Het E-Bike topic
...en je een hele peer voelen omdat je met behulp van een motortje iemand eraf trapt die zelf fietst is gewoon sneu.
Ik krijg nu toch een beetje het idee dat je de confrontatie die er niet was zelf opzoekt.
Ik krijg nu toch een beetje het idee dat je de confrontatie die er niet was zelf opzoekt.
Veni. Vidi. Fietsie.
Volgens mij begon een zekere karl66, terwijl ik een gedegen uiteenzetting doe over de vraag van de oorspronkelijke topig starter. Dat jullie hier zijn topic hebben gekaapt en geen antwoord kunnen geven op zijn vraag door kennisgebrek of onkunde en dan vervolgens op ebikes gaan afgeven, tja dat lijkt me inderdaad geen zuivere koffie...
Waarom voel jij je genoodzaakt je hier te registreren?boekqquat schreef:1e post hier. Ik voelde me genoodzaakt om mij te registreren na vele tenenkrommende commentaren in dit topic. Wat een vooroordelen tov snellere ebikes!
Je zegt de commentaren tenenkrommend te vinden maar waarom dat zo is leg je niet uit.
Het enige argument dat ik er nog een beetje uithaal is dat jij jouw fitnessbrommer een prima alternatief vind om het milieu te sparen. Als dat echt een argument is dan zou ik lekker op de fiets gaan en als je fietsen te ver vind dan kun je dichter bij je werk gaan wonen.
Nederland heeft een overvol wegennet, zowel de wegen voor de motorvoertuigen als voor de fietsers zijn in veel gebieden overvol. Daar komt bij dat door Europese regelgeving en allerlei nieuwe ontwikkelingen elke paar jaar wel een nieuw vervoermiddel met een geheel eigen verkeerskarakteristiek bijkomt. Tenminste, zo lijkt het ook in het geval van de snelle e-bike of beter gezegd, de fitnessbrommer.
Het verkeer op het fietspad is de afgelopen 20 a 30 jaar behoorlijk verandert.
Waren het eerder alleen de gewone stadsfiets, de racefiets en de brommer die van het fietspad gebruik maken, tegenwoordig is er een bijna eindeloze lijst aan voertuigen die het fietspad bevolken.
Laat ik eens een kort lijste maken
- Stadsfietsen
- Sportfietsen/hybrides[
- ATB
- Racefiets
- Randonneur (vakantiefiets met bepakking)
- Bakfiets
- Fiets met aanhangwagen
- Kinderfiets
- Step
- Segway
- E-bike tot 25 km/h
- Snorfiets (eigenlijk het segment van de mobylette)
- Brommer
- Brommobiel
- Invalidewagen
- Rollator (soms)
- Scootmobiel
En tussen al deze voertuigen met ieder hun eigen dynamiek volgt daar nu de fitnessbrommer (voorheen e-bike 45) op.
Als je kijkt naar mij overzicht (en ik ben er vast een of meer vergeten) en je zet er denkbeeldig een snelheid achter dan zie je dat vrijwel al die vervoersmiddelen met een verschillende snelheid rijden. Ook zit er een behoorlijk verschil in gewicht en daarmee in kinetische energie. Een brommer die 45 km/u rijd heeft veel meer energie in zich als een fietser die met zeg 15 km/h over het fietspad fietst.
Het probleem wat er is ontstaan lijkt een beetje op de problemen die je op de N-wegen ziet met tragere tractoren (of helemaal gevaarlijk) de 45 km/h brommobielen.
Dat zijn 2 voertuigtypen met een behoorlijk afwijkende snelheid ten opzichte van het auto en vrachtverkeer.
Oo het fietspad gebeurt nu hetzelfde waarbij de wetgever in mijn ogen gewoon de vergissing begaat vervoermiddelen toe te staan die hier niet in het verkeersbeeld thuishoren dan wel gewoon in een andere voertuigcategorie geplaatst moeten worden.
Zo is er nu discussie over de ftinessbrommer (e-bike) die 45 km/h kan, deze fitnessbrommer is zoals het woord al zegt gewoon een brommer en hoort in de bebouwde kom gewoon niet thuis op het fietspad. Ook hoort dit ding niet thuis op de vele recreatieve fietspaden.
Zoals boekqquat al aangeeft gebruiken kopers van deze fitnessbrommers dit voertuig gewoon als woon werk vervoersmiddel. Op (recreatieve) fietspaden heb je dan niks te zoeken.
