Champion mondial semi-race (vrouwenmodel) opknappen
Nou, het is een hele tijd terug dat ik dit project was begonnen, met een flinke tussenpoze heb ik van de week de fiets klaargemaakt om er een ritje mee te kunnen maken. Ik moet zeggen ondanks dat het helaas niet mijn maat is rijdt het fietsje echt lekker.
Dit was m’n eerste poging tot het opknappen van een fiets. Natuurlijk tegen van alles aangelopen en juist daardoor veel geleerd (bijv. wat een uniglide cassette is en hoe je die verwijdert, Franse en Engelse schroefdraad, de onoverzichtelijke wereld van de bottom brackets en dat kyokuto ‘far east’ betekent) met dank aan m-geneering.nl en RJ the Bike Guy op YouTube.
Helaas heb ik niet een goeie before foto (behalve die hierboven eerder gepost is).
Wat erop zat en eraf is gehaald
- Voorderailleur: Shimano light action
- Achterderailleur: Shimano light action
- Shifters: stuurshifters van Suntour
- Crankstel: Shimano Exage 300LX 170mm Biopace (3 bladen)
- Trapas: Sugino (121mm)
- Pedalen: zwarte van plastic
- Stuur: ‘gewoon’ stuur van Sakae Custom (moustache gemonteerd) met wit stuurlint
- Zadel: Sella Italia Anatomio
- Spatborden: champagnekleur met strepen
- Bagagedrager: voor en achter in mat aluminium
- Licht: Voor en achterlicht met dynamo
- Geel plastic registratieding om de zitbuis
Wat er nu op zit (met sterretje is nieuw)
* Voorderailleur: Shimano 600 EX Arabesque
* Achterderailleur: Shimano 600 EX Arabesque
* Shifters: Shimano 600 EX Arabesque (heb alleen dat plastic dingetje wat direct tegen het frame aanhoort niet. Én mijn schroef was 4,5M van de clamp on versie, dus zit nu een andere 5M schroef in. Ben nog geduldig op zoek naar een echte brazed on shifters set.)
* Crankstel: Shimano 600 EX Arabesque
* Trapas: Sunrace (116mm voor Arabesque crankstel)
- Cassette: 6 speed Shimano cassette (Uniglide, heb de tandwieltjes omgedraaid, dan slijten ze nu van de andere kant. Of raden jullie aan een nieuwe hyperglide erop te zetten? Dan ook meteen een nieuwe freehub of hyperglide-tandwieltjes aanpassen aan de huidige uniglide hub?)
* Ketting: KMC (6-8 speed)
* Pedalen: Kyokuto Top Run (lagers opnieuw ingevet)
- Remhoeven: Modolo Corsa (heb ze erop gelaten want ik vind ze mooi en ook mooi dat bij de achterste de kabel van onder komt)
- Remhendels: Weinmann
- Naven: Shimano
- Padden: Campagnolo
- Velgen: Gazelle Rigida
- Banden: Continental Swallow Breaker 28" 25-622, voor mij echt wat te dun, dus ik wil nog wel dikkere banden kopen. Volgens mij heb ik genoeg ruimte in het frame.
- Balhoofd: geen idee welk merk (Zitten geen kogeltjes in de lager maar ronde staafjes in een plastic houder - kon er niets over vinden online, dus ben benieuwd of hier iemand iets erover weet)
* Stuur: Sakae Custom
- Stuurpen: SR
* Stuurlint: Pro
- Zadelpen: ?
* Zadel: Brooks Ladies Standard B17s
- Slot: Assa (dus niet Axa) blauw gespoten
Wat ik nog zou willen
- Mooie fietsbel die er goed bij past
- Licht voor en achter
- Spatborden, maar moet nog kijken welke ik hier mooi vind passen
- Nieuwe remblokjes van Koolstop, hopelijk krijg ik de oude uit het Modolo houdertje
- Balhoofd van Shimano 600 ex arabesque, nog niet kunnen vinden. En kan ik die wel vervangen? Moet ik dan met een pers in de weer om dat te kunnen, want dan laat ik het.
- Wat te doen met de gaatjes in het frame waar de kabel van het licht doorheen ging? Zijn die dicht te maken en wat is de beste manier zodat je er niets of zo weinig mogelijk van ziet? Of bestaan er rubbere knopjes speciaal om af te dichten?
- Het registratienummer is vlak onder de zadelpen in het lak gekerft. Wat zouden jullie daarmee doen? En er zijn hier en daar wat kleine beschadigingen en roestplekjes zoals duidelijk te zien op foto 2.
Al met al ben ik heel blij met het resultaat
Dit was m’n eerste poging tot het opknappen van een fiets. Natuurlijk tegen van alles aangelopen en juist daardoor veel geleerd (bijv. wat een uniglide cassette is en hoe je die verwijdert, Franse en Engelse schroefdraad, de onoverzichtelijke wereld van de bottom brackets en dat kyokuto ‘far east’ betekent) met dank aan m-geneering.nl en RJ the Bike Guy op YouTube.
Helaas heb ik niet een goeie before foto (behalve die hierboven eerder gepost is).
Wat erop zat en eraf is gehaald
- Voorderailleur: Shimano light action
- Achterderailleur: Shimano light action
- Shifters: stuurshifters van Suntour
- Crankstel: Shimano Exage 300LX 170mm Biopace (3 bladen)
- Trapas: Sugino (121mm)
- Pedalen: zwarte van plastic
- Stuur: ‘gewoon’ stuur van Sakae Custom (moustache gemonteerd) met wit stuurlint
- Zadel: Sella Italia Anatomio
- Spatborden: champagnekleur met strepen
- Bagagedrager: voor en achter in mat aluminium
- Licht: Voor en achterlicht met dynamo
- Geel plastic registratieding om de zitbuis
Wat er nu op zit (met sterretje is nieuw)
* Voorderailleur: Shimano 600 EX Arabesque
* Achterderailleur: Shimano 600 EX Arabesque
* Shifters: Shimano 600 EX Arabesque (heb alleen dat plastic dingetje wat direct tegen het frame aanhoort niet. Én mijn schroef was 4,5M van de clamp on versie, dus zit nu een andere 5M schroef in. Ben nog geduldig op zoek naar een echte brazed on shifters set.)
* Crankstel: Shimano 600 EX Arabesque
* Trapas: Sunrace (116mm voor Arabesque crankstel)
- Cassette: 6 speed Shimano cassette (Uniglide, heb de tandwieltjes omgedraaid, dan slijten ze nu van de andere kant. Of raden jullie aan een nieuwe hyperglide erop te zetten? Dan ook meteen een nieuwe freehub of hyperglide-tandwieltjes aanpassen aan de huidige uniglide hub?)
* Ketting: KMC (6-8 speed)
* Pedalen: Kyokuto Top Run (lagers opnieuw ingevet)
- Remhoeven: Modolo Corsa (heb ze erop gelaten want ik vind ze mooi en ook mooi dat bij de achterste de kabel van onder komt)
- Remhendels: Weinmann
- Naven: Shimano
- Padden: Campagnolo
- Velgen: Gazelle Rigida
- Banden: Continental Swallow Breaker 28" 25-622, voor mij echt wat te dun, dus ik wil nog wel dikkere banden kopen. Volgens mij heb ik genoeg ruimte in het frame.
- Balhoofd: geen idee welk merk (Zitten geen kogeltjes in de lager maar ronde staafjes in een plastic houder - kon er niets over vinden online, dus ben benieuwd of hier iemand iets erover weet)
* Stuur: Sakae Custom
- Stuurpen: SR
* Stuurlint: Pro
- Zadelpen: ?
* Zadel: Brooks Ladies Standard B17s
- Slot: Assa (dus niet Axa) blauw gespoten
Wat ik nog zou willen
- Mooie fietsbel die er goed bij past
- Licht voor en achter
- Spatborden, maar moet nog kijken welke ik hier mooi vind passen
- Nieuwe remblokjes van Koolstop, hopelijk krijg ik de oude uit het Modolo houdertje
- Balhoofd van Shimano 600 ex arabesque, nog niet kunnen vinden. En kan ik die wel vervangen? Moet ik dan met een pers in de weer om dat te kunnen, want dan laat ik het.
- Wat te doen met de gaatjes in het frame waar de kabel van het licht doorheen ging? Zijn die dicht te maken en wat is de beste manier zodat je er niets of zo weinig mogelijk van ziet? Of bestaan er rubbere knopjes speciaal om af te dichten?
- Het registratienummer is vlak onder de zadelpen in het lak gekerft. Wat zouden jullie daarmee doen? En er zijn hier en daar wat kleine beschadigingen en roestplekjes zoals duidelijk te zien op foto 2.
Al met al ben ik heel blij met het resultaat
Mooi werk en veel geleerd: heel goede leerschool! Nog wat leren: balhoofdlager met "staafjes": dat zal dus een naaldlager zijn. Er waren hele slechte bij, maar dat is deze dus kennelijk niet. Zadel zou beter wat horizontaler kunnen staan.
Ah dankje! Ik heb nu kunnen achterhalen waar de headset van is. Van Spidel, dit is ’m: https://www.velowizard.com/shop/parts/h ... c1-silver/
Er stond SP op (per ongeluk eraf gepoetst), maar dat zei me niets, en Google ook niet. Via de naaldlager kwam ik op het juiste spoor
Het zadel moet inderdaad rechter, daar moet ik nog iets op vinden want hoe strak ik ’m ook aandraai hij blijft naar achter gaan.
Er stond SP op (per ongeluk eraf gepoetst), maar dat zei me niets, en Google ook niet. Via de naaldlager kwam ik op het juiste spoor
Het zadel moet inderdaad rechter, daar moet ik nog iets op vinden want hoe strak ik ’m ook aandraai hij blijft naar achter gaan.
Het laatste ligt aan de slechte/versleten constructie van de zadelpen. Oplossen met andere pen. Diameter opmeten, het gaat om 1/10mm! Het merk balhoofdstel is Stronglight (dat is kwaliteit), het model is Spidel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Gazelle had destijds een spuitservice en veel oude frames zijn in de jaren ‘80 en begin ‘90 overgespoten. Dit is inderdaad het lettertype van eind jaren ‘80.
Mooi project hoor! En een Stronglight naaldlager balhoofd is echt heel goed. Een uitdaging om goed af te stellen, maar als het eenmaal zit, is het echt top.
Leuk om te lezen hoe je het hebt aangepakt en steeds meer leert.
Mooi project hoor! En een Stronglight naaldlager balhoofd is echt heel goed. Een uitdaging om goed af te stellen, maar als het eenmaal zit, is het echt top.
Leuk om te lezen hoe je het hebt aangepakt en steeds meer leert.
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Mijn moeder had een '78 CM. Afgemonteerd met SR, Suntour. Was gewoon zilver all-over. Dit schema is inderdaad jonger. Blijft een mooie fiets, zo'n mixed frame.
Leuk om te weten, ik viel inderdaad voor de belettering van zowel ‘Gazelle’ als ‘Champion Mondial’. Ik ben grafisch ontwerper, dus heb nogal een ding met letters. Maar ook de combinatie van het grijze met het lichte én natuurlijk dat de bovenbuis lijkt door te lopen naar de as van het achterwiel.
Grappig dat door het spuitschema het een fiets lijkt uit eind jaren ’80, begin jaren ’90. Er zit nu allemaal spul op uit eind jaren 70, begin jaren 80. Dan was die biopace stiekem toch wel periode correct
Grappig dat door het spuitschema het een fiets lijkt uit eind jaren ’80, begin jaren ’90. Er zit nu allemaal spul op uit eind jaren 70, begin jaren 80. Dan was die biopace stiekem toch wel periode correct