Het E-Bike topic
Waarom een drogreden? De benodigde sterkte van een helm wordt bepaald aan de hand de te verwachte impact en is dus gerelateerd aan de snelheid. Asociaal rijgedrag van de bestuurder heeft daar niks mee te maken. Ik mag met mijn auto maximaal 130km/h maar als ik met die snelheid door de bebouwde kom ga scheuren zijn de veiligheidsvoorzieningen in de auto en die van de medeweggebruikers redelijk nutteloos.
Dat brommers maar 30 mogen kan wel zo zijn maar volgens mij is er nog nooit iemand beboet voor 40 rijden in de bebouwde kom. En die speed pedelec rijden echt niet de hel tijd 45. Doen ze dat wel dan is het te hopen dat ze hun hoofd koel kunnen houden. Met een brommerhelm is die kans een stuk kleiner.
Dat brommers maar 30 mogen kan wel zo zijn maar volgens mij is er nog nooit iemand beboet voor 40 rijden in de bebouwde kom. En die speed pedelec rijden echt niet de hel tijd 45. Doen ze dat wel dan is het te hopen dat ze hun hoofd koel kunnen houden. Met een brommerhelm is die kans een stuk kleiner.
Campagnolo Ultra Dork
je nieuwe argument heeft nog minder met de zaak te maken dan je 1e.
Ik zie nu met eigen ogen dat speedelecs weldegelijk met hogere snelheden (vooral op tijden dat ander fietsverkeer op dezelfde woonwerk wegen fietst) zich tussen het verkeer begeven als normale ebikes en (iets sneller) gaande racefietsen. Die racefietsers worden nu al verfoeid worden door Jan modaal.
Het kan haast niet anders dan dat dit repercussies gaat hebben. Doet helm alvast op (welke dan ook).
Ik zie nu met eigen ogen dat speedelecs weldegelijk met hogere snelheden (vooral op tijden dat ander fietsverkeer op dezelfde woonwerk wegen fietst) zich tussen het verkeer begeven als normale ebikes en (iets sneller) gaande racefietsen. Die racefietsers worden nu al verfoeid worden door Jan modaal.
Het kan haast niet anders dan dat dit repercussies gaat hebben. Doet helm alvast op (welke dan ook).
Het zou mooi zijn als racefietsers dan niet meer het mikpunt worden. Elk nadeel heeft zijn voordeel.Sieper schreef:je nieuwe argument heeft nog minder met de zaak te maken dan je 1e.
Ik zie nu met eigen ogen dat speedelecs weldegelijk met hogere snelheden (vooral op tijden dat ander fietsverkeer op dezelfde woonwerk wegen fietst) zich tussen het verkeer begeven als normale ebikes en (iets sneller) gaande racefietsen. Die racefietsers worden nu al verfoeid worden door Jan modaal.
Het kan haast niet anders dan dat dit repercussies gaat hebben. Doet helm alvast op (welke dan ook).
Je moet eens weten wat ik de afgelopen 20 jaar van idioten op de weg ben tegengekomen, en ja, daar zit van alles tussen. Mijn favoriet blijft de appende scholier die recht op je af komt maar ik kan er een boek over schrijven.Sieper schreef:woonwerk mooi gepreekt voor eigen parochie! Jouw speedelec rijd net aan 30 en de gemiddelde racefietser zeker 45.
die kerel reed echt boven de 40, en nogmaals, in de spits! tussen alle andere fietsers met het broodtrommeltje achterop.
Wat ik al aangaf, ik rij tussen de 30 en 40, vanochtend gemiddeld 32,5 incl. wat door de stad rijden.
Dat is bij fietsen natuurlijk niet zo, dan zou een bromfietshelm ook bij (echte) fietsers verplicht moeten worden en dat wil geen mens.Ernie C. schreef:Waarom een drogreden? De benodigde sterkte van een helm wordt bepaald aan de hand de te verwachte impact en is dus gerelateerd aan de snelheid.
De fietshelm is maar voor 1 ding goed, als je met je kop op straat valt heb je minder kans op hersenletsel en dat is ruim voldoende , ook voor speed pedelecs.
