Ik zou bijna zeggen: volgens mij weten mensen het best, alleen doen ze alsof ze het niet wetenkees0251 schreef: Het probleem is dat niet algemeen bekend is of en zo ja in hoeverre de wetgever voorziet in die snelle E-bikes.
Het E-Bike topic
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Iedereen zal vast zijn eigen redenen hebben om zo'n 45km/u e-bike te kopen.mrcoffee schreef: Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je lekker wil doorkarren als je iedere dag op defiets zo woon-werk kan rijden maar met snelheden van 40+ rijden, daar zet ik toch wel wat vraagtekens bij.
Als het spelletje is wielrennertje vernederen dan begrijp ik daar vrij weinig van.
De mijne is als volgt: Woon-werkverkeer (40km afstand) kan ik via de auto doen - dat kost benzine en afschrijving. Ik doe dat nu regelmatig met een normale fiets, daar doe ik dan ongeveer 1u15m over. (Fietspad is iets korter dan de snelweg - 30km) Het zijn 90% lange polderwegen waar ik niemand tegenkom.
Echter dat trek ik niet elke dag én ik vind het te lang duren. (Ik doe nog aan sportklimmen en squash.)
Met de e-bike, zelfs als die €5000 kost, kan ik dat wél elke dag én het is goedkoper dan de auto. Die e-bike verdiend zichzelf terug aan brandstofbesparing. Elke dag dat ik op de fiets stap, win ik +/- €10.
Voordelen: Beter voor de conditie, geen files, beter voor het milieu én goedkoper. 4x win. Nadeel is voornamelijk in de herfst met regen, dan ben je of nat of je moet alsnog de file in met de auto.
Daarnaast, met een e-bike tot 25km/u zou er nauwelijks tijdswinst zijn. Met 35-40km/u (zoals de stromer st2 of de specialized turbo s) kost het in plaats van 1u15m nog maar 45 minuten. Heen en weer scheelt dat dus een uur.
Overigens kan ik op m'n Cannondale (MTB) ook best een plat stuk boven de 35km/u fietsen. Ik hou het alleen geen 30km vol.
Overigens zijn er legio weggebruikers die een gevaar voor andere vormen. Hieronder natuurlijk die aso wielrenners, maar je hebt ze evengoed in de categorie voetgangers, VW-golf rijders en oma's die 60km/u op de snelweg rijden. Voor de volledigheid: In mijn ervaring zijn de meeste wielrenners nette weggebruikers die geen overlast veroorzaken. Generalisatie naar type fiets of voertuig - zinloos.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Beter voor de conditie? Met een e-bike hoef je nauwelijks zelf vermogen te leveren.
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen. Maar er ligt een wetsvoorstel klaar: speedpedelecs (ondersteuning boven de 25km/h) worden v.a. 1 januari 2017 officieel brommers - zij het met een paar aanpassingen. Er zal helmplicht gelden, alleen welke soort is nog niet bepaald (waarschijnlijk een fietshelm). En de plaats op fietspad of rijbaan ligt ook nog niet vast. Ik verwacht het fietspad, aangezien men in het andere geval zal moeten handhaven op brommers. En dat wil men niet (te duur). Overigens: tot 1 januari 2017 is de speedpedelec een snorfiets (met alle regels die daar bij horen, 16 jaar, verzekering, plaatje...). V.a. 2017 moet je dus ook een brommerrijbewijs hebben.
Alle nieuwe regels (en de huidige) op een rij: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... -bike.html
Alle nieuwe regels (en de huidige) op een rij: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... -bike.html
Is dat eigen ervaring of een veronderstelling? Mijn ervaring met de ebike van mijn vrouw is dat je nog steeds moet trappen, alleen ga je wat harder dan wanneer je diezelfde inspanning levert op een normale fiets (meewind effect). Natuurlijk gaat het dus wat makkelijker maar "nauwelijks zelf vermogen te leveren" is wel weer het andere uiterste.elefantino schreef:Beter voor de conditie? Met een e-bike hoef je nauwelijks zelf vermogen te leveren.
ik ben laatst een stukje opgereden met iemand op een specialized turbo. hij ging niet echt hard (35 met rugwind) en volgens hem was de accu vlot (25-30 km) leeg op de turbostand. moest dus 2x per dag aan de lader. ik had het idee dat de motor ook niet zo geweldig accelereerde, dat heb ik wel eens beter gezien bij fietsen met een bionx systeem.
ik denk dat een snelle e-bike wel degelijk een goed en waarschijnlijk ook goedkoper alternatief is dan de auto. op de exemplaren met een trapkrachtsensor moet je wel degelijk zelf trappen om de ondersteuning te activeren.
ik denk dat een snelle e-bike wel degelijk een goed en waarschijnlijk ook goedkoper alternatief is dan de auto. op de exemplaren met een trapkrachtsensor moet je wel degelijk zelf trappen om de ondersteuning te activeren.
