Het E-Bike topic
De meeste HS e-bikes zien er niet bejaard uit. Stromer, R&M, Kalkhoff. Allemaal vlotte fietsen. Dat ze het imago nog steeds hebben klopt wel, echter merken wij dat dit hard aan het veranderen is.
Je hebt gelijk, een scootmobiel kan ook superhipgaafmooi zijn:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
53x11 schreef:Je hebt gelijk, een scootmobiel kan ook superhipgaafmooi zijn:
Ik denk dat de ebike onder sportieve fietsers over het algemeen een bejaarden imago heeft. Daarbuiten begint de ebike in mijn optiek ook steeds meer gezien te worden als een goed alternatief om de auto te mijden voor woon-werk. Wat langere afstanden (in de ogen van mensen die niet regelmatig op een racefiets of mtb zitten) zijn nog steeds goed haalbaar, zonder dat douchen en omkleden noodzakelijk is.53x11 schreef:Het zou me werkelijk roesten als een ebike mij inhaalt. Waar ik me wel over verbaas is dat ebikers bezig zijn met het uiterlijk van het ding. Een ebike is toch een beetje de scootmobiel onder de fietsen wat mij betreft. Wat maakt een spiegeltje of kentekenplaatje dan nog uit...
Of ben ik de enige die het ding en bejaarden imago vind hebben. (Je kunt mijn ouders, midden zestig, niet erger beledigen dan door te suggereren dat een ebike wel wat voor ze is bijvoorbeeld...)
Het is een mobiliteit oplossing. De meeste mensen die op een HS fiets fietsen gaan niet op zondag ochtend gezellig een rondje door de duinen scheuren met hun partner. Het is een hele andere doelgroep. Wel leuk om te zien is de discussie die er ontstaat, dat is alleen maar goed want zo leer je van elkaar.
Fietsen die 45 km/h gaan zijn van de zotte? Dan zijn auto's die binnen de bebouwde kom rijden helemaal van de zotte. De meeste auto's halen immers makkelijk 170 km/h.amclassic-fan schreef: Fietsen die 45 km/h gaan blijf ik echt van de zotte vinden. Dat is net de snelheid die ik haal op de tijdritfiets tijdens blokjes, daar zoek ik specifiek de weg voor uit, want anders is 't levensgevaarlijk. Voor woon-werk verkeer neemt iedereen gewoon de kortste route en in 95% van de gevallen zal er aanzienlijk meer verkeer zijn. Op een fietspad in de bebouwde kom rijden met zo'n snelheid is vragen om problemen.
Het is niet de HS ebike die het gevaarlijk maakt, maar de bestuurder. Pas je snelheid aan aan de omstandigheden. Op een goed geasfalteerd, breed en recht fietspad is - bij afwezigheid van andere fietsers - 40 km/h mogelijk. Op een smal fietspad met veel fietsers moet je niet harder dan 15 tot 20 km/h gaan rijden.
En dat geldt ook voor wielrenners.
Het percentage HS-ebikes op het aantal totaal fietsen is nu nog te verwaarlozen (ik schat 1 op 15.000) Feit is dat het aantal opgevoerde bromfietsen, opgevoerde snorfietsen en in colonne hard rijdende wielrenners (vaak zonder bel), op dit moment nog voor veel meer ongelukken zorgen, dan die enkele HS ebiker die je zo heel af en toe weleens tegenkomt (met fietsbel en RDW goedgekeurde spiegel !)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ah mooi, komt de fietsbeldiscussie ook weer om de hoek.
Waar is de schatting van 1 op 15.000 op gebasseerd overigens?
En ga je gevaarzetting nu op absolute aantallen afwegen? Dat is net niet helemaal de fatsoenlijke manier van statistiek bedrijven hè .
Volgens mij is er een verschil tussen voertuig (in de vorm zoals die moet) en het gedrag van de bestuurder. Het voertuig is niet (in zijn geheel) spierkracht aangedreven. Dat maakt het grote verschil met racefietsen en dat daar dan wellicht andere verplichtingen door komen, dat zou zomaar kunnen.
Het gevraagde gedrag van de bestuurder lijkt me niet wezenlijk anders dan die van een racefietser (of automobilist, brommer rijder, voetganger, zondagsfietser).., iets met verkeersregels, en je gedrag aanpassen aan de omstandigheden. En ongetwijfeld heb je (of ga je hebben) een groot percentage van de gebruikers van E-bikes die dit wel snappen en prima doen, en een paar eikels die het voor de rest vernaggelen. En dat is onder racefietsers net zo.
