Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 12 jul 2019 21:41

Het is zeker een echte Gios maar van 1978 of erna , toen kwamen de witte stickers .
De eerste generatie hadden andere stickers. Een Gios herkan je gemakkelijk aan de platte seatstays (aan de zadelpen) en de gaatjes in de achterpatten. In principe zouden de 78 modellen (met witte stickers ) ook en muntjesvork moeten hebben . Deze heeft nog de GT vork. Maar heb zelf ooit een overgangsmodel gehad van 1978 ( met witte stickers en GT vork) Alleszins een fraaie !
De SR achterderrie is een eerste gen van 1977,mooi :)

Dit is er 1 van voor 1978 :

Afbeelding

Rdekleyn
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2013 15:25

Rdekleyn 13 jul 2019 09:10

Dank voor je reactie! En ik heb GastheerG idd een PB gestuurd.
Als ervaringsdeskundige; durf je er een waarde aan toe te kennen?

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 13 jul 2019 10:18

Als je de waarde van de onderdelen optelt kom je idd aan de prijs van de verkoper.
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 15 jul 2019 21:11

Ondanks dat er nog wel enkele fietsen wachten om gebouwd te worden, heb ik mij laten verleiden wat nieuws te kopen. Het is een Chesini frame geworden, maar dat is dan ook alles wat ik weet ... daarom de vraag of iemand mij kan helpen het model en het bouwjaar te herleiden? Voor zover ik zien kan staat er geen framenummer o.i.d. in het frame, misschien dat iemand aan de hand van de foto's wel wat nuttigs kan melden? Inbouwbreedte is in elk geval 126 mm en er zit nog een Shimano 600 Ultegra bottombracket en balhoofdstel in.
Chesini-1.JPG
Chesini-2.JPG

RetroMilo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2019 17:23

RetroMilo 19 jul 2019 09:51

Beste mensen,

Sinds een kleine 2 maandjes ben ik in het bezit van een oude Peugeot retro racefiets.

Afbeelding

Gisteren een nieuw zadeltje op gezet, zit lekkerder maar doet flink af aan de retro look vind ik, dus ik twijfel nog.


Eergisteren heb ik de normale remmen vervangen voor een set dubbele remmen.

Afbeelding

Nu heb ik de remmen vervangen en merk ik toch al gelijk een hoop andere dingen op die opzich nog wel kunnen, maar ik toch (mettertijd) wil vervangen.
Wat ik als eerste het liefst wil aanpakken zijn de remklauwtjes en daarna de versnellingen.

Is er een goede website waar je onderdelen voor retro racefietsen kan bestellen?
Of denk ik nu teveel in een "hokje" en passen vele normale onderdelen voor racefietsen ook op retro fietsen?

Sowieso ben ik hier nieuw in, dus alle info is welkom. Een goede website zou al heel welkom zijn!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 19 jul 2019 10:21

fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2119
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 19 jul 2019 10:31

Je hebt dus je remkracht verslechtert.
Dergelijke remgrepen noemden we vroeger zelfmoordgrepen.
De eerste upgrade was bij mij altijd deze grepen te vervangen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17050
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jul 2019 10:42

Het eerste wat je moet vervangen is die waterpomptang. die heeft niks in de buurt van een fiets te zoeken :mrgreen: .

Verder zou ik niet al teveel geld gaan spenderen aan zo'n Franse toerfiets. Gewoon netjes maken en zaken als ketting, cassette, trapas en freewheel indien nodig vernieuwen en van gaan genieten. Goed wordt het toch nooit en bij Franse fietsen zijn dat soort zaken soms al uitdagend genoeg om te vinden.
Campagnolo Ultra Dork

RetroMilo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2019 17:23

RetroMilo 19 jul 2019 12:00

Reactie van Ivo is eerder een mening, helaas heb ik daar dus niet zoveel aan. Hij remde voorheen al slecht.
Timo en Ernie, dank je voor jullie reactie.

Het is ook niet de bedoeling om alles echt voor nieuw nieuw te vervangen.
Eerder dat ik mij aan het verdiepen ben van wat er überhaupt nog voor te krijgen is om te vervangen (weliswaar 2e hands).

Hij schakelt wat schokkerig en de remmen kunnen beter volgens mij, dus ik ga alles eerst eens grondig schoonmaken, inclusief de ketting en tandwielen en dan nog eens kijken.
Misschien als ik alles goed schoongemaakt heb en de rem+schakel kabels in ieder geval vervangen heb, functioneert het al beter lijkt mij.
Ga er vanuit dat je de boel ook nog kunt finetunen.


EDIT: Ernie, kun je mij nog vertellen wat je exact bedoeld met de volgende termen?

Cassette en freewheel?
Is dat iets van de aandrijving? Grote tandwiel en iets bij de derailleur? Of zit ik volledig mis :oops:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17050
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jul 2019 12:12

Sorry het is cassette of freewheel. Het zal in dit geval freewheel zijn, dat zijn de tandwielen achter inclusie het vrijloop gedeelte.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 19 jul 2019 12:14

Vergeet de remblokken niet, rubber kan uitharden drogen.

Verder +1 voor ernies opmerking als je wilt klussen aan een fiets, je hebt enig respect voor de fiets en jezelf? Gebruik dan het juiste gereedschap. Of lag het ding klaar om in de kliko te gooien?

Franse fietsen zijn niet het makkelijkste om juiste vervangdelen te vinden mare, succes.

RetroMilo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2019 17:23

RetroMilo 19 jul 2019 14:30

TKMP schreef: 19 jul 2019 12:14 Vergeet de remblokken niet, rubber kan uitharden drogen.

Verder +1 voor ernies opmerking als je wilt klussen aan een fiets, je hebt enig respect voor de fiets en jezelf? Gebruik dan het juiste gereedschap. Of lag het ding klaar om in de kliko te gooien?

Franse fietsen zijn niet het makkelijkste om juiste vervangdelen te vinden mare, succes.
Remblokjes wil ik sowieso vervangen, die lijken op een verkeerde manier te zijn gesleten omdat de remklauwtjes niet goed vast gezet waren.

En die waterpomptang had ik ff gebruikt om de remkabel bij de remklauw iets naar beneden te trekken om vervolgens met het moertje vast te draaien... :oops:

Bedankt voor de verheldering Ernie.

Plaats reactie