Retro / oudere fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 sep 2022 06:36
Ik heb even op internet gezocht,maar ik kan zo weinig vinden over dit type fiets,is dit type niet echt gewild.
Ik zocht namelijk het bouwjaar en ongeveerde de waarde van dit type.
Ik zocht namelijk het bouwjaar en ongeveerde de waarde van dit type.
Turboturbo schreef: ↑21 okt 2022 14:53 Ik heb even op internet gezocht,maar ik kan zo weinig vinden over dit type fiets,is dit type niet echt gewild.
Ik zocht namelijk het bouwjaar en ongeveerde de waarde van dit type.
De waarde wordt ook bepaald door de onderdelen en in dit geval helaas niet veel soeps. Een mooi campa groepje genre c-record zou de waarde serieus doen stijgen. Uit verzamelaars oogpunt is voor mij enkel het frame van waarde. Mooi frame trouwens.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 sep 2022 06:36
Bedankt voor de Info,
mocht ik het frame/fiets te koop zetten waar moet ik dan aan denken (prijs)
nogmaals bedankt.
mocht ik het frame/fiets te koop zetten waar moet ik dan aan denken (prijs)
nogmaals bedankt.
In serie geproduceerde, ongerestaureerde klassiekers hebben een waarde tussen de 100 en 200 euro. Niet veel meer. Exclusieve modellen en limited editions met Super Record of Dura Ace, in goede staat, gaan richting de 500,- à 1000,-. Klassiekers zijn pas echt serieus iets waard als het nooit gebruikte dan wel perfect gerestaureerde topmodellen zijn, Italiaans, bijvoorbeeld met de vergulde Campagnolo Super Record. Of als ze aantoonbaar van een bekende prof zijn geweest.
Dan toch geplaatst, de frankenbike der frankenbikes. Aan deze RIH-Fongers uit 1970 is niets meer origineel, behalve buizen, lugs en patten. Het aanlaswerk is ooit al eens verklungeld, net als de lak. Ik gok dat het een Reynolds 531 frame is, maar heb eigenlijk geen idee. Voordeel is dat het me alle vrijheid geeft om er zelf iets mee te doen.
Motivatie om mijn Gazelle Special trapezi in te ruilen voor deze was dat ik bredere banden wilde, een iets lagere maat (maar niet korter) en graag een kortere naloop (grotere vorksprong). In het functionele valt alles mee, in het esthetische valt er weinig mee
De lak is ontstaan onder tijdsdruk tijdens een verhuizing. Ik had gedacht dat iets dat lijkt op het Amstel team leuk zou zijn, maar de fiets ziet er nu uit als een RIH-Cove, terwijl het een RIH-Fongers is. Herlakken in baby-blauw zou alsnog aardig zijn maar gaat voorlopig niet gebeuren. En ja, de stickers hadden best netter gemogen...
Schakelmateriaal is Campagnolo Centaur 9-speed met Deore DX voorderailleur (vanwege de klemming). De Mafac centerpulls bevielen niet en waren toch al niet origineel. Intussen zitten er sidepulls van Dia Compe op, middle-reach en dual-pivot. Wielen zijn Grand Bois velgen in 19C met Campagnolo naven. Het compacte stuur is een Soma, zilverkleurig, 38cm breed en 26,0 klemming. Komend vanaf een groot ergostuur is zo'n compact stuur een verademing, een van de beste upgrades die ik in jaren heb meegemaakt.
In het stuurgedrag zocht ik een compromis, zelf ben ik wat sloom in reactievermogen, daarom vind ik een nerveus sturende fiets wel fijn. De Gazelle Special stuurde te traag voor me. Voor fietsen in een compacte groep is deze fiets minder geschikt.
Demping van beide lange vorken is fijn. De RIH heeft veel meer souplesse dan de Gazelle Special maar is ook echt slapper rondom het bottom-bracket.
