dat IS dus gevaarlijk, precies wat ik bedoel duslnnrtlnnrt schreef:Ik rijd vaak op mijn racefiets in het wiel van een speedelec, zigzaggend langs al het andere woon-werk verkeer, dát is pas gevaarlijk. Maar wel heerlijk uit de wind
Het E-Bike topic
Ik wordt alleen ingehaald door sommige snorfietsen, brommers en ligfietsen (gevaar op de weg omdat ze niet in je blikveld zitten). Mijn gemiddelde snelheid die ik ongeveer op de racefiets haalde op het traject zat tussen de 28 en 31 km/h, nu wat sneller.Sieper schreef:Maar ben je het met me eens dat de nieuwe speedelecs gemiddeld (bets flink) harder rijden dan racefietsers? Laat ik het zo zeggen, hoe veel racefietsers hebben jou al ingehaald tijdens je woonwerk? en andersom, komt dat vaker voor? Ik denk dat het een heel realistische inschatting van mij is als ik denk dat het eerlijke antwoord daarop ja is!
Uiteindelijk is de bestuurder van welk vervoermiddel dan ook degene die zich moet gedragen. Dat daar idioten tussen zitten weet iedereen, dat los je niet op met regelgeving.
Ik hoop van ganserharte dat er inderdaad niet voor verdere regulering wordt gekozen (alhoewel in mijn ogen de nood daar aan met de speedelec dus weldegelijk gegroeid is). De oplossing met de helm (van mij had het ook een gewone fietshelm mogen zijn) is zo gek misschien nog niet als er nu inderdaad een nieuw type helm ontwikkeld gaat worden, ik zie dat wel gebeuren.
Ik begrijp niet dat men voor het woon/werkverkeer 45km/uur gaat fietsen, 45 km per uur fietsen op E-bike is alsof ge 28km/uur rijdt op een gewone fiets, dus zonder te zweten lukt dat niet, ook je batterij is leeg na 50 Km. Wil je meer afstand afleggen dan de beloofde 100km dat moet je zelf niet boven het gemiddelde van 25km/uur gaan, wil je ver fietsen en snel neem dan de koersfiets.
Voor het woon/werkverkeer kunt ge beter een elektrische scooter nemen met motorhelm
Voor het woon/werkverkeer kunt ge beter een elektrische scooter nemen met motorhelm
Er wordt maar wat met getalletjes gestrooid, voor 45 km/u rechtop zittend is een flink vermogen nodig dat de meeste snelle pedelec's uberhaupt niet halen (ik schat minimaal 500 Watt) en indien wel, ten koste van de accuduur. en met veel fysieke inzet (wat toch niet de insteek is)
30-35 kruis lijkt me reeel en dat zal niet al te veel problemen opleveren.
De 2 keer dat ik nu in het wild een degelijk ding tegenkwam reden die ook ongeveer 35, ik kon ze in de tijdritmodus net inhalen, maar het ging me hard zat.
30-35 kruis lijkt me reeel en dat zal niet al te veel problemen opleveren.
De 2 keer dat ik nu in het wild een degelijk ding tegenkwam reden die ook ongeveer 35, ik kon ze in de tijdritmodus net inhalen, maar het ging me hard zat.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Van deze reactie snap ik weinig, moet ik nu op een racefiets gaan rijden omdat ik zweet op een e-bikejos.g schreef:Ik begrijp niet dat men voor het woon/werkverkeer 45km/uur gaat fietsen, 45 km per uur fietsen op E-bike is alsof ge 28km/uur rijdt op een gewone fiets, dus zonder te zweten lukt dat niet, ook je batterij is leeg na 50 Km. Wil je meer afstand afleggen dan de beloofde 100km dat moet je zelf niet boven het gemiddelde van 25km/uur gaan, wil je ver fietsen en snel neem dan de koersfiets.
Voor het woon/werkverkeer kunt ge beter een elektrische scooter nemen met motorhelm
Sieper schreef:je nieuwe argument heeft nog minder met de zaak te maken dan je 1e.
Ik zie nu met eigen ogen dat speedelecs weldegelijk met hogere snelheden (vooral op tijden dat ander fietsverkeer op dezelfde woonwerk wegen fietst) zich tussen het verkeer begeven als normale ebikes en (iets sneller) gaande racefietsen. Die racefietsers worden nu al verfoeid worden door Jan modaal.
Het kan haast niet anders dan dat dit repercussies gaat hebben. Doet helm alvast op (welke dan ook).
Die 1% afdalen heeft er net zo weinig mee te maken. Het gaat er om als je een rit gaat maken met een flinke afdaling; waarom tref je dan geen voorzorgsmaatregelen? Natuurlijk doen we dat niet omdat we al die bescherming niet bergop aan willen hebben of bij ons willen dragen. Hetzelfde geldt voor de pedelec berijder. Als hij de 40+km/h langdurig vol wil houden kost dat toch echt veel energie.