Verder horen imho aan de fitnessbrommers dezelfde eisen gesteld te worden als aan bromfietsers, dus bromfietscertificaat, brommerplaatje, kentekenplaatje, brommerverzekering en valmhelmplicht.
Los van de meer verkeerstechnische aspecten is er ook nog het dynamische gedrag van de fitnessbrommer die anders is dan van een brommer. Brommers zijn zwaar waardoor het zwaartepunt van het voertuig met bestuurder lager ligt. Dat betekent een beter bochtengedrag en een betere beheersbaarheid van het voertuig bij (snel) afremmen ten opzichte van de fitnessbrommer.
Die fitnessbrommer gaat bij flink remmen namelijk hele andere dingen doen omdat het zwaartepunt veel hoger ligt. Ten opzichte van het overige fietsverkeer is het ding veel minder makkelijk te hanteren, zoiets vraagt eigenlijk om jonge handen. We weten allemaal dat de praktijk is dat het vooral de ouderen met hun slechte gehoor en trage reactievermogen zullen zijn die van deze fitnessbrommers gebruik gaan maken. Dat gaat ze al slecht af met de e-bikes, met de fitnessbrommer zal dat er niet beter op worden.
Denken dat de bestuurder van de fitnessbrommer anticiperend gaat rijden blijkt in de praktijk vaak teveel gevraagd. Bestuurders anticiperen niet.
Saillant is trouwens dat wielrenners tot de betere automobilisten worden gerekend omdat het rijden op een racefiets vraagt om vooruit kijken en dat gedrag eenmaal achter het stuur van een auto wordt voortgezet.
Resumerend
Ben ik tegen de fitnessbrommer, nee. Ben ik tegen dat ding toelaten op een fietspad dat er is voor langzamer ongemotoriseerd verkeer, ja.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 04 mei 2014 10:54, 4 keer totaal gewijzigd.
In forumtaal noem je dat soort gedrag trolling, op veel fora goed voor een waarschuwing en bij vervolg een forumban.boekqquat schreef:Even afwachten welke reacties hier nog gaan komen
Anyway, eigenlijk is de vraag van de TS veel meer aan vraag voor een brommerforum danwel het nog op te zetten fitnessbikeforum.
Met fietsen waarbij het lichaam alle energie levert om vooruit te komen heeft het namelijk niks te maken.
Een vraag over welke auto hoort ook niet thuis op een forum over paardewagens toch?
Met een 45km/h e-bike als vervoersmiddel heb ik niet zo veel problemen. Als hij maar verstandig en volgens de regels gebruikt wordt. Als wielrenner ga je eigenlijk ook al te snel voor de meeste fietspaden, vooral als het druk is.
Een onverzekerde, illegaal tot snorfiets omgebouwde fiets vind ik daarentegen echt niet kunnen...
Een onverzekerde, illegaal tot snorfiets omgebouwde fiets vind ik daarentegen echt niet kunnen...
Campagnolo Ultra Dork
Karl probeerde gewoon uit te leggen dat we op dit forum niet zo geïnteresseerd zijn in fitness brommers. Dat je hier dus de informatie over zo'n apparaat niet vindt en dat we niet geïnteresseerd zijn in een discussie over die dingen.boekqquat schreef:Volgens mij begon een zekere karl66
Dit is gewoon niet de plek om ver te plassen over wie de meeste wielrenners heeft laten exploderen, als je dat wil kan je gewoon beter je eigen forum opzetten en mede e-bikers gaan zoeken. Hier zal je ze namelijk niet vinden.
Ik zou de mods dan ook gewoon adviseren om dit topic te sluiten wegen volledig off-forum te zijn.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Precies. Slotje plus ban voor boekqquat. Mooi topic voor een brommerforum. Op dit forum hoort t niet thuis, want dit forum gaat over fietsen.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Hahaha... Smakelijk om je stukje moeten lachen.Karl66 schreef: Dat is allemaal leuk en aardig en zo, maar wij zijn hier van de racefietsen- en mountainbike-kerk en geloven hartstochtelijk dat je dit soort snelheden met een racefiets hoort te behalen. Gelukkig zijn wij redelijk tolerant en hebben we niet de neiging om e-bikes in de fik te steken of de berijders met pek en veren de stad uit te dragen.
