Het grote domme vragen topic
Tijd voor een nieuwe domme vraag van Martin:
Ik heb zelf een redelijk nieuwe fiets afgemonteerd met Shimano Ultegra R8000, nu zie ik in een te koop topic staan een groep set R6800 van Ultegra. Waarin zit het verschil tussen een R6800 of een R8000 groep?
Ik heb zelf een redelijk nieuwe fiets afgemonteerd met Shimano Ultegra R8000, nu zie ik in een te koop topic staan een groep set R6800 van Ultegra. Waarin zit het verschil tussen een R6800 of een R8000 groep?
- Gewicht?
- Uiterlijk?
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
- ophetkantje
- Forum-lid
R8000 is nieuwer gewicht heb je vlug gegoogld, dus dat heb ik niet nagekeken, Optisch grootste verschil, in mijn ogen, mooiere shifters bij de R8000 en een spuuglelijk cranck bij diezelfde R8000.
Ach, ik zeg ook maar wat
- ophetkantje
- Forum-lid
Volgens mij was R8000 iets zwaarder, maar dat is per set-up anders... Verder claimt Shimano natuurlijk betere ergonomics, betere shift, sterkere materialen, makkelijker in onderhoud. Hoeverre dat klopt kan je het best zelf uitzoeken.
Ik snap dat het niet direct een "domme vraag" is maar ik heb niet half zoveel kennis over de fiets als menig een hier. Dus is dit een ideaal topic om voor mij en "simpele" vraag te stellen en weer wat te kunnen leren
Betreft Stack maat.:
Stel het ene frame heeft een stack van 60 cm en een balhoofd van 21 cm, het ander frame een stack van 61 cm en een balhoofd van 20 cm.
Dan blijft bij gelijke zadelhoogte de afstand van bovenzijde zadel tot bovenzijde balhoofd en of stuur toch hetzelfde?
Stel het ene frame heeft een stack van 60 cm en een balhoofd van 21 cm, het ander frame een stack van 61 cm en een balhoofd van 20 cm.
Dan blijft bij gelijke zadelhoogte de afstand van bovenzijde zadel tot bovenzijde balhoofd en of stuur toch hetzelfde?
dat klopt, omdat wss de vorkkroon van de 20cm iets groter is.jwpcycle schreef: ↑06 jan 2019 19:36 Betreft Stack maat.:
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Die volg ik niet... Als 't stack 61 cm is Ipv 60cm is afstand trapas tot bovenkant balhoofd toch 1cm meer... Als zadelhoogte dan gelijk is, is je drop toch 1cm minder?
De afmeting van het balhoofd doet daar helemaal niets aan af.
De afmeting van het balhoofd doet daar helemaal niets aan af.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Helaas, wel een dom antwoord: ASYMMETRISCHe crank was er al in de 6800 serie.
Doe eerst eens wat leeswerk! Is je al eerder geadviseerd.
Ter aanvulling: de voor- en achterderailleur hebben een heel andere bediening/geometrie. En iedere fietser met gezond verstand gebruikt al meer dan 20 jaar een quick link, van Sachs (nu SRAM) of Connex.