Het E-Bike topic
Waarom ik geen (elektrische) scooter heb aangeschaft?
Omdat ik de noodzakelijke reis woon-werk en terug wil combineren met wat lichaamsbeweging, zonder bezweet op mijn werk te komen. De spiertjes en gewrichten beginnen tot wat stijver te worden na het 40e levensjaar. Twee jaar geleden een hometrainer aangeschaft, maar dat is me toch saai (wist eigenlijk al van te voren dat het geen succes zou worden, dom dom)
Sommigen zullen zeggen dat de lichaamsbeweging op een ebike weinig voorstelt. Ligt eraan. Zo ligt de trapfrequentie bij vanaf 40 km/h redelijk hoog (mijn Kalkhoff is voorzien van 11 versnellingen).
Feit is ieder geval wel dat de lichaamsbeweging op een high speed ebike toch wel iets hoger is dan ook een scooter. En daar is het mij (mede) om te doen.
Omdat ik de noodzakelijke reis woon-werk en terug wil combineren met wat lichaamsbeweging, zonder bezweet op mijn werk te komen. De spiertjes en gewrichten beginnen tot wat stijver te worden na het 40e levensjaar. Twee jaar geleden een hometrainer aangeschaft, maar dat is me toch saai (wist eigenlijk al van te voren dat het geen succes zou worden, dom dom)
Sommigen zullen zeggen dat de lichaamsbeweging op een ebike weinig voorstelt. Ligt eraan. Zo ligt de trapfrequentie bij vanaf 40 km/h redelijk hoog (mijn Kalkhoff is voorzien van 11 versnellingen).
Feit is ieder geval wel dat de lichaamsbeweging op een high speed ebike toch wel iets hoger is dan ook een scooter. En daar is het mij (mede) om te doen.
Pinacast schreef:Waarom dan niet gewoon een snorfiets of (elektrische) scooter?
Ik vraag me af; Waarom een Kalkhoff
Dat verschilt denk ik per persoon.RichardT schreef: De spiertjes en gewrichten beginnen tot wat stijver te worden na het 40e levensjaar.
RichardT schreef:Zo ligt de trapfrequentie bij vanaf 40 km/h redelijk hoog (mijn Kalkhoff is voorzien van 11 versnellingen)/quote]
Mag ik vragen wat hoog is in dit geval? Ik ben er gewoon benieuwd naar.
Verder niets tegen e-bikes. Maar zolang je zelf nog goed fietsen kan...
Mijn vader wéigert uit principe "zo'n grijs dakduif-geval" aan te schaffen bijvoorbeeld.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1789
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Zo is dat. Soms wordt ik ingehaald, meestal niet. En het boeit me niet. Ik heb een aantal jaar geleden het roer omgegooid ben gezonder gaan eten en gaan fietsen, waaronder woonwerk. Ik geniet van de inspanning die ik moet leveren. Het is fijn te zien dat ik ongeveer 800 kcal verbrandt tijdens een woonwerkritje. ben nu ook 30 kg lichter dan voor die tijd en mijn longen zijn eindelijk weer in een goede conditie.TumTumTum schreef:Nou neuh hoor... ik vind dat ongeveer netzo frustrerend als ingehaald worden door andere gemotoriseerde voertuigen. Een brommer en een vrachtwagen gaan ook harder, nou en?RichardT schreef:Train je elk weekend op je mountainbike of racefiets het apezuur en dan word je op maandagochtend ingehaald door zo'n oude grijze duif als ik. Dat is een flinke deuk in het ego en dat lijkt me behoorlijk frustrerend. Ik heb daar alle begrip voor.
Dus geniet lekker van je e-bike, maar ik trap inderdaad liever zelf (zolang het nog kan).
De meeste bezoekers hier fietsen voor de sport en daar past een E-bike (doorgaans) niet in. zo simpel is het.
Een discussie op zich want er zijn ook mensen die met een motor door een natuurgebied knetteren ook sport vinden...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Gefrustreerd? Als er iets gefrustreerd overkomt zijn het wel de e-bikers met hun borrelpraat over hoeveel wielrenners ze hebben ingehaald en hoe zuur die daar bij keken, en het daarbij horende opscheppen over de snelheidsovertredingen. Terwijl ik geen enkele wielrenner ken die zich ook maar een beetje druk maakt over het ingehaald worden door een sneller type voertuig. Het lijkt wel het nieuwste midlifecrisisapparaat i.p.v. een handig vervoersmiddel...RichardT schreef:Sinds 2 maanden in het bezit van een high speed ebike, de Kalkhoff Endeavour S11.
