Het E-Bike topic
Dit is een fiets(ers)forum, fitnessbrommers of zoals de oude definitie zegt "fiets met hulpmotor" zijn hele andere dingen ook al hebben beide middelen gemeen dat het tweewielers zijn.
De mensen op dit forum hier kiezen er bewust voor om uitsluitend hun eigen energie te gebruiken om vooruit te komen. De motivatie hiervoor is het sportieve karakter soms gecombineerd met een praktische vervoersbehoefte (woon werk).
Mensen met fitnessbrommers gebruiken hun brommer als vervoersmiddel, de inspanning die zij leveren voor deze verplaatsing staat op geen enkele manier in verhouding tot de inspanning die mensen leveren die zelf trappen.
Wandelaars en marathonlopers vindt je ook niet op 1 forum.
Op zich niet raar dat dit soort ontwikkelingen er zijn alleen is het jammer dat mensen het werkwoord fietsen gebruiken voor een activiteit die meer lijkt op de benen op en neer bewegen. (fitness)
De mensen op dit forum hier kiezen er bewust voor om uitsluitend hun eigen energie te gebruiken om vooruit te komen. De motivatie hiervoor is het sportieve karakter soms gecombineerd met een praktische vervoersbehoefte (woon werk).
Mensen met fitnessbrommers gebruiken hun brommer als vervoersmiddel, de inspanning die zij leveren voor deze verplaatsing staat op geen enkele manier in verhouding tot de inspanning die mensen leveren die zelf trappen.
Wandelaars en marathonlopers vindt je ook niet op 1 forum.
Op zich niet raar dat dit soort ontwikkelingen er zijn alleen is het jammer dat mensen het werkwoord fietsen gebruiken voor een activiteit die meer lijkt op de benen op en neer bewegen. (fitness)
De verhalen die de ronde gaan over e-bikers zijn ook niet die van mensen die genieten van de buitenlucht en de bewegingsvrijheid die het ding hen geeft. Deze groep gebruikers lijkt zo'n ding vooral aan te schaffen om zich snel van a naar b te verplaatsen en daarbij een houding aan te namen van "ga s aan de kant, ik kom er aan en ik ben belangrijk". Scheurend over fietspaden waar brommers niet voor niks van verbannen zijn.Seriph schreef:Het denigrerende komt (waarschijnlijk) vanuit het feit dat menig fietser wordt ingehaald door een grijze muis op een e-bike terwijl hij zich het schompes trapt. En dat de renners en de e-bikers zich elkaar het licht niet in ogen gunnen door de bad elements in beide groepen. In beide groepen heb je mensen die zich de superieure weggebruiker denken omdat ze snelheid hebben en daarom meer recht hebben op de weg.
Als snel voortbewegen je doel is dan zie je in Nederland ook het typisch gedrag wat je ook bij veel automobilisten ziet en dat is gejaagd gedrag. De e-biker ontpopt zich in dat opzicht zoals je dan kunt verwachten namelijk als verkeershufter in spe.
Mijn persoonlijke mening is
De elektrische fietsen begrenzen tot 20 km.u, dat is snel genoeg voor de grootste gebruikersgroep en passend bij hun verkeersinzicht en reactievermogen.
E-bikes zijn brommers en dienen ook aan die regelgeving gehouden te worden, dus verzekering, helmplicht, brommercertificaat, op de weg en niet op het fietspad.
Bij aso gedrag op fietspaden, artikel 5 procedure, inname van certificaat en indien in het bezit van een rijbewijs, schorsing van de rijbevoegdheid voor een door de rechter te bepalen periode.
- Wolfhound32
- Forum-lid
Ga eens op het Harley Davidson-forum over je prachtige Suzuki praten, of probeer eens je Opel Astra op te hemelen op het Volkwagen Golf-forum om maar eens wat te noemen. Ik wens je dan veel succes en kan je nu al voorspellen hoe de reacties zijn.Belgje schreef:mijn oom (60+-er) is een heel sportieve fietser, heeft een superconditie, woont in heuvelachtig gebied. Nu heeft mijn tante een e-bike gekocht en daardoor kunnen ze samen fietstochtjes maken en kan mijn tante hem bijhouden.
Geweldig toch?
ik snap het denigrerende over de e-bikes hierboven niet zo goed. Niet iedereen hoeft even sportief of fanatiek te fietsen, toch? Ik kan elke vorm van fietsen alleen maar toejuichen. Voor sommige mensen kan een e-bike een opstap zijn naar meer serieus fietsen. Als iemand op dit forum dan advies komt zoeken, dan zijn sommige commentaren weinig motiverend.
En dan heb je het in dat geval nog over het vergelijk van een motor met een motor en een auto met een auto.
Die vlieger gaat hier niet eens op!
