Dat gaat over algehele helmplicht voor alles en iedereen, of voor kinderen tot 15 jaar (1 van hun voorbeelden). Mijn mening is ook dat je daarvoor geen helm plicht moet willen. Met als belangrijkste argument: lage snelheden, en bevorderen gebruik van de fiets.
Dan moet je een grens trekken... en dat is niet te doen tussen stadsfiets en racefiets. Want wanneer is een racefiets een racefiets? En wat over stadshybrides? en mountainbikes? fixies, die gaan ook makkelijk hard? En ik scheur op mijn herenfiets ook wel eens tegen de 30 in t uur door Delft...
Waar je dan wel een grens kunt trekken is bij hulpaandrijving. En dat doet de wetgever nu dus ook (deed het al voor snorfietsen en brommers). Gaat her argument van de fietsersbond dan ook nog op over gebruik van de fiets? Denk het niet, met een helmplicht op snelle
e-bikes. Wellicht op die groep gebruikers, maar die kunnen uitwijken naar gewone
e-bikes of gewone fietsen. Gezondheidsargument lijkt mij maar beperkt geldig aangezien je bijdrage aan voortbewegen een stuk lager ligt dan op een gewone fiets.
Dan het argument van de fietsersbond over aandeel helmdragers jonge kinderen bij hoofdletsel. Als ik het goed lees staat er dat hoofdletsel afneemt al ruim 20 jaar lang. En dat de helmplicht daar geen extra effect op lijkt gesorteerd te hebben. Tegelijkertijd is het aandeel helmdragers bij deze letsels vergroot. Nogal wiedes, als je een helmplicht instelt. Een veel groter deel van de kinderen heeft uberhaupt een helm op.
Volgens mij kan je dan slechts stellen dat de helm dragen het aantal hoofdletsels niet extra terug dringt. maar zeker ook niet verergerd. 1 van de oorzaken lijkt me overigens dat helmen heel vaak verkeerd gedragen worden (veel te ver op achterhoofd, op de groei gekocht etc etc). Simpelweg een helmplicht bij jonge kinderen heeft ook daarom al weinig positief effect.
Kortom helmplicht (snelle)
e-bikes, prima, want is een goede grens te stellen. Algemene helmplicht (eigenlijk niet de discussie hier), is naar mijn mening totaal niet wenselijk. Dat gezegd hebbend, zet ik op mijn racefiets altijd een helm op, op mijn stadfietsje niet.