Geometrie tabellen lezen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Pdf'je al gemaakt (Waar word 2007 al niet goed voor is ):
color=#0b7bcchttp://rapidshare.com/files/12369960/geometrie_uitleg.pdf.html Als iemand hem op een eigen webruimte wil zetten ga je gang, dat is wel zo makkelijk voor andere met downloaden.
color=#0b7bcchttp://rapidshare.com/files/12369960/geometrie_uitleg.pdf.html Als iemand hem op een eigen webruimte wil zetten ga je gang, dat is wel zo makkelijk voor andere met downloaden.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
heel goed dat je hier de tijd voor neemt om het even glashelder uiteen te zetten, amclassic! Misschien kan je nog even meegeven hoe je nu best je lichaamsmaten opmeet, en iets over crancklengte/stuurbreedte, e.d., maar als je dat niet meer ziet zitten, wil ik er binnenkort wel iets over schrijven...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Hoe je jezelf moet opmeten vind je precies op wrenchscience.com (klik op fit system). Stuurbreedte staat daar ook uitgelegd.
Cranklengte kun je gewoon aan de hand van de bbl uitrekenen. Tabelletje:
72-75 160 mm
75-78 162.5 mm
79-82 165 mm
83-86 170-172.5 mm
87-90 175-177.5 mm
91-94 180 mm
95-99 185 mm
Hierbij opgemerkt dat 172.5 mm standaard is.
Cranklengte kun je gewoon aan de hand van de bbl uitrekenen. Tabelletje:
72-75 160 mm
75-78 162.5 mm
79-82 165 mm
83-86 170-172.5 mm
87-90 175-177.5 mm
91-94 180 mm
95-99 185 mm
Hierbij opgemerkt dat 172.5 mm standaard is.
@Amclassic-fan, zijn er ook wat regels die je kunt hanteren bij het zoeken en afstellen van een tijdritfiets/frame?Als je je maten weet en ook die van een standaard racefiets, zijn er dan wat handvaten waardoor het voor de eerste keer afstellen van je tijdritfiets het makkelijker wordt?
Het enige wat ik tot nu toe te horen heb gekregen is koop een maat kleiner.Nogal lastig als de verschillende maten niet overheen komen.
Ik weet dat het def. afstellen puur persoonlijk is en dat dat een kwestie is van uitproberen wat goed bevalt.
Zomaar een paar puntjes waar ik aan denk:-m'n zadelhoogte is bij m'n racefiets 79cm, is dat bij een tijdritfiets (met een hoek van 76 graden) ook zo?-hoeveel dieper ga je gem. zitten? dus hoogte verschil stuur/zadel-hoeveel korter ga je zitten?
Het enige wat ik tot nu toe te horen heb gekregen is koop een maat kleiner.Nogal lastig als de verschillende maten niet overheen komen.
Ik weet dat het def. afstellen puur persoonlijk is en dat dat een kwestie is van uitproberen wat goed bevalt.
Zomaar een paar puntjes waar ik aan denk:-m'n zadelhoogte is bij m'n racefiets 79cm, is dat bij een tijdritfiets (met een hoek van 76 graden) ook zo?-hoeveel dieper ga je gem. zitten? dus hoogte verschil stuur/zadel-hoeveel korter ga je zitten?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Voor een tijdritfiets vind ik de juiste maat uitzoeken een stuk lastiger dan voor een gewone wegfiets. Op een TT wil je het liefst zo zitten dat je bovenarmen verticaal staan, daarvoor moet je dus zeker een paar cm korter zitten dan op je gewone wegfiets. Maar gewoon maar 2 maten kleiner kopen en er een kleine stuurpen opzetten om die bovenarmen goed te krijgen is vaak niet de oplossing, want ik raak dan met m'n knieën m'n ellebogen. Als ik een TT zou kopen zou ik toch van m'n huidige wegfiets uitgaan.
Op een tijdritfiets wil je zonder set-back rijden, omdat dit gunstiger is voor de hoeveelheid kracht die je kwijt kan. Door een zadelpen zonder set-back te monteren kom je al ruim 2 cm naar voren. Als je een 12 cm stuurpen op je wegfiets heb zitten zou je die even door een kortere kunnen vervangen en dan een zadelpen zonder set-back erin of je zadel helemaal naar voren te schuiven. Op deze manier kan je vrij gemakkelijk uittesten hoe lang je bovenbuis en stuurpen moeten zijn. De volgende stap is dan de balhoofdbuis, die is vaak aan de lange kant bij niet TT specifieke frames. Je moet niet vergeten dat je TT-stuur nog wat omhoog opbouwt door de armsteuntjes. Hoe diep je gaat zitten blijft een lastig punt, te diep en je kan minder vermogen leveren, niet diep genoeg en je bent een windscherm.
Het makkelijkste zou zijn om een meetfiets te gebruiken, maar met wat creativiteit moet het ook wel zonder lukken. Ook voor gewone wegfietsen werkt dat nog altijd veel beter dan al die computersystemen.
Als ik voor mezelf een tijdritfiets zou moeten kopen denk ik dat ik een bovenbuis van 55/56 cm neem en de balhoofdbuis mag niet langer dan 14/15 cm zijn. Dit kan je vergelijken met de maten die ik hierboven ergens heb staan voor m'n wegfiets.
Op een tijdritfiets wil je zonder set-back rijden, omdat dit gunstiger is voor de hoeveelheid kracht die je kwijt kan. Door een zadelpen zonder set-back te monteren kom je al ruim 2 cm naar voren. Als je een 12 cm stuurpen op je wegfiets heb zitten zou je die even door een kortere kunnen vervangen en dan een zadelpen zonder set-back erin of je zadel helemaal naar voren te schuiven. Op deze manier kan je vrij gemakkelijk uittesten hoe lang je bovenbuis en stuurpen moeten zijn. De volgende stap is dan de balhoofdbuis, die is vaak aan de lange kant bij niet TT specifieke frames. Je moet niet vergeten dat je TT-stuur nog wat omhoog opbouwt door de armsteuntjes. Hoe diep je gaat zitten blijft een lastig punt, te diep en je kan minder vermogen leveren, niet diep genoeg en je bent een windscherm.
Het makkelijkste zou zijn om een meetfiets te gebruiken, maar met wat creativiteit moet het ook wel zonder lukken. Ook voor gewone wegfietsen werkt dat nog altijd veel beter dan al die computersystemen.
Als ik voor mezelf een tijdritfiets zou moeten kopen denk ik dat ik een bovenbuis van 55/56 cm neem en de balhoofdbuis mag niet langer dan 14/15 cm zijn. Dit kan je vergelijken met de maten die ik hierboven ergens heb staan voor m'n wegfiets.
goede info Amclassic. Ik ben er een leek in, en heb daar zeker steun aan, om er zo comfortabel mogelijk op een fiets te zitten (toerfietser) Ik weet dus niet zeker of mijn Giant OCR nu ideaal is, en wellicht nog verbeteringen op mijn zithouding kan brengen. Vooral lange ritten, waar mijn nek en schouders wel eens wat opspelen. Voor de rest zelden klachten. Rug nooit last van gehad.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5619
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Quoten: Origineel geplaatst door Waterman op 21 Januari 2007
goede info Amclassic. Ik ben er een leek in, en heb daar zeker steun aan, om er zo comfortabel mogelijk op een fiets te zitten (toerfietser) Ik weet dus niet zeker of mijn Giant OCR nu ideaal is, en wellicht nog verbeteringen op mijn zithouding kan brengen. Vooral lange ritten, waar mijn nek en schouders wel eens wat opspelen. Voor de rest zelden klachten. Rug nooit last van gehad.
Het is heel duidelijk verhaal, daarvoor dank Amclassic-fan.Maar er is inderdaad een groot verschil tussen wielrenners en toerders, waar wielrenners graag lang en diep zitten, zitten de meeste toerders graag meer recht op en minder diep en korter op de fiets. Veel toerders hebben zeer weinig hoogte verschil tussen bovenkant zadel - bovenkant stuur. Sommige toerders zie je zelfs zonder hoogte verschil rijden. In dat geval kan je natuurlijk ook niet ongelimiteerd met de frame hoogte aan de gang blijven, i.v.m. de balhoofdbuis lengte. Bovendien kom je in dat geval weer veel te lang te zitten. Bij een te groot frame lijkt het vaak of je zadel dan weer op het frame geplakt zit. Verstandig is het dan te zoeken in een 70 graden stuurpen of een verstelbare stuurpen in combinatie met een aanvaardbaar aantal spacers.
Lang en diep zitten veroorzaakt vaak nek en bovenrug klachten bij toerders.De meeste toerders zijn 30+ of ouder die voor hun plezier fietsen, 1 à 2 keer per week met in het weekend een tocht van 100 km of meer.
De meeste metingen gaan volgens mij uit van een sportieve (diepe) zit.Hou dus ook rekening met de keuze van je frame waarvoor je hem wil gaan gebruiken (wedstrijden of af en toe toertochten)Ben zelf ook 45 jaar en zit nu liever ook wat korter en minder diep op de fiets dan 15 jaar geleden. Dus ja, dat worden wat meer spacertjes en een wat kortere stuurpen.
Blijft toch moeilijk een goed en een voor jou persoonlijk passend frame te vinden.
goede info Amclassic. Ik ben er een leek in, en heb daar zeker steun aan, om er zo comfortabel mogelijk op een fiets te zitten (toerfietser) Ik weet dus niet zeker of mijn Giant OCR nu ideaal is, en wellicht nog verbeteringen op mijn zithouding kan brengen. Vooral lange ritten, waar mijn nek en schouders wel eens wat opspelen. Voor de rest zelden klachten. Rug nooit last van gehad.
Het is heel duidelijk verhaal, daarvoor dank Amclassic-fan.Maar er is inderdaad een groot verschil tussen wielrenners en toerders, waar wielrenners graag lang en diep zitten, zitten de meeste toerders graag meer recht op en minder diep en korter op de fiets. Veel toerders hebben zeer weinig hoogte verschil tussen bovenkant zadel - bovenkant stuur. Sommige toerders zie je zelfs zonder hoogte verschil rijden. In dat geval kan je natuurlijk ook niet ongelimiteerd met de frame hoogte aan de gang blijven, i.v.m. de balhoofdbuis lengte. Bovendien kom je in dat geval weer veel te lang te zitten. Bij een te groot frame lijkt het vaak of je zadel dan weer op het frame geplakt zit. Verstandig is het dan te zoeken in een 70 graden stuurpen of een verstelbare stuurpen in combinatie met een aanvaardbaar aantal spacers.
Lang en diep zitten veroorzaakt vaak nek en bovenrug klachten bij toerders.De meeste toerders zijn 30+ of ouder die voor hun plezier fietsen, 1 à 2 keer per week met in het weekend een tocht van 100 km of meer.
De meeste metingen gaan volgens mij uit van een sportieve (diepe) zit.Hou dus ook rekening met de keuze van je frame waarvoor je hem wil gaan gebruiken (wedstrijden of af en toe toertochten)Ben zelf ook 45 jaar en zit nu liever ook wat korter en minder diep op de fiets dan 15 jaar geleden. Dus ja, dat worden wat meer spacertjes en een wat kortere stuurpen.
Blijft toch moeilijk een goed en een voor jou persoonlijk passend frame te vinden.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Advies gevraagd!
Bbl 83
Totale lengte 1.80
Beoogde fiets: instapmodel van Rose.
Probleem: welke maat?
Doel fiets: toerist!
Bbl 83
Totale lengte 1.80
Beoogde fiets: instapmodel van Rose.
Probleem: welke maat?
Doel fiets: toerist!
Heb de maten ingevuld bij Wrenchsciene en kom dan op 54 c-c en 56 c-t.
Red Bull fietsen worden 55 cm en 57 cm geleverd. Wat adviseren jullie?
Red Bull fietsen worden 55 cm en 57 cm geleverd. Wat adviseren jullie?