Het E-Bike topic
Kunnen we aub ophouden om een speedelec een fiets te nomen?
Het is een brommer.
Het heeft het vermogen van een brommer
Het heeft de remmen van een brommer
En het heeft de banden van een brommer
Alleen de aandrijving gebeurt via een trappende beweging met de benen ipv de rechterhand.
Het is een brommer.
Het heeft het vermogen van een brommer
Het heeft de remmen van een brommer
En het heeft de banden van een brommer
Alleen de aandrijving gebeurt via een trappende beweging met de benen ipv de rechterhand.
Live fast; die young. mijn blog
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39952
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Rob, je slaat nog verder door dan ik. Hoge snelheid haal je niet zonder inspanning.
Met iets mindere inspanning tov die ik moet leveren om 33km in 1:15 te volbrengen naar kantoor zou ik het met een Stromer oid in 47min doen. Fijne tijdwinst, toch beweging, beter dan in de auto.
Het is geen fiets in de klassieke zin, maar een brommer is het zeker ook niet.
Prima commuter, maar geen vervanging voor een racefiets oid.
Met iets mindere inspanning tov die ik moet leveren om 33km in 1:15 te volbrengen naar kantoor zou ik het met een Stromer oid in 47min doen. Fijne tijdwinst, toch beweging, beter dan in de auto.
Het is geen fiets in de klassieke zin, maar een brommer is het zeker ook niet.
Prima commuter, maar geen vervanging voor een racefiets oid.
Less is bore
Niet de aandrijving, maar het in werking stellen van de aandrijving.....rob74 schreef:Kunnen we aub ophouden om een speedelec een fiets te nomen?
Het is een brommer.
Het heeft het vermogen van een brommer
Het heeft de remmen van een brommer
En het heeft de banden van een brommer
Alleen de aandrijving gebeurt via een trappende beweging met de benen ipv de rechterhand.
Een brommer heet officieel ook bromFIETS. (rijwiel met hulpmotor)
Terzake, ik heb helemaal niks met het Ebike gebeuren, maar voor sommige toepassingen is het een prima oplossing.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Volgens de Van Dale:
fiets (de; m en v; meervoud: fietsen)
tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen
Dus zolang je moet blijven trappen om in beweging te blijven, is ook een speedelec gewoon een fiets
fiets (de; m en v; meervoud: fietsen)
tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen
Dus zolang je moet blijven trappen om in beweging te blijven, is ook een speedelec gewoon een fiets
Parijs-Brest-Parijs 2023
Een e-bike is een fiets met trapondersteuning welke ondersteuning wegvalt bij snelheden boven de 25 km/u
Alles wat sneller kan en een maximum snelheid (begrensd) heeft van 45 km/u is een bromfiets.
Wegenverkeerswet 1994
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1
1 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
knip
e. bromfiets:
a. motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d;
b. motorrijtuig op drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d, uitgerust met:
1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,
2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of
3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW; dan wel
c. motorrijtuig op vier wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h en een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen, uitgerust met:
1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,
2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of
3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW;
d. een motorrijtuig als bedoeld in artikel 20b.
In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid;
ea. fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;
Alles wat sneller kan en een maximum snelheid (begrensd) heeft van 45 km/u is een bromfiets.
Wegenverkeerswet 1994
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1
1 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
knip
e. bromfiets:
a. motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d;
b. motorrijtuig op drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d, uitgerust met:
1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,
2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of
3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW; dan wel
c. motorrijtuig op vier wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h en een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen, uitgerust met:
1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,
2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of
3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW;
d. een motorrijtuig als bedoeld in artikel 20b.
In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid;
ea. fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;
Dan denk ik dat mijnheer Van Dale maar eens een verbetering in de tekst moet toepassen zoals: "dat alleen door spierkracht wordt voortbewogen door o.a. op de pedalen te trappen". Anders is het gewoon een fiets met hulpmotor (op benzine, diesel, gas, electriciteit o.i.d).monique70 schreef:Volgens de Van Dale:
fiets (de; m en v; meervoud: fietsen)
tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen
Dus zolang je moet blijven trappen om in beweging te blijven, is ook een speedelec gewoon een fiets
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Nou ik zit ook wel eens voor de grap op die van mijn Opa en Oma.
Tien keer niks wat er zit alsware een begrenzer op... Maar dat je af en toe een keer een trapje moet geven is bij die niet. Het kost geen kracht voor mij maar het is wel zo als je de benen stil houd dat je door het gewicht zo stil staat.