Alsnog wil ik een zadelpen met minder setback en ook de stuurpen ben ik wat ontevreden over met dat breekbare kapje. Verder is hij voor mij functioneel af
Ik tel 6 verschillende decennia, waarbij ik de Fizik Vitesse plaats binnen 2010/2019.
Brand maar los
Motivatie om mijn Gazelle Special trapezi in te ruilen voor deze was dat ik bredere banden wilde, een iets lagere maat (maar niet korter) en graag een kortere naloop (grotere vorksprong). In het functionele valt alles mee, in het esthetische valt er weinig mee
De lak is ontstaan onder tijdsdruk tijdens een verhuizing. Ik had gedacht dat iets dat lijkt op het Amstel team leuk zou zijn, maar de fiets ziet er nu uit als een RIH-Cove, terwijl het een RIH-Fongers is. Herlakken in baby-blauw zou alsnog aardig zijn maar gaat voorlopig niet gebeuren. En ja, de stickers hadden best netter gemogen...
Schakelmateriaal is Campagnolo Centaur 9-speed met Deore DX voorderailleur (vanwege de klemming). De Mafac centerpulls bevielen niet en waren toch al niet origineel. Intussen zitten er sidepulls van Dia Compe op, middle-reach en dual-pivot. Wielen zijn Grand Bois velgen in 19C met Campagnolo naven. Het compacte stuur is een Soma, zilverkleurig, 38cm breed en 26,0 klemming. Komend vanaf een groot ergostuur is zo'n compact stuur een verademing, een van de beste upgrades die ik in jaren heb meegemaakt.
In het stuurgedrag zocht ik een compromis, zelf ben ik wat sloom in reactievermogen, daarom vind ik een nerveus sturende fiets wel fijn. De Gazelle Special stuurde te traag voor me. Voor fietsen in een compacte groep is deze fiets minder geschikt.
Demping van beide lange vorken is fijn. De RIH heeft veel meer souplesse dan de Gazelle Special maar is ook echt slapper rondom het bottom-bracket.
Alsnog wil ik een zadelpen met minder setback en ook de stuurpen ben ik wat ontevreden over met dat breekbare kapje. Verder is hij voor mij functioneel af
Ik tel 6 verschillende decennia, waarbij ik de Fizik Vitesse plaats binnen 2010/2019.
Brand maar los
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik zou er nog wat spatborden op klussen. Dat past m wel. Verder een allegaartje, maar het fietst vast zo gek nog niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Je zou je toch je ogen uit je kop moeten schamen om zo'n fiets hier op het forum te posten...
Nee hoor, hartstikke leuk juist! Zelf gespoten? Zo op de foto's ziet het er best geslaagd uit.
De afmontage is ook nog eens prima.
Nee hoor, hartstikke leuk juist! Zelf gespoten? Zo op de foto's ziet het er best geslaagd uit.
De afmontage is ook nog eens prima.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 03 sep 2021 17:05
Ik heb momenteel 2 fietsen in mijn bezit: een Thompson stadsfiets met nexus 7 en een hybride met 6v derailleur. Deze gebruik ik voor WW verkeer en boodschappen. De laatste heb ik gratis gekregen en die gebruik ik in de winter..
Veel herstellingen voer ik zelf uit en daardoor heb ik de interesse gekregen om eens een fiets volledig te restaureren.
Ik heb vroeger nog een paar moderne alu racers en MTB's gehad voor toertochten.
Dus ik heb onlangs een vintage Peugeot Avoriaz op de kop kunnen tikken...gebouwd ergens in de jaren '80....
Sachs-huret 5v groep; weinnman remmen en achterwiel; mavic voorvelg voor tubes en shimano 600 naaf.
Hij moet al een tijd stil gestaan hebben, want de banden waren compleet rot.
Sommige onderdelen ga ik nog kunnen reinigen, andere gaan moeten vervangen worden.
Ik heb hem nu compleet uit elkaar gehaald.
Frame gaat gepoederlakt worden. Ik heb een offerte van Anibel voor 100 euro voor vork en frame. valt mee..
