Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 02 jan 2011 23:42

eelcoz schreef:@Amclassic-fan:

Pas maar op, voor je het weet heb je een claim van Ridley aan je broek.;)


Ricco zijn nederlands wordt ook steeds beter.....

:)
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 02 jan 2011 23:46

wezep schreef:Iemand misschien een foto van een TT frame die is gekocht in het oosten?


@AMCF, had jij niet een TTframe gekocht?

heb je die fiets al opgebouwd?
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 03 jan 2011 00:09

HogeWieltjes! schreef:Ik zou misschien ook wel een setje wielen of frame willen kopen, maar heb beetje schrik dat het stuk aan komt of niet aankomt. of heb ik ongelijk?


Dat zou kunnen, maar dat is de zorg van de postbezorger. Bij voorkeur wel direct open maken bij ontvangst.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 jan 2011 00:34

Dat is enkel een optie bij rembours, maar dan is de bezorger vaak al gevlogen als je het pakket opent.
De postbode heeft volgens mij ook niet veel temaken met evt. schade aan je pakket...
mijn Flickr

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 03 jan 2011 00:46

jaapieo schreef: De postbode heeft volgens mij ook niet veel temaken met evt. schade aan je pakket...


O nee?

ik dacht het wel, kreeg van de week een pakje van Rose, bezorgd door TNT in opdracht van DHL en daar zat een briefje bij (van Rose) dat je wel degelijk schades dient te melden bij de bezorger van het pakket.
De opdrachtgever (in dit geval Rose Versand) betaalt niet voor niets goed geld voor de diensten van DHL....

(wel grappig overigens dat ik geen verzendkosten heb betaald, kerstkadootje van Rose evenals een 10 euro Rose-Facebook-vriendje-kadobon...)

van de zomer kreeg ik door de TNTbode mijn doos met halfjaarlijkse lenzen op een dusdanige manier door de brievenbus gepropt dat en de doos stuk was en de brievenbusklep aan de binnenkant stuk was.

mooi dat het allemaal geregeld werd hoor....
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 jan 2011 00:58

Nee, het Bezorgbedrijf is vaak wel aansprakelijk voor schade (vooral de luxere services als DHL) maar de postbode/koerier zelf heeft daar weinig mee temaken ;)

:D
mijn Flickr

groenewold
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:27

groenewold 03 jan 2011 01:27

Het is ook aan te raden om even op de pinarello (en andere) website te lezen over het SOORT CARBON materiaal waarvan de pinarellos gemaakt zijn. De 1K carbon versie is het duurste en meest zeldzaamste materiaal, en daar wordt de dogma 60.1 bijvoorbeeld van gemaakt. De chinese replica's zijn van een ander soort carbon gemaakt zie bijvoorbeeld de advertentie van de volgende producent (JING) op:

http://www.aliexpress.com/fm-store/6020 ... CB020.html

Carbon fietsen kunnen dus van verschillende carbon typen gemaakt worden. Voor een overzicht en een indicatie van de kenmerken van die verschillende typen (1k,2k,3k, 12k, UN) zie:
http://www.storckbicycle.com/usa/index. ... arbonfiber

De bovenstaande, prachtig uitziende replica van de dogma 60.1 is dus niet van het dure Torayca 60HM1K Nanoalloy gemaakt van het (veel) goedkopere 12K carbon. De bovengenoemde uitleg over de eigenschappen van de verschillende type carbon, betekent dus dat de replica in principe andere rij-eigenschappen zal hebben dan de originele Pinarello Dogma 60.1. Je kunt ervan uitgaan dat het Chinese frame best wel goed zal zijn, maar het is dus wel ANDERS dan het origineel. Ik ben geen expert op dit terrein, wel geintereseerd om een op basis van bovenstaande replica een Dogma op te bouwen, en dus geinteresseerd in wat mensen die met dit frame rijden (of die van de PRINCE) vinden van de rij-eigenschappen. Misschien een idee voor FIETS om zelf 5 replica's te bouwen (met identiek groepen, wielen, etc.) en een (dubble-blind) test te organiseren waarbij een testgroep van 10 personen 5 orignele en 5 replica's testen. De personen mogen natuurlijk geen kenners van het type Pinarello zijn want anders herkennen ze de Replica's metteen op bepaalde details in de uiterlijke kenmerken (die zijn er natuurlijk). Als de testresultaten gunstig uitvallen voor de replica's dan is er metteen een probleem in de handel van orignele P's, want alleen de echte afficionados, met een grote beurs, kopen dan nog een originele. Ik snap trouwens niet dat die Chinezen zelf niet zo'n soort test organiseren. Ze zullen hun product verder verbeteren als de resulaten tegenvallen, en met betere komen, ook tegen concurrende prijzen. Fietsen kunnen de Chinezen vast heel goed bouwen.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 jan 2011 01:41

