Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 aug 2020 17:36

's Avonds twee uur wandelen. Nou ja, begin maar met een uurtje.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 27 aug 2020 18:21

Teddyboom schreef: 27 aug 2020 16:33 hoi, ik heb zelf 2 weken geleden de cube hybrid nature gekocht.
Ben 50 heb echt een vreselijk slechte conditie en 25 jaar niet op een fiets gezeten.
Ben nu 3 keer in de week wat routes aan het rijden vanuit Uitgeest, het is mooi en leuk maar valt voor mensen met een belabberde conditie nog niet mee hoor ook al is het ondersteund.
Doe tussen de 30 en 50 km per keer en ben helemaal gebroken en wil alleen maar slapen als ik thuiskom.

Zal gerust beter worden hoop ik.
Iemand hier ervaring mee?
Ik spreek niet uit ervaring (nooit echt slechte conditie gehad) , maar in het algemeen is het een kwestie van rustig beginnen en opbouwen, of het nu semi-elektrisch is of niet.
Met een hartslagmeterje kan je het een beetje sturen, beginners lopen meestal te hard van stapel.
50 km is eigenlijk al teveel als je vanuit nul moet beginnen.
3x in de week een uurtje en pas als je dat goed verteert kan je uitbouwen naar 1,5 a 2 uur.

Ps, ik woon ook in Uitgeest, ben 67 en rij een 250 km per week zonder ondersteuning, er is nog hoop voor je....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Sulla
Forum-lid

Sulla 27 aug 2020 19:23

Ik was ook hopeloos uit vorm en veel te dik, en na het eerste rondje (ca. 22 km, zonder ondersteuning) was ik ook kapot. Nu is het standaa
rd rondje rond de 80 geworden, zonder dat ik daar normaal gesproken extreem moe van word.

Maar gewoon lekker vaak de fiets pakken (vaker is beter dan harder of verder) ook die kleine stukjes van 5 a 10 km tikken aan om aan je conditie te werken. En zet daarbij de ondersteuning ook maar eens uit (of heel laag).

Heb in de corona tijd zelf eigenlijk vaker op de racefiets gezeten dan normaal, maar ik was de kleine ritjes en wandelingen naar de trein, sportclub, winkel etc wel kwijt, dus had toch het gevoel in conditie achter uit te zijn gegaan. Vond ik persoonlijk wel een eyeopener.

Dus veel kleine ritjes/wandelingen doen, en daarnaast gewoon rustig je ritten blijven fietsen. Die vermoeidheid gaat van zelf weer weg (maar probeer die vermoeidheid niet weg te eten; daar heb ik bij vlagen wel last van gehad) ....maar zal ook wel weer eens terug komen zodra je weer stappen gaat maken qua afstand en/of snelheid.

Teddyboom
Forum-lid

Teddyboom 27 aug 2020 20:32

Tx mannen.

zotteken
Forum-lid

zotteken 07 sep 2021 11:38

Hallo,

Even wat duiding: Mijn vrouw fiets al enkele jaren elektrisch, omdat het gewoon niet meer ging omwille van de conditie die niet goed was door de medicatie die ze moet nemen. Ik fiets niet-elektrisch.
We zijn recent op dieet geweest & zijn beiden behoorlijk afgevallen (mijn vrouw 20kg, ik 40kg). Daarom wil ik mezelf nu belonen met de aanschaf van een koersfiets.
Als mijn vrouw dan eens mee wil gaan rijden dan zou ze eigenlijk ook een koersfiets moeten hebben, maar die zou dan elektrisch moeten zijn.

Maar ik ken daar dus bijna niks van...
Haar elektrische fiets is begrensd op 25km/u. Is dat bij zo'n koersfiets ook begrensd? En zo ja, op welke snelheid?
De elektromotor geeft ondersteuning, Maar hoeveel? Is dat vergelijkbaar met de gewone elektrische fiets? Of...?
En hoe ver kun je daarmee fietsen? Hoe handelt dat op hellingen?
Hoeveel zwaarder is zo'n elektrische koersfiets?

Een hele hoop vragen, maar ik hoop te weten te komen of het al dan niet interessant is, of dat ik beter gewoon alleen ga koersen & met de gewone fiets rij als we samen op pad gaan.?

joridebont
Forum-lid

joridebont 07 sep 2021 11:47

volgens mij gelden voor een racefiets en gewone stadsfiets dezelfde regels voor de elektrische ondersteuning.

De fiets heeft trapondersteuning tot 25 kilometer per uur.
De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ets-e-bike
Canyon Aeroad CF SLX 8, Canyon Ultimate CF SLX Ultegra R8050, Cube LTD SL 29 Deore XT

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 07 sep 2021 12:02

De electrische racefietsen/mtbs zijn inderdaad ook gelimiteerd op 25. In mijn ogen zijn ze vooral erg nuttig als er veel in sterk heuvelachtig of bergachtig terrein wordt gefietst. In zeer vlakke gebieden zal je er toch te weinig van merken al hebben electrische mtbs in het terrein zeker meerwaarde. De kruissnelheid in vlak gebied kan als snel hoger zijn. De regelgeving laat hier in Nederland snellere ondersteuning niet toe. In de praktijk doen ze al vaak net iets meer, zeker als je er de groots passende bandenmaat onder legt. De meeste racefietsen kunnen echter wel een sneller ondersteuningsniveau aan. Dit omdat de regelgeving in bepaalde landen een hogere ondersteunde snelheid toelaat. In de US is pedal assist bijvoorbeeld toegestaan tot 20mph, wat een stuk sneller is dan hier. ( er is ook een 28mph categorie = speed ped elec hier) Nu zijn er genoeg modellen die alleen softwarematig afwijken tussen de verschillende verkoopregios. Dus er is wel t een en ander mogelijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 07 sep 2021 12:07

Joris, Zotteken is Belg, dus zal hij de exacte regelgeving daar moeten vinden. En de gewichten? Er zijn bij alle merken diverse modellen te vinden, met allemaal hun eigen gewicht. Dat wordt dus een avondje googlen.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 07 sep 2021 12:10

Volgens mij zijn de regels bij onze zuiderburen toch nagenoeg gelijk als ik deze link aanklik.

https://www.vlaanderen.be/elektrische-fietsen
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Slowracer
Forum-lid

Gebruikersavatar Slowracer 07 sep 2021 12:19

Hoe ver je er mee komt hangt af van hoe je de ondersteuning gebruikt en de accu-capaciteit. Ik heb vorig jaar mensen met e-bike hellingen op zien fietsen, dus dat kan, maar dat gaat dan wel weer ten koste van je bereik. Een race e-bike zal gauw een kilo of 6 a 7 zwaarder zijn dan een gewone racefiets, bv de Trek Domane+ LT weegt incl. accu een kleine 15 kg.

Persoonlijk zou ik kiezen voor het alleen koersen en samen met partner gaan op een gewone fiets.
Time is (almost) on my site

Sulla
Forum-lid

Sulla 01 apr 2022 10:28

Even deze mooie vinding uit India hier droppen.

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100026655_daa7c75d

larodefender
Forum-lid

larodefender 22 mei 2022 19:57

Heeft iemand ervaring met een Bafang BBS middenmotor die bij AliEpress is gekocht. Er staan er verschillende op en het scheelt enorm in de prijs

Plaats reactie