Tien keer niks wat er zit alsware een begrenzer op... Maar dat je af en toe een keer een trapje moet geven is bij die niet. Het kost geen kracht voor mij maar het is wel zo als je de benen stil houd dat je door het gewicht zo stil staat.
Maak joe woar
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 04 aug 2010 11:11
Als ik echt doorfiets om zoveel mogelijk de 45km/u te halen naar het werk, zelfs in turbostand, kom ik nochtans aardig bezweet toe op het werk hoor... het is zeker geen brommer, om tot 45km/u te gaan is het doorduwen, zeker op geaccidenteerd parcours. Het fijne is net dat je zelf bepaald hoeveel je gebruik maakt van de motor en als je moe bent of geen zin hebt, heb je de mogelijkheid om het echt op 't gemak te doen.
Ter info: ik fiets toch regelmatig en op een 'redelijk' niveau (dit jaar bijvoorbeeld nog de volledige Ronde Van Vlaanderen (220km) gereden aan 29km/u gemiddeld, vorig jaar 3e op mijn eerste WT-koers,..).
Ter info: ik fiets toch regelmatig en op een 'redelijk' niveau (dit jaar bijvoorbeeld nog de volledige Ronde Van Vlaanderen (220km) gereden aan 29km/u gemiddeld, vorig jaar 3e op mijn eerste WT-koers,..).
Laatst gewijzigd door kharmanist op 30 aug 2016 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo is het kharmanist, niet meer dan dat, en zeker niet minder
@Squeezer : je vrouwtje komt aan omdat ze ofwel een beetje ouder aan het worden is, ofwel omdat ze zich permitteert iets vaker te snoepen omdat ze "toch met de fiets rijdt"
Van fietsen val ik iig toch niet af ( 11000 km per jaar )
@rob74 : je zegt "Alleen de aandrijving gebeurt via een trappende beweging met de benen ipv de rechterhand" klopt volledig
@Squeezer : je vrouwtje komt aan omdat ze ofwel een beetje ouder aan het worden is, ofwel omdat ze zich permitteert iets vaker te snoepen omdat ze "toch met de fiets rijdt"
Van fietsen val ik iig toch niet af ( 11000 km per jaar )
@rob74 : je zegt "Alleen de aandrijving gebeurt via een trappende beweging met de benen ipv de rechterhand" klopt volledig
Sworks Venge
Nu kan iedereen wel heel boos op Rob worden vanwege een ongenuanceerde opinie, maar een snelle Google leert mij dat een elektrische fietsmotor 250 watt levert. Op een racefiets rij je met dat vermogen ongeveer 35 km per uur, dus ik durf wel te stellen dat een elektrobike met dat vermogen de 25 makkelijk haalt. Ik denk dat de meeste elektrobikers zelf nog geen 30 watt leveren. Vrijwel niets dus, als je dan het gevoel hebt gezond te "fietsen", dan hou je jezelf inderdaad voor de gek.
IMHO zijn elektrische fietsen in algemene zin juist om die reden een drama voor de volksgezondheid. (Het voorbeeld van de dikker wordende vriendin past hier prima bij.)
Nog los van alle extra ongelukken die gemaakt worden omdat mensen helemaal niet met de snelheid en ongelukkige balans van de fiets om kunnen gaan.
+1 voor Rob dus
IMHO zijn elektrische fietsen in algemene zin juist om die reden een drama voor de volksgezondheid. (Het voorbeeld van de dikker wordende vriendin past hier prima bij.)
Nog los van alle extra ongelukken die gemaakt worden omdat mensen helemaal niet met de snelheid en ongelukkige balans van de fiets om kunnen gaan.
+1 voor Rob dus
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Met de houding die 99% van de reguliere Ebikers aannemen is het ook onmogelijk om veel meer dan 30 Watt te trappen.
Bovenlichaam loodrecht t.o.v. de grond, stuur maximaal hoog met de stuurpen ook nog verticaal, zadelhoogte en -positie die vaak nergens op lijken, men kopieert de leunstoel van thuis lijkt het wel.
De motor wordt voor 80% gebruikt om in deze houding nog de 25 te halen.
Bovenlichaam loodrecht t.o.v. de grond, stuur maximaal hoog met de stuurpen ook nog verticaal, zadelhoogte en -positie die vaak nergens op lijken, men kopieert de leunstoel van thuis lijkt het wel.
De motor wordt voor 80% gebruikt om in deze houding nog de 25 te halen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende