Het grote domme vragen topic
Ik weet niet of het een domme vraag is of juist een onderwerp waar een compleet nieuw topic voor zou kunnen komen, maar hier komt hij: waarom is een frame het soms niet waard om te upgraden?
Ik lees erg veel mensen die een instapmodel fiets kopen en later de fiets willen upgraden, van een paar wielen tot aan complete groepsets.
Vaak zie je dan de reactie, koop een nieuwe fiets, je frame is het niet waard. Maar als je frame goed zit en volledig binnen jouw smaak valt dan is het toch helemaal prima? Die 1 of 2 kilo lichter merkt het grootste deel van de weekendfietsers ook weer niet echt.
Ik ben benieuwd naar de reacties
Ik lees erg veel mensen die een instapmodel fiets kopen en later de fiets willen upgraden, van een paar wielen tot aan complete groepsets.
Vaak zie je dan de reactie, koop een nieuwe fiets, je frame is het niet waard. Maar als je frame goed zit en volledig binnen jouw smaak valt dan is het toch helemaal prima? Die 1 of 2 kilo lichter merkt het grootste deel van de weekendfietsers ook weer niet echt.
Ik ben benieuwd naar de reacties
Je hebt gewoon gelijk. Het verschil in gewicht is veelal kleiner dan 1 kilo. Een goede positie is heel veel waard.
Ik denkt niet dat het een domme vraag is. Groepsets upgraden vind ik zelf complete onzin (zelf heb ik Tiagra tot Ultegra, schakelt allemaal perfect). Een betere wielenset dat merk je een beetje (maar minder gewicht is vooral belangrijk bergop). Maar de beste upgrade die ik ooit heb gedaan was van een goedkoop alu-frame naar een beter frameset (toevallig carbon, maar mijn huidige top alu-frame is ook beter). Bij het goedkope frame had ik het gevoel ik elke hobbel voelde en dat het me afremde. Bij een goed carbon- of aluframe heb je dat niet.
Als het frame naar je smaak is en voor jou goed is qua bijv geometrie, dan mag je gewoon upgraden. Economisch gezien mss nuttig, maar het is je lievelingsfiets en geen machine en jij bent geen Fin Directeur die op de centen moet letten
Kan iemand mij uitleggen wat de Spline technologie van DT Swiss inhoudt? Ik kan het op het internet niets vinden. Zelfs niet op de site van DT Swiss. Begin te geloven dat het een holle marketingkreet is.
Of kan ik het niet vinden omdat het een verouderde/achterhaalde technologie is?
Of kan ik het niet vinden omdat het een verouderde/achterhaalde technologie is?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Ik heb begrepen dat DT swiss een licentie van Shimano zou hebben gekregen voor het gebruik van de microspline technologie voor de fabricage van XTR 12 speed bodies. Niet achterhaald, maar splinternieuw.
… en wat is dan de mircrospline techologie?
Wel vreemd dat het op de eigen site nergens wordt genoemd.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Microspline is de technologie voor 12v bodies met een groot aantal smalle splines/groeven in alu, waardoor het mogelijk wordt een kleinste kransje van 10t te monteren. Bodies zijn dan van alumium. Shimano is in de mtb-wereld niet langer marktleider en hollen achter SRAM aan. Over je patenten en licenties publiceer je niets op een website.
https://www.bike-components.de/en/DT-Sw ... o-o201531/
https://www.bike-components.de/en/DT-Sw ... o-o201531/
+1klimmer schreef: ↑28 jun 2019 14:07 Microspline is de technologie voor 12v bodies met een groot aantal smalle splines/groeven in alu, waardoor het mogelijk wordt een kleinste kransje van 10t te monteren. Bodies zijn dan van alumium. Shimano is in de mtb-wereld niet langer marktleider en hollen achter SRAM aan. Over je patenten en licenties publiceer je niets op een website.
https://www.bike-components.de/en/DT-Sw ... o-o201531/
Kijk … daar kan ik iets mee. Heldere informatie. Bedankt!
