Het grote domme vragen topic
Nieuwe week, nieuwe domme vraag
Ik wil langzaam aan wat kleine dingetjes proberen aan mijn fiets, bidon houders verwisselen, zadelpen schoonmaken etc etc. Nu moet je bij het terugplaatsen vaak een vet/pasta gebruiken.
Nu is er locktide, montagepasta, carbonpasta, carbon gripper pasta, al dente pasta maar door alle pasta en vetten snap ik niet wat ik nu het beste kan aanschaffen, iemand een goede tip?
Ik wil langzaam aan wat kleine dingetjes proberen aan mijn fiets, bidon houders verwisselen, zadelpen schoonmaken etc etc. Nu moet je bij het terugplaatsen vaak een vet/pasta gebruiken.
Nu is er locktide, montagepasta, carbonpasta, carbon gripper pasta, al dente pasta maar door alle pasta en vetten snap ik niet wat ik nu het beste kan aanschaffen, iemand een goede tip?
Dat hangt af van de plek waar je iets wil gaan doen....
Voor alleen corrosiebescherming en voorkomen vastrotten volstaat zo ongeveer ieder vet, als het maar corrosie voorkomt en enigszins vast is.
Voor dingen die bij voorkeur niet moeten bewegen zoals zadelpennen in frames en sturen in stuurpennen zou je een montagepasta kunnen gebruiken , daarmee hoef je die dingen niet onnodig vasttrekken met kans op schade.
Voor alleen corrosiebescherming en voorkomen vastrotten volstaat zo ongeveer ieder vet, als het maar corrosie voorkomt en enigszins vast is.
Voor dingen die bij voorkeur niet moeten bewegen zoals zadelpennen in frames en sturen in stuurpennen zou je een montagepasta kunnen gebruiken , daarmee hoef je die dingen niet onnodig vasttrekken met kans op schade.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Locktite bij doorgaans kleinere boutjes die je niet al te hard aan mag draaien, maar welke niet los mogen komen. (Denk bijv aan de 4 bij stuurpen-stuur)
Montagepasta als je het later weer makkelijk los wil krijgen (denk bidonhouders, pedalen)
Carbonpasta (= carbon grpper pasta, denk ik) is niet voor boutjes, maar grote oppervlakken oa zadelpen om te voorkomen dat je die zakt.
Al dente pasta is voor intern gebruik om jezelf te belonen na het klussen.
Voor draaiende onderdelen heb je dan weer vet nodig.
Montagepasta als je het later weer makkelijk los wil krijgen (denk bidonhouders, pedalen)
Carbonpasta (= carbon grpper pasta, denk ik) is niet voor boutjes, maar grote oppervlakken oa zadelpen om te voorkomen dat je die zakt.
Al dente pasta is voor intern gebruik om jezelf te belonen na het klussen.
Voor draaiende onderdelen heb je dan weer vet nodig.
@Keezx: Dus montagepasta aan de boutjes om nieuwe bidonhouders te monteren is prima? En ook voor een zadelpen na het schoonmaken zeg maar?
Want jij geeft bijvoorbeeld het advies om montagepasta te gebruiken voor de zadelpen, maar @Vicenza geeft weer aan dat je carbonpasta kan gebruiken. Waar zit hem dat verschil in bij jou?
En niet om te oordelen wie goed of fout zit, maar meer om te leren en hoe ik dingen het best kan aanpakken
Want jij geeft bijvoorbeeld het advies om montagepasta te gebruiken voor de zadelpen, maar @Vicenza geeft weer aan dat je carbonpasta kan gebruiken. Waar zit hem dat verschil in bij jou?
En niet om te oordelen wie goed of fout zit, maar meer om te leren en hoe ik dingen het best kan aanpakken
Carbonpasta is te gebruiken voor carbon op carbon verbindingen, zoals inderdaad een carbon zadelpen in een carbon frame. Het bevat "korreltjes", wat een normaal montagevet niet heeft, wat glijden voorkomt. Verder zou het eigenschappen moeten hebben welke carbon niet aantasten, maar volgens mij is dat bij de meeste normale montagepasta's ook niet (meer) het geval.