Waar is de schatting van 1 op 15.000 op gebasseerd overigens?
En ga je gevaarzetting nu op absolute aantallen afwegen? Dat is net niet helemaal de fatsoenlijke manier van statistiek bedrijven hè .
Volgens mij is er een verschil tussen voertuig (in de vorm zoals die moet) en het gedrag van de bestuurder. Het voertuig is niet (in zijn geheel) spierkracht aangedreven. Dat maakt het grote verschil met racefietsen en dat daar dan wellicht andere verplichtingen door komen, dat zou zomaar kunnen.
Het gevraagde gedrag van de bestuurder lijkt me niet wezenlijk anders dan die van een racefietser (of automobilist, brommer rijder, voetganger, zondagsfietser).., iets met verkeersregels, en je gedrag aanpassen aan de omstandigheden. En ongetwijfeld heb je (of ga je hebben) een groot percentage van de gebruikers van E-bikes die dit wel snappen en prima doen, en een paar eikels die het voor de rest vernaggelen. En dat is onder racefietsers net zo.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 13 sep 2014 17:18
Vandaag iets bijzonders meegemaakt met ""die Jantjes""....Karl66 schreef:Totdat je bij een ongeval betrokken bent en diezelfde "jantjes" constateren dat jouw spiegel is ingeklapt en je geen kentekenplaat voert. Ik hoor je verzekering al weer juichen omdat ze grond hebben om niet uit te hoeven keren...
Ze reden vanmiddag vlak achter mij...en ja hoor ik werd staande gehouden...!
Het waren twee agenten die wel eens nader dit snelle voertuig wilde bekijken....
Mooi zeiden ze.....ik dacht dit wordt een bekeuring,,,naar nee, ze vonden het blijkbaar tof
dat dergelijke voertuigen op de weg zijn gekomen !
Ik zei prompt,,,,proberen ?..Graag zeiden ze waarna een van die twee heren een blokje om reden ! Na afloop zei deze...wat is dit nou...NIE NORMAAL ZEG...Ik ga er gelijk een kopen.
Wat die wetgeving omtrent de kentekenplaat zeiden ze..ik zou er zelf ook geen plaat ophangen,ziet er nie uit,eigenlijk moet het wel maar ik maak er nu nog geen probleem van.
Mijn reactie daarop was de vraag waarom er zo weinig wordt gecontroleerd op goede fietsverlichting in het algemeen,alsook die opgevoerde snorfietsen die wel 60 km/h halen.
GEEN PRIORITEIT was hun antwoord,waarna ze na mij een hand te hebben gegeven nog opmerkte...gedraag je op het fietspad..echter waar het kan...veel plezier met dit voertuig....Mijn dag kon niet meer stuk !
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Mooi!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Correctie: ...die hen weleens zonder moeite zouden kunnen voorbij RIJDEN". Je wordt voorbij gefietst door iemand op een FIETS.NoChain schreef:Een fiets van 45 per uur zie jij als een bejaardenfiets? Ongelofelijk hou snel sommige op hun pietje getrapt zijn omdat er mensen zijn die hen weleens zonder moeite zouden kunnen voorbij fietsen .jer81 schreef:Ik train 's avonds en nu zal ik toch echt lichtjes op mijn fiets moeten zetten. Staat niet mooi, maar het hoort er wel bij. Hetzelfde voor zo'n 'fiets'. Een plaatje en een spiegeltje zal wel niet mooi staan maar het hoort er gewoon bij. Het is ook niet alsof het een of ander hip product is ofzo ik zie het meer als bejaardenfiets.
Wat een negatief gezeur van een hoop van die gasten hier.
Ik heb een 45 km fiets, hij rijdt al een speer, geen spijt er van en gebruik hem voor woon- werkverkeer.
En die gasten die zeuren en zeiken kunnen van mij de bout haggelen.
Gegroet, een 45 km fietser!!!
Ik heb een 45 km fiets, hij rijdt al een speer, geen spijt er van en gebruik hem voor woon- werkverkeer.
En die gasten die zeuren en zeiken kunnen van mij de bout haggelen.
Gegroet, een 45 km fietser!!!
Zo hé, wat ben jij gaaf! Mogen wij, miezerige wielrenners die met spierkracht amper 30 fietsen, jouw vriendje zijn?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?