Alleen zijn we niet geïnteresseerd in vergelijkingen tussen e-bikes of motoren, beginnen we te gapen als iemand gepassioneerd de verhouding tussen afstand en capaciteit bespreekt. Kunnen we wel weer genieten van het een beetje belachelijk maken door discussies over brommerplaatjes en integraalhelmen.
Kort samengevat, dit forum heel weliswaar fiets, naar het gelijknamige maandblad, maar wat ons betreft valt een e-bike daar niet onder en hoort een discussie over zo'n apparaat hier dus niet thuis.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Wat een gezeur over en weer. Boeien als iemand een motortje gebruikt (behalve als het in een koers is). Het is geen schande als zo iemand sneller is dan jij. De meeste scooters zijn ook sneller dan ik op mijn fiets.
En niemand hoeft voor een ander te bepalen dat hij/zij bij een bepaalde afstand met een bepaald vervoermiddel naar het werk moet gaan.
Een e-bike is ook niet zo mijn ding, maar zolang je je aan de regels houdt, en je netjes in het verkeer gedraagt, kun je mijn inziens zelf kiezen met wat voor een soort fiets (een ebike is ook een soort fiets) je op de weg komt.
Ieder zijn ding.
En of discussies over e-bike of dit forum thuis horen: Ik weet het niet.Daar ga ik niet over.
Naast de discussies over e-bike zijn er wel meer onderwerpen op het fiets-forum die ik minder/niet interessant vind.
Gelukkig blijven er nog voldoende onderwerpen over die ik wel interessant vind.
Maar je genoodzaakt voelen om je te registreren voor hier een beetje te lopen stangen is wel erg triest
En niemand hoeft voor een ander te bepalen dat hij/zij bij een bepaalde afstand met een bepaald vervoermiddel naar het werk moet gaan.
Een e-bike is ook niet zo mijn ding, maar zolang je je aan de regels houdt, en je netjes in het verkeer gedraagt, kun je mijn inziens zelf kiezen met wat voor een soort fiets (een ebike is ook een soort fiets) je op de weg komt.
Ieder zijn ding.
En of discussies over e-bike of dit forum thuis horen: Ik weet het niet.Daar ga ik niet over.
Naast de discussies over e-bike zijn er wel meer onderwerpen op het fiets-forum die ik minder/niet interessant vind.
Gelukkig blijven er nog voldoende onderwerpen over die ik wel interessant vind.
Maar je genoodzaakt voelen om je te registreren voor hier een beetje te lopen stangen is wel erg triest
Een e-bike die 45km/h kan is volgens de wet een snorfiets en hoort hier dus eigenlijk niet thuis maar omdat dit het fietscafé is zie ik het probleem niet zo.
Je aan de regels houden, houdt onder meer in verzekerd zijn en niet harder rijden dan 25km/h. Als de e-bike bezitters zich aan de regels houden is er dus geen enkel probleem.
Je aan de regels houden, houdt onder meer in verzekerd zijn en niet harder rijden dan 25km/h. Als de e-bike bezitters zich aan de regels houden is er dus geen enkel probleem.
Campagnolo Ultra Dork
- jeroenkuiper
- Forum-lid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
- Locatie: wolvega
hier ook nog wel een interessante stukje informatie op een ander forum;
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=35768
Dat er geflamed wordt door te melden dat een wielrenner compleet stuk ging in je achterwiel is olie op het vuur gooien en voegt ook niks toe aan de originele discussie.
Ik zou ook liever zien dat het moderator team wat proactiever zich opstelt tav dit soort posts, het voegt niks toe, je kunt op je vingers natellen dat het de discussie compleet uit zijn verband gaat trekken en de discussie gaat ineens niet meer zozeer over de E-bike maar we belanden ineens in een ellenlange discussie over die grappenmaker die denkt dat hij met zijn mededeling een positieve bijdrage doet aan dit forum.
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=35768
Dat er geflamed wordt door te melden dat een wielrenner compleet stuk ging in je achterwiel is olie op het vuur gooien en voegt ook niks toe aan de originele discussie.
Ik zou ook liever zien dat het moderator team wat proactiever zich opstelt tav dit soort posts, het voegt niks toe, je kunt op je vingers natellen dat het de discussie compleet uit zijn verband gaat trekken en de discussie gaat ineens niet meer zozeer over de E-bike maar we belanden ineens in een ellenlange discussie over die grappenmaker die denkt dat hij met zijn mededeling een positieve bijdrage doet aan dit forum.