Het E-Bike topic
Iets wat meer on-topic en minder scholieren geralateerd. Ik heb een nieuw soort e-bike ontdekt, eentje die we nog niet kennen in Nederland. Ik zit momenteel op de fiets in Vietnam en alle kinderen gaan hier met de fiets naar school. Allemaal hetzelfde model en merk. Ook hier fietsen ze trouwens met z'n drieën naast elkaar en trekken ze zich weinig aan van ander verkeer maar dat laatste doet bijna iedereen hier.
Er zijn ook een paar scholieren met een nieuw soort e-bike. Een frame waar extra ruimte is uitgespaard tussen de staande buis en het achterwiel. Genoeg plek om een auto accu te kunnen plaatsen. De aandrijving gaat via een dikke achternaaf. En je hoeft niet zelf te trappen; de aandrijving werkt altijd. Meetrappen kan nog steeds wel. Ze halen zonder mee te trappen ongeveer 25-30 kmh. Ik haal ze doorgaans ook in op de fiets.
Wanneer zouden we dit in Nederland gaan zien?
Er zijn ook een paar scholieren met een nieuw soort e-bike. Een frame waar extra ruimte is uitgespaard tussen de staande buis en het achterwiel. Genoeg plek om een auto accu te kunnen plaatsen. De aandrijving gaat via een dikke achternaaf. En je hoeft niet zelf te trappen; de aandrijving werkt altijd. Meetrappen kan nog steeds wel. Ze halen zonder mee te trappen ongeveer 25-30 kmh. Ik haal ze doorgaans ook in op de fiets.
Wanneer zouden we dit in Nederland gaan zien?
Live fast; die young. mijn blog
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Wat moeten we dan met al die 3-4 meter lange bakfietsen (al dan niet met trapondertsteuning) waar tegenwoordig heel veel jonge ouders mee rondrijden. Het is weliswaar een andere discussie.. maar toch! Ze zijn in ieder geval niet handig binnen de bebouwde kom.
Bakfiets: prima ding (ik vervoer er kinderen en een heleboel andere zaken mee)
Met ondersteuning: afschaffen die dingen. Ik vind het bovendien een totaal bewijs van onvermogen. Trappen zul je! :twisten:
Met ondersteuning: afschaffen die dingen. Ik vind het bovendien een totaal bewijs van onvermogen. Trappen zul je! :twisten:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Als 62 jarige rijdt ik nu regelmatig tochtjes van 75 km met een “Koga Miyate Roadchamp “, daar haal ik snelheden van 28 tot 32 km per uur ,gemiddeld ongeveer 24km over deze afstand, ik ben daar gelukkig mee , grotere afstanden bij die snelheden dat gaat niet meer, daarom overweeg ik de Specialized Turbo, deze is ingesteld op 25 km per uur, wat eigenlijk te traag is ,maar ik kan niet anders want ik rijdt dan ook nog eens in het grensgebied ,België , Nederland , Duitsland en bij deze onduidelijke wetgeving tussen verschillende landen is er geen beginnen aan, wat mij dus stoort is die 25 km/per uur die plotseling in komt en dan weer afschakelt, en eigenlijk geleidelijk zou moeten zijn ,dus van turbo naar eco 10 bij ongeveer 30 km/uur. Zodat ge vanzelf beperkt wordt in snelheid en ondersteuning, blijkbaar is het gezond verstand zoek en zitten we met een wetgeving die nergens goed voor is. Mijn voorstel zou zijn geleidelijk wegvallen van ondersteuning tussen 25 en 30 km/uur. Verplichte normale fietshelm, geen kenteken en geen verplichte verzekering.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@jos.g Ik rijd zonder ondersteuning zulke tochtjes met een gemiddelde van zo ongeveer 24km/u Ik ben bijna net zo oud als jij. Gaat het volgend jaar langzamer, jammer dan, dan ga ik misschien 23 km/u. Maar ik geniet er net zoveel van. Daar hoef ik geen e-bike voor te hebben.
En er komt vanzelf een tijd dat de afstanden ook korter zullen worden.
En er komt vanzelf een tijd dat de afstanden ook korter zullen worden.
Met 25 per uur op een Specialized Turbo in fietskleding rijdt je in ieder geval meer voor l*l dan met 24 per uur op een racefiets. Als het dan toch elektrisch moet zijn koop dan gewoon een Gazelle o.i.d., daar rijdt je ook 25 per uur mee.
Campagnolo Ultra Dork
Allereerst bedankt voor de opmerkingen, mijn keuze voor de “Specialized Turbo” heeft te maken dat deze de framematen van de “Koga Miyate Roadchamp “ benaderd, waarbij ik in een sportievere houding lekker kan fietsen tegen 28 km per uur met of zonder ondersteuning en met wat grotere bagage grotere afstanden kan overbruggen en bij een bepaalde hartslag. Echter de wetgeving beperkt mij tot 25 km per uur, de oplossing is dat ik nog een tijdje met de Koga blijf rijden en de grotere afstanden met “Specialized Turbo” doe. Over snelheden enz. kan men blijven zeveren mijn ervaring is dat je snelheid moet aanpassen ,45km is te hoog en men moet dan nog goed doortrappen met een hoge hartslag en gevaarlijke toestanden. (250 Watt motor).De wetgeving is nu een grijze zone geworden, en niemand is er gelukkig mee, wat mij het meeste stoort is de gesloten motorhelm en de nummerplaat die gevaarlijk uitsteekt ,het is duidelijk dat de wetten worden gemaakt door mensen die nooit gaan fietsen.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Het zal vast al wel gezegd zijn maar voor overig verkeer is een gesloten helm wel meer herkenbaarheid. Dat je te maken hebt met een verkeersdeelnemer die een andere snelheid heeft dan een fietser.