Vandaag geklust aan de fiets
Er schijnt heel veel fake SKF in de omloop te zijn, zitten in plastic zakjes, de mijne kwamen uit Frankrijk en zaten in een doosje...welke aanbieder weet ik niet meer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Wat is trouwens de meerwaarde van zo'n lockring in de body. Het lager zit immers muurvast en de bus tussen de binnen- en buitenlager zorgt er sowieso wel voor dat deze niet verplaatst, toch?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Het is weliswaar een klempassing maar een lichte en het zou slechte engineering zijn om de body niet te fixeren tegen "naar binnen wandelen", dat gaat gegarandeerd gebeuren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Tot nu toe in al mijn Fulcrum body's wel (1x 10spd, 2x 11spd), shimano.Keezx schreef:Dus die clip heeft gaatjes?
Hebben ze helaas meestal niet.....
Sent from my SM-T810 using Tapatalk
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Waarmee haal je die lagertjes er uit als de circlip eenmaal weggepeuterd is?bigfloor schreef:Lagers en veer vervangen in van mijn Fulcrum 11speed body (R1).
Heb de 6803-2RS lagers besteld bij Lagerkoning.nl voor iets meer dan 3€/stuk.
Was wel weer blij met mijn speciale tangetje om de circlip eruit te peuteren.
Eerst de oude lagers eruit, buitenste is makkelijk, binnenste zit een circlip op.
Lagers een nachtje in de vriezer, body vlak voor montage in kokend water opgewarmd.
Met grote dop lagers eringedrukt, ging redelijk soepel, binnenste lager moest ff extra aangedrukt worden. Circlip er weer op was ook friemelwerk ondanks de tang.
Buitenste lager was echt easy, die was lekker koud (=kleiner)
Meteen maar even een nieuwe veer geplaatst voor de 3 palletjes incl schoon vet (heel dunnetjes om toch nog een beetje ratel te kunnen horen).
En kan dit met alle bodies? Ik heb namelijk al meerdere keren een nieuwe body aangeschaft omdat de lagers korzelig begonnen te lopen.
Lagers kan je eruit kloppen met iets langs en duns, zoals een schroevendraaier o.i.d. van binnen naar buiten.
Je moet kloppen op de binnenring , geen probleem omdat ze toch afgedankt worden.
Erin kloppen op de buitenring met een passende dop uit een doppendoos o.i.d.
Je moet kloppen op de binnenring , geen probleem omdat ze toch afgedankt worden.
Erin kloppen op de buitenring met een passende dop uit een doppendoos o.i.d.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Zo doe ik het dus ookKeezx schreef:Lagers kan je eruit kloppen met iets langs en duns, zoals een schroevendraaier o.i.d. van binnen naar buiten.
Je moet kloppen op de binnenring , geen probleem omdat ze toch afgedankt worden.
Erin kloppen op de buitenring met een passende dop uit een doppendoos o.i.d.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
@vermeulen : zo kan je dat doen, maar dan niet met een losse hamer. Nadat mijn nieuwe lagers een middag in de vriezer gelegen hadden, kon ik ze zonder gereedschap met de hand op z'n plaats drukken
.
https://www.youtube.com/watch?v=qP0X79JKgkc
.
https://www.youtube.com/watch?v=qP0X79JKgkc
Ik kom hier nog even op terug:
Op het Duitse Tour forum was er ook 1 die een nieuwe body wou kopen omdat de lagertjes gaar waren.
Ik heb hem even op weg geholpen en hij wilde nog weten of er 2 of 3 lagers in zaten.
Dit bracht me op het mogelijk briljante idee om er inderdaad 3 in te stoppen, 1 binnen en 2 buiten.
Alleen de afstandsbus moet dan ingekort worden, verder niks.
Op het Duitse Tour forum was er ook 1 die een nieuwe body wou kopen omdat de lagertjes gaar waren.
Ik heb hem even op weg geholpen en hij wilde nog weten of er 2 of 3 lagers in zaten.
Dit bracht me op het mogelijk briljante idee om er inderdaad 3 in te stoppen, 1 binnen en 2 buiten.
Alleen de afstandsbus moet dan ingekort worden, verder niks.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Nieuwe cassette geplaatst, nieuwe ketting uiteraard ook. Er zat wat speling op het achterwiel (Fulcrum 4 alu), dus dat weggewerkt. Fiets in orde gezet voor morgen.