- Forum-lid
Wat te denken van al diegenen die dagelijks in de auto stappen om er minder dan 10 kmelefantino schreef:Je bent lui. 14 km, kom op zeg...
naar het werk gaan...en op het einde van de dag weer huiswaarts keren...Dag in dag uit...
Dan is zo'n speed-bike zo gek nog niet
- opperhoofd
- Forum-lid
Minder lui...
Je heb inderdaad figuren die voor een paar km de auto pakken, dan 2keer de parkeerplaats rondrijden (niet te ver weg van de ingang) en vervolgens de lift pakken voor 1 of 2 verdiepingen.
Je heb inderdaad figuren die voor een paar km de auto pakken, dan 2keer de parkeerplaats rondrijden (niet te ver weg van de ingang) en vervolgens de lift pakken voor 1 of 2 verdiepingen.
Ja het zou een mogelijke oplossing zijn. Het voordeel van de auto is dat binnen deze warm en beschermd tegen weersinvloeden.geleuken14 schreef: Wat te denken van al diegenen die dagelijks in de auto stappen om er minder dan 10 km
naar het werk gaan...en op het einde van de dag weer huiswaarts keren...Dag in dag uit...
Er zijn e-bikes naar de stad en zeer goede weg. Ik denk dat het probleem is dat zij nog erg duur. een e-bike mtb kost meer dan 1500 €
- de zwarten
- Forum-lid HC
Ik kan het alleen maar toejuichen, die snelle ebikes!
Ik kom sowieso weinig fietsers tegen bij mijn woon-werk verplaatsing, maar een E-bike aan pakweg 35 km/h is altijd een buitenkans om comfortabel te stayeren!
Ik heb er ook aan gedacht om mijn vriendin er eentje te kopen, dan kan zij ook mee op snellere fietstochtjes (en ook verder van huis).
Ik begrijp de e-bike heel goed: je krijgt vaak een woon-werk vergoeding voor de fiets (niet voor de auto), je kan langs jaagpaden e.d. fietsen terwijl de auto's in de file staan en niet kunnen parkeren... Ik juich woon-werk verkeer met e-bikes dus enorm toe. Hoe meer snelle fietsen, hoe meer fun, en hoe meer training
Ik kom sowieso weinig fietsers tegen bij mijn woon-werk verplaatsing, maar een E-bike aan pakweg 35 km/h is altijd een buitenkans om comfortabel te stayeren!
Ik heb er ook aan gedacht om mijn vriendin er eentje te kopen, dan kan zij ook mee op snellere fietstochtjes (en ook verder van huis).
Ik begrijp de e-bike heel goed: je krijgt vaak een woon-werk vergoeding voor de fiets (niet voor de auto), je kan langs jaagpaden e.d. fietsen terwijl de auto's in de file staan en niet kunnen parkeren... Ik juich woon-werk verkeer met e-bikes dus enorm toe. Hoe meer snelle fietsen, hoe meer fun, en hoe meer training
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
Helemaal mee eens...Is iedere dag een sensatie.....de zwarten schreef:Ik kan het alleen maar toejuichen, die snelle ebikes!
Alhoewel het toch nog bij velen iets is van ..Gaat dit zo hard ?
Een echte doorbraak die moet toch nog komen....!
Met een Blu - Label Charger HS sinds een half jaar.
-
- Forum-lid
Als je ziet wat je aan brandstof per jaar bespaart..?Cyclotur schreef:Ja het zou een mogelijke oplossing zijn. Het voordeel van de auto is dat binnen deze warm en beschermd tegen weersinvloeden.geleuken14 schreef: Wat te denken van al diegenen die dagelijks in de auto stappen om er minder dan 10 km
Er zijn e-bikes naar de stad en zeer goede weg. Ik denk dat het probleem is dat zij nog erg duur. een e-bike mtb kost meer dan 1500 €
Uitgaande van 40 km per dag woon-werk bespaar je al snel minimaal 6 euro per dag...!
En...Met goede regenkleding en bij koud weer thermische kleding...? Dan kan er weinig
meer mis gaan.
- opperhoofd
- Forum-lid
De ene groep bespaart, 10 km op de ebike ipv met de auto. Maar een andere groep bespaart juist niet, alles op de ebike (< 5 km) ipv gewone fiets.
Woon werk op de fiets levert in mijn geval iets minder op omdat ik een keer extra per dag onder de douche sta en er wat meer kleren gewassen moeten worden.
Woon werk op de fiets levert in mijn geval iets minder op omdat ik een keer extra per dag onder de douche sta en er wat meer kleren gewassen moeten worden.
-
- Forum-lid
Juist daarvoor is de e-bike de oplossing..Niet bezweet op je werk aankomen...opperhoofd schreef:De ene groep bespaart, 10 km op de ebike ipv met de auto. Maar een andere groep bespaart juist niet, alles op de ebike (< 5 km) ipv gewone fiets.
En...in verhouding sneller dan met de auto
- Wolfhound32
- Forum-lid
I rest my case!