Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 okt 2015 19:24

Pedalen losdraaien en terugsturen. Als je niet van dat soort gedoe houdt en als het echt irritaties opwekt kun je inderdaad beter bij de vakhandel kopen.

Aan de andere kant zijn die originele pedalen toch troep en gaan waarschijnlijk ook nog een keer kapot (kort) na de garantieperiode. Beter vervang je ze meteen voor een van setje goede kwaliteit, b.v. Shimano Saint. Die kosten had je ook gehad als je bij de vakhandel had gekocht.
Campagnolo Ultra Dork

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 03 okt 2015 19:43

Wat is nu eigenlijk de regelgeving voor zo'n snelle e-bike?
Ik ben nu een paar keer ingehaald door zo'n ding maar deze had geen blauwe kentekenplaat.
Ik dacht dat dat verplicht was?

Niwla
Forum-lid

Niwla 03 okt 2015 19:53

Als het een officiele 45km/h is (en dus geen opgevoerde 25km) dan moet hij officieel voorzien zijn van:

Blauwe plaat
Spiegel
Automatisch inklappende standaard

Ik rij alleen met de laatste (al overweeg ik de spiegel terug te plaatsen). Vanaf 1 jan 2017 is er ook een helmplicht. Om die reden heb ik mijn plaat verwijderd (al heb ik die wel altijd in mijn fietstas en mijn kentekenbewijs in mijn portemonnee). Reden: Als ik een rondje (stapvoets) fiets met mijn kinderen of rustig richting supermarkt pendel wil ik niet de plicht hebben die helm te dragen.

Ook hoor ik veel verhalen dat juist mensen die mét een blauwe plaat rijden staande gehouden worden door de politie omdat die eigenlijk helemaal niet op de hoogte zijn van de regelgeving en juist nieuwsgierig zijn. Mijn fiets is niet te onderscheiden van een "gewone" e-bike, dus maak ik liever ook geen slapende honden wakker. Had er een plaat aan voorzijde van mijn fiets gezeten had ik hem laten zitten zodat andere weggebruikers beter kunnen anticiperen op mijn snelheid als ik ze nader, als dit type fiets gemeengoed is en dus minder snel schrikken.

Bedankt voor de tip van de pedalen Ernie. Laat ze asap vervangen door een beter setje.

geleuken14
Forum-lid

geleuken14 03 okt 2015 22:19

Mijn ervaring is dat er op dit moment geen betere aandrijving is dan de GATES beltdrive !
Vooral i c m de handbediende Nu-Vinci geheel onderhoudsvrij !
Niet goedkoop ,slechts een paar merken hebben deze mogelijkheid.

Gebruik zelf de R&M Charger HS Beltdrive. :)

Niwla
Forum-lid

Niwla 14 okt 2015 13:07

Inmiddels ben ik door de leverancier voorzien van nieuwe pedalen. Het kraken is hiermee niet verholpen. Ik vrees dat het gekraak bij de trapas/middenmotor weg komt.

Beltdrive heb ik inderdaad ook van dichtbij meegemaakt en vind ik erg mooi. Maar helaas niet voor mijn budget :oops: :lol:

Nuvinci vind ik erg prettig (ik heb Nuvinci Harmony) al is het ook niet zaligmakend. Soms reageert hij op een manier die ik niet verwacht. Zeker bij het stilhouden van de pedalen en daarna weer verder trappen.

geleuken14
Forum-lid

geleuken14 19 okt 2015 17:10

De gewone kabelbediende Nu Vinci werkt vlekkeloos..!
Heb al vaak negatieven berichten gelezen over de ""HARMONY""
Onder andere electronica die ""op hol slaat""

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 19 okt 2015 19:11

Ik hoorde dat vanaf 2017 de regels voor dit soort fietsers gelijk worden getrokken met een bromfiets.
Gele plaat, in de bebouwde kom op de autorijbaan, snelheidslimieten en een goedgkeurde helm.
Ik ben benieuwd hoeveel er dan nog blijven rijden met zo'n fiets.

baron062
Forum-lid

baron062 19 okt 2015 20:10

Er zou ook aangestuurd worden op een speciale helm dacht ik, dus geen kaliber brompot.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 20 okt 2015 07:47

baron062 schreef:Er zou ook aangestuurd worden op een speciale helm dacht ik, dus geen kaliber brompot.
Dat vind ik dan weer jammer.
Ik zou het wel een giller, met integraalhelm op de fiets. :mrgreen: :twisted:

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 okt 2015 08:37

Zou die speciale helm dan ook toegestaan (moeten) worden op brommers?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

IkBenSpecialized
Forum-lid

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 21 okt 2015 08:31

Gisterochtend werd ik ingehaald door zo'n fiets. Met kentekenplaat, spiegel en helm :)
Dus even bijgetrapt en vervolgens lekker uit de wind met een gangetje van 40 km/u naar mijn werk gereden...

Niwla
Forum-lid

Niwla 21 okt 2015 08:35

IkBenSpecialized schreef:Gisterochtend werd ik ingehaald door zo'n fiets. Met kentekenplaat, spiegel en helm :)
Dus even bijgetrapt en vervolgens lekker uit de wind met een gangetje van 40 km/u naar mijn werk gereden...
Hahaha! Herkenbaar! Dat soort mensen probeer ik altijd zo snel mogelijk af te schudden ;-) 8-) :lol:

Plaats reactie