Volgens jou (en de overheid) moet iemand die een beetje sneller gaat fietsen op een pedelec een betere helm gaan dragen. Zolang dat een helm is die voldoende ventileert is dat prima. Maar als voldoende ventilatie niet lukt dan help je het hele vervoersmiddel om zeep. Het beschermingsniveau van een bromfietshelm hoeft ook niet denk ik. Op een fiets ben je je vaak toch iets meer bewust van je omgeving en je hebt ook niet de acceleratie van een brommer.
Dat er meer ernstige ongelukken op fietspaden gaan gebeuren verwacht ik ook wel. Ik hoop alleen niet dat dit gaat leiden tot meer regeltjes maar juist tot een beter infrastructuur. Als er overal voldoende ruimte is op de fietspaden en alle rare obstakels verwijderd worden zullen er ook minder ongelukken gebeuren.
Campagnolo Ultra Dork
Voor alle duidelijkheid, voor mij had die helm niet gehoeven, gewone fietshelm was denk ik ook OK geweest.
Die kerel die ik vanochtend zag was vrolijk aan het meetrappen, maar niets overdrevens, nog gewoon ontspannen, die fiets ging echt rond de 40, er eerder boven dan onder. Dat zijn serieuze snelheidverschillen met de normale fietsers. Zeker omdat je ze niet zo goed aan hoort komen als een brommer.
Ik ben net als jij bang dat het misgaat. We hebben op zich al veel goede fietspaden, laten we hopen dat jouw gehoopte oplossing wordt gekozen (en mijn gevreesde (snelheidslimiet inclusief racefietsen ed) niet gekozen gaat worden) en natuurlijk dat het mee blijkt te vallen maar ik houd mijn hart vast.
Die kerel die ik vanochtend zag was vrolijk aan het meetrappen, maar niets overdrevens, nog gewoon ontspannen, die fiets ging echt rond de 40, er eerder boven dan onder. Dat zijn serieuze snelheidverschillen met de normale fietsers. Zeker omdat je ze niet zo goed aan hoort komen als een brommer.
Ik ben net als jij bang dat het misgaat. We hebben op zich al veel goede fietspaden, laten we hopen dat jouw gehoopte oplossing wordt gekozen (en mijn gevreesde (snelheidslimiet inclusief racefietsen ed) niet gekozen gaat worden) en natuurlijk dat het mee blijkt te vallen maar ik houd mijn hart vast.
Het punt is dat er al een tijdje setjes op de markt zijn waarmee het mogelijk is een normale fiets te voorzien van een motor. Dit zijn motoren van 250 Watt t/m 1000 Watt !!!!. Vooral de 500 Watt versie is redelijk populair. Vaak hebben ze ook nog een gashendel waarmee zonder te trappen eenvoudig 40 km/h gehaald kan worden. Dit heeft natuurlijk helemaal niets meer met een fiets te maken en is ook illegaal. Voor de wet is dit een brommer ware het niet dat je ze nooit krijgt goedgekeurd door de RDW.
-
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 13 sep 2014 17:18
Met een kruissnelheid van 38 km/h kom je op je bestemming aan zonder te zweten en..je doet gelijk wat aan je conditie !jos.g schreef:Ik begrijp niet dat men voor het woon/werkverkeer 45km/uur gaat fietsen, 45 km per uur fietsen op E-bike is alsof ge 28km/uur rijdt op een gewone fiets, dus zonder te zweten lukt dat niet, ook je batterij is leeg na 50 Km. Wil je meer afstand afleggen dan de beloofde 100km dat moet je zelf niet boven het gemiddelde van 25km/uur gaan, wil je ver fietsen en snel neem dan de koersfiets.
Voor het woon/werkverkeer kunt ge beter een elektrische scooter nemen met motorhelm
Ik zou het ook niet kunnen begrijpen als ik niet wil lezen wat er geschreven staat, misschien ben ik niet duidelijk genoeg voor iedereen.woonwerk schreef:Van deze reactie snap ik weinig, moet ik nu op een racefiets gaan rijden omdat ik zweet op een e-bikejos.g schreef:Ik begrijp niet dat men voor het woon/werkverkeer 45km/uur gaat fietsen, 45 km per uur fietsen op E-bike is alsof ge 28km/uur rijdt op een gewone fiets, dus zonder te zweten lukt dat niet, ook je batterij is leeg na 50 Km. Wil je meer afstand afleggen dan de beloofde 100km dat moet je zelf niet boven het gemiddelde van 25km/uur gaan, wil je ver fietsen en snel neem dan de koersfiets.
Voor het woon/werkverkeer kunt ge beter een elektrische scooter nemen met motorhelm