Geometrie tabellen lezen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De Merckx EXM waar ik het de vorige pagina over had lijkt me een mooi voorbeeld van een frame met een geometrie die erg geschikt is voor mensen die niet heel diep willen zitten. Cinelli Estrada heeft ook een hele lange balhoofdbuis.
Ik ben het niet eens met Fiets als het gaat om de conclusie die destijds werd getrokken. Comfort verschillen in de frames qua demping van trillingen zou ik er idd helemaal niets van verwachten, maar de wat langere bovenbuis voorkomt gewoon spacer torens. Meestal is iemand ook wel op een "gewone" koersfiets passend te zetten, maar dat acht ik toch niet ideaal als er dan 6 cm aan spacers onder een stuurpen bijv moet verdwijnen.
Ik ben het niet eens met Fiets als het gaat om de conclusie die destijds werd getrokken. Comfort verschillen in de frames qua demping van trillingen zou ik er idd helemaal niets van verwachten, maar de wat langere bovenbuis voorkomt gewoon spacer torens. Meestal is iemand ook wel op een "gewone" koersfiets passend te zetten, maar dat acht ik toch niet ideaal als er dan 6 cm aan spacers onder een stuurpen bijv moet verdwijnen.
Ik meet 186.6 cm met een binnenbeenlengte van 92.6 cm. Daarnaast heb ik een holle rug en ben ik alles behalve lenig. Mijn huidige Ridley Aedon (Pegasus) van 58 cc - 62 ct heeft 6 cm aan spacers (Mijn stuurpen staat nog mrecht, die kan ook omgedraaid worden en dan kunnen er wat spacers verdwijnen). Dat zorgt ervoor dat ik onder de 10 cm verval heb (stuurhoogte - zadelhoogte). Ik vind dat ik nog te diep zit. Door mijn verhouding van lengte en binnenbeenlengte heb ik dus een kort bovenlijf. Daardoor kom ik ik de knoop met de zitbuislengte, die is bij mijn fiets 57.5 cm. Ik heb een stuurpen van 11 cm.
Al met al vind ik dat ik te diep en te gestrekt zit. Dit is een combinatie van niet lenig zijn, holle (onder)rug, nog (te) weinig racefietservaring en kort bovenlijf. Na anderhalf uur krijg ik vaak last van mijn bovenarmen (aan de zijkant). Ik overweeg om een flatbar te monteren, maar steeds als ik op het forum advies hieromtrent vroeg, kreeg ik als antwoord dat ik dan mijn handen bijna niet op een andere plaats kon laten rusten. Voor mijn doel: alleen maar lekker toeren en geen wedstrijden moet dat toch geen probleem zijn? Dat een ander het geen gezicht vindt, is geen goed argument. Ik heb al foto's gezien op internet van toertochten waarbij mensen de tocht zelfs volbrengen op een mtb. Dus het moet te doen zijn. Iemand tips?
Al met al vind ik dat ik te diep en te gestrekt zit. Dit is een combinatie van niet lenig zijn, holle (onder)rug, nog (te) weinig racefietservaring en kort bovenlijf. Na anderhalf uur krijg ik vaak last van mijn bovenarmen (aan de zijkant). Ik overweeg om een flatbar te monteren, maar steeds als ik op het forum advies hieromtrent vroeg, kreeg ik als antwoord dat ik dan mijn handen bijna niet op een andere plaats kon laten rusten. Voor mijn doel: alleen maar lekker toeren en geen wedstrijden moet dat toch geen probleem zijn? Dat een ander het geen gezicht vindt, is geen goed argument. Ik heb al foto's gezien op internet van toertochten waarbij mensen de tocht zelfs volbrengen op een mtb. Dus het moet te doen zijn. Iemand tips?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Met een recht stuur schiet je helemaal niets op, om de redenen die al een aantal maal genoemd zijn. Je gaat er niet meer rechtop er door zitten.
Lange benen en niet diep willen zitten is een erg lastige combinatie. Als je nog een fiets moest kopen zou ik zeggen, koop maar een maat groter (of zelfs 2) en dan een zadelpen zonder set-back en een 10 cm stuurpen om de langere bovenbuis te compenseren. Maar laten we 1e maar gewoon met het huidige frame je lekkerder te laten fietsen. Je zou de stuurpen kunnen vervangen door een 10 cm pen en die omhoog laten wijzen, dan moet je volgens mij niet meer dan een paar cm aan hoogte verschil tussen zadel en stuur over hebben.
Lange benen en niet diep willen zitten is een erg lastige combinatie. Als je nog een fiets moest kopen zou ik zeggen, koop maar een maat groter (of zelfs 2) en dan een zadelpen zonder set-back en een 10 cm stuurpen om de langere bovenbuis te compenseren. Maar laten we 1e maar gewoon met het huidige frame je lekkerder te laten fietsen. Je zou de stuurpen kunnen vervangen door een 10 cm pen en die omhoog laten wijzen, dan moet je volgens mij niet meer dan een paar cm aan hoogte verschil tussen zadel en stuur over hebben.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 18 Februari 2007
Met een recht stuur schiet je helemaal niets op, om de redenen die al een aantal maal genoemd zijn. Je gaat er niet meer rechtop er door zitten.
Lange benen en niet diep willen zitten is een erg lastige combinatie. Als je nog een fiets moest kopen zou ik zeggen, koop maar een maat groter (of zelfs 2) en dan een zadelpen zonder set-back en een 10 cm stuurpen om de langere bovenbuis te compenseren. Maar laten we 1e maar gewoon met het huidige frame je lekkerder te laten fietsen. Je zou de stuurpen kunnen vervangen door een 10 cm pen en die omhoog laten wijzen, dan moet je volgens mij niet meer dan een paar cm aan hoogte verschil tussen zadel en stuur over hebben.
Ik zat te denken aan een 9 cm stuurpen. Een zadelpen zonder setback is nieuw voor mij, dat valt te overwegen. Kan ik met mijn huidige zadelpen (= mét setback) hetzelfde resultaat krijgen als ik het zadel naar voren zet? En de stuurpen omhoog laten wijzen is zeker een optie, maar dan bedoel jij waarschijnlijk gecombineerd met minder spacers. Nu heb ik er 4 van 1.5 cm tussen zitten. Jij zei trouwens toch dat je met setback en stuurpen niet het beoogde resultaat haalt?
Nog 1 ding: ik snap niet dat je met een recht stuur niets opschiet. Bedoel je dan dat ik meer gedrongen op de fiets zit? En hoe zit het dan met al die mensen (voornamelijk Duitsers) die op zulke fietsen rijden?
Met een recht stuur schiet je helemaal niets op, om de redenen die al een aantal maal genoemd zijn. Je gaat er niet meer rechtop er door zitten.
Lange benen en niet diep willen zitten is een erg lastige combinatie. Als je nog een fiets moest kopen zou ik zeggen, koop maar een maat groter (of zelfs 2) en dan een zadelpen zonder set-back en een 10 cm stuurpen om de langere bovenbuis te compenseren. Maar laten we 1e maar gewoon met het huidige frame je lekkerder te laten fietsen. Je zou de stuurpen kunnen vervangen door een 10 cm pen en die omhoog laten wijzen, dan moet je volgens mij niet meer dan een paar cm aan hoogte verschil tussen zadel en stuur over hebben.
Ik zat te denken aan een 9 cm stuurpen. Een zadelpen zonder setback is nieuw voor mij, dat valt te overwegen. Kan ik met mijn huidige zadelpen (= mét setback) hetzelfde resultaat krijgen als ik het zadel naar voren zet? En de stuurpen omhoog laten wijzen is zeker een optie, maar dan bedoel jij waarschijnlijk gecombineerd met minder spacers. Nu heb ik er 4 van 1.5 cm tussen zitten. Jij zei trouwens toch dat je met setback en stuurpen niet het beoogde resultaat haalt?
Nog 1 ding: ik snap niet dat je met een recht stuur niets opschiet. Bedoel je dan dat ik meer gedrongen op de fiets zit? En hoe zit het dan met al die mensen (voornamelijk Duitsers) die op zulke fietsen rijden?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik denk eigenlijk dat je het vooral uit het hoogte verschil van zadel tussen stuur moet halen. Die bovenbuislengte is niet echt het probleem, je kunt wel makkelijk experimenteren door het zadel zover mogelijk naar voren te schuiven. Je hoeft je niet aan de schaalverdeling en de maxima die op het zadel staan te houden, een zadel wat ver naar achteren staat kan breken, maar een zadel wat ver naar voren staat loopt niet zoveel risico.
Een zadel dat ver naar voren staat, zal ik dan geen last krijgen van meer druk op schouders en polsen en moeilijker sturen in de bochten? Of is het voor een toerfietser als ik allemaal wat minder extreem dan voor een wedstrijdrenner?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3
Ik heb m'n opzetstuur van m'n huidige racefiets afgehaald, omdat ik een tijdritfiets aan het opbouwen ben. De FM heeft bij de montage van de fiets rekening gehouden met een opzetstuur en de stuurpen 2cm korter gehouden.
Nu wil ik dit weer gaan compenseren en dat kan ik volgens mij op en 2tal manieren doen: langere stuurpen of een zadelpen met setback. Heb namelijk nu een zadelpen met 5mm setback en daar kan ik bijv. een 20mm van maken. Voor de zithouding gaat dit uiteraad wat uitmaken: wat geniet de voorkeur? De stuurpen is nu 100mm.
Nu wil ik dit weer gaan compenseren en dat kan ik volgens mij op en 2tal manieren doen: langere stuurpen of een zadelpen met setback. Heb namelijk nu een zadelpen met 5mm setback en daar kan ik bijv. een 20mm van maken. Voor de zithouding gaat dit uiteraad wat uitmaken: wat geniet de voorkeur? De stuurpen is nu 100mm.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
@Amclassic-fan: hoe groot is het verschil als je het zadel 10 of 15 mm naar voren zet? Met andere woorden: wat voel ik als toerder van dat verschil? Merk ik echt dat er (veel) meer druk op het voorwiel komt?
En nog iets: als er meer druk op het voorwiel staat, zou dat bijbeklimmingen handiger moeten zijn, want dan heb je minder de neiging om achterover te kantelen. Klopt dat?
En nog iets: als er meer druk op het voorwiel staat, zou dat bijbeklimmingen handiger moeten zijn, want dan heb je minder de neiging om achterover te kantelen. Klopt dat?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je voelt geen verschil in druk op je wielen als je het zadel 10 mm naar voren schuift, zeker niet als toerfietser, heel misschien zou iemand die veel criteriums rijdt net een beetje verschil kunnen voelen qua druk op de wielen. Wat je eerder voelt is dat de hoeken die je benen maken een beetje veranderen, zeker voor mensen die meerder fietsen hebben is dat goed te merken. Op de racefiets heb ik nog nooit prongelijk een wiel van de grond getrokken, ook niet in klimmetjes van meer dan 20, dus dat is geen issue. (Bij mtb's ligt dit weer anders door de andere geometrie, daar heb je met een set-back zadel al gauw te veel gewicht op het achterwiel).
@Wezep, in jouw geval als triathleet zou ik voor de langere stuurpen kiezen. Dan hou je de hoeken die je knieën enzo maken meer gelijk tussen je gewone fiets en je TT fiets, dat lijkt me meer waard dan het hele kleine beetje wat je minder hard door een bocht kunt gaan. Maar als je zelf geen probleem hebt met steeds van positie veranderen als je tussen fietsen wisselt zou je misschien net wat beter af zijn met een zadelpen met meer set-back.
@Wezep, in jouw geval als triathleet zou ik voor de langere stuurpen kiezen. Dan hou je de hoeken die je knieën enzo maken meer gelijk tussen je gewone fiets en je TT fiets, dat lijkt me meer waard dan het hele kleine beetje wat je minder hard door een bocht kunt gaan. Maar als je zelf geen probleem hebt met steeds van positie veranderen als je tussen fietsen wisselt zou je misschien net wat beter af zijn met een zadelpen met meer set-back.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 Februari 2007
Je voelt geen verschil in druk op je wielen als je het zadel 10 mm naar voren schuift, zeker niet als toerfietser, heel misschien zou iemand die veel criteriums rijdt net een beetje verschil kunnen voelen qua druk op de wielen. Wat je eerder voelt is dat de hoeken die je benen maken een beetje veranderen, zeker voor mensen die meerder fietsen hebben is dat goed te merken. Op de racefiets heb ik nog nooit prongelijk een wiel van de grond getrokken, ook niet in klimmetjes van meer dan 20, dus dat is geen issue. (Bij mtb's ligt dit weer anders door de andere geometrie, daar heb je met een set-back zadel al gauw te veel gewicht op het achterwiel).
Dank je!
Je voelt geen verschil in druk op je wielen als je het zadel 10 mm naar voren schuift, zeker niet als toerfietser, heel misschien zou iemand die veel criteriums rijdt net een beetje verschil kunnen voelen qua druk op de wielen. Wat je eerder voelt is dat de hoeken die je benen maken een beetje veranderen, zeker voor mensen die meerder fietsen hebben is dat goed te merken. Op de racefiets heb ik nog nooit prongelijk een wiel van de grond getrokken, ook niet in klimmetjes van meer dan 20, dus dat is geen issue. (Bij mtb's ligt dit weer anders door de andere geometrie, daar heb je met een set-back zadel al gauw te veel gewicht op het achterwiel).
Dank je!
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3
Na een test te hebben gedaan, bleek mijn frame veels te kort te zijn. Mijn bovenlichaam is relatief gezien veel groter dan mijn benen.
Ik heb +/- een bovenbuis van 59 cm nodig met een stuurpen van 12/13cm. Er zijn weinig merken die dit hebben. Ik ben zelf 184cm. Ik vind het echter geen gezicht om op een 62c/t een zadelpen van 10cm..
Heeft iemand een tip voor frames met een langere bovenbuis, en een kortere zadelpenbuis?
Danke
Ik heb +/- een bovenbuis van 59 cm nodig met een stuurpen van 12/13cm. Er zijn weinig merken die dit hebben. Ik ben zelf 184cm. Ik vind het echter geen gezicht om op een 62c/t een zadelpen van 10cm..
Heeft iemand een tip voor frames met een langere bovenbuis, en een kortere zadelpenbuis?
Danke
Anti-Spacers!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een frame met aflopende bovenbuis zorgt al voor een zadelpen die meer uitsteekt (slooping dus). Wil je geen slooping frame dan zou ik eens kijken bij de merken die relatief lange bovenbuizen hebben als bijv Trek en Cannondale. Bij de "Amerikaanse" geometrie is de bovenbuis vaak/ongeveer net zo lang als de zitbuis terwijl bij de Europese geometrie die bovenbuis 2 cm korter is dan de zitbuis (dus bijv zitbuis 59 cm, dat noemen ze dus een 59 cm frame, heeft een bovenbuis van 57 cm).