Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Ik ben een nieuwe fiets aan het opbouwen met hydraulische schijfremmen. Vanavond de shifters op het stuur gezet, schakelkabels erin gedaan. Omdat ik toch wilde proberen of ze werkten had ik de blokjes die de hendel blokkeren eruit gehaald en toen kneep ik natuurlijk per ongeluk ook een beetje in de rem... Dopje van het reservoir af en oliedruppels op de bank
Nu ook maar het gereedschap zoeken om de remmen te bleeden.
Nu ook maar het gereedschap zoeken om de remmen te bleeden.
Beetje onderhoud aan de fiets gedaan: ketting vervangen, trapstel gedemonteerd, kettingbladen vervangen en vervolgens gemonteerd, cassette verwijderd, proper gemaakt en cassette terug gemonteerd.
Nu blijkt dat de kooi van de derailleur lichtjes tegen de spaken tikt als ik naar de kleinste versnelling schakel (in dit geval 34 x 27). Als de ketting op de 27 licht niet meer, dus enkel bij het schakelen kan je de kooi iets verder drukken. Uiteraard ga ik hier niet mee fietsen (te groot risico om de derailleur in het wiel te draaien) maar hoe los ik het op? Ik heb de achterpat al terug vast geschroefd (de twee 2mm inbus bouten waren iets gelost).
Kan het rek op de kabels zijn (de kabels gaan al meer als 22000km mee)?
Of moet ik de stelschroef van de achterderailleur bijregelen? Maar waarom zou dat dan plots moeten en was er eerder geen probleem?
Nu blijkt dat de kooi van de derailleur lichtjes tegen de spaken tikt als ik naar de kleinste versnelling schakel (in dit geval 34 x 27). Als de ketting op de 27 licht niet meer, dus enkel bij het schakelen kan je de kooi iets verder drukken. Uiteraard ga ik hier niet mee fietsen (te groot risico om de derailleur in het wiel te draaien) maar hoe los ik het op? Ik heb de achterpat al terug vast geschroefd (de twee 2mm inbus bouten waren iets gelost).
Kan het rek op de kabels zijn (de kabels gaan al meer als 22000km mee)?
Of moet ik de stelschroef van de achterderailleur bijregelen? Maar waarom zou dat dan plots moeten en was er eerder geen probleem?
Eventueel komt die stelschroef wat los of was het al langer zo zonder dat je met merkt. Als je fietst staat de ketting op spanning en komt de derailleur tijdens het kort schakelmoment daarom misschien net niet tegen het wiel.
Gewoon de derailleur even bijregelen. Is op 1minuut gedaan.
Meest praktische: op je grootste krans schakelen. Met de hand voelen of je derailleur wiel dichter bij je wiel kan duwen. Is dat zo, stelschroef bijregelen (even zoeken welk het is, je hebt 50% kans... eventueel kan je zien welke stelschroef bijna tegen de derailleur aanduwt; die is het). Stelschroef indraaien en als de derailleur niet meer met de hand dichter bij het wiel komt, is het ok. Even testen of na afschakelen je nog terug op de grootste krans geraakt. Indien niet schroef een ietsje uitdraaien...
1 minuut werk met een werkstand.
Walter
Gewoon de derailleur even bijregelen. Is op 1minuut gedaan.
Meest praktische: op je grootste krans schakelen. Met de hand voelen of je derailleur wiel dichter bij je wiel kan duwen. Is dat zo, stelschroef bijregelen (even zoeken welk het is, je hebt 50% kans... eventueel kan je zien welke stelschroef bijna tegen de derailleur aanduwt; die is het). Stelschroef indraaien en als de derailleur niet meer met de hand dichter bij het wiel komt, is het ok. Even testen of na afschakelen je nog terug op de grootste krans geraakt. Indien niet schroef een ietsje uitdraaien...
1 minuut werk met een werkstand.
