Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Spijt na diefstal/schade onverzekerde racefiets?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 jan 2016 13:14

colnagofreak schreef:
monsieurpinot schreef:Voor de rest altijd fiets in huis (valt onder inboedel)
Ook hier geldt vaak weer dat de fiets behalve in een afgesloten ruimte ook nog op slot moet staan, ook wordt de dagwaarde vergoed en niet de nieuwwaarde. Meestal kom je ook hier van een koude kermis thuis bij diefstal! :(
Dat laatste is voor mij de druppel waarom het voor mij ook geen zin heeft om mijn spullen te verzekeren.
Als je een beetje rekent dan kun je elke x jaar van je verzekeringspremie alleen al weer een nieuwe fiets kopen.

Bij mij staat de boel binnen en zitten met ART4 sloten aan elkaar en een grote radiator vast.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jan 2016 22:08

Nee_Nee schreef:Nabrander:
Oja... Lid van de NTFU en lid van de KNWU worden kost je niet heel veel en je bent via de bond ook al verzekerd.
Bij de KNWU is er helemaal niets verzekerd, je kan een verzekering afsluiten via de KNWU, maar die is behoorlijk aan de prijs, met name voor iedereen die n+1 fietsen heeft. In tegenstelling tot de NTFU verzekering werkt die verzekering namelijk per fiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 03 jan 2016 22:22

Ik heb tegen het advies van de FM toentertijd geen verzekering afgesloten voor mijn Casati van €6000 en pasgeleden wel voor mijn Specialized Source 11 van €2000.

Reden daarvoor is heel simpel: Die Specialized was voor een redelijk bedrag te verzekeren en heeft (als stadsfiets) een reeëler risico om gestolen of beschadigd te worden dan de Casati. Die laatste staat namelijk nooit onbeheerd buiten en als er iets aan beschadigd dan is de kans vrijwel 0 dat het onder zo'n verzekering valt, terwijl de premie voor een fiets in die prijsklasse (vind ik) idioot hoog is.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 04 jan 2016 07:38

Verzekeraars zijn er zelden voor hun klanten. Meestal proberen ze zich overal onderuit te kletsen of wijzen ze je op de kleine lettertjes.
In de praktijk is de kans klein dat je verzekering tot uitbetaling overgaat als je ze nodig hebt. Daarbij zijn de bedragen voor dure fietsen erg hoog.
Ik verzeker altijd mijn gewone stadsfiets voor 2 jaar omdat de kans dat die gestolen wordt veel groter is.
Mijn gewone stadsfiets staat regelmatig ergens waar hij gestolen zou kunnen worden.
Mijn racefiets(en) staan altijd in huis (niet in de schuur) en laat ik nooit onbeheerd achter, en zijn (beperkt) verzekert via de ntfu.

Daarbij komt mijn duurste fiets alleen buiten voor soloritten bij mooi weer :)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 jan 2016 14:59

colnagofreak schreef:
monsieurpinot schreef:Voor de rest altijd fiets in huis (valt onder inboedel)
Ook hier geldt vaak weer dat de fiets behalve in een afgesloten ruimte ook nog op slot moet staan, ook wordt de dagwaarde vergoed en niet de nieuwwaarde. Meestal kom je ook hier van een koude kermis thuis bij diefstal! :(
dit is een goede aanvulling, maar beter onder inboedel verzekerd dan niet verzekerd ;-)
en, beter dagwaarde dan geen waarde ;-)

ik heb mijn polisvoorwaarden even geCtrl-f't maar vind niets over het feit dat fietsen op slot moeten staan, (staan verder bij mij gewoon echt IN huis, en niet in box/schuur) zal vanavond nog eens beter lezen.

Mark1978
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2016 20:58

Mark1978 05 jan 2016 21:12

Bijgaand heb ik een nieuwe Gazelle en ik wil deze graag verzekerd hebben. Een aparte verzekering lijkt mij onzin, dus ik zou graag de fiets opnemen in mijn inboedel oid.

Nu ben ik aan het vergelijken op oa http://www.prijsvergelijker24.nl, maar nergens kan ik zien of een fiets toebehoort aan inboedel. Iemand een tip? Of kan een fiets helemaal niet bij de inboedel opgenomen worden? :?:

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 05 jan 2016 21:19

Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 05 jan 2016 21:37

Er zijn maar een paar goede particuliere schade verzekeraars voor je racefiets. Unigarant is daar 1 van. Je kan je fiets daar tegen NIEUWWAARDE verzekeren. Maar zoals al eerder genoemd werd,gaat het om het risico dat je zelf wilt nemen. Enige echte risico wat ik ervaar is de casco schade aan mijn fiets. Dit risico noem ik eigen risico en verzeker ik naast diefstal ook niet.

Alleen als ik op vakantie ga; ik heb een doorlopende reisverzekering met een in de polis opgenomen clausule waarin staat dat mijn fiets extra (voor een hoger bedrag dan standaard) verzekerd is tegen diefstal.
Dat is het enige wat ik doe aan verzekering voor mijn fiets.

Als ik in Nederland op pad ben zorg ik er ALTIJD voor dat ik op mijn fiets zit of ernaast, dieven maken bij geen kans. Althans in die veronderstelling ben ik, anders weg is pech. En ik heb geen goedkope fiets.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 06 jan 2016 08:27

"Verzekeraars zijn er zelden voor hun klanten. Meestal proberen ze zich overal onderuit te kletsen of wijzen ze je op de kleine lettertjes.
In de praktijk is de kans klein dat je verzekering tot uitbetaling overgaat als je ze nodig hebt"

Nu ben ik redelijk tot zeer bevooroordeeld omdat ik zelf bij een verzekeraar werk (wel eentje voor de zakelijke markt en niet voor particuliere verzekeringen) maar van dit soort "verjaardagspraat' word ik altijd wat droevig. Het is gewoon niet zo dat een verzekering alles dekt, in de polisvoorwaarden staat doorgaans vrij helder omschreven wanneer er sprake is van een gedekt evenement en welke uitsluitingen er gelden maar men (en dan generaliseer ik voor het gemak maar even ;) ) neemt doorgaans niet de moeite om de polisvoorwaarden te lezen en denkt: "ik betaal premie dus alle schade is gedekt". Overigens lees ik ook liever een fietsblad dan polisvoorwaarden maar je moet een verzekeraar niet je eigen nalatigheid voor de voeten werpen.

Een verzekering die echt alles onder alle omstandigheden dekt zou onbetaalbaar worden, helemaal voor racefietsen. Je kunt simpelweg niet verwachten dat een verzekeraar diefstalschade gaat vergoeden voor fietsen die niet in een afgesloten ruimte staan of die niet deugdelijk op slot gezet zijn, je hebt immers ook een zorgplicht en je kunt moeilijk volhouden dat je je als een goed huisvader gedraagt als je je mooie titanium racefiets met handgespaakte carbon schijfremwielen en Dura Ace Di2 (om maar even een willekeurige droomfiets op te noemen :lol: ) onbeheerd achterlaat langs de weg om tijdens een toertocht een stuk appeltaart te gaan eten.

Daar komt ook nog bij dat de groep die zijn of haar racefiets verzekerd heeft waarschijnlijk vrij klein is (dus niet al teveel premieinkomsten) en de kans op schade vrij groot. Inboedelverzekeringen daarentegen kennen wel een behoorlijk ruime dekking maar daar staat een enorm grote groep verzekerden tegenover en daardoor is de verhouding premie/ schade meer in balans.

Overigens zou ik mijn racefiets ook niet verzekeren, de kans dat 'ie uit mijn garage gestolen wordt is vrij klein omdat de garage 's avonds en 's nacht op slot zit en de fiets in de garage zelf ook aan een kabelsot hangt en bovendien laat ik 'm tijdens toertochten ook niet onbeheerd achter.

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 06 jan 2016 09:22

Ik ben in 2012 een keer met mijn fiets gevallen. Geen tegenpartij bij betrokken, gevalletje eigen schuld. Ik was lid van de KNWU maar die dekt geen schade aan fietsen. Ik was toen (nog) geen lid van de NTFU en heb alle kosten zelf moeten betalen. Nieuw frame, nieuwe shifter, stuurlint en zadel. Man wat had ik achteraf spijt in de wetenschap dat ik voor een paar tientjes per jaar mijzelf een groot deel van deze incidentele kosten had kunnen besparen.
Inmiddels ben ik, enkel en alleen om deze reden, al jaren individueel lid van de NTFU en heb ik bij hen mijn fietsen aanvullend laten verzekeren bij schade. Dat wil zeggen dat ik voor een hoger bedrag verzekerd ben dan de standaard vergoeding die wordt aangeboden bij een lidmaatschap. Ik weet dat bij schade de dagwaarde betaald wordt, wat inhoud dat de kans groot is dat ik lang niet genoeg uitbetaald krijg om alles kosteloos te (laten) herstellen of vervangen. Ik hoop dat dat ik er nooit gebruik van hoef te maken en betaal met veel plezier zo'n 70 euro per jaar.

Tegen diefstal verzeker ik mijn fietsen niet, gewoon een kwestie van een risicoanalyse, wil ik alles dekken, moet ik ervoor betalen. Een racefiets verzekeren tegen diefstal is duur en als mijn fiets een jaar of zes bij de rechtmatige eigenaar blijft kan ik dat bespaarde geld gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe. Als ie wel gestolen wordt zal ik wel spijt hebben dat ik de fiets niet goed verzekerd heb...

Overigens kan ik mij goed vinden in de aanvulling van Tjerk, we willen altijd voor een dubbeltje op de 1e rij zitten, maar we verdiepen ons niet in onze eigen verantwoordelijkeheden.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 jan 2016 09:55

tjerk1121 schreef:Daar komt ook nog bij dat de groep die zijn of haar racefiets verzekerd heeft waarschijnlijk vrij klein is (dus niet al teveel premieinkomsten) en de kans op schade vrij groot. Inboedelverzekeringen daarentegen kennen wel een behoorlijk ruime dekking maar daar staat een enorm grote groep verzekerden tegenover en daardoor is de verhouding premie/ schade meer in balans.

Als de kans op diefstal van een fiets groot is dan is ook de premie hoog
Als de kans op diefstal van een fiets klein is dan is ook de premie laag.

Hoe groter de vraag naar een bepaalde verzekerings is maakt voor de risico-analyse geen klap uit. Als de kans op diefstal 1 op 10 is dan maakt het voor de premie in principe niet uit of je 10.000 verzekerden of 1.000.000 verzekerden hebt.
De kosten die voorkomen uit uitkering als gevolg van schade groeien immers evenredig met het aantal deelnemers.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 06 jan 2016 10:08

spokes schreef:Ik weet dat bij schade de dagwaarde betaald wordt, wat inhoud dat de kans groot is dat ik lang niet genoeg uitbetaald krijg om alles kosteloos te (laten) herstellen of vervangen. Ik hoop dat dat ik er nooit gebruik van hoef te maken en betaal met veel plezier zo'n 70 euro per jaar.
Er gaat gewoon per maand dat de fiets oud is, een % van af! Onder dagwaarde versta ik een realistische prijs van het product op dat moment (en dat hoeft niet per definitie "1% per maand" te zijn).

Ik heb geen extra verzekering dus ben tot maximaal 1000 euro gedekt. Mijn fiets was 11 maanden oud toen mijn achterderailleur brak een mooie deuk in mijn frame ramde, dus er ging 11% van de nieuwwaarde af als dagwaarde. MAAR, een nieuw frame kostte 599 euro, daar ging dus ook 11% van af! Een schifter moest vervangen worden er zat wel wat schade (was omgevallen) op maar was niet volledig defect. Expert vond dat 15%, dus ik kreeg 15% vergoed van de totale kosten van vervanging. Alleen arbeidsloon wordt volledig vergoed (tot je max bedrag). Derailleur kreeg ik ook 89% vergoed van de kosten. Wat er in mijn geval op neerkwam, dat ik van die 1000 euro maximale verzekering, 895 vergoed kreeg. Wat ik overigens wel gewoon kreeg, ongeacht of ik die fiets nou wel of niet heb laten maken.

Vind het zeker een mooie plus dat ik die verzekering bie NTFU heb (zeker in combinatie met korting op FietsNed die mij helaas 2 x hebben moeten redden in Limburg, 1 x gebroken spaak 1 x afgebroken derailleur) en ben erg blij me die 895 euro maar naïef als ik was dacht ik gewoon 1000 te krijgen omdat de offerte voor reparatie (frame, derailleur, stuur, arbeidsloon) meer dan 1000 euro was.

Plaats reactie