Vandaag geklust aan de fiets
@klimmer: dank. Gevonden op de website. Volgens de beschrijving geschikt voor al mijn naven. Wel 70 euro, vind ik vrij pittig. Hoe vaak maak jij de naven open?
On topic: dit weekend derailleurkabels vervangen. Interne.. Wat een drama! Toen ze eindelijk op hun plek zaten netjes afgesteld, crankstel schoongemaakt, voorzien van vers vet en terug geplaatst en derailleurwieltjes vervangen. Nu is mijn gips vies van het smeer. Déjà vu...
On topic: dit weekend derailleurkabels vervangen. Interne.. Wat een drama! Toen ze eindelijk op hun plek zaten netjes afgesteld, crankstel schoongemaakt, voorzien van vers vet en terug geplaatst en derailleurwieltjes vervangen. Nu is mijn gips vies van het smeer. Déjà vu...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bij beide fietsen een maal per 2 jaar, tot nu toe alleen voor wat druppels olie in het freewheel. Dit keer vanwege het rauw lopende lager. Vandaag bij een lagerspecialist een nieuw lager van SKF gevonden. Morgen weer pico-bello.
Betreft heel andere naaf, maar dezelfde lagermerken. De Enduro lagers hebben dan wel een usa-merk, maar het niet afgewerkte staal is gelijk aan dat van Chinese lagers (en niet de beste). Bij BC overigens slechts €4,50. De SKF lagers (SKS is voor spatborden en pompen) zijn mooi afgewerkt staal en bij mijn lagerspecialist nog wat duurder (6802RS), Mijn advies: vul ook dat nieuwe lager met vet, want zichtbaar vet zie ik niet.Spykerracing90 schreef: ↑22 jun 2017 16:10 Heb nu een Enduro lager besteld bij Mantel, maar voor de volgende keer:
Zit er eigenlijk veel (kwaliteits)verschil in lagers van bijv. Enduro (6 euro bij Mantel), SKS (8 euro bij Lagerkoning) of IBB (3 euro, huismerk van Lagerkoning?) of de Aliexpress lagertje (~8 dollar per 10)? Allen tweezijdig afgedicht.
Het is heel lastig om algemene uitspraken te doen over kwaliteit van lagers. Werkelijk alles kan verschillen, kwaliteit van de kogels in rondheid en hardheid, Iden voor de kogelbanen en de afdichtingen. En dan is het vaak ook nog een compromis. Harder is vaak ook brosser. Beter afgedicht geeft meer weerstand. Etc. En lagers zijn relatief goedkoop. Daarom vertrouw ik meestal op een gerenomeerd merk.
Keramisch is overigens in de overgrote meerderheid van de toepassingen op de fiets geld verspilling. Bespaart weinig tot niets op weerstand, bespaart weinig tot niets op onderhoud levert weinig tot niets aan extra levensduur. En in een aantal gevallen zelf minder levensduur.
Je fietscomputer volledig waterpas zetten bespaart waarschijnlijk meer watts dan keramische lagers. (Zie test van dc rainmaker van de Wahoo bolt)
Keramisch is overigens in de overgrote meerderheid van de toepassingen op de fiets geld verspilling. Bespaart weinig tot niets op weerstand, bespaart weinig tot niets op onderhoud levert weinig tot niets aan extra levensduur. En in een aantal gevallen zelf minder levensduur.
Je fietscomputer volledig waterpas zetten bespaart waarschijnlijk meer watts dan keramische lagers. (Zie test van dc rainmaker van de Wahoo bolt)
Al langere tijd een licht rateltje bij een mooi rechte kettinglijn. Toch maar 's een derailleurpadrichter gekocht (Cyclus) en aan de slag gegaan. Bleek wel een afwijking, bovenkant wiel vs onderkant wiel zo'n. 2 cm. Recht gezet en wat een verschil! Ratel weg, maar sowieso stiller geworden. Kleine moeite, groot plezier!
Hieronder een paar fotootjes voor degenen die het nog niet aandurven, stelt niks voor. Pad richten in de bankschroef gedaan, hoeft maar iets verbogen te worden, maar toch wat bang voor m'n carbon...
Hieronder een paar fotootjes voor degenen die het nog niet aandurven, stelt niks voor. Pad richten in de bankschroef gedaan, hoeft maar iets verbogen te worden, maar toch wat bang voor m'n carbon...
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Mijn remblokjes achter vervangen. Onder het vakkundig toezicht van Tom.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Gisteren een chopflop gedaan.
woonwerk singlespeed had een nieuw stuurlintje nodig, en ik vond het stuur al een tijdje niet handig. Ik had nog een oud racestuur liggen waarmee ik een keer een auto heb geraakt. dus één van de beugels was verboden.
Met een zaag de beugels ingekort, en het stuur ondersteboven op de woon-werk fiets gemonteerd. Verder ben ik niet echt een hipster hoor.
woonwerk singlespeed had een nieuw stuurlintje nodig, en ik vond het stuur al een tijdje niet handig. Ik had nog een oud racestuur liggen waarmee ik een keer een auto heb geraakt. dus één van de beugels was verboden.
Met een zaag de beugels ingekort, en het stuur ondersteboven op de woon-werk fiets gemonteerd. Verder ben ik niet echt een hipster hoor.
zijn er wetten voor sturen waarmee je auto's hebt geraakt?vermeulen schreef: ↑24 jul 2017 18:04 Gisteren een chopflop gedaan.
woonwerk singlespeed had een nieuw stuurlintje nodig, en ik vond het stuur al een tijdje niet handig. Ik had nog een oud racestuur liggen waarmee ik een keer een auto heb geraakt. dus één van de beugels was verboden.
Met een zaag de beugels ingekort, en het stuur ondersteboven op de woon-werk fiets gemonteerd. Verder ben ik niet echt een hipster hoor.
Hahaha, geweldig en deze post gemist plantagenet.plantagenet schreef: ↑23 jul 2017 22:59 Mijn remblokjes achter vervangen. Onder het vakkundig toezicht van Tom
Altijd prachtig om te zien hoe huisdieren zich mengen als de baas weer eens gaat sleutelen.
Mijn poes indem dito, al heb ik er geen foto van, die toch wel eens de net gesmeerde ketting wilde inspecteren met als resultaat een zwarte streep over haar witte koppie
Het was echter niet veel en dus heb ik het er maar bij gelaten.
Nu kun je je banden inspecteren op evetuele lekken
- Bijlagen
-
- 20170723_205404_20170723230211151.jpg (30.8 KiB) 1719 keer bekeken
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Is gelukkig meegevallen ZorroZorro schreef: ↑28 jul 2017 18:26Nu kun je je banden inspecteren op evetuele lekkenplantagenet schreef: ↑23 jul 2017 22:59 Mijn remblokjes achter vervangen. Onder het vakkundig toezicht van Tom
Weer of geen weer....één van twee is er altijd