Zeldzaam carbon bestaat niet, carbon is gewoon een vezel en het 1/2/3/12K verhaal is puur het motief waarin de vezel geweven is, UD carbon is een beetje als glasvezelmat kriskras door elkaar.
De buitenkant van een frame zegt trouwens niet veel over de rijeigenschappen, de laatste laag is een cosmetische laag, die voegt niet veel toe.

De "Chinezen" hebben geen belang bij tests om hun product aan te passen, ze zijn namelijk niet zoals ze claimen de fabrikant maar gewoon dozenschuivers die de frames en ander spul kopen bij een fabriek en op ebay knallen.
mijn Flickr

groenewold
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:27

groenewold 03 jan 2011 02:08

Als je het artikel van de Storck site goed leest maakt het blijkbaar wel degelijk uit wat het effect is van het soort carbon-jasje aan de buitenkant. Zo zijn er nog wel meer artikelen over dit onderwerp te lezen. Het type carbon jasje bepaalt ook de prijs die je voor je fiets betaalt. Mijn Red Bull Carbon Pro is van een ander materiaal dan de X-lite. Niet toevallig is het frame van de X-lite een stuk lichter en duurder agv het gebruikte materiaal.

Ik denk overigens wel dat fietsliefhebbers geinteresseerd zijn om over dit onderwerp in FIETS een artikel te lezen waarin dit soort zaken en de import-frames aan de orde besproken. Het zal er toch wel een keer van komen, denk ik. Zeker als meerdere mensen de gok nemen om zo'n frame te importeren om iets zelf op te bouwen. Van wat ik op diverse forums zag (foto's) ziet het er toch wel mooi uit, en het is ook wel spannend om zo'n projectje te doen voor de handige fietsknutselaar

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 jan 2011 02:20

Het laatste, cosmetische laagje maakt echt niks uit qua rijeigenschappen, dat laagje wordt enkel voor het uiterlijk aangebracht en eigenlijk was het frame daarvoor ook al zo goed als klaar. Wat onder dat laagje zit heeft effect op steifheid/demping in het frame.
Maar niet alleen dat, ook de richting waarin de vezels gelegd worden zijn bepalend voor het eindresultaat.
mijn Flickr

groenewold
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:27

groenewold 03 jan 2011 02:43

jaapieo schreef:daarom is een fabrikant ook niet zo kwetsbaar, maar je bent wel degelijk de klos als je als particulier zoiets overkomt.
Dan kan AM-classicfan heel leuk zeggen dat hij nooit van een grote schadeclaim heeft gehoord in europa maar je bent wel verantwoordelijk voor het product dat je op de markt brengt, en eerlijk is eerlijk, je hebt geen controle over wat je precies krijgt.

De wetgever bekijkt je als je in zulk spul handelt gewoon als handelaar, en aangezien je geen KVK nummer hebt, geen verzekering of wat dan ook hebt ben je flink de klos, bovendien gaan ze als je "gepakt" wordt Schatten wat je aan winst gedraait zou kunnen hebben en dat is echt killing want dan kun je alle belasting gaan terugbetalen waar zei denken recht op te hebben
Poef, daar gaat je winst en spaarpot...