Als je geen rijbewijs hebt moet je dus eerst een brommer kopen om zo je examen te kunnen afleggen om met een e-bike te mogen rijden ...?ponsteen schreef:Ik weet niet of het al voorbij is gekomen. Maar er ligt een wetsvoorstel klaar: speedpedelecs (ondersteuning boven de 25km/h) worden v.a. 1 januari 2017 officieel brommers - zij het met een paar aanpassingen. Er zal helmplicht gelden, alleen welke soort is nog niet bepaald (waarschijnlijk een fietshelm). En de plaats op fietspad of rijbaan ligt ook nog niet vast. Ik verwacht het fietspad, aangezien men in het andere geval zal moeten handhaven op brommers. En dat wil men niet (te duur). Overigens: tot 1 januari 2017 is de speedpedelec een snorfiets (met alle regels die daar bij horen, 16 jaar, verzekering, plaatje...). V.a. 2017 moet je dus ook een brommerrijbewijs hebben.
Alle nieuwe regels (en de huidige) op een rij: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... -bike.html
Mensen die spreken over e-bikes die vanzelf naar 45 per uur vliegen of rijden zonder ondersteuning zijn mensen die enkel maar onwetenden napraten.
In Europa zijn er enkel e-bikes toegelaten met trapondersteuning. Jaren geleden bestonden er e-bikes met een gashendel.
Met een highspeed van flyer rijd je vlot tot 33 per uur, wil je sneller moet je serieus doorduwen. Wil je 45 per uur rijden kom je helemaal bezweet aan hoor
Ik heb zelf een e-bike gehad met het Panasonic systeem (Flyer motor). Deze liep net tegen de 42 per uur.Deze zijn vrij simpel naar de 40+ te krijgen.Zelfs met een Nexus naafversnelling en een tandwieltje van een bekend kinderfietsje naar de 50+
Zoals hier boven staat gaat het echt niet vanzelf. Met deze accu kon ik er zo'n kleine 55km mee rijden in in de snelste modus. Normaal modus zo'n 75km (33 per uur gemiddeld)
En in de low modus zo'n 90 km (27per uur gemiddeld) (vlak landschap en weinig wind
Ik heb de RDW gebeld hoe het nu zat met deze fietsen en dit was vrij simpel.
Het heeft een motor en gaat harder dan 25km. Je hebt een bromfiets verzekering met rijbewijs nodig en een brommer helm.De fiets moet gekeurd worden bij de RDW.
Bij het systeem wat ik had heb je twee kettingen nodig om er 1 langere van te maken.
En deze slijt als een gek.Er komen veel krachten op te staan.Met zo'n 2000km kun je het spul vervangen.Ook de remblokken houden het niet lang.
Zoals hier boven staat gaat het echt niet vanzelf. Met deze accu kon ik er zo'n kleine 55km mee rijden in in de snelste modus. Normaal modus zo'n 75km (33 per uur gemiddeld)
En in de low modus zo'n 90 km (27per uur gemiddeld) (vlak landschap en weinig wind
Ik heb de RDW gebeld hoe het nu zat met deze fietsen en dit was vrij simpel.
Het heeft een motor en gaat harder dan 25km. Je hebt een bromfiets verzekering met rijbewijs nodig en een brommer helm.De fiets moet gekeurd worden bij de RDW.
Bij het systeem wat ik had heb je twee kettingen nodig om er 1 langere van te maken.
En deze slijt als een gek.Er komen veel krachten op te staan.Met zo'n 2000km kun je het spul vervangen.Ook de remblokken houden het niet lang.
De turbo of turbo S?skimons schreef:ik ben laatst een stukje opgereden met iemand op een specialized turbo. hij ging niet echt hard (35 met rugwind) en volgens hem was de accu vlot (25-30 km) leeg op de turbostand. moest dus 2x per dag aan de lader. ik had het idee dat de motor ook niet zo geweldig accelereerde, dat heb ik wel eens beter gezien bij fietsen met een bionx systeem.
De nieuwe, 2014 versie, heeft een batterij van 500Wh ipv 300Wh en een sterkere motor. (Betere controller, betere remmen, etc.)
Ik heb nu een aantal keer gereden met de nieuwe turbo S, en die haalt met gemak de 40km/u.
Het RDW weet niet waar het over praatgtrx schreef:Ik heb de RDW gebeld hoe het nu zat met deze fietsen en dit was vrij simpel.
Het heeft een motor en gaat harder dan 25km. Je hebt een bromfiets verzekering met rijbewijs nodig en een brommer helm.De fiets moet gekeurd worden bij de RDW.
E-bikes die niets doen als je niet zelf ook trapt, vallen niet onder het begrip snorfiets laat staan bromfiets.
Dat is nu dus precies waarom men bij de overheid nu ook zo zoekende is naar de juiste regels.
(De notitie van de rijksoverheid kun je zo googelen)
Overigens - fietspad, weg, maakt me niet uit. Als ik maar niet zon lelijke plaat achterop moet