Ik gebruik voor de zadelpen van mijn racefiets ook carbonpasta en voor alle overige niet-bewegende schroefverbindingen een montagepasta. Voor de zadelpen van mijn MTB (alu op alu) gebruik ik dan ook weel normale montagepasta.
Locktite gebruik ik nooit, volgens mij is dat vooral een paardenmiddel als iets echt niet met een normale pasta kraakvrij te krijgen is.
Ik gebruik voor de zadelpen van mijn racefiets ook carbonpasta en voor alle overige niet-bewegende schroefverbindingen een montagepasta. Voor de zadelpen van mijn MTB (alu op alu) gebruik ik dan ook weel normale montagepasta.
Locktite gebruik ik nooit, volgens mij is dat vooral een paardenmiddel als iets echt niet met een normale pasta kraakvrij te krijgen is.
Iets wat je "pasta" noemt moet je IMO nooit voor schroefverbindingen gebruiken, maar alleen voor dingen die ongewenst kunnen bewegen zoal;s zadels en sturen....Martin78 schreef: ↑09 apr 2019 10:37 @Keezx: Dus montagepasta aan de boutjes om nieuwe bidonhouders te monteren is prima? En ook voor een zadelpen na het schoonmaken zeg maar?
Want jij geeft bijvoorbeeld het advies om montagepasta te gebruiken voor de zadelpen, maar @Vicenza geeft weer aan dat je carbonpasta kan gebruiken. Waar zit hem dat verschil in bij jou?
En niet om te oordelen wie goed of fout zit, maar meer om te leren en hoe ik dingen het best kan aanpakken
Op schroedraad kan montagespul of vet, geen pasta.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Tijd voor weer een nieuwe vraag.
Als ik ga fietsen met mijn Wahoo Bolt als mijn data vanger zo te zeggen zie ik in het beeldscherm staan "hoogtemeters"
Aan het eind van de rit heb ik dan bijvoorbeeld maar 350 hoogtemeters, maar ik heb dan wel bijvoorbeeld in totaal een kilometer of 3 geklommen, hoe kan er dan maar 350 meters op mijn Navi staan ipv 3000 mtrs.
Hopelijk is het niet onduidelijk
Als ik ga fietsen met mijn Wahoo Bolt als mijn data vanger zo te zeggen zie ik in het beeldscherm staan "hoogtemeters"
Aan het eind van de rit heb ik dan bijvoorbeeld maar 350 hoogtemeters, maar ik heb dan wel bijvoorbeeld in totaal een kilometer of 3 geklommen, hoe kan er dan maar 350 meters op mijn Navi staan ipv 3000 mtrs.
Hopelijk is het niet onduidelijk
Wat bedoel je met "in totaal een kilometer of 3 geklommen"? Bedoel je dan dat je 3 kilometer weg omhoog hebt gereden? De hoogtemeters zijn puur en alleen je verticale stijging. Dus rij je 3 km over een weg met 10%, dan heb je 300 hoogtemeters gemaakt. Rij je 3 km over een weg met 5%, dan heb je 150 hoogtemeters gemaakt. Het dalen telt hierin niet mee.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ik denk dat als je het hebt over 3 km klimmen, je bedoelt dat de lengte van de weg die omhoog loopt 3 km is. Bij hoogtemeters gaat het puur om de verticale verplaatsing, en niet over de afstand die je daarvoor hebt gereden. Even heel simpel. Als je een helling hebt van 1000 meter, met een percentage van 4, dan stijg je over die 1000 meter, uiteindelijk 40 hoogtemeters. Als die helling een stijgingspercentage van 10 heeft, dan blijft de afstand die je over de helling rijdt gelijk, maar maak je 100 hoogtemeters.