Overigens, de kans op schade zal zeker klein zijn.
Maar het hoeft maar 1 keer mis te gaan, en als je dan iemand treft die denk er geld uit te kunnen trekken ben je goed de lul.



Heb wat moeite met de bangmakerij in de posts over importeren en de stelligheid waarmee allerlei 'wijsheden' over handelen, en de beren die je op de weg kunt ontmoeten. Het gaat hier toch, dacht ik, om de geinteresseerde fietser die zelf een mooie fiets wil bouwen en zelf de import wil doen. Dan wil je mensen stimuleren met tips over waar je aan moet denken als je zoiets zelf wilt importeren. Nog los van de kwaliteitsaspecten van Chinese frames: je kunt ook fouten maken bij de montange van je groep, of je stuur, of je zelfgespaakte wielen en een ongeluk krijgen. Dat risico heb je als je zelf zaken bouwt of repareert. Dat doe je omdat je het leuk vindt en dan moet je het vooral doen en je goed informeren over waaraan je moet denken.

De informatiewaarde van de laatste opmerking ontgaat me een beetje: ....De kans dat X gebeurd is klein....maar als X inderdaad gebeurd dan ben je de lul....Dat geldt toch altijd als X een negatieve gebeurtenis is? Als het een positieve gebeurtenis (kans dat je de loterij wint is klein) dan ben je altijd man-in-bonus?

Dus graag ook wat meer tips over aspecten van het importeren uit het Verre Oosten, bijvoorkeur van ervaringsdeskundigen (positieve en nigatieve ervaringen, welke handelingen moeten worden verricht, welke onverwachte zaken kwamen aan het licht, hoe zit het met de douane, BTW, etc.).

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 jan 2011 03:17

Wat je nu zecht is ook niet helemaal terecht, ik probeer niemand bang te maken voor het importeren van chinees spul, ik kan wel genieten van die bouwprojecten.

Ik heb het puur over de mensen (en die zijn er genoeg) die denken hiermee leuk geld te kunnen verdienen, helemaal waar, maar je loopt wel de nodige risico's en die zijn niet af te wegen tegen het beetje winst dat je maakt.
Bovendien wil jij het niet op je geweten hebben dat je teammaatje op een zondagmiddag aan de deur staat met een kapot en bebloed voorhoofd omdat de velgen die jij hem verkocht even plat gingen als het wiel van cavendish tijdens de zondagmorgen plaatsnaambordjessprint.
(ik zeg niet dat je dat 100% zeker gebeurt, maar het zal je maar gebeuren. je duikt in troebel water, en op een dag kan dat zomaar ondiep zijn en daar wordt je echt niet vrolijk van)

Het eerste wat je hoort te doen als je aan iets dergelijks begint is een risicoanalyse, en als je die gaat maken zoals het hoort kom je er al vrij snel achter dat het gewoon onverantwoord is, tenzei je je aan alle kanten in gaat dekken enz enz. Maar als je op dat niveau gaat ondernemen zoek je wel een betrouwbare leverancier.

Nogmaals, ik schreef dat bericht puur om mensen ervan bewust te maken wat de gevaren zijn (wellicht iets wat aangedikt).
Hou de lol en het voordeel gewoon voor jezelf maar ga het niet gebruiken om winst mee te maken, dat is gewoon onverantwoord.

Ik heb al heel wat geimporteerd, maar ik heb nog geen cent BTW moeten betalen, ze zijn dan ook meestal wel zo lief om een lage waarde op het douaneformulier in te vullen, zo kwam een set naven van $200 met een vermelde waarde van $10 dollar probleemloos door de douane.
Ook mijn 50mm velgen hadden geen probleem,
Binnenkort komt een zadeltje en een set 38mm velgen binnen, wie weet is het dan anders, maak me er geen zorgen om in ieder geval

Mijn enige tip is eigenlijk op je gevoel af gaan qua verkoper, ik koop enkel via ebay en betaal alleen met paypall.
Nog nooit problemen gehad.
mijn Flickr

Plaats reactie