Maar sommige zaken ga ik veranderen, daarom heb ik jullie hulp nodig..
Ik zou van 5v (14-24) naar 6v (14-28) willen gaan...gezien mijn gewicht van 125 kg is een tandje lichter altijd meegenomen.
Volgens mij gaat dat passen..maar zou het ook compatibel zijn met de sachs-huret achterderailleur?
Het crankstel zou ik willen vernieuwen..Ik had de sunrace FCR81 83AS in gedachte. Maar deze is ontworpen voor 8v...zou dat ook werken bij 6v? ik denk van wel...
Veel herstellingen voer ik zelf uit en daardoor heb ik de interesse gekregen om eens een fiets volledig te restaureren.
Ik heb vroeger nog een paar moderne alu racers en MTB's gehad voor toertochten.
Dus ik heb onlangs een vintage Peugeot Avoriaz op de kop kunnen tikken...gebouwd ergens in de jaren '80....
Sachs-huret 5v groep; weinnman remmen en achterwiel; mavic voorvelg voor tubes en shimano 600 naaf.
Hij moet al een tijd stil gestaan hebben, want de banden waren compleet rot.
Sommige onderdelen ga ik nog kunnen reinigen, andere gaan moeten vervangen worden.
Ik heb hem nu compleet uit elkaar gehaald.
Frame gaat gepoederlakt worden. Ik heb een offerte van Anibel voor 100 euro voor vork en frame. valt mee..
Maar sommige zaken ga ik veranderen, daarom heb ik jullie hulp nodig..
Ik zou van 5v (14-24) naar 6v (14-28) willen gaan...gezien mijn gewicht van 125 kg is een tandje lichter altijd meegenomen.
Volgens mij gaat dat passen..maar zou het ook compatibel zijn met de sachs-huret achterderailleur?
Het crankstel zou ik willen vernieuwen..Ik had de sunrace FCR81 83AS in gedachte. Maar deze is ontworpen voor 8v...zou dat ook werken bij 6v? ik denk van wel...
De standaard inbouwbreedte van de achtervork is voor 5V 120 mm, terwijl dat voor 6V 126 mm is, zie https://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html. Op dezelfde pagina staan ook tips hoe je de achtervork kunt uitbuigen (let op; alleen bij stalen frames!). Op Youtube staan ook filmpjes, zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=YdibmxB ... TheBikeGuy.
Met deze uitleg heb ik hetzelfde vorig jaar gedaan met mijn Peugeot Galibier, maar dan van 126 naar 130 mm. Leuk en leerzaaam projectje!
Als je besluit om je achtervork uit te buigen, zorg dan daarna dat de uitvaleindes ook weer parallel staan. En waarschijnlijk heb je een nieuw achterwiel nodig. Of het qua achterderailleur gaat lukken, durf ik niet te zeggen. Voor een 28 kransje heeft de achterderailleur een grotere kooi nodig dan voor een 24 kransje als grootste.
Met deze uitleg heb ik hetzelfde vorig jaar gedaan met mijn Peugeot Galibier, maar dan van 126 naar 130 mm. Leuk en leerzaaam projectje!
Als je besluit om je achtervork uit te buigen, zorg dan daarna dat de uitvaleindes ook weer parallel staan. En waarschijnlijk heb je een nieuw achterwiel nodig. Of het qua achterderailleur gaat lukken, durf ik niet te zeggen. Voor een 28 kransje heeft de achterderailleur een grotere kooi nodig dan voor een 24 kransje als grootste.
Laatst gewijzigd door Chefske op 18 dec 2022 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 03 sep 2021 17:05
Ik heb de inbouwbreedte van de achtervork eens gemeten: 126mm....dus 6v moet passen.
Wat de derailleur betreft ga ik kijken voor een nieuwe...6v exemplaren zijn niet duur...
Wat de derailleur betreft ga ik kijken voor een nieuwe...6v exemplaren zijn niet duur...