleiden van de buitenkabels (eerst onder het stuur maar moesten er boven) ook een klein probleempje gekregen. Ik moest de binnenkabels demonteren, maar toen ik de kabel uit het frame (interne kabelgeleiding) trok, trok ik een ''rietje'' mee het frame in.
Gevolg -> er kon alleen een kabel via de achterkant door het frame en niet meer door de voorkant omdat deze verstopt zat.
Opgelost -> via de achterkant een oude buitenkabel naar de voorkant gestoken, hier een klein haakje aan gemaakt en teruggetrokken. Ik kreeg het ''rietje'' mee naar buiten en kon er weer een nieuwe in doen.
Al met al viel het mee, alleen het was even denken hoe je hem er weer uit kreeg.
Misschien heeft 1 van jullie er in de toekomst nog wat aan!
Gevolg -> er kon alleen een kabel via de achterkant door het frame en niet meer door de voorkant omdat deze verstopt zat.
Opgelost -> via de achterkant een oude buitenkabel naar de voorkant gestoken, hier een klein haakje aan gemaakt en teruggetrokken. Ik kreeg het ''rietje'' mee naar buiten en kon er weer een nieuwe in doen.
Al met al viel het mee, alleen het was even denken hoe je hem er weer uit kreeg.
Misschien heeft 1 van jullie er in de toekomst nog wat aan!
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.
ik had een achterrem die bleef hangen, lag niet aan de kabel en ook niet aan de veer spanning. Er was gewoon in de loop der tijd aardig wat vuil tussen gekomen. Dus even de boel gedemonteerd en goed schoongemaakt. Daarna de boel weer monteren, echter het stelschroefje voor de veerspanning kon ik nergens meer vinden. Waarschijnlijk van de werkbank gestuiterd, en zo'n klein onderdeeltje vliegt alle kanten uit en vind je nooit meer terug.
Dus morgen maar even langs de FM voor een nieuw stelschroefje.
Dus morgen maar even langs de FM voor een nieuw stelschroefje.
Gisteravond de zadelpen van mijn gloedjenieuwe Cervelo S2 iets laten zakken. Net niet hard genoeg vastgedraaid. Toen ik ging zitten zakte hij verder het frame in met een hoop krassen op de pen tot gevolg.
Ik heb er zelfs slecht van geslapen vannacht.... Echt doorzonde.
Ik heb er zelfs slecht van geslapen vannacht.... Echt doorzonde.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
marsman schreef:Gisteravond de zadelpen van mijn gloedjenieuwe Cervelo S2 iets laten zakken. Net niet hard genoeg vastgedraaid. Toen ik ging zitten zakte hij verder het frame in met een hoop krassen op de pen tot gevolg.
Ik heb er zelfs slecht van geslapen vannacht.... Echt doorzonde.
Dit is waarschijnlijk te herstellen met een heel fijn schuurpapiertje en daarna blanke lak spuitbus. Succes!
Loos schreef:marsman schreef:Gisteravond de zadelpen van mijn gloedjenieuwe Cervelo S2 iets laten zakken. Net niet hard genoeg vastgedraaid. Toen ik ging zitten zakte hij verder het frame in met een hoop krassen op de pen tot gevolg.
Ik heb er zelfs slecht van geslapen vannacht.... Echt doorzonde.
Dit is waarschijnlijk te herstellen met een heel fijn schuurpapiertje en daarna blanke lak spuitbus. Succes!
Echt waar? De krassen zijn inderdaad niet heel diep, heb je nog goede tips?
Ik pak ze wel weer in de afdaling
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39994
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Voor je gaat schuren: is het wel een blanco carbon zadelpen? Als het een gelakte is werkt dit dus niet!!
Less is bore
Geert Jan schreef:Anaszi2.0 schreef:Geert Jan schreef:gisteren met de ketting invetten kwam ik er achter dat er iets heel erg goed aanliep. dacht eerst aan de ketting/crank. Het getril was door het hele frame te horen en te voelen. Crank geinspecteerd niks mis mee. Ketting lijkt mij ook niet(heb hem alleen maar ingevet). maar ik zit te denken aan de achterderailleur. Nog even een op onderzoek uit dus.
Loopt het bovenste wieltje niet tegen je kransjes aan?
sorry voor de late reactie.
Ik had de ketting er weer afgehaald en de derailleur gedemonteerd.. Alles los en toen weer vast gedraaid en het draaide weer heerlijk. Zelf vond ik het bovenste tandwieltje nogal veel speling hebben. Maar of dit de oorzaak is betwijfel ik. Enfin de boel loopt weer lekker. Maar wat het toch is geweest is nogsteeds een raadsel.
Misschien had ik hetzelfde aan de hand. Nieuwe ketting op mijn hybride gezet - een Shimano Deore ketting. Het palletje waarmee de twee einden van de ketting aan elkaar gemaakt moeten worden heeft een mooi voorloopstukje, waarmee het klusje snel geklaard is. Voorloopstukje er nog even af halen, en dan zit de ketting er weer op, rijden maar...
Maar het klinkt toch anders dan eerst... een veel duidelijker ratel als ik fiets. Maar ik heb de cassette toch niet vervangen? En de ratel is er alleen als ik trap, juist niet als ik de benen stilhoud... Ah, onderzoek brengt aan het licht: de ketting niet goed door de kooi waarin de derailleurwieltjes zitten geleid. Van onderen begonnen ipv van boven; en bij het bovenste wieltje loopt de ketting nu om een stukje van de kooi heen.
OK - de ketting moet weer los, om dan goed door de derailleur geleid te worden. Kettingponsje ter hand genomen, beetje voorzichtig doen dat je niet te ver aandraait... SHIT! Daar ligt het palletje al op de grond. En drie kwartier later, inclusief tenminste drie momenten waarop ik dacht dat ik dat palletje echt kwijt was, kom ik tot de conclusie dat het me niet lukt de twee einden weer aan elkaar te maken. Dat palletje krijg ik er zo niet weer in. Weer naar de fietsenmaker om een schakeltje oid aan te schaffen. Toch vervelend dat fietsenmakers op zondagen gesloten zijn...!
-
- Forum-lid
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 25 mar 2008 14:48
Daniel1975 schreef:Voor je gaat schuren: is het wel een blanco carbon zadelpen? Als het een gelakte is werkt dit dus niet!!
Wat bedoel je me blanco carbon? Blanke lak op het carbon of carbon waar uberhaupt geen lak op zit?
Indien het carbon een blanke laklaag heeft, is het toch geen punt om met een fijne korrel lichtjes te schuren en vervolgens te spuiten met blanke lak (evt. nabewerken / polijsten)?
Bovenstaande afbeeldingen laten zien hoe ik de schade aan een shifter heb weten te repareren. Steeds fijner schuurpapier (ik ben geloof ik begonnen met korrel 250, vervolgens 400 en 600 en geeindigd met tandpasta). Van het eindresultaat (na spuiten met blanke lak) heb ik geen foto, maar 't resultaat is echt perfect.
Ik verwacht dat je de krassen in je zadelpen op vergelijkbare wijze moet kunnen verwijderen (dezefde truc heb ik ook nog eens uitgehaald met de kooi van een voorderailleur (ook gelakt carbon).
Frits
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
36 binnenblad er terug op gemonteerd en 1 bladboutje doorgedraaid, dedju!!! Zal een setje BBB's worden want ik vrees dat Campa weer met de grote hamer gaat slaan voor dergelijke prullen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.