(de snelheid heeft maar zelden verband met de impact, maar deze discussie voert hier te ver)
Wegens de aard van het vervoermiddel is de bromfietshelm voor de berijders minder bezwaarlijk dan op een speed pedelec.
Waarom niet gewoon de wettelijk bestaande categorien elk voorzien van een passende helm?
3 is zat: fietshelm/bromfietshelm/motorhem.
Opgelost.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De wetgever heeft volgens mij bepaald dat de snelle elektrische meetrapbrommer een betere helm nodig heeft dan de fietshelm. Ik hoop voor de gebruikers dat er dan spoedig bromfietshelmen op de markt komen die wat meer weg hebben van fietshelmen.
Maar ben je het met me eens dat de nieuwe speedelecs gemiddeld (bets flink) harder rijden dan racefietsers? Laat ik het zo zeggen, hoe veel racefietsers hebben jou al ingehaald tijdens je woonwerk? en andersom, komt dat vaker voor? Ik denk dat het een heel realistische inschatting van mij is als ik denk dat het eerlijke antwoord daarop ja is!
Ik maak me zorgen om verdergaande regulering (in mijn ogen is die onontkombaar) want ik denk dat racefietsers daar dan ook in zullen worden betrokken. Die speedelecs worden juist aangeschaft voor woonwerk (in de spits), de racefiets toch ook vooral voor de hobby (niet alleen in de spits).
Ik rijd mijn woonwerk ook af en toe op de racefiets (42km enkele rit) en ik ben nog nooit zo hard een fietser voorbijgerden als ik die speedelec vanochtend zag doen. Die dingen stellen je er (met gemak) toe in staat om iemand een hartverzakking te bezorgen) sterker, je zult moeten remmen om het te voorkomen, met een racefiets zul je je er echt voor in moeten spannen wil je iemand zo de naden uit de broek te rijden (maar het kan natuurlijk zeker).
Ik ben blij dat jij verantwoord rijd (mijn gemiddelde op woon werk ligt zeker 5km per uur lager) maar ik denk dat de speedelec weldegelijk een groter gevaar is op het fietspad dan een racefiets, en die worden nu al uitgekotst.
Ik maak me zorgen om verdergaande regulering (in mijn ogen is die onontkombaar) want ik denk dat racefietsers daar dan ook in zullen worden betrokken. Die speedelecs worden juist aangeschaft voor woonwerk (in de spits), de racefiets toch ook vooral voor de hobby (niet alleen in de spits).
Ik rijd mijn woonwerk ook af en toe op de racefiets (42km enkele rit) en ik ben nog nooit zo hard een fietser voorbijgerden als ik die speedelec vanochtend zag doen. Die dingen stellen je er (met gemak) toe in staat om iemand een hartverzakking te bezorgen) sterker, je zult moeten remmen om het te voorkomen, met een racefiets zul je je er echt voor in moeten spannen wil je iemand zo de naden uit de broek te rijden (maar het kan natuurlijk zeker).
Ik ben blij dat jij verantwoord rijd (mijn gemiddelde op woon werk ligt zeker 5km per uur lager) maar ik denk dat de speedelec weldegelijk een groter gevaar is op het fietspad dan een racefiets, en die worden nu al uitgekotst.
-
- Forum-lid
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48
Ik rijd vaak op mijn racefiets in het wiel van een speedelec, zigzaggend langs al het andere woon-werk verkeer, dát is pas gevaarlijk. Maar wel heerlijk uit de wind
Buiten de bebouwde kom heb ik geen last van die lui, daar zijn het de breeduit naast elkaar rijdende snorpedelecs die de boel blokkeren en meestal is er ruimte zat voor de snelle jongens.
De gevaren liggen vooral in de stad en dan lijkt me een aanvullende max. snelheid van 30 (gelijk aan de brommer) een heel zinnig regeltje, met uiteraard het probleem van de handhaving.
De gevaren liggen vooral in de stad en dan lijkt me een aanvullende max. snelheid van 30 (gelijk aan de brommer) een heel zinnig regeltje, met uiteraard het probleem van de handhaving.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig