Retro / oudere fietsen
Het is zeker een echte Gios maar van 1978 of erna , toen kwamen de witte stickers .
De eerste generatie hadden andere stickers. Een Gios herkan je gemakkelijk aan de platte seatstays (aan de zadelpen) en de gaatjes in de achterpatten. In principe zouden de 78 modellen (met witte stickers ) ook en muntjesvork moeten hebben . Deze heeft nog de GT vork. Maar heb zelf ooit een overgangsmodel gehad van 1978 ( met witte stickers en GT vork) Alleszins een fraaie !
De SR achterderrie is een eerste gen van 1977,mooi
Dit is er 1 van voor 1978 :
De eerste generatie hadden andere stickers. Een Gios herkan je gemakkelijk aan de platte seatstays (aan de zadelpen) en de gaatjes in de achterpatten. In principe zouden de 78 modellen (met witte stickers ) ook en muntjesvork moeten hebben . Deze heeft nog de GT vork. Maar heb zelf ooit een overgangsmodel gehad van 1978 ( met witte stickers en GT vork) Alleszins een fraaie !
De SR achterderrie is een eerste gen van 1977,mooi
Dit is er 1 van voor 1978 :
Ondanks dat er nog wel enkele fietsen wachten om gebouwd te worden, heb ik mij laten verleiden wat nieuws te kopen. Het is een Chesini frame geworden, maar dat is dan ook alles wat ik weet ... daarom de vraag of iemand mij kan helpen het model en het bouwjaar te herleiden? Voor zover ik zien kan staat er geen framenummer o.i.d. in het frame, misschien dat iemand aan de hand van de foto's wel wat nuttigs kan melden? Inbouwbreedte is in elk geval 126 mm en er zit nog een Shimano 600 Ultegra bottombracket en balhoofdstel in.
Beste mensen,
Sinds een kleine 2 maandjes ben ik in het bezit van een oude Peugeot retro racefiets.
Gisteren een nieuw zadeltje op gezet, zit lekkerder maar doet flink af aan de retro look vind ik, dus ik twijfel nog.
Eergisteren heb ik de normale remmen vervangen voor een set dubbele remmen.
Nu heb ik de remmen vervangen en merk ik toch al gelijk een hoop andere dingen op die opzich nog wel kunnen, maar ik toch (mettertijd) wil vervangen.
Wat ik als eerste het liefst wil aanpakken zijn de remklauwtjes en daarna de versnellingen.
Is er een goede website waar je onderdelen voor retro racefietsen kan bestellen?
Of denk ik nu teveel in een "hokje" en passen vele normale onderdelen voor racefietsen ook op retro fietsen?
Sowieso ben ik hier nieuw in, dus alle info is welkom. Een goede website zou al heel welkom zijn!
Sinds een kleine 2 maandjes ben ik in het bezit van een oude Peugeot retro racefiets.
Gisteren een nieuw zadeltje op gezet, zit lekkerder maar doet flink af aan de retro look vind ik, dus ik twijfel nog.
Eergisteren heb ik de normale remmen vervangen voor een set dubbele remmen.
Nu heb ik de remmen vervangen en merk ik toch al gelijk een hoop andere dingen op die opzich nog wel kunnen, maar ik toch (mettertijd) wil vervangen.
Wat ik als eerste het liefst wil aanpakken zijn de remklauwtjes en daarna de versnellingen.
Is er een goede website waar je onderdelen voor retro racefietsen kan bestellen?
Of denk ik nu teveel in een "hokje" en passen vele normale onderdelen voor racefietsen ook op retro fietsen?
Sowieso ben ik hier nieuw in, dus alle info is welkom. Een goede website zou al heel welkom zijn!
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Het eerste wat je moet vervangen is die waterpomptang. die heeft niks in de buurt van een fiets te zoeken .
Verder zou ik niet al teveel geld gaan spenderen aan zo'n Franse toerfiets. Gewoon netjes maken en zaken als ketting, cassette, trapas en freewheel indien nodig vernieuwen en van gaan genieten. Goed wordt het toch nooit en bij Franse fietsen zijn dat soort zaken soms al uitdagend genoeg om te vinden.
Verder zou ik niet al teveel geld gaan spenderen aan zo'n Franse toerfiets. Gewoon netjes maken en zaken als ketting, cassette, trapas en freewheel indien nodig vernieuwen en van gaan genieten. Goed wordt het toch nooit en bij Franse fietsen zijn dat soort zaken soms al uitdagend genoeg om te vinden.
Campagnolo Ultra Dork
Reactie van Ivo is eerder een mening, helaas heb ik daar dus niet zoveel aan. Hij remde voorheen al slecht.
Timo en Ernie, dank je voor jullie reactie.
Het is ook niet de bedoeling om alles echt voor nieuw nieuw te vervangen.
Eerder dat ik mij aan het verdiepen ben van wat er überhaupt nog voor te krijgen is om te vervangen (weliswaar 2e hands).
Hij schakelt wat schokkerig en de remmen kunnen beter volgens mij, dus ik ga alles eerst eens grondig schoonmaken, inclusief de ketting en tandwielen en dan nog eens kijken.
Misschien als ik alles goed schoongemaakt heb en de rem+schakel kabels in ieder geval vervangen heb, functioneert het al beter lijkt mij.
Ga er vanuit dat je de boel ook nog kunt finetunen.
EDIT: Ernie, kun je mij nog vertellen wat je exact bedoeld met de volgende termen?
Cassette en freewheel?
Is dat iets van de aandrijving? Grote tandwiel en iets bij de derailleur? Of zit ik volledig mis
Timo en Ernie, dank je voor jullie reactie.
Het is ook niet de bedoeling om alles echt voor nieuw nieuw te vervangen.
Eerder dat ik mij aan het verdiepen ben van wat er überhaupt nog voor te krijgen is om te vervangen (weliswaar 2e hands).
Hij schakelt wat schokkerig en de remmen kunnen beter volgens mij, dus ik ga alles eerst eens grondig schoonmaken, inclusief de ketting en tandwielen en dan nog eens kijken.
Misschien als ik alles goed schoongemaakt heb en de rem+schakel kabels in ieder geval vervangen heb, functioneert het al beter lijkt mij.
Ga er vanuit dat je de boel ook nog kunt finetunen.
EDIT: Ernie, kun je mij nog vertellen wat je exact bedoeld met de volgende termen?
Cassette en freewheel?
Is dat iets van de aandrijving? Grote tandwiel en iets bij de derailleur? Of zit ik volledig mis
Vergeet de remblokken niet, rubber kan uitharden drogen.
Verder +1 voor ernies opmerking als je wilt klussen aan een fiets, je hebt enig respect voor de fiets en jezelf? Gebruik dan het juiste gereedschap. Of lag het ding klaar om in de kliko te gooien?
Franse fietsen zijn niet het makkelijkste om juiste vervangdelen te vinden mare, succes.
Verder +1 voor ernies opmerking als je wilt klussen aan een fiets, je hebt enig respect voor de fiets en jezelf? Gebruik dan het juiste gereedschap. Of lag het ding klaar om in de kliko te gooien?
Franse fietsen zijn niet het makkelijkste om juiste vervangdelen te vinden mare, succes.
Remblokjes wil ik sowieso vervangen, die lijken op een verkeerde manier te zijn gesleten omdat de remklauwtjes niet goed vast gezet waren.TKMP schreef: ↑19 jul 2019 12:14 Vergeet de remblokken niet, rubber kan uitharden drogen.
Verder +1 voor ernies opmerking als je wilt klussen aan een fiets, je hebt enig respect voor de fiets en jezelf? Gebruik dan het juiste gereedschap. Of lag het ding klaar om in de kliko te gooien?
Franse fietsen zijn niet het makkelijkste om juiste vervangdelen te vinden mare, succes.
En die waterpomptang had ik ff gebruikt om de remkabel bij de remklauw iets naar beneden te trekken om vervolgens met het moertje vast te draaien...
Bedankt voor de verheldering Ernie.