Gebruik 'm voor woon-werk verkeer. Fantastische ervaring. De afgelopen 25 jaar met de auto naar het werk gegaan (regio Utrecht, heel veel files) en nu op de fiets ! Op een gewone fiets duurt de enkele reis ruim 1 uur, met een gewone ebike 3 kwartier en op mijn high speed ebike iets meer dan 30 minuten (hoogste ondersteuningsstand).
Tips: de HS ebike is niet geschikt voor de (grote) stad, draag een fietshelm en een fietsbril, verzeker je ebike goed, anticipeer goed op het overige verkeer en reis buiten de scholierenochtendspits.
Opvallend zijn de zure reacties op dit forum. Het lijkt de Telegraaf wel ! En ook op de weg heb ik af en toe te maken met een fietser die zich raar gaat gedragen als ik hem (altijd een 'hem') inhaal.
Degene raakt geïrriteerd of begint zich uitsloverig te gedragen (bijv. plots heel hard gaan fietsen om mij weer in te halen). Ik kan mij dat eerlijk gezegd ook wel voorstellen... Train je elk weekend op je mountainbike of racefiets het apezuur en dan word je op maandagochtend ingehaald door zo'n oude grijze duif als ik. Dat is een flinke deuk in het ego en dat lijkt me behoorlijk frustrerend. Ik heb daar alle begrip voor.
Maar het weerhoudt mij er niet van om - na 25 jaar fileleed - fluitend en snel op mijn high speed ebike naar mijn werk te gaan. http://www.fiets.nl/forum/posting.php?m ... 24&t=56436#
Verder maak ik mij vooral zorgen over de veiligheid op de fietspaden als er straks enkele tienduizenden van deze fietsen over de fietspaden razen. Juist omdat ik als wielrenner ervaring heb met de te grote snelheidsverschillen en met figuren (mede wielrenners) die weigeren hun snelheid aan te passen aan het overige verkeer.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 13 sep 2014 17:18
Geen drie, maar zeker 13 km zonder, danwel in de eco of tourstand, maar dan kun je evengoed een e bike kopen tot max.25 km/h, heb je ook geen kenteken en verzekering nodig !!Karl66 schreef:Ach, zolang er mensen een extra accu meenemen omdat ze anders misschien wel 3km zelf moeten fietsen, "stel je voor de horror van maar liefst drie kilometer zelf fietsen", neem ik ze helemaal maar niet meer serieus. En ik vraag me nu nog sterker af wat ze op een forum met de naam Fiets te zoeken hebben.
Ja, ja, zag gisteren iemand, een jochie van ong. 15 of 16 jaar op z'n E-bike rond scheuren op het fietspad, niet normaal zeg en inderdaad zeker 40km/uur.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
En hebben ze ook zelfhulpgroepen voor e-bikers die wel eens zo'n duizelingwekkende afstand hebben moeten fietsen?geleuken14 schreef: Geen drie, maar zeker 13 km zonder, danwel in de eco of tourstand, maar dan kun je evengoed een e bike kopen tot max.25 km/h, heb je ook geen kenteken en verzekering nodig !!
Of was het nou professionele hulpverlening voor e-bikers met lege accu, die door een wielrenner ingehaald werden?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Ik moet er soms best wel op lachen in mezelf, rij de rondje Ringvaart tegen de wind in met krap aan 30 km/u, word je snoeihard voorbij gereden door een heer in pak met z'n attachékoffer tussen de snelbinders met 45 km/u.
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!
Mijn Bloggie!
Nog even en zelf fietsen valt onder rustieke oude ambachten dat gesponsord door Monumentenzorg te bewonderen zal zijn op folkloristische markten. Zit er tussen de klompenmakers en de kantklosvrouwtjes iemand in een originele Rabo outfit te zweten op een Tacx.
"mama wat zit die meneer te doen?"
"ja jochie....zo moest je vroeger zelf een fiets aan drijven"
"mama wat zit die meneer te doen?"
"ja jochie....zo moest je vroeger zelf een fiets aan drijven"
Veni. Vidi. Fietsie.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.