Het gaat dus om de groeven in de freehub body.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
nieuwe domme vraag:
hoe verhoudt de moeilijkheidsgraad van de hellingen in de Vlaamse Ardennen zich toch lange klims in pakweg de Alpen ofzo?
ik verklaar mij nader: ik woon in het Waasland en het is hier plat. Af en toe rijd ik eens naar de Vlaamse Ardennen en vind het dan wel leuk om een beetje op en neer te rijden. Maar de serieuzere klims daar kan ik niet. (ik ben niet zo'n fanatieke fietser als de meeste hier, ik fiets +/-2000km/jaar) Afgelopen weekend bv de Kapelleberg in Maarkedal, hehe, ik beken: ik ben afgestapt.
ik heb geen concrete plannen om in de bergen te gaan fietsen, maar ik bedacht: Als ik deze hellingen al niet kan, moet ik er mij niet eens aan wagen om ooit in echt berggebied te gaan fietsen.
Of kan je die niet zomaar vergelijken? Is het een ander soort klimmen?
hoe verhoudt de moeilijkheidsgraad van de hellingen in de Vlaamse Ardennen zich toch lange klims in pakweg de Alpen ofzo?
ik verklaar mij nader: ik woon in het Waasland en het is hier plat. Af en toe rijd ik eens naar de Vlaamse Ardennen en vind het dan wel leuk om een beetje op en neer te rijden. Maar de serieuzere klims daar kan ik niet. (ik ben niet zo'n fanatieke fietser als de meeste hier, ik fiets +/-2000km/jaar) Afgelopen weekend bv de Kapelleberg in Maarkedal, hehe, ik beken: ik ben afgestapt.
ik heb geen concrete plannen om in de bergen te gaan fietsen, maar ik bedacht: Als ik deze hellingen al niet kan, moet ik er mij niet eens aan wagen om ooit in echt berggebied te gaan fietsen.
Of kan je die niet zomaar vergelijken? Is het een ander soort klimmen?
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Niet te vergelijken .
Ardennen zijn kort en stijl tot heel stijl (over het algemeen). --> op de macht en de limiet om uberhaupt boven te komen, wat je zelf ook ervaart
Kijk eens in de Eiffel, daar heb je al wat langere klimmen die minder stijl zijn. --> Meer op conditie. Je kunt blijven fietsen en afhankelijk van je conditie kan je het lang genoeg volhouden om boven te komen. Uiteraard heeft dit gebied ook zijn stijle klimmen, maar na verhouding is het veel minder grillig dan ardennen.
Ga je dan naar de Alpen, zijn klimmen over het algemeen lang. Soms lopend (5 tot 8%), vergelijk met Eiffel, maar dan duurt de inspanning 1 a 2u. ipv 15 tot 30 minuten. Dus je conditie moet beter zijn en het helpt als je voldoende licht verzet hebt,
Maar daar heb je ook grillige klimmen met (stukken) 10% erin of meer. Daar loop je dan risico om jezelf op te blazen.
Naast klimmen heb je ook altijd het afdalen. Persoonlijk vind ik de ardennen lastiger dalen dan de alpen. Omdat het vaak stijler gaat, regelmatig ook slecht wegdek is en de afdaling nog al eens kruispunten heeft (of eindigd bij kruispunten). In de Alpen is dat veel minder frequent, minder stijl, dus je zit wat relaxter (ik dan).
Ardennen zijn kort en stijl tot heel stijl (over het algemeen). --> op de macht en de limiet om uberhaupt boven te komen, wat je zelf ook ervaart
Kijk eens in de Eiffel, daar heb je al wat langere klimmen die minder stijl zijn. --> Meer op conditie. Je kunt blijven fietsen en afhankelijk van je conditie kan je het lang genoeg volhouden om boven te komen. Uiteraard heeft dit gebied ook zijn stijle klimmen, maar na verhouding is het veel minder grillig dan ardennen.
Ga je dan naar de Alpen, zijn klimmen over het algemeen lang. Soms lopend (5 tot 8%), vergelijk met Eiffel, maar dan duurt de inspanning 1 a 2u. ipv 15 tot 30 minuten. Dus je conditie moet beter zijn en het helpt als je voldoende licht verzet hebt,
Maar daar heb je ook grillige klimmen met (stukken) 10% erin of meer. Daar loop je dan risico om jezelf op te blazen.
Naast klimmen heb je ook altijd het afdalen. Persoonlijk vind ik de ardennen lastiger dalen dan de alpen. Omdat het vaak stijler gaat, regelmatig ook slecht wegdek is en de afdaling nog al eens kruispunten heeft (of eindigd bij kruispunten). In de Alpen is dat veel minder frequent, minder stijl, dus je zit wat relaxter (ik dan).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013