Walter
Gekraak bij op de trappers staan de laatste weken. Ik denk probleem met achterwiel; bekijk ik later wel eens.
Even schakelt de derailleur vooraan moeilijk en kijk eens naar de voorderailleur tijdens fietsen en zie dat de kettingbladen niet in 1 vlak draaien. Gestopt en ik zie dat ik mijn sram hidden bolt kwijt ben....
Ik bestel en nieuwe en bij plaatsing merk ik dat de meeste schroeven van de crank veel te los staan; bij volgende onderhouden is dat terug een aandachtspunt.
Even schakelt de derailleur vooraan moeilijk en kijk eens naar de voorderailleur tijdens fietsen en zie dat de kettingbladen niet in 1 vlak draaien. Gestopt en ik zie dat ik mijn sram hidden bolt kwijt ben....
Ik bestel en nieuwe en bij plaatsing merk ik dat de meeste schroeven van de crank veel te los staan; bij volgende onderhouden is dat terug een aandachtspunt.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
T gaat om de limiet schroeven (de rechter waarschijnlijk).walter- schreef: ↑20 mei 2019 10:41 Eventueel komt die stelschroef wat los of was het al langer zo zonder dat je met merkt. Als je fietst staat de ketting op spanning en komt de derailleur tijdens het kort schakelmoment daarom misschien net niet tegen het wiel.
Gewoon de derailleur even bijregelen. Is op 1minuut gedaan.
Meest praktische: op je grootste krans schakelen. Met de hand voelen of je derailleur wiel dichter bij je wiel kan duwen. Is dat zo, stelschroef bijregelen (even zoeken welk het is, je hebt 50% kans... eventueel kan je zien welke stelschroef bijna tegen de derailleur aanduwt; die is het). Stelschroef indraaien en als de derailleur niet meer met de hand dichter bij het wiel komt, is het ok. Even testen of na afschakelen je nog terug op de grootste krans geraakt. Indien niet schroef een ietsje uitdraaien...
1 minuut werk met een werkstand.
Walter
De stelschroef zou ik vanaf blijven, behalve als 't gewoon niet goed schakelt natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Stelschroef (H,L) en limietschroef vind je als synoniemen. Maar idd is limietschroef een betere term.MarkVeenstra schreef: ↑20 mei 2019 17:15 ...
T gaat om de limiet schroeven (de rechter waarschijnlijk).
De stelschroef zou ik vanaf blijven, behalve als 't gewoon niet goed schakelt natuurlijk.
Dan moet je die vraag wel in het juiste topic plaatsen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Enkel de vraag verprutst; niet zo erg .
En als je 22k op 6 maanden uit de regen gereden hebt zullen de remkabels nog wel even meegaan; zijn ze 10 jaar oud stond de fiets buiten zou ik ze vervangen. Er is geen algemene richtlijn denk ik. Al lijken me remkabels echt wel bombproof. Je zal eerder problemen krijgen door wrijving in de kabel en slecht remmen (of de rem die daardoor niet goed opent) dan dat je remkabel sneuvelt.
Walter
En als je 22k op 6 maanden uit de regen gereden hebt zullen de remkabels nog wel even meegaan; zijn ze 10 jaar oud stond de fiets buiten zou ik ze vervangen. Er is geen algemene richtlijn denk ik. Al lijken me remkabels echt wel bombproof. Je zal eerder problemen krijgen door wrijving in de kabel en slecht remmen (of de rem die daardoor niet goed opent) dan dat je remkabel sneuvelt.
Walter
Schakelkabels slijten sneller dan remkabels heb ik de indruk. Toch al twee maal voorgehad dat de kabel van de achterderrie stukgaat tijdens een rit, vervelend. Vervang nu alle kabels na één a anderhalf jaar. Doe dan meteen ook het onderhoud van de derrie incluis derriewieltjes, ook de wiellagers (kop/cone) en de body en